[JVC RX-E112R Home Cinema] Bromtoon in basbox

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Sinds een paar dagen valt het mij op dat de basbox van mijn HT set een bromtoon voortbrengt, alleen als het geluidsniveau op 0 staat hoor je het niet. Zodra je dus iets aan gaat sturen hoor je een bromtoon.

Het lijkt erop dat het iets van de laatste tijd is want het is mij in het begin niet opgevallen, de set staat hier nu 2 maanden.

Kabels e.d. zijn gecontroleerd, er zijn geen instellingen gewijzigd.

Wat kan er aan de hand zijn ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
Inmiddels heb ik de tweede kabel geaard (aansluiting van set naar basbox is met een tulpstekker, daarvan heb ik de 2e ongebruikte kabel genomen) en het brommen is wel iets verminderd maar nog steeds goed hoorbaar. Wat te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Ik heb zelf ook dit probleem, alleen is het geluid wat harder dan brommen. Ik heb het niet weg kunne krijgen, maar de storing kan komen door:

* niet geaard
* subwoofer staat te dicht bij andere spanningsbronnen of draden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86389

het kan ook zijn dat je een te dunne kabel gebruikt , ik heb dat probleem ook gehad met mn sub , ff een dikkere kabel aanschaffen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Anoniem: 86389 schreef op 28 July 2003 @ 17:49:
het kan ook zijn dat je een te dunne kabel gebruikt , ik heb dat probleem ook gehad met mn sub , ff een dikkere kabel aanschaffen....
Ook als het een actieve sub betreft die niet met luidsprekerkabel maar met een coax kabel verbonden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
Bigfoot schreef op 29 juli 2003 @ 08:47:
[...]

Ook als het een actieve sub betreft die niet met luidsprekerkabel maar met een coax kabel verbonden is?
Het is een actieve sub, maar de aansluiting is op advies van de winkel met een gewone tulp gedaan. Ik kan trouwens een andere sub ophalen daar om te proberen. Maar of het probleem in de sub zelf zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
seq_uence schreef op 29 July 2003 @ 12:50:
[...]

Het is een actieve sub, maar de aansluiting is op advies van de winkel met een gewone tulp gedaan. Ik kan trouwens een andere sub ophalen daar om te proberen. Maar of het probleem in de sub zelf zit....
Da's toch coaxiaal, een tulp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
Bigfoot schreef op 29 July 2003 @ 13:32:
[...]

Da's toch coaxiaal, een tulp?
Mjjaa, maar niet met een afscherming rondom, de "aarde" draad loopt gewoon naast de signaaldraad dacht ik.

Maar het helpt wel wat, want als ik die 2e draad ga aarden (dus de 2e tulp die niet gebruikt wordt) is het brommen minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb zelf ook een active sub ( kef psw1000 ) probleem was de kabel.... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
De sub die ik nu heb bromt, maar dat doet ie al als je de kabel eruit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88930

Het brommen kan een aantal oorzaken hebben.
- Storing van buitenaf
- slechte aarding

In het eerste geval is een degelijke signaalkabel de oplossing. In zo'n geval zijn die kabels afgeschermd met zowel folie als litze (gevlochten koperdraad). Deze kabels kosten meer dan een tientje. ;(

Het tweede geval kan verholpen worden door:
- De netstekker van je sub om te draaien (oftewel fase/nul wisselen).
- Andere signaal kabel (afscherming kan intern gebroken zijn)
- Je versterker (of ander signaalgevend apparaat) aarden.

Let er bij het apart aarden van andere apparatuur op dat je alle aardlijnen naar hetzelfde punt aan de aarde hangt (in wandcontactdoos of verwarmingsradiator). Als je via verschillende punten aard, kun je nog veel meer problemen krijgen (aardlussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
Anoniem: 86389 schreef op 29 July 2003 @ 16:56:
heb zelf ook een active sub ( kef psw1000 ) probleem was de kabel.... :7
Nou gisteren nog even wat geprobeerd, en het blijkt inderdaad de kabel te zijn. Vanmiddag maar even een goeie halen, maar mag die kabel dan wel 4 meter lang zijn ?

Bedankt voor de reakties ! :)

edit:

typo's

[ Voor 5% gewijzigd door seq_uence op 30-07-2003 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88930

Ik heb zelf een kabel van 10 meter naar m'n REL sub en zonder problemen. Dit was echter wel een kabeltje van >200 Euro 8)7

Let er op dat je een degelijke kabel neemt. Prijzen kunnen varieren tussen tientallen euro's en enkele maandsalarissen.
Soms kan een redelijk goedkope kabel toch een geweldige weergave hebben.
Ik heb bv. een Svideo kabeltje van 20 Euro die een beter beeld geeft dan de 700 euro kostende kabel van een bevriende videoot.

Doorgaans zijn de signaalkabels voor de sub bijna net zo dik als de stekkers die er aan zitten. (geen garantie, maar wel een leidraad) Dunne kabeltjes zoals die meegeleverd worden bij audioapparatuur zijn hier niet goed genoeg voor.

Bij een ouderwetse audiospeciaalzaak kun je waarschijnlijk een aantal kabels ter test meekrijgen.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Door seq_uence - Wednesday 30 July 2003 08:30

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
audio_aaP schreef op 29 July 2003 @ 16:56:
heb zelf ook een active sub ( kef psw1000 ) probleem was de kabel....

--------------------------------------------------------------------------------

Nou gisteren nog even wat geprobeerd, en het blijkt inderdaad de kabel te zijn. Vanmiddag maar even een goeie halen, maar mag die kabel dan wel 4 meter lang zijn ?

Bedankt voor de reakties !

4 meter maakt niet uit , ik heb hier een kabel van 5 meter liggen :)
Pagina: 1