Waarom start ie niet

Pagina: 1
Acties:

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 22:04
Ik heb vanavond Red Hat Linux geinstalleerd, maar er is 1 probleem.

Ik wilde hem Dual boot maken met Windows XP.

Ik had vrije ruimte gemaakt waar geen partitieopstond, en tijdens de installatie gekozen dat automatisch moest gebeuren. Bij de bootlloader heb ik gekozen voor LILO bootloader.

Ik heb ervoor gekozen dat de windows partitie default moet worden opgestart.

maar als ik nu de pc aanzet krijg ik geen keuzemenu waar ik kan kiezen of ik XP of Linux wil hebben, oftewel ik heb geen mogelijkheid om in Linux te komen..... Ik wil graag een keuze menu tijdens het opstarten met een timer, dat na 10 seconden als er nog niks is gekozen XP gestart wordt, en als ik op een ander cijfertje druk, linux gestart wordt......

Graag hulp. Ik heb reeds op het forum (en google) gezocht naar bootloader, maar ik ben er niks wijzer van geworden.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 13:03
Heb verder niet veel verstand van jouw config. maar hier staat misschien de oplossing: http://www.linuxcompatibl...c.php?t=169&view=previous

• Burning_Tyre
Ja daar staat iemand die altijd in Linux komt ipv XP. Ik heb het precies andersom....:(

Ik heb dus 1 partitie (NTFS) waar Xp op staat, 1 waar wat troep op staat... en voor linux had ik 10 gig leeg gelaten, tijdens de installaties heeft ie 2 of 3 linux partities gemaakt....

[ Voor 53% gewijzigd door Burning_Tyre op 27-07-2003 21:43 ]

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 13:03
Oke...niet goed gelezen dan...en als je een programma als bootmagic oid installeerd?

Verwijderd

Heb je in je BIOS "virus protection" aanstaan? Dan kun je de MBR niet overschrijven en krijg je dus geen bootloader. Zo niet, hoe heb je de bootloader exact ingesteld? Op welke partitie? /dev/hda? /dev/hda1? ...

• Burning_Tyre
uhhh ik snap er nou echt niks meer van....:S

Ik heb voor de optie gekozen Install in MBR, en de partities heeft de Installer zelf aangemaakt.

Verwijderd

Okee, maar staat in je BIOS "virus protection" aan? Dan kan je nl. niet in je MBR schrijven. ;).

• Burning_Tyre
nee dat staat uit, heb ik ook al bekeken.

Verwijderd

Kan je je lilo configuratie posten?
Bij het opstarten, wordt er ook nog maar iets gezegd over lilo?
Heb je meerdere harde schijven, en heb je misschien lilo op de verkeerde gezet?

• Burning_Tyre
Ik heb slechts 1 harde schijf. Maxtor 80GB 7200rpm.

Normaal had ik 2 partities, C en D. C was 20gb en NTFS, Windows XP schijf. D is games/rommelschijf en FAT 32, was 60GB. Daar had ik voor de installatie 10GB vanaf gehaald, en leeg gelaten (geen partities).

Bij de installatie van Linux worden de partities automatisch gemaakt op de lege ruimte.

Hoe kan je de configuratie zien van LILO zien dan?

Ik heb bij het installeren van linux het volgende scherm voorgeschoteld gekregen, zoiets dan...

Alleen onderaan staan bij mij 3 partities, 1 voor XP, 1 voor de partitie waar eerst games opstonden, dus D:, en een partitie waar Linux op stond, ik heb default aangevinkt staan bij XP.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/Reviews/beelzebubu/RedHat_7.3/redhat-install-img9.png

Verwijderd

Welke bootloader krijg je te zien? Als ik het goed begrijp start je PC nu standaard op in windows XP, gebruikt hij dan ook de windows bootloader?

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 10:55
nadat je lilo.conf is aangepast geef je dan wel commando lilo ?...

• Burning_Tyre
Hij geeft helemaal geen bootloader weer.... hij start direct naar windows XP door. Ik kan mijn lilo.conf niet aanpassen want ik kan de linux bestanden niet benanderen vanuit xp.

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Heb ik ook voorgehad met RedHat, ff opstarten met de bootflop die je gemaakt hebt en lilo nog eens uitvoeren en het zou moeten werken.

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Burning_Tyre
Hoe kan ik lilo dan precies uitvoeren?Gewoon via het startmenu? Ik had wel een bootflop straks maar als ik die gebruikte kreeg ik een error, zal zo nog eens ff linux opnieuw installeren.

• Dawai

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Inloggen als root en "lilo" typen...

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Burning_Tyre
Ik heb nu voor de eerste keer linux opgestart, hij start enkel op met opstartdiskette, anders boot ie gewoon direct Windows XP.

Ga nu even kijken of ik wat aan lilo kan instellen.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:51
Burning_Tyre schreef op 27 July 2003 @ 23:21:
Hoe kan ik lilo dan precies uitvoeren?Gewoon via het startmenu? Ik had wel een bootflop straks maar als ik die gebruikte kreeg ik een error, zal zo nog eens ff linux opnieuw installeren.
Weet je toevallig op welke partities linux terecht is gekomen (en dan de linux benaming ala /dev/hda6 oid)
Stop dan de floppy in je drive en start je compu. Waarschijnlijk krijg je een prompt en als je dan op enter ramt gaat het fout (toch?). Tik nu in 'rescue root=/dev/hdax' en druk enter. Hierin is hdax jouw linux root partitie. Als je het niet weet kan je het ook proberen (1 en 2 zijn waarsch. windows partities, linux dus 3 of hoger). Als je weer een vage error krijgt kan je ook de knoppix cd (die heb je toch?) gebruiken ipv de floppy. Tik bovenstaand dan in VOORDAT je de kernel ziet booten enzo.

Je krijgt op een gegeven moment een prompt (misschien moet je je root passwd intikken) en dan moet je het commando lilo geven. Let goed op de meldingen. Als er iets tussen staat wat niet lijkt op "Adding blah blah" moet je dat hier even melden. Als het goed is (en Redhat jouw lilo goed heeft geconfigd) kan je nu kiezen bij het opstarten. Als het niet goed is wordt het lastiger :P (maar niet onmogelijk ;) )
[edit]
nouja, goed, heel verhaal maar je bent al in linux :)
Onthou goed dat als je iets veranderd aan /etc/lilo.conf je daarna lilo moet draaien om de veranderingen effect te laten hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door balk op 28-07-2003 00:00 ]

Verwijderd

WAAR op je schijf heb je je linux neergeplant? Hij moet wel op < (kleinder dan) cilinder 1024 anders kan je bootloader dr niet bij. Als je windows XP schijf (C dus) al 10 gig is dan neemt die al (geloof ik ) de ruimte in tussen 0 en > (groter dan) 1024 cilinders in....
Kortom ff checke en als die zo is leuk aan de slag met partitionmagic >:)

• Burning_Tyre
Ik zit nu in Linux via de opstartflop van Linux.

Ik heb dit kunnen vinden bij het configuratiecentrum, hier zal iets niet goed zitten:

prompt
timeout="50"
default=xp
boot="/dev/hda"
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
linear
vga="standaar"

image="/boot/vmlinuz-2.4.18-3"
label="linux"
initrd="/boot/initrd-2.4.18-3.img"
read-only
root="/dev/hda5"
append="hdd=ide-scsi"

other=/dev/hda1
optional
label="xp"

image="/dev/hda1"
root="/dev/hda5"
initrd="/boot/initrd-2.4.18-3.img"
append="hdd=ide-scsi"

other=/dev/hda2
optional
label=DOS

Ik heb nog wat screenshots kunnen maken, mischien staan er wat instellingen verkeerd.
Ik kan trouwens mijn C en D schijf van windows niet vinden..... :S Die heetten wel geen C en D in linux maar ik zie geen HDA ofsow...

Afbeeldingslocatie: http://www.cashweb.nl/pics/schermafdruk1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.cashweb.nl/pics/schermafdruk2.png

Afbeeldingslocatie: http://www.cashweb.nl/pics/schermafdruk3.png

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:51
Burning_Tyre schreef op 28 juli 2003 @ 00:07:
Ik kan trouwens mijn C en D schijf van windows niet vinden..... :S Die heetten wel geen C en D in linux maar ik zie geen HDA ofsow...
je config ziet er wel ok geloof ik. Open eens een xterm (is derde icoontje links onderin ;)) en wordt root (dmv su en dan passwd intikken), en doe dan 'lilo'. Wat is de output?

Enne, partities heten in linux idd niet c: of d:. De partities zijn te vinden in /dev (samen met al je andere devices). Die partities kan je niet direct aanspreken, je moet ze eerst mounten (een plekje geven in je bestandssysteem). Meestal worden dat soort dingen in een subdir van /mnt geplaatst. Tik eens in 'mount', staan daar je windows parts in?

• Burning_Tyre
Ik ben al met root ingelogd, ik heb nog geen users aangemaakt.

Uitput is:

Warning device 0x0303 exceeds 1024 cylinder limit
Fatal: sector 139179862 too large for linear mode (try 'lba32' instead)

Poe... wat nu..?

• Burning_Tyre
De output van mount is:

/dev/hda5 on / type ext3 (rw)
none on /proc type proc (rw)
usbdevfs on /proc/bus/usb type usbdevfs (rw)
/dev/hda3 on /boot type ext3 (rw)
none on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
none on /dev/shm type tmpfs (rw)
none on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw)

• Dawai

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Burning_Tyre schreef op 28 juli 2003 @ 00:21:
Ik ben al met root ingelogd, ik heb nog geen users aangemaakt.

Uitput is:

Warning device 0x0303 exceeds 1024 cylinder limit
Fatal: sector 139179862 too large for linear mode (try 'lba32' instead)

Poe... wat nu..?
Juist ja, vervang linear eens door lba32 en draai daarna nog eens lilo, dat was het probleem bij mij ook als ik goed herinner.

• Burning_Tyre
Waar kan je lba32 veranderen dan?

• Dawai

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

lilo.conf, of waar je die tekst die je boven je screenshots gepaste hebt vandaan hebt ;)

• Burning_Tyre
NMu is die laatste melding van fatal weg, maar dat van Warning en 1024 cylinder limit is nog steeds.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 22:41:
Okee, maar staat in je BIOS "virus protection" aan? Dan kan je nl. niet in je MBR schrijven. ;).
ehm... :X met die Virus protection kan ik tijdens installatie van Linux gewoon Lilo in me MBR zetten :X en fdisk /mbr is ook nooit een probleem geweest...

• Burning_Tyre
Nou is volgens mij die hele LILO verneukt... ik drukte op opsporen en nu staan er allerlei andere dingen bij, andere paden etc.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
fdisk /mbr eens proberen en dan overnieuw Lilo in MBR zetten?

• Burning_Tyre
Kunnen NTFS schijven trouwens niet gemount worden? Ik heb net me harde schijf proberen te mounten. Ik heb de FAT32 schijf, schijf D van windows nu al wel te pakken...

• Burning_Tyre
shit... ik zit al 2 uur te kloten..

Hoe kan je Lilo gewoon compleet opnieuw installeren???

Verwijderd

Waarom gebruik je nou eigenlijk LILO? Je hebt tijdens de installatie zelf aangegeven Grub te gebruiken.

Okee, even basaal: wat staat er als je "/sbin/grub-install /dev/hda" intypt in een console?

[edit]
Burning_Tyre schreef op 28 July 2003 @ 02:31:
Kunnen NTFS schijven trouwens niet gemount worden? Ik heb net me harde schijf proberen te mounten. Ik heb de FAT32 schijf, schijf D van windows nu al wel te pakken...
Zie http://linux-ntfs.sourceforge.net/info/redhat.html : de RPMs vandaar installeren, en dan mounten met 'ntfs' in plaats van 'vfat' als bestandssysteem. Ik zou ze read-only mounten (-o ro), omdat write-NTFS-mode af en toe foutjes kan veroorzaken (en dan is je NTFS partitie naar de kloten).

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 07:45 ]

• Burning_Tyre
Het werkt al met Lilo. Ik weet niet, maar ineens werkte het :D Alleen nu nog even de timer wat korter zetten en de password erafhalen.

Pagina: 1