Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader heeft een Nikon Coolpix 775. Binnenkort komen de Lokerse Feesten er aan en ik ga met dat toestel proberen van foto's te nemen van de optredens (er is een professionele fotograaf maar ik mag er zelf ook nemen met mijn eigen toestel).
De Lokerse Feesten zijn een festival dat s avonds plaats vind in de open lucht. De enige lichtbron is dus het podium dat vol hangt met verlichting voor de optredens.
Nu zit ik dus met een Nikon Coolpix 775 om foto's mee te trekken en ik vrees zo een beetje dat dit helemaal niet zo makkelijk zal zijn om daarmee in het donker vanop een paar meter afstand deftige foto's te trekken.
Daarom dus dit topic. Wat zijn jullie tips om alsnog geslaagde fotos te hebben? (bijvoorbeeld statief gebruiken, geen flits of net wel flits gebruiken, toestel op bepaalde stand, etc...)
ps: ik weet dat de coolpix 775 zo een stand heeft om s nachts foto's te trekken maar ik denk niet dat dit het enige is dat ik moet doen, en volgens mij moet het mogelijk zijn om het toestel beter in te stellen.

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Het belangrijkste advies bij dit soort zaken is altijd: oefen vooraf met je toestel zodat je op de avond zelf niet meer na hoeft te denken aan hoe je alles in moet stellen. Maak vooraf wat avond foto's, maak notities van de belcihtingsomstandigheden en evalueer de resultaten thuis op een goede monitor.

De ingebouwde flits zal een bereik van enekele meters hebben, wat waarschijnlijk niet voldoende is voor zo'n evenement. Bovendien levert het gebruik van een (evt externe) flitser snel minder sfeervolle beelden op.
Je zou kunnen overwegen om de flitser niet te gebruiken en de sluitertijd te verkleinen en/of diafragma te vergroten. Het gebruik van een statief is hierbij aan te bevelen.

Wat het beste is zul je snel ontdekken tijdens een avondje oefenen met je toestel.

Verwijderd

Topicstarter
Een van de problemen die ik ervaar bij de coolpix 775 is dat wanneer je de flits uitschakelt de sluitertijd verhoogt. Jammergenoeg ken ik geen manier om de sluitertijd zelf aan te passen en bepaalt de camera zelf de sluitertijd...Zonder flits wil dus vaak hogere sluitertijden zeggen en dat is niet zo praktisch als het gaat om mensen die bewegen op een podium.
Het oefenen ga ik doen van zodra het licht er hangt, maar dat zal waarschijnlijk pas twee nachten voordien zijn dus dat is heel short notice, ik zou dus liefst al een paar ideeën in hoofd hebben over hoe ik alles instel voor ik probeer. Zoals je wel merkt is het grootste probleem dus dat je weinig kan aanpassen van sluitertijd etc. Dit is trouwens ook de reden dat ik het typenummer vermelde. Misschien zijn er mensen die zelf ook al dergelijke dingen gedaan hebben en weten op welke stand je best fotos neemt.
(ik heb uiteraard de handleiding van het toestel al eens deftig gelezen)

Verwijderd

Ik heb nog nooit een Coolpix 775 in m'n handen gehad maar ik meen op de site van dpreview te zien dat je wel een 'overexposure' kunt doen (tot denk ik +2 stops). Je krijgt wel geen echte instelmogelijkheid voor de sluitertijd (omdat de camera waarschijnlijk niet weergeeft wat de sluitertijd is), maar door te 2 stops bij te geven zal er (zo is het toch bij mijn analoge compactcamera) een langere sluitertijd gebruikt worden.

Tuurlijk, hoe langer de sluitertijd, hoe meer kans op bewegingsonscherpte dus statief is misschien geen slecht idee (hoewel je met een beetje experimenteren waarschijnlijk ook wel redelijke foto's uit de losse hand zal kunnen produceren).

Anyway, de het programma van de Lokerse is zeker de moeite en ik ga ook dit jaar wel zeker enkele avonden gaan (heb tot 2 jaar geleden in Lokeren gewoond). Succes met je foto's!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet heel veel ervaring met fototoestellen en zeker niet met dit soort foto's maar is het nu niet zo dat een langere sluitertijd bijna onmogelijk te gebruiken valt? Als je planten of zo of vaste dingen fotografeert snap ik dat een statief alles op lost, maar het probleem is bij een concert toch wel dat je doel ook niet stil blijft staan. Als je dan met een lange sluitertijd zit dan is je foto toch sowieso bewogen ook al heb je een statief?
Ik probeer vanaf woensdag allesinds foto's te trekken in het donker met de belichting aan (als ik de mensen van ALC zo ver krijg om wat licht te tonen) en als jullie het niet erg vinden laat ik dan hier ff de resultaten zien, dan kunnen jullie misschien nog tips geven.

Verwijderd

Topicstarter
De Lokerse Feesten zijn nu voorbij en ik heb toch wat ervaringen opgedaan.
Foto's trekken van optredens als het donker is buiten en je geen flits mag gebruiken is met een goedkoop toestel onbegonnen werk. Zelf toen het nog licht was (eerste optreden was om 20u) moest ik de exposure op -2 zetten zodat ik toch scherpe foto's kon krijgen (hoewel die dan vaak onderbelicht waren uiteraard)
Toch ben ik er in geslaagd enkele mooie foto's te nemen vind ik:

Coolpix foto's:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

De eerste 5 foto's zijn van optredens die om 20u. begonnen. De laatste 5 zijn van de DJ-set van Dirk Stoops, na 1u30. Exposure stond ook op -2 en zonder flits, toch vind ik er enkele geslaagde tussen.

Verder zijn ook alle foto's van de opbouw van mijn hand en fototoestel, je kan ze bekijken of de site van de fotoboeken van de Lokerse Feesten.

Ik mocht ook eventjes foto's nemen met het beste toestel op de feesten, een Nikon D1H

D1H foto's:
1 2 3 4 5

Deze foto's zijn van optredens toen het al donker was. Eerste foto is van het optreden van de Kreuners, de laatste 4 zijn van Das Pop.
Alle foto's zijn uiteraard eigendom van de Lokerse Feesten en mogen niet zomaar gebruikt worden. (dit zinnetje zet ik er bij zodat er geen problemen zouden van kunnen komen. Maw kijken mag, gebruiken niet)
Pagina: 1