Toon posts:

[win2k] automatisch files in mappen zetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een groot aantal files in een bepaalde map staan. Nou wil ik elke file in zijn eigen map plaatsen met als mapnaam de naam van de file.

Is dit mogelijk automatisch te doen anders ben ik natuurlijk wel heel lang bezig met nieuwe mappen aanmaken renamen en verplaatsen.

Ieamand een idee ?

alvast bedankt

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Batchfile, Windows scripting, VBS.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat is goed te doen met enkel de for opdracht vanaf de prompt:
code:
1
for /?

Je kunt %~nI gebruiken om enkel de bestandsnaam zonder extentie te pakken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
sorry ben een leek in scripting kan je het iets duidelijker (n00btaal) uitleggen.

Ik begrijp dus dat ik het vanaf de promt moet doen. geef ik gewoon het commando for / ? en dan ??

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Verwijderd schreef op 27 juli 2003 @ 10:29:
sorry ben een leek in scripting kan je het iets duidelijker (n00btaal) uitleggen.

Ik begrijp dus dat ik het vanaf de promt moet doen. geef ik gewoon het commando for / ? en dan ??
En dan krijg je een uitleg van wat for allemaal kan en doet. Even spelen en je komt er goed uit :)

In de SA FAQ (en op de rest van het www) zijn wat sites met uitleg te vinden over DOS commando's, maar gewoon de help is zat lijkt me.
offtopic:
N00b zijn met elke vorm van scripting: als tweaker zou ik toch wat proberen te leren van wat scripting (bijv. VBscripting als je veel in Windows werkt). Maakt je werk ZO veel makkelijker en het is gruwelijk simpel te leren als je wat tutorials doorloopt en gewoon wat simpele dingetjes maakt.

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 27-07-2003 10:38 . Reden: Note to self: er zit geen d in "sites" 8)7 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
k tnx ga ff stoeien

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-04 16:25

yGiDoRp

Sawasdee

Een mogelijkheid:

Met winrar selecteer je alle files, dan doe je add toe archive en je stelt in dat hij iedere file in een apart archive zet.

Afbeeldingslocatie: http://www.ygidorp.com/got/winrar1.gif

Als ie daar mee klaar is dan selecteer je alle archives, en dan extract je ze waarbij je extract files to subfolders aanvinkt.

Afbeeldingslocatie: http://www.ygidorp.com/got/winrar2.gif

Nu staan alle files in een map die de zelfde naam als de file heeft.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Verwijderd

Topicstarter
nou ben er nog niet uitgekomen. krijg telkens het antwoord dat iets nog niet verwacht word in de string die ik opgeef.

kan iemannd nog verder helpen. Ik zoek ondertussen nog ff verder

Verwijderd

Topicstarter
ow das ook nog een idee yGiDoRp

ga ik ook ff proberen

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Verwijderd schreef op 27 juli 2003 @ 12:01:
nou ben er nog niet uitgekomen. krijg telkens het antwoord dat iets nog niet verwacht word in de string die ik opgeef.

kan iemannd nog verder helpen. Ik zoek ondertussen nog ff verder
Wat heb je dan ingetypt? Kunnen we een stuk makkelijker je opdracht aanpassen ;)

De oplossing van yGiDoRp is wel grappig ja. Trouwens wel gruwlijk traag als het om grooote bestanden of een trage PC gaat (en het kost wat schijfruimte). Maar het werkt wel lekker simpel ja :)

[ Voor 21% gewijzigd door F_J_K op 27-07-2003 12:31 ]

• DDan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 15:06

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Dit in een batch-filetje (lijst.bat ofzoow) zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
@echo off
set /p folder=Geef het pad naar de te verwerken files: 
dir/b/a-d "%folder%" > temp.txt
md "%folder%\templist"
move "%folder%\*.*" "%folder%\templist"
for /F "delims=" %%i in (temp.txt) do (  
  md "%folder%\%%i"
  move "%folder%\templist\%%i" "%folder%\%%i"
)
del temp.txt
rd "%folder%\templist"

het pad waar hij naar vraagt is bijvoorbeeld c:\map, dus zonder '\' op het einde
edit: aangepast zodat hij ook met lange bestandsnamen werkt en bestanden met spaties

[ Voor 45% gewijzigd door DDan op 28-07-2003 00:07 ]

Limburgs hoop in bange dagen: Team Gäöl @ Rosetta@Home

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dat is inderdaad een oplossing.

for %i in (*.*) do md %~ni

Is iets korter ;)

% vervangen door %% als je het in een batch bestand gebruikt, zoals in de help staat uitgelegd

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Krijg je daarmee geen problemen als je bestanden hebt zonder extensie? je kunt namelijk geen map maken met exact dezelfde naam als een bestand in diezelfde map

Verwijderd

lol... waar haal je die wijsheid vandaan? het werkt prima hoor...

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Ga maar eens naar een willekeurige map, kopieer de naam van een willekeurig bestand (inclusief extensie) en probeer maar eens een map aan te maken in diezelfde map met diezelfde naam als het bestand, dan krijg je gelijk een foutmelding. Andersom gaat (natuurlijk) ook niet, dus een bestand aanmaken in een map met dezelfde naam als een sub-map

Edit:Afbeeldingslocatie: http://217.123.165.65/noedichweer.png

[ Voor 9% gewijzigd door DDan op 28-07-2003 12:42 ]

Verwijderd

ah zelfde niveau... ok ok verkeerd gelezen... ik dacht dat je \test\test bedoelde...

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 19:10

ReLight

echo("What Now ? !")

He , zo leer je nog eens iets. (getest op W2K SP 4 prof.)
Stupid Question: Waar gebruik je dit voor Geert Jan?

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Dan noem je je automagisch gegenereerde mappen toch [map][bestandsnaam].[extentie]?

Dus als het bestand bestand1 heet (en geen extensie heeft), dan noem je de map MapBestand1. Ben je van dat probleem af..

Bloed, zweet & koffie

• DDan

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Die batch-file wat ik eerder gaf loste dat probleempje gewoon op door ff tijdelijk een mapje templist te maken, daar tijdelijk de bestanden heen te 'verplaatsen', vervolgens gewoon netjes de mapnamen te maken en de bestanden er 1 voor 1 in te zetten, zonder aan de namen te knoeien :)

Verwijderd

Topicstarter
Ah fijn leuk dat het topic nog draait :)

Het is me al gelukt met dat Winrar ideetje. werkte wel goed maar idd traag vind het toch ook wel weer leuk om met de oude doscommando's aan de gang te gaan. Tis ff wennen maar leuk die dingen weer te leren. Nogmaals allemaal hartelijk dank
Pagina: 1