Toon posts:

Extreem trage HD in Acer Travelmate

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds een aantal maanden een Acer Travelmate 634 LC in bezit. Ter informatie:

P4M 1800 Mhz
30 Gb HD
512 Mb RAM
GeForce2 Go 100 16 Mb
15" 1400x1050 TFT

Op zich geen langzaam apparaat. Maar ik heb klachten over de harde schijf. Het lijkt wel of er iets mis is met dat ding, zo traag is ie. De laptop is in normaal gebruik vele malen trager dan mijn oude desktop (Duron 700 Mhz, 384 Mb, 20 Gb). Nu weet ik dat daarin een Quantum Fireball met 7200 toeren zit, maar ik kan me niet voorstellen dat dat ZOVEEL verschil maakt.

Ik bedoel zo komt die P4-1800 absoluut niet tot z'n recht, en ik merk ook niks van die 512 Mb. Als ik een CD aan het branden ben, kan ie niet eens een WinAmp MP3'tje afspelen zonder horten of stoten! Windows 2000 opstarten (OK ik heb wel wat in de start-up staan) duurt al gauw 10 minuten!

Ik krijg het idee dat er iets niet klopt (verkeerde driver, controller?) of is dit gewoon een laptop waarin HD en de rest heel erg slecht op elkaar zijn afgestemd (m.a.w. kutapparaat met geil scherm)?

Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

Verwijderd

is de juiste chipsetdriver wel geinstaleerd ?

Verwijderd

Topicstarter
uhm verklaar je nader?

Verwijderd

als het een beetje meezit zat er een instalatie cdrom bij de laptop voor je drivers , na het instaleren van windows 2000 dien je dan vanaf de bijgeleverde cd-rom of via een download vanaf de fabrikant de chipsetdrivers te instaleren ,.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Controleer in de instellingen van je hdd of die wel op DMA staat.
In je device manager -> IDE ATA/ATAPI controllers -> Primary IDE Controller -> Advanced Settings

Wat geeft ie daar bij de gedetecteerde mode aan voor je hdd? En staat de transfer mode op "DMA if available" ?

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-03 13:46
Tja,

Ik heb zelf 2 travelmate's en die doen er niet zolang over maar ik ken iemand met een gloednieuwe compaq met 4200rmp hdd en die doet er ook 6 minuten over windows xp home opstarten.

Was hij uit de doos al zo traag? Of pas na een tijdje?

En kijk verder idd eens naar wat ACM zij.

Verwijderd

Topicstarter
Ultra DMA Mode
ja, staat op DMA if available

Mijn Secondary IDE controller niet trouwens (is neem ik aan de CDROM?) Verklaart dat het trage branden van CD'tjes?

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-03 13:46
Verwijderd schreef op 27 juli 2003 @ 14:22:
Ultra DMA Mode

Mijn Secondary IDE controller niet trouwens (is neem ik aan de CDROM?) Verklaart dat het trage branden van CD'tjes?
Kan, als je kunt moet je hem ook maar ff op DMA zetten ;)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 14:22:
Ultra DMA Mode

Ja, dat is daar vaak de verklaring voor idd :)

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 27-07-2003 14:55 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.