[XP] Steeds crashende PC

Pagina: 1
Acties:

• Cold Shadow
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02-2024
Ik heb nu een paar maanden een nieuwe pc maar vanaf het begin af heb ik er problemen mee met crashen.

Vooral als ik een site laad met heel veel plaatjes, Als ik op een site kom met heel veel plaatjes moet ik zo snel mogelijk op de back button drukken maar soms crasht hij gewoon niet.

Hij crasht ook vaak tijdens installaties, vb: Ik had paar maandjes geleden Raven Shield gehuurd en elke keer dat ik hem wou installern crashte hij gewoon tijdens installatie of hij gaf een i/o device error (ik zou niet weten wat dat is. moet nog ff opzoeken), ik heb hem toen uiteindelijk via netwerk geinstalleerd. Ik heb het spel deze week gekocht en kreeg precies hetzelfde of hij crashte gewoon of i/o device error. Na 4x resumen is het uiteindelijk toch gelukt om te installeren. Vandaag wou ik Visual Basic 6 installeren, weer tijdens de installaties vastlopen, start opnieuw op loopt vast tijdens opstarten (desktop al verschenen.) Toen installatie resumen, daarna MSDN library weer crash werd toen helemaal gek ben toen dit gaan schrijven. Ik heb ook heel vaak dat als hij crasht en dat ik hem opnieuw opstart en dat hij dan weer crasht voordat hij helemaal is opgestart, 1x is de pc het gelukt om 5x! achter elkaar te crashen. Verder Bij Quicktime filmpjes .mov crasht hij bijna 80% zeker. Ik gebtuik windows media player classic maar ik had eerst ook quicktime zelf en daar gebeurde het ook.

Ik heb vanalles geprobeerd, XP opnieuw installeren, defragmenteren, memtest, WD harddisk quicktest, Norton Antivirus, Ad-Aware

Tijdens dxdiag crasht hij bijna standaard ook heel vaak,

Afbeeldingslocatie: http://pic1.picturetrail.com/VOL128/1315139/2500000/30397189.jpg

PC:
Windows XP PRO ENGELS SP1
P4 3.06 ghz HT
Wester Digital 120 gig
MSI Geforce TI4800SE
512 mb geheugen
DirectX 9.0B
LG DVD
LG CD-RW 48x24x28x

Als je nog iets wilt weten zeg je het maar

hier nog meer pics vooral van binnenkant misschien ziet iemand iets vaags.

http://www.picturetrail.com/ryan_audhoe

Afbeeldingslocatie: http://pic1.picturetrail.com/VOL128/1315139/2500000/30319708.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pic1.picturetrail.com/VOL128/1315139/2500000/30319696.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pic1.picturetrail.com/VOL128/1315139/2500000/30397750.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pic1.picturetrail.com/VOL128/1315139/2500000/30319658.jpg

Sorry van die vage kwaliteit foto's, hoop dat het goed is, ik hoop dat iemand kan helpen.

TnX in AdVaNcE

Cold Shadow

Cold shadow

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Zet ook even het merk en type van je moederbord er bij, dat wil misschieen ook nog iets helpen.

Heb je alles op standaard waarden draaien of heb je overgeklokt?

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Mijn broertje had hetzelfde probleem met zijn nieuwe pc. (vergelijkbaar met die van jou). w2k geinstalleerd, en alle problemen waren verholpen.. heb je nog speciale redenen om xp te gebruiken?

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 15:20

Godjira

To infinity and beyond!

Heb je de Service Pack voor XP geprobeerd?

Profile

Verwijderd

Hoewel misschien de oplossing van Meph voldoende is hoort het in ieder geval zo niet te zijn. De configuratie van Cold Shadow hoort totaal geen problemen te veroorzaken met Windows XP.

Mijn eerste gedachten gaan uit naar:
- slecht geheugen
- slechte bios instellingen
- software (verkeerd ingesteld of geinstalleerd)

Zorg dat je 2 van de drie instellingen kan laten checken. Software is verder wat te complex om te behandelen.

Verwijderd

zit je voedingskabel wel in een "geaard" stopcontact, dit kan vreemde dingen veroorzaken.
crasht hij ook wel eens vanuit het "niets" zonder dat je iets doet?

• Cold Shadow
Moederbord = AOpen AX4B-533 Inter845E(+ICH4) FSB 533 mhz ff van de doos overgeschreven

Wat bedoel je met geaard?

[ Voor 14% gewijzigd door Cold Shadow op 27-07-2003 22:46 ]

Cold shadow

Verwijderd

Wat zijn je temperaturen in je bios?

• Cold Shadow
CPU: 43 graden
SYS: 38 graden
Cpu fan = 3800 rpm

Dat lijkt me redelijk normaal

Trouwens m'n moederbord is 4x agp en 3d kaart 8x agp maar ik denk niet dat dat er veel me te maken heeft want hij draait gewoon op 4x.

Cold shadow

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Cold Shadow schreef op 27 juli 2003 @ 22:45:
Moederbord = AOpen AX4B-533 Inter845E(+ICH4) FSB 533 mhz ff van de doos overgeschreven

Wat bedoel je met geaard?
Een geaarde wandcontactdoos heeft randaarde-contacten: 2 extra metalen delen in de wcd (je kunt ze gelijk aanraken).

[on-topic] Lijkt me een geheugenprobleem (kan ook cache-geheugen zijn). Zou ook aan de CPU of bios kunnen liggen (bios update?)... een softwareprobleem lijkt me niet zo voor de hand liggend omdat je Windows al opnieuw hebt geinstalleerd (behalve als het probleem optreedt na installatie van steeds dezelfde software/drivers).

• Cold Shadow
Ik heb een andere Windows CD gebruikt dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. weet je misschien een plek waar ik bios updates of andere geheugentests kan krijgen?

Ik moet nu weg dus beantwoord vragen morgen wel, maar alvast bedankt voor tips.

[ Voor 9% gewijzigd door Cold Shadow op 27-07-2003 22:59 ]

Cold shadow

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Cold Shadow schreef op 27 July 2003 @ 22:59:
Ik heb een andere Windows CD gebruikt dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. weet je misschien een plek waar ik bios updates of andere geheugentests kan krijgen?

Ik moet nu weg dus beantwoord vragen morgen wel, maar alvast bedankt voor tips.
BIOS: AOpen BIOS-download pagina

Voor memtests gebruik ik zelf altijd memtest86. Hiermee maak je een bootflop, die een mini-linux systeem bevat die je geheugen (_zeer_ grondig) test. Hij test ook cache-geheugen. Gewoon een of meer volledige tests laten aflopen.

[ Voor 9% gewijzigd door cashewnut op 27-07-2003 23:14 ]

• Cold Shadow
Als ik nieuwe bios download/installeer verandert er dan ook iets bij m'n windows of harde schijven?

Ik heb hem gedowload en het is een .exe en een .bin file moet ik gewoon die exe openen om hem te installeren?

[ Voor 38% gewijzigd door Cold Shadow op 28-07-2003 12:08 ]

Cold shadow

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hoe je je firmware moet flashen staat uitgelegd op de website - en is per fabrikant een beetje verschillend. Lees de documentatie even goed door, en volg de instructies hierin op.

• Cold Shadow
Is er kans dat het mislukt, zo ja wat kan er dan precies gebeuren?

Cold shadow

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit kan inderdaad mislukken, en dan heb je kans dat je PC niet meer opstart. Lees de documentatie goed door - hierin staan ook de risico's uitgelegd.

• Cold Shadow
Ik heb memtest32 gedaan en hij heeft helemaal niets gevonden. Ik zit nog te twijfelen over het bios flashen omdat ik bang ben dat het mislukt. Ik heb vandaag ook geprobeerd te defragmenteren maar na 2x crashen gaf ik het maar op.

Cold shadow

• Cold Shadow
Ik ben nu een beetje op die Aopen site aan het zoeken voor die moederbord dingen.
Ik kwam toen een soort test lab ding tegen en daar staat bij dat mijn moederbord ax4b-533 'not recommend' is maar er staat geen reden bij.
Zou dit misschien de reden kunnen zijn dat ie zo vaag doet.

http://club.aopen.com.tw/...estFunction=442&model=532

Cold shadow

Verwijderd

Het zou een rol kunnen spelen.
Maar de geteste versie heeft revisie 1.00 van het bios.
Vaak worden er verbeteringen aangebracht in het bios zodat het wel stabiel word.

Als ik naar de bios updates kijk van dit mobo is de lijst erg lang voor Aopen begrippen.
Staan ook updates bij die met IDE en geheugen te maken hebben. Ik kan me dus goed voorstellen dat een Bios update zin kan hebben. Besef alleen goed de risico's!!

Gezien de crashes bij het defragmenteren zou ik je HD's niet vertrouwen.
Run eens een analyse tool van de fabrikant van je HD's en kijk of er problemen zijn.

• Cold Shadow
Ik heb die harddiskchecker gedaan nu full scan en hij vind nog steeds niets.

Trouwens ik heb versie 1.09 van m'n moederbord

Cold shadow

• staafonline
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09-2019
en werkt alles nu wel goed nu dat je een bios update hebt gedaan

Verwijderd

We zoeken met zijn allen naar hardware problemen, daarom even een rare gedachte. Het valt me nu pas op dat je in je openings-topic schreef dat je Norton Antivirus hebt draaien. Nu zijn mijn ervaringen met symantec programma's dat ze windows op de raarste manieren instabiel kunnen krijgen. Ik zou me bijvoorbeeld heel goed kunnen voorstellen dat ze het nooit hebben getest op een hyper-treading systeem.

De vraag : heb je ook getest of de boel stabiel op een volledig kale WinXP installatie?
Dus verse install zonder enige programma's en dan een stevige benchmark laten draaien? Eventueel met de updates, maar ik zou het eerst zonder proberen.

Je draait bijvoorbeeld nu DirectX9.0b (is nog niet zo lang uit zou dus niet weten of dit echt stabiel is) Ik bedoel hiermee niet dat DirectX9.0b het probleem is, het is slechts een voorbeeld van een mogelijk probleem.

--> probleem zou trouwens ook kunnen samenhangen met videokaart opties zoals "write combined" of "fast write" enabled. Maar ook dat kun je eigenlijk alleen goed testen als je weet dat je windows schoon is en een goed zware benchmark draait.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 21:34 ]

• Cold Shadow
Ik heb niet echt getest na die format, ik gooie de eerst een aantal programma's erop o.a. Antivirus, want die gooi ik na format ofzo altijd meteen erop. Ik denk niet dat het aan directX ligt ik had het bij vorige versie's ook dat ie crashde.

Kan je me ook een voorbeeld geven van een goede benchmark?

Mijn harde schijf is trouwens ook in c: d: e: opgesplitst maar ik weet niet of dat erg zou kunnen zijn. En met die bios update wil ik nog ff w8ten tot ik bijna zeker weet dat ik zoveel heb geprobeerd als mogelijk.

Ik denk dat ik hem binnenkort gewoon weer ga formatteren kijken of het helpt.

Cold shadow

Verwijderd

Heb je al eens geprobeerd om gewoon je sound uit te zetten in de bios. Kijk eens of hij dan nog crasht.

Verwijderd

Heb je de Chipset drivers al eens opnieuw geinstalleerd? Misschien dat daar deoorzaak ligt.

Anders zou ik opnieuw beginnen met het installeren van XP en dan alleen de hoogst nodige programma's installeren en kijken of hij stabiel is. Daarna iedere keer een programmatje extra en weer testen of hij stabiel blijft, tot je de boosdoener tepakken hebt.

• Cold Shadow
Chipset drivers?????

Cold shadow

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Ja, die staan op de CD die je bij je Mobo hebt gekregen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Zoals aangegeven zou ik absoluut beginnen te testen bij een compleet schone installatie.
Nu heb je simpelweg veel te veel variabelen die de oorzaak kunnen zijn.

Ik heb namelijk erg vaak meegemaakt dat mijn systeem stabiel was. Even een programma installeren --> systeem is vervolgens instabiel. Bijvoorbeeld NIS2003; multi media codecs, etc. Als je dan alles ineens installeert weet je van gekkigheid niet waar je moet zoeken.

Goede hardware test programma's : kijk eens in de overclock FAQ; daar staat een uitgebreide lijst volgens mij. Suggesties 3D mark; sisoft sandra en vele anderen. Als je systeem bijvoorbeeld 3D mark een paar uur kan draaien weet je gewoon dat je hardware geen problemen geeft.

btw) chipset drivers kun je trouwens beter op de aopen site zoeken.
Daar staan de nieuwere versies simpelweg intypen welk mobo en dan staan daar alle drivers, utilities etc. Versies op de CD zijn meestal erg oud :7

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 10:19 ]

• Cold Shadow
Ik ben ff aan het kijken voor die drivers en ik zie audio drivers, IAA, Intel Chipset Software Installation Driver, en USB 2.0 drivers. EN die Intel Chipset Software Installation Driver is volgens mij veel nieuwer dan wat ik heb als ik naar de releasedatum kijk. Ik zou alleen niet weten wat ie doet. Moeite waard om te dlen?

http://download.aopen.com...ategory&optionfun=typefun

Cold shadow

• Cold Shadow
shit link klopt niet

Cold shadow

Verwijderd

Als je een PC installeerd is het eerste wat je doet nadat het OS op het systeem staat de Chipsetdrivers er op knallen, en daarna de USB 2.0, IAA, audio e.d. (mag ook in andere volgorde)

Dan weet je in ieder geval zeker dat alles op de juiste maniet met elkaar lult.

Verwijderd

ik denk aan drivers. Kun je anders geen screenshots maken of loopt ie dan ook vast?

• Cold Shadow
screenshot maken van wat precies?

Cold shadow

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://pic1.picturetrail.com/VOL128/1315139/2500000/30397750.jpg

van die maar dan duidelijker, desnoods een link naar een grotere versie zodat het duidelijk is.

heb je van alles goede drivers

• Cold Shadow
Afbeeldingslocatie: http://pic1.picturetrail.com/VOL128/1315139/2500000/30599055.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pic1.picturetrail.com/VOL128/1315139/2500000/30599167.jpg

Als ze niet goed te zien zijn hier checken

http://www.picturetrail.com/ryan_Audhoe

Ik heb alle drivers van de site erop geinstalleerd kijken of het verbeterd, nu is in ieder geval dat vraagtekentje bij usb bij device manager weg.

Cold shadow

• Cold Shadow
Als ik dxdiag doe dan crasht hij altijd bij directinput en directmusic allen ik weet niet precies wat die 2 dingen doen. Die nieuwe drivers hebben dus niet geholpen.

[ Voor 16% gewijzigd door Cold Shadow op 30-07-2003 23:28 ]

Cold shadow

• Cold Shadow
Ik heb ac97 audio gedisabled en onboard sound uitgezet en bij dxdiag crashte hij alsnog, ik denk niet dat dat er mee te maken heeft.

[ Voor 83% gewijzigd door Cold Shadow op 30-07-2003 23:52 ]

Cold shadow

Verwijderd

Het topic lijkt een beetje vast te zitten....dus hierbij een nieuwe poging tot hulp. :)

** Hardware
1) je geheugen en je HD heb je getest dus die kunnen we wegstrepen.

2) Blijft over je voeding. Hoe staat het met de 5V en de 12V lijnen. Die mogen niet meer dan zo'n 5% afwijken. Als het meer is kan het zijn dat je voeding het niet trekt.

3) Je hebt reeds de temperaturen van je CPU(43) en CASE(38) gepost. Die leken goed te zijn. Heb je deze temperaturen gemeten na een lange tijd stressen? Ik zie immers geen case-fans dus dan lijken ze me bijna te mooi om waar te zijn.

4) Blijft een optie gezien het testrapport van Aopen dat je mobo niet zo goed met hypertreading overweg kan. Je zou kunnen proberen om eens aan te kloppen bij de Aopen support of dat inderdaad zo is. (of op de Aopen user forum, maar dat draait volgens mij voor geen meter)

** Software
1) Zoals al gezegd zou ik beginnen met een clean install (met chipset drivers e.d., maar geen software) en kijken of die stabiel is. (elimineer gewoon zoveel mogelijke variabelen in het probleem). Reset voor de installatie ook je BIOS naar de standaard waardes.

2) Als je niet opnieuw wil installeren, heb je fout meldingen in je (systeem) logs staan? Als dat het geval is kun je zoeken op event ID. Maakt het leven een stuk makkelijker.

3) Je zit nu naar problemen te zoeken bij de allernieuwste DirectX9.0b. Volgens mij nog niet echt duidelijk of dat stabiel is. Misschien beter om bv. DirectX8 te proberen.

ps) je hebt hierboven screenshots geplaats van je device manager. Klik eens view>show hidden devices en kijk of je dan nergens uitroeptekens hebt staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 21:32 ]

• Weng
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

Hoe crashed hij eigenlijk? Krijg je een BSOD of freezed hij gewoon?

Aye aye captain

• Cold Shadow
Hij freezed gewoon, en ik heb ook heel lang directX 8 gedraait zelfde probleem.
Als ik hidden devices aanzet dan staan er ook geen uitroeptekens en hoe kan ik die 5v 12v lijnen meten?

IK ga eerst ffetjes nog wat dingetjes uitproberen wat moesjasi zei en als dat niet lukt formateer ik hem wel over een paar dagen.

Cold shadow

Verwijderd

Altijd een handige link : Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen
Hierin staat namelijk uitgelegd hoe je de 5 en 12 V kunt bekijken. Zie hieronder :)

Installeer MBM en draai programma's als 3DMark/Prime95/cpuburn. Check onderwijl of achteraf de minima/maxima in MBM.
Noot: dat geldt dus niet voor de -5V lijn! Dus alleen de +5V lijn checken. Voor de andere lijnen zijn de marges als volgt:
-5V: ~10%
+12V: ~5%
-12V: ~10%
+3,3V ~4%

Aangezien je een Aopen mobo hebt kun je ook de Aopen Hardware monitor downloaden van de aopen site. (of silenttek afhankelijk wat je moederbord precies aankan) Is wat makkelijker draaiend te krijgen dan mbm.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 18:07 ]

• Cold Shadow
Als ik ff in m'n pc kijk zie ik op dat ding staan

MODEL NO: FSP300-60PN(PF)
AC INPUT: 230V~, 5A 50HZ
DC OUTPUT 300W

en bij die FAQ staat 300 voor mid-range systeem en 350 voor high-end systeem en die van mij zit daar denk ik wel tussen in.Dan ook nog + 50 voor Pentium 4 en Geforce 4 videokaart. Zou het kunnen dat die voeding het niet aankan?

[ Voor 9% gewijzigd door Cold Shadow op 04-08-2003 21:37 ]

Cold shadow

Verwijderd

Of je voeding goed genoeg is zie je vrij makkelijk als je naar de spanningswaardes kijkt met een programma als mbm of de aopen tooltjes. Als de 5V of de 12V onder belasting teveel afwijking van de wens-waarde dan trekt je voeding het niet.

Voor +5V & + 12V mag het bijvoorbeeld zo'n 5% afwijking hebben.
Hierbij geld gewoon : test het!!!

Bedenk trouwens dat het bij een voeding niet alleen gaat om de totale hoeveelheid Watt die geleverd kunnen worden. Maar ook over hoe die verdeeld zitten over de verschillende voltages. Typisch heb je voor een zwaar pentium4 systeem veel amperes nodig op de 12V lijn. En dat is typisch bij een "goedkope" niet het geval.

• Cold Shadow
MBM is toch motherboard monitor?

Cold shadow

Verwijderd

Brakke voeding. Probeer es een zo kaal mogelijke pc (alleen cd-rom met knoppix of 1 HD), en kijk of dat wel stabiel te krijgen is...

Verwijderd

Ja, gewoon een programmaatje wat je kunt downloaden. Zie link : http://mbm.livewiredev.com/

ps) Als je toch je systeem stressed. Vergeet dan niet om de temp van je processor en case nog eens te meten. De gepostte waardes zijn wel erg goed, lijken me idle temperaturen aangezien je geen case-fans e.d. hebt. :?
Temperaturen zijn met name interessant als je bijvoorbeeld een half uur 3Dmark hebt gedraaid.

ps2) waarom heb je trouwens Silenttek van Aopen niet geinstalleerd. Daar kun je gewoon de voltages in aflezen. Maar allermooiste is dat het je fan-snelheid automatisch naar beneden kan brengen == stille PC. Jouw mobo ondersteund dat gewoon. :)

Linkje : http://download.aopen.com...seltype=Utility&selpage=2

ps3) ik zie nu dat mijn eerdere opmerking over het samengaan met je mobo en CPU niet opgaat. Zie onderstaande link, daar staat immers gewoon Bios Rev. 1.09 als not recommended.

http://club.aopen.com.tw/...estFunction=442&Model=532

Om de een of andere reden was de link die je zelf opgaf naar een oudere test. :?
Als het je voeding niet is begin ik me hier nu toch zorgen over te maken. Ze zullen het immers niet zomaar op hun website zetten.

[ Voor 133% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 22:14 ]

• Cold Shadow
Ik heb hem niet geinstalleerd en via help file ingesteld.
En die volt dingen stonden al gewoon op standaard ingesteld en dan zie ik staan

+5.00 = 5,03 v

+12.00 = 11,80 v

En bij temperatuur aflezen krijg ik 42, 39 en 108?!?
Ik ga ff m'n pc een beetje laten stressen met dat programma aan en dan maak ik wel ff wat pics van High/Low readings.

Cold shadow

• Cold Shadow
Log file van MBM

+-------------------------------------------------------------------------+
|Total number of readouts: 71 CPU Speed: 3058 MHz |
|Running from: 4-8-2003 22:30:46 until: 4-8-2003 22:42:09 |
+-----------------------------+----------+----------+----------+----------+
|Sensor | Current | Low | High | Average |
+-----------------------------+----------+----------+----------+----------+
|Sensor 1 | 39° C | 39° C | 39° C | 39° C |
|Sensor 2 | 50° C | 44° C | 51° C | 47° C |
|Sensor 3 | 112° C | 109° C | 113° C | 110° C |
|Core 0 | 1,52 V | 1,50 V | 1,54 V | 1,52 V |
|Core 1 | 1,65 V | 1,63 V | 1,66 V | 1,65 V |
|+3.3 | 3,34 V | 3,33 V | 3,36 V | 3,35 V |
|+5.00 | 5,05 V | 5,03 V | 5,08 V | 5,06 V |
|+12.00 | 11,67 V | 11,67 V | 11,86 V | 11,80 V |
|-12.00 | -12,11 V | -12,27 V | -11,86 V | -12,02 V |
|-5.00 | -5,14 V | -5,19 V | -4,99 V | -5,09 V |
|Fan 1 | 3792 RPM | 3792 RPM | 3879 RPM | 3842 RPM |
|Fan 2 | 0 RPM | 0 RPM | 0 RPM | 0 RPM |
|Fan 3 | 0 RPM | 0 RPM | 0 RPM | 0 RPM |

Cold shadow

Verwijderd

Volgens mij zijn deze waardes goed genoeg.
Weliswaar zakt de 12V lijn behoorlijk in, maar volgens mij niet genoeg om je zorgen te maken. Dus voeding is ook weg te strepen.

Dus volgens mij heb je nu nog twee opties:
1) in ieder geval beginnen met een schone WinXP installatie, chipset drivers erop & dan testen of het stabiel is. Dus geen virusscanner & laat ook die allernieuwste DirectX eraf.

2) Mailtje naar Aopen om te vragen of ze meer info hebben waarom ze jouw processor afraden op dit moederbord.

ps) als je PC zo door iemand anders is samengesteld zou je eventueel op basis van dit testrapport kunnen proberen om je mobo te vervangen.

• Cold Shadow
Niet veel opties meer over, ik ga denk ik zometeen m'n pc formateren.
Maar ik heb c: d: en e: moet ik alle drives formaterren? Want als ik C formateer en installeer opnieuw dan gebruikt hij niets van die andere drives tog?

Cold shadow

Verwijderd

Je moet gewoon de drive waarop je windows staat formateren.
De rest van de drives word niet gebruikt voor het besturings systeem.
Als je eventueel programma's op je andere partities hebt geinstalleerd, moet je nog wel die programma's daar verwijderen.

Maak wel een backup van alle belangrijke data voor je begint. Je weet nooit of er iets mis gaat tijdens de install zodat je niet meer bij de andere partities kunt.

Veel succes. :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Nog een probeer optie: Hyper treading uit zetten. (in bios dacht ik)

[ Voor 17% gewijzigd door leuk_he op 05-08-2003 11:11 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Cold Shadow
dat probeer ik wel na format. Iemand nog wat tips qua benchmarks?

EDIT: maar je ook geen XP updates erop zetten toch?

[ Voor 30% gewijzigd door Cold Shadow op 05-08-2003 11:33 ]

Cold shadow

Verwijderd

Doe eerst eens een bios update zoveel werk is dat toch niet, dat vind ik een erg voor de hand liggende oorzaak namelijk

• Cold Shadow
Ja maar ben bang dat die bios verkloot word

Cold shadow

• Cold Shadow
[en ik kan nergens vinden op die site HOE ik die bios moet updaten.]

Volgens mij weet ik het nu wel ik wil nu allen nog antwoord op deze vraag hieronder.

Als ik update moet ik het dan voor of na de format doen.

[ Voor 59% gewijzigd door Cold Shadow op 05-08-2003 13:13 ]

Cold shadow

• Cold Shadow
Net bios geupdate + format C:
Toen 3d mark 2001 gedraaid + drivers geinstalleerd ongeveer 2 uurtjes zonder problemen.
Toen PCMark zonder problemen, ik ga denk ik zo SP1 eropzetten en dan kijken of Raven shield wil installeren zonder crashes.
Daarna directX 9 erop kijken of mijn pc 3d mark 2003 overleeft.

(Sorry van vage zinnen maar m'n post werd gedelete werd toen ff gek.

Cold shadow

• Cold Shadow
Ik probeerde net sp1 te installeren en toen was hij 2x gecrasht, ik heb toen HT uitgezet en toen installeerde hij wel goed.
Ik heb toen geprobeerd Raven Shield te installeren 2x, is hij ook 2x vastgelopen. Ik ga nu proberen hem zonder HT te installeren. Als dat lukt ben ik bang dat m'n moederbord dat HT geval niet aankan. Maar dan weet ik tenminste wel een beetje waar het aan ligt.

Cold shadow

Verwijderd

Bij mij was de oplossing voor random vastlopers het clearen van de CMOS (bios). Wellicht dat je dit kunt proberen, hoe dit moet staat wel uitgelegd in het boekje van je moederbord (vaak door een jumper te verzetten).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 20:15 ]

• Weng
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

Heb je het al eens geprobeerd onder Windows 98 SE?

Ik heb ook een beetje het gevoel dat het weer zo'n infinite loop geval is. Probeer anders eens je AGP snelheid van je mobo te verlagen. bv van 4x -> 2x.

Aye aye captain

• Cold Shadow
Wat gebeurt er precies als je je bios cleart?
En die raven-shield installatie is dus zonder HT wel in 1x gelukt en dat crashen is niet echt random.
Volgens mij heb ik ook geen win98 meer

[ Voor 26% gewijzigd door Cold Shadow op 05-08-2003 22:28 ]

Cold shadow

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:42

momania

iPhone 30! Bam!

Even tussendoor...
Heb je binnen de 24 uur zelf nog het laatste bericht:

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

Ofwel: gebruik de edit knop om je laatste bericht te editen :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Hele domme vraag....
Je hebt voor je zelf aangetoond dat je systeem stabiel is zonder SP1.
Immers je kunt twee uur 3Dmark draaien en PCmark. Dus die conclusie lijkt me gerechtvaardigd.

Waarom heb je niet geprobeerd of je toen Ravenshield kon installeren en draaien.
Nu kan immers je SP1 gewoon de bron van de problemen zijn. Oftewel nu heb je twee variabelen. Ik verdenk nu even SP1 omdat het alleen wil installeren als je HT uitzet, dat is wel erg vaag. Mijn suggestie is dus om het installeren van Ravenshield en runnen even zonder SP1 te proberen. :)

Als het dan stabiel is gewoon SP1 er niet op zetten......

ps) Windows98 lijkt me een erg slecht plan. Hypertreading support bestaat volgens mij pas in de laatste versies van windows. Correct me if i am wrong. :?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 11:37 ]

• Cold Shadow
hij crashte ook 1x toen ik audio drivers wilde installeren en hij crashte ook al tijdens te installatie van sp1, dus zonder sp1 erop crasht hij ook. Maar ik zal het proberen.

Cold shadow

Verwijderd

Conclusie is dus dat een kale installatie van XP niet goed stabiel is.
XP hoort gewoon niet te crashen als je iets probeert te installeren.
Dit met laatste bios, geheugen+voeding getest etc.

Nu heb ik nog twee vragen.
1) Heb je nog een foutmelding in je system log staan van die crashes?
(als het systeem freezed waarschijnlijk niet)
2) Als je de HT helemaal uitschakelt heb je dan nergens last van?
--> ik begin te denken dat je mobo problemen heeft met de hypertreading.
Bij het testrapport van Aopen is namelijk de enige processor met hypertreading de P4 met 3.06 GHz. |:(

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 12:10 ]

• Cold Shadow
1: hij freezed altijd

2: Ik denk nu ook wel dat m'n mobo niet tegen die HT kan. Ik zal hem nu een tijdje draaien zonder HT en anders misschien een ander moederbord???

Cold shadow

Pagina: 1