Toon posts:

Gezocht: tips om een langzame HD zo snel mogelijk te maken

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De HD in mijn laptop (Acer TM 634 LC) is overduidelijk de bottleneck van mijn systeem. Ik ben bang dat ik me daar maar bij neer moet leggen, maar ik ben nu dus op zoek naar tips om dat ding toch zo snel mogelijk te maken:

- Wat is de beste manier om je swap file te maken (aparte partitie of niet, voor aan of achteraan harde schijf, hoe groot, vastte grootte of varierend)? Ik gebruik XP en/of 2000 en ik heb 30 Gb HD en 512 Mb geheugen.

- Hoe zorg ik ervoor dat windows zo weinig mogelijk swapt (en zo veel mogelijk die 512 Mb gebruikt)?

- Maakt dat defragmenteren nou nog wat uit of is dat gerommel in de marge?

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Afhankelijk van wat voor software je verder draait heb je eigenlijk geen swapfile nodig bij 512 Mb.
Weinig swappen kan je bereiken door je maximale swapfile zo klein mogelijk te zetten.
Defragmenteren kan veel uitmaken wanneer je schijf een enorme zooi is. Regelmatig bijhouden is dus wel fijn.

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Ja, laptop harddisk zijn max 4500 touren geloof ik. Is altijd het traagst van een flaptop :D

Je kan ook preventief op treden tegen defragmentatie, door een systeem partitie te maken en deze alleen te gebruiken voor programma's, en dingen zoals je internet chace en my documents op een andere schijf te zetten. (In veel gevallen zou ik zelfs adviseren om de internet chace uit te zetten of op 1mb te zetten, we zitten vaak toch nog achter een proxy en de internet verbindingen zijn toch lekker snel tegenwoordig) Zo win ik altijd snelheid met mijn harddisk.

Het is niet zo dat als je swap file klein maakt dat er dan minder geswapt word. |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 13:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
hoezo niet? lijkt me dat windows dan gedwongen wordt om meer van het fysieke interne geheugen gebruik te maken? of werkt dat niet zo?

ik begin bijna te denken dat het andersom werkt: windows adviseert een swapfile van ongeveer 1.5 x je fysieke geheugen. Dat betekent dus hoe meer intern geheugen hoe meer swappen???

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
een swapfile hoort er nou eenmaal bij :)

geen aparte partitie ofzo, dat vertraagt alleen maar. zet hem vast op een heoveelheid mb's, 250 ofzo, en defragmeteer af en toe zodat alle data dicht bij elkaar staat, zodat de schijfkop zo min mogenlijk hoeft te bewegen.

specs

Verwijderd

Swapfiles verdelen over meerdere fysieke disken (en niet partities die op dezelfde disk staan - want dat heeft toch geen zin).

edit1: en ook in een laptop kun je soms 2 harddisken kwijt zolang het maar platte versies zijn - zo heb ik 1 laptop omgebouwd van 1 dikke HDD naar een versie met 2 platte HDD's omdat ik die toch nog had liggen - je moet alleen dan wel zelf je ultrasmalle IDE kabeltje fabriceren met een master én slave connector en opletten op master/slave jumpering... (uit mijn voorbeeld [chipsets bevatten meestal toch al 2 IDE kanalen]: default was de harddisk master op het primaire kanaal en de CDROM master op het secundaire kanaal. Na de mod had ik een master en een slave harddisk op het primaire kanaal - de CDROM als master op het secundaire kanaal en een connector naar buiten toe voor de slave op het secundaire kanaal).

edit2: gunhead: als het goed is staat de data al om-en-om op de verschillende platters om een zo laag mogelijke seektime te hebben.

edit3: ACM: ik heb het in mijn voorbeeld wel over oude laptops voordat er nog mediabay's bestonden ;)

Registry entry's voor efficienter geheugen gebruik (>256MB RAM - werkt meestal perfect op 512MB systemen, maar kan ook juist voor performanceverlies zorgen - een beetje testen kan geen kwaad, we willen tenslotte niet allemaal op dezelfde manier performancewinst)
quote: registry
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters]
"EnablePrefetcher" = 5

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management]
"DisablePagingExecutive" = 1
"LargeSystemCache" = 1
Alle bovenstaande tips zijn gerommel in de marge imo...(een nieuwe/snellere harddisk is meestal sneller als dit soort softwarematige truukjes mits de chipset/bios de nieuwe harddisk aankan en al correct ingesteld stond in hem OS - zie de problemen in het andere topic)...

Overigens is dit een Windowsvraag en is het niet vreemd om je antwoord gedeeltelijk in de Windows Operated Systems - FAQ te vinden...

Je andere topic: Extreem trage HD in Acer Travelmate
Installeer de goede chipsetdrivers en enable (U)DMA modus - dus zodat hij ingeschakeld staat (enable if available - maar dat hij dan ook in DMA modus staat en niet in PIO modus vanwege velerlei detectie/registry/driverproblemen).
DMA voor DVD aanzetten in W2k?
Win2K Tweak programs

Dit is een vaak voorbijgekomen IDE/ATAPI vraag, reden voor de onderhouders van de FAQ Opslagmedia & I/O Controllers om daar speciaal een alinea over jouw probleem uit te wijden.

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 16:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 16:13:
Swapfiles verdelen over meerdere fysieke disken (en niet partities die op dezelfde disk staan)

Alle bovenstaande tips zijn gerommel in de marge imo...
in een laptop :? dat is pas gerommel
je bedoelde natuurlijk meerdere platters... sorry

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 16:18 ]

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hij zal meerdere disken hebben bedoeld.

Maar Hein, het is niet de bedoeling dat je je vraag zomaar in allerlei vormen op meerdere plaatsen op ons forum neerzet:
Extreem trage HD in Acer Travelmate
Ik heb die andere maar gesloten.

Verwijderd

ACM schreef op 27 July 2003 @ 16:20:
tjsa, zou kunnen. ik ken die functie verder niet. alleen laptops met meerdere harde schijven zijn nogal zeldzaam... daarom dacht ik achteraf: die bedoelde gewoon platters...
[en ook in een laptop kun je soms 2 harddisken kwijt zolang het maar platte versies zijn - zo heb ik 1 laptop omgebouwd van 1 dikke HDD naar een versie met 2 platte HDD's...]
edit: gunhead: als het goed is staat de data al om-en-om op de verschillende platters om een zo laag mogelijke seektime te hebben.
aha. figures (maar kan hij dan niet beter 1 fatsoenlijke hd kopen in plaats van 2 hele platte? ik vraag me trouwens af hoe je 2 hd's moet aansluiten, meestal is de cd-speler al slave en is er geen sec. ide)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 16:27 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Euh... Vaak zit er iets van een mediabay in, waar normaal de cd/dvd-speler in hangt, daar kan je dan een hardeschijf of extra accu inzetten. Maar het is dus niet zo dat je er in plaats van die twee (die niet perse naast/onder/bij elkaar zitten) er 1 in kan zetten ;)

Verder wordt je performance er niet of nauwelijks beter van als je het voor elkaar krijgt je swap op verschillende platters te zetten (wat door de cylinders sowieso standaard al gebeurd toch??) want je hebt er dan niet ineens een extra lees/schrijfkop bij :)

Maar dat is verder nogal overbodig, daar zal een harde schijf echt niet eens sneller van worden. Er zal toch echt wat anders aan de hand zijn (bijvoorbeeld niet de goede chipset drivers voor de ide-aansturing, toch stiekem geen DMA-mode, een zwaar gefragmenteerde schijf, oid)

Verwijderd

Ik gok een combinatie van factoren:
- laptopharddisken met lagere RPM's en minder cache
- spaarstanden op een laptop
- DMA uitgeschakeld
- warmte + automatische leeskopcalibratie
- registry/OS/harddisk vervuiling

offtopic:
ACM, over die platter/cylinder zooi: de leeskoppen van een harddisk kunnen toch niet onafhankelijk bewegen, ze zitten aan dezelfde arm. De enige manier om wel onafhankelijk bewegende koppen te hebben is met 2 fysiek verschillende harddisken. 1 cylinder van een harddisk is een kolom van sectors op de verschillende platters die door de verschillende heads uitgelezen worden. Zie plaatje: http://www.csee.umbc.edu/...99/chapter09/harddisk.gif / verhaal: http://www.linux-tutorial...in/display.pl?126&0&0&0&3

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 17:07 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

www.pureperformance.com Daar staan heel wat tips om een Windows-based systeem net dat beetje sneller te krijgen :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 16:55:
offtopic:
ACM, over die platter/cylinder zooi:
leg je dat nou aan mij uit, of geef je het als onderbouwing van mijn statements? :o Want dat is wat ik zeg/bedoel ;)

Verwijderd

offtopic:
Een beetje van beiden ACM (vanwege je 2 "??"), ook als onderbouwing van mijn statement van fysiek gescheiden harddisken. ;)

Ik ben wel benieuwd of topicstarter al het één en ander heeft kunnen testen / veranderen / oplossen / debuggen :?

Mocht je het goed genoeg kunnen koelen in je laptop: nieuws: Hitachi introduceert 2,5" harddisk voor servers

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 00:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
ACM schreef op 27 July 2003 @ 16:20:

Maar Hein, het is niet de bedoeling dat je je vraag zomaar in allerlei vormen op meerdere plaatsen op ons forum neerzet:
Extreem trage HD in Acer Travelmate
Ik heb die andere maar gesloten.
Mijn excuses daarvoor, het was niet te bedoeling om dit forum te misbruiken.

Zelf dacht ik dat "mijn tm 634 lc heeft een trage HD, klopt dat?" en "ik heb een langzame HD, hoe maak ik 'm toch zo snel mogelijk?" twee afzonderlijke issues die elk een eigen topic verdienden...

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 21:31:
offtopic:
Een beetje van beiden ACM (vanwege je 2 "??"), ook als onderbouwing van mijn statement van fysiek gescheiden harddisken. ;)

Ik ben wel benieuwd of topicstarter al het één en ander heeft kunnen testen / veranderen / oplossen / debuggen :?

Iedereen bedankt voor de tips. Fijn om hier in het warme zuiden nog gebruik te mogen maken van de ware hollandse tweak-expertise.

Wat betreft mijn probleempje:
* DMA stond al goed
* Spaarstand kan het niet zijn want ik heb vrijwel altijd de prik uit de muur
* Defragmentatie / registry vervuiling is het niet want ik heb ook al een trage HD bij een schone windows installatie
* nieuwste chipset drivers waren al geinstalleerd

Wat nu nog over blijft als mogelijke verklaring:
* Warmte + automatische leeskopcalibratie (wie vertelt hier meer over?)
* Lage RPM + weinig cache (kortom: niet zeuren, het is niet anders)
* Iets anders... ???

Misschien weet iemand een testprogje waarmee je makkelijk (en gratis) de snelheid van je HD vaststelt. Is wel handig bij het uitproberen van dit soort dingen.
Pagina: 1