Kingston CL2 geheugen op Abit KT7A

Pagina: 1
Acties:

• droeftoeter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06-2025
Ik wil voor mijn pc een 512mb 133mhz sdram module kopen van Kingston. Het geheugen moet op een Abit KT7A plankje komen. Nu zag ik op de pagina van Kingston dat ik voor mijn moederbord CL3 geheugen moet pakken. Waarom? Ik heb flink gezocht op inet en hiero op got maar ben niet veel wijzer geworden over Kingston specifiek en mijn mobo.

KT7A kan gewoon CL2 en CL3 hebben, wat ook bevestigd wordt door de vele postings hier waar mensen op ditzelfde mobo CL2 geheugen hebben, echter, van een ander merk dan Kingston. Op de site van een webshop stond nadrukkelijk vermeld dat je met Kingston op moest passen.

Het maffe is dat een CL2 reepje 10 euro goedkoper is dan een CL3, terwijl CL2 sneller is... Weet iemand of dit gaat werken? Heeft iemand wellicht zelf een dergelijke combinatie en daar geen problemen mee?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toevallig eerder vandaag nog een vergelijkbare issue tegengekomen. De reden is heel simpel:

Kingston bakt zelf geen chips, ze kopen chips van de fabrikanten en stoppen die zelf alleen op reepjes. Zo kan het zijn dat de Cas2 modules van Kingston een totaal ander merk chips hebben als de Cas3 modules. En het zijn uiteindelijk de chips die compatibiliteit en prestatie bepalen.

Daarom is het ERG belangrijk om bewust te zijn wat voor chips je koopt als je mem bestelt. Vooral als je meerdere modules naast elkaar op strakke timings wil draaien is het erg aan te raden om dezelfde chips te gebruiken. Bij geheugenmodulemerken die geen eigen chips hebben weet je nooit op voorhand welke chips erop gaan zitten.

Het kan dus voorkomen dat je bij twee repen geheugen van pakweg Kingston compatibiliteitsissues gaat krijgen, omdat de gebruite chips niet hetzelfde zijn. Die issue eerder vandaag ging over drie repen Kingston PC2700 met exact hetzelfde partnummer die toch drie verschillende merken chips hadden- en ze wilden niet samen op 166MHz draaien, al deden ze dat prima los van elkaar.

Het bovenstaande is licht offtopic, maar illustreert wel hoe het kan dat bij een merk als Kingston (of Corsair, of Dane-Elec, of Geil, of OCZ etc.) een ogenschijnlijk slechter onderdeel beter uit de compatibiliteitstest komt. Daat heb je bij brand-on-brand (Infineon, Samsung, Hynix, Elpida etc.) geen last van.

Welke beter is, is echter niet zo simpel te zeggen, De betere 3rd party geheugenmerken (iig de bovengenoemde) hebben extra kwaliteitscontroles en selecteren soms met de hand chips voor hun topproducten (cynisch kun je natuurlijk stellen dat de daarvoor afgekeurde chips naar de goedkopere producten gaan, maar dat is een ander verhaal). Die selectie kan een beduidende meerwaarde geven tov BOB modules die gegarandeerd zijn om aan de spec te voldoen maar niet meer dan dat.

* dion_b koopt iig BOB, maar is dan ook geen fervente OCer en wil maximale compatibiliteit op strakke timings op in-spec snelheden :)

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Strikt gezien zou het op je bord moeten werken, daarvoor zijn de JEDEC specs in het leven geroepen. Alleen blijven compatibiliteitsissues helaas altijd aanwezig. Naast de redenen die al genoemd zijn kan het ook zo zijn dat ze 't gewoon met alleen de CL3 variant getest hebben en daarom alleen die adviseren. Persoonlijk zou ik zo de CL2 variant er in drukken, zeker als je er maar één in propt en al helemaal omdat hij goedkoper is :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• droeftoeter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06-2025
Bedankt voor de informatie. Aangezien ik maar voor 1 module ga, pak ik gewoon de CL2 versie.