Toon posts:

[rh9] krijg geen files op nieuwe hdd

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heb sinds kort een nieuwe hd in me servertje hangen, nu zou ik hier graag mijn ftp meuk op kwijt willen alleen ik krijg het niet voor elkaar een dir aan te maken op de betreffende hd. de schijf is te vinden onder de namen (2 partities) hdb1 en hdb5 en zijn beide ext3. (hdb2 = extended partitie)

Ook zijn beide tegevoegd in de fstab waar ik ze laat mounten op / omdat er nog geen dir te mounten valt. Mounten gaat prima maar zodra ik zeg mkdir /dev/hdb1/kaas zeg hij :

mkdir: cannot create directory '/dev/hdb1/kaas': Not a directory

ik weet dat ik nu iets ongelovelijk stoms over het hgoofd zie ... maar wat ?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
je mount je nieuwe hdd's op / :? :? lijkt me dat dat niet helemaal goed kan gaan, aangezien het root filesystem daar ook op zit..

maak eens een lege dir aan in de / en mount daar die nieuwe hdd's eens in, werkt het dan wel?

A wise man's life is based around fuck you

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 12:25
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt mbt. het mounten van schijven :)

Als je een nieuwe schijf erbij wilt zetten, maak je een partitie op die schijf, en een mountpoint (een directory) op je andere (oude) schijf. Vervolgens mount je die met bijvoorbeeld:

mount /dev/hdb1 /mnt/mijnmooienieuwehd

En dan kun je dirs en files maken in /mnt/mijnmooienieuwehd die vervolgens op de nieuwe schijf komen te staan. De /dev/hdb1 etc. zijn puur de toegang tot de partities voor het systeem, zelf gebruik je ze echter niet om direct files naartoe te schrijven. Daarvoor gebruik je het punt waar je de partitie hebt gemount.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm op die fiets ja stom klinkt eigenlijk wel heel logich ... heb ff map gemaakt in / die heet ftpmap daarna fstab aangepast op /ftpmap en nu mount ie idd keurig. En nu is het dus zo dat als ik data in /ftpmap zet dat het dan op me neuwe hd terecht komt ???

zo ja thnx !!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 12:25
Als alles goed is wel ja :)
Dit kun je nog even controleren door "mount" te typen, dan zie je wat er gemount is. Als het goed is moet de nieuwe partitie dan op /ftpmap gemount zijn.

Verwijderd

Topicstarter
yup klopt super alles gelijk een heel stuk helderder!! ....
slotje is ok alles werkt !

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Tsja, het werkt een beetje anders dan onder good-old Windows he ;)

Misschien heb je wat aan dit artikel.

Verder is deze vraag (ondanks dat we er allemaal tegenaan lopen in het begin) niet echt moeilijk op te lossen, daarom gaat dit topic op slot.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.