Toon posts:

S-ata schijf 80g maar word gelezen voor 12G

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren mijn nieuwe PC gebouwd alles werkte meteen in een keer alleen
tijdens FDISK werd mijn S-ata schijf van 80G herkent als een 12 G
Ik ging dus mijn schijf partitioneren en bij het maken voor de eerste optie , ik geloof de primaire dospartitie vond hij aan totale schijfruimte maar 12 G
Op dat moment had ik iets van oke , laten we maar meteen verder gaan om tekijken of alles het wel doet dus nam er even genoegen mee en deelde de c in voor 5 G en wilde dan de rest D: en E: verdelen in de overige 7G
Nu komt het vreemde , toen ik een logisch station ging aan maken rolde hij niet naar de 7 G toe maar in een keer naar 39 G
Later gekeken in mijn aida ,daar stond dat ik iets van 27 G ongebruikt had gelaten .
Ik partitioneer regelmatig dus heb ik voldoende ervaring in want ik probeerde het opnieuw zonder succes .

Configuratie

P4 2,6 G 800
Asus p4p800 deluxe
twinmos 2x 256 DDR
Maxtor 80 G serial ata

Hopelijk heb ik genoeg gegevens geleverd

Alvast bedankt

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
welk OS komt erop? kan je niet beter met dat OS gaan partitioneren :?

windows XP cd is bootable dus....

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb XP PROF maar het ging altijd goed , dus je kan ook parttitoneren tijdens de setup van XP , nooit mee gemaakt dat er iets in die trend voor kwam

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik denk dat je gewoon problemen hebt met het alom bekende fdisk issue met schijven > 64 GB..

Zie daarvoor ook [rml][ FAQ] FDISK[/rml] en in het bijzonder dit stukje :
Q: ik heb een schijf van 64+ GB en ik zie maar een paar GB in fdisk
A: dan gebruik je nog een oudere versie van FDISK. Fdisk maakt gebruik van een bepaalde methode om de grootte te berekenen. omdat deze 16 bit is kan die geen grotere schijven aan dan 64GB.
als je bijv een 80GB probeert te formatteren, dan wordt er 80-64 = 14GB gezien door FDISK.
Microsoft heeft hier een patch voor die hier te vinden is: http://support.microsoft....px?scid=KB;EN-US;Q263044&
directe link naar patch:
EN: http://download.microsoft.../W98/EN-US/263044USA8.EXE
NL: http://download.microsoft...66R/W98/NL/263044DUT8.EXE

[ Voor 6% gewijzigd door Twynn op 28-07-2003 09:31 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-03 21:24
Inderdaad, FDISK niet gebruiken maar aangezien je een Maxtor HD hebt, dit:
MaxBlast 3

Heb ik gisteren nog gebruikt voor mijn Maxtor 120 gig (ook SATA) en dit tooltje is echt heel goed. Hij heeft netjes partities aangemaakt net zoals ik met FDISK zou doen.

edit:
Je kan ook instellen of je NTFS, FAT32 of FAT16 wil gebruiken en de HD wordt razendsnel geformatteerd... Een tooltje om bij te houden :)

[ Voor 19% gewijzigd door D-Three op 28-07-2003 09:35 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt overigens wel gewoon FDISK gebruiken en dan de partities in procenten aangeven.
als je bijv 20, 20, 40 wil hebben wordt dat dus gewoon 25%, 25%, 50%.
Dit werkt wel gewoon (zo heb ik ook mijn 120GB met de oude fdisk gebruikt).
Pagina: 1