IDEE: Meer energie met minder voedsel

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
Een vriend van mij kauwt tegenwoordig zijn voedsel 'belachelijk' lang, maar daardoor zit hij wel met minder voedsel eerder vol, en het lijkt net alsof z'n lichaam meer energie uit 't voedsel haalt.

Meer energie, minder verwerking nodig, ergo: meer energie++

Heeft een van jullie dit al eens geprobeerd, en zo ja; wat waren je ervaringen?

(zoniet, dan moet je 't maar es een maandje proberen om het te hardwire'en in je kop ;))

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
is volgensmij alleen zo in je hoofd,
want de voedingswaarde van het eten blijft hetzelfde...

edit
owhja
als je honger hebt, moet je maar eens een klein stukje brood pakken
en eten (echt klein)
of een paar m&ms
dan lijkt je honger voor een tijdje gewoon helemaal weg te zijn,
terwijl je helemaal NIKS binnen hebt gekregen...

[ Voor 57% gewijzigd door ixl85 op 26-07-2003 23:41 ]

Verwijderd

Voedingswaarde blijft idd hetzelfde, maar wordt nu tenminste helemaal benut, gedurende de reis langs verschillende enzymen, waar ze nu dus langer blijven en er meer en beter voedingsstoffen omgezet kunnen worden.
Nog een reden is dat je bij minder voedsel, minder energie kwijt bent aan het verteren ervan.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42

Klippy

Still Game

Dat hij met minder voedsel sneller vol zit is net niet waar, als je veel kauwt wordt het voedsel net compacter, neemt af in volume doordat de lucht eruit gaat. Daardoor heb je minder snel last van een 'opgeblazen' gevoel.

De voedingswaarde blijft ook hetzelfde, want grootste deel wordt in je darmen opgenomen. Maar het kan misschien beter worden opgenomen omdat er meer oppervlakte is dan als je grote stukken voedsel in de darmen hebt. Dus dat kan waar zijn, maar gewoon normaal kauwen is goed genoeg, omdat het in je maag ook nog flink aangepakt wordt.
Langer dan normaal kauwen heeft volgens mij geen enkele voordelen.

Al schijnt het goed te zijn voor je tandvlees dat daardoor gemasseerd wordt, maar wel slechter voor je tanden dus daar zie ik ook geen voordeel in :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

De voedingswaarde blijft ook hetzelfde, want grootste deel wordt in je darmen opgenomen. Maar het kan misschien beter worden opgenomen omdat er meer oppervlakte is dan als je grote stukken voedsel in de darmen hebt
:) timing!

• ixl85
Verwijderd schreef op 26 juli 2003 @ 23:53:
Voedingswaarde blijft idd hetzelfde, maar wordt nu tenminste helemaal benut, gedurende de reis langs verschillende enzymen, waar ze nu dus langer blijven en er meer en beter voedingsstoffen omgezet kunnen worden.
Nog een reden is dat je bij minder voedsel, minder energie kwijt bent aan het verteren ervan.
die enzymen... jaa...
maar die jij bedoelt zitten niet in speeksel/mond
speeksel dient er alleen voor om het eten naar beneden te laten glijden (glijmiddel)
en om bepaalde bacteren te doden (en een bepaalde flora (Of) fauna in je mond te houden (wat was wat nou ookalweer :+ ) en de lucht vochtig te maken)

en het "in fijnere stukjes maken" is ook niet echt van toepassing volgensmij
want het maakt niet uit of jij nou een heel brok in 1 keer doorslikt (zie bij een pil)
of dat je iets helemaal tot pap maalt.
in je maag word het toch allemaal afgebroken en tot pulp gemaakt, daarna gaat het allemaal door je darmen en word het weer tot een bal gekneed en word alles er uit gehaald)

alles word al bijna optimaal benut,
jah ik heb eigelijk nooit een stuk vlees dat ik niet goed gekauwd had er weer uit zien komen hoor ;)
(en dan te bedenken dat ik het je vroeger haar fijn had kunnen uitleggen... (tot 2 jaar geleden :) )

[ Voor 1% gewijzigd door ixl85 op 27-07-2003 00:24 . Reden: tiepho ]

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42

Klippy

Still Game

ixl85 schreef op 27 July 2003 @ 00:23:
[...]

die enzymen... jaa...
maar die jij bedoelt zitten niet in speeksel/mond
speeksel dient er alleen voor om het eten naar beneden te laten glijden (glijmiddel)
en om bepaalde bacteren te doden (en een bepaalde flora (Of) fauna in je mond te houden (wat was wat nou ookalweer :+ ) en de lucht vochtig te maken)

en het "in fijnere stukjes maken" is ook niet echt van toepassing volgensmij
want het maakt niet uit of jij nou een heel brok in 1 keer doorslikt (zie bij een pil)
of dat je iets helemaal tot pap maalt.
in je maag word het toch allemaal afgebroken en tot pulp gemaakt, daarna gaat het allemaal door je darmen en word het weer tot een bal gekneed en word alles er uit gehaald)

alles word al bijna optimaal benut,
jah ik heb eigelijk nooit een stuk vlees dat ik niet goed gekouwd had er weer uit zien komen hoor ;)
(en dan te bedenken dat ik het je vroeger haar fijn had kunnen uitleggen... (tot 2 jaar geleden :) )
Ben ik zeker niet met je eens :)

Speeksel heeft ten eerste nog een belangrijke functie, het omzetten van zetmeel in glucose. Zonder speeksel haal je zo goed als geen energie uit zetmeel. En dat komt dus wel door een enzym in je speeksel hoor :)

Daarbij komt nog eens dat je maag en je dunne darm 90% van de voedingsstoffen dienen op te nemen, wat dus efficienter gebeurd als het voedsel klein is, hoeft je maag ook minder hard te draaien.
Dat jij nooit een stuk terug ziet komen komt omdat het voedsel nog een hele reis dikke darm voor de boeg heeft als er bijna niks meer me gebeurd verder, alleen laatste restjes worden daar opgenomen en vermalen, dunne darm is veel beter in het opnemen van voedingsstoffen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• ixl85
LiquidSilver schreef op 27 July 2003 @ 00:34:
[...]

Ben ik zeker niet met je eens :)

Speeksel heeft ten eerste nog een belangrijke functie, het omzetten van zetmeel in glucose. Zonder speeksel haal je zo goed als geen energie uit zetmeel. En dat komt dus wel door een enzym in je speeksel hoor :)

Daarbij komt nog eens dat je maag en je dunne darm 90% van de voedingsstoffen dienen op te nemen, wat dus efficienter gebeurd als het voedsel klein is, hoeft je maag ook minder hard te draaien.
Dat jij nooit een stuk terug ziet komen komt omdat het voedsel nog een hele reis dikke darm voor de boeg heeft als er bijna niks meer me gebeurd verder, alleen laatste restjes worden daar opgenomen en vermalen, dunne darm is veel beter in het opnemen van voedingsstoffen.
_/-\o_ idd bioman :) je hebt gelijk
dat was ik dus alweer vergeten...
speeksel--> glucose |:(

maar dat je mnaag en dunne darm 90% opnemen klopt wel, maar ik geloof nou niet direct dat het ZOveel beter gaat als je langer kauwt, want we hebben het nogwel over "eerder vol met minder eten" of iets in die geest
niet of het nou 5% efficienter is (gvd... ik wil de typo's niet eens weten :+)

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Doordat je langer kauwt, zijn de stukjes eten die in je maag komen kleiner -> relatief groter oppervlak -> kost minder energie en kan volgens mij makkelijker direct beschikbaar gesteld worden.

offtopic:
Hopelijk komt CP snel langs. :)

• F-Wee
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06-2025

F-Wee

vreemd, hier stond toch iets??

Nou over het feit dat het door het langer kouwen in kleinere stukjes in de maag terechtkomt zijn we het geloof ik wel met elkaar eens.
Dat daardoor er een snellere en betere vertering op gang gebracht kan worden lijkt erg logisch maar er zijn ook nog enige andere dingen aan de hand.

Ik kan me nog herinneren dat er in de jaren 1986/1992 eens een onderzoek is gedaan (aan de universiteit van Utrecht afdeling voedingsonderzoek en fysiologie) waar werd gevonden dat er door het langer kauwen er in de hersenen endorfine-achtige stoffen worden vrijgegeven die als effect hebben dat je een gevuld gevoel krijgt. Dit heeft dan weer een cascade effect waardoor onder andere de vertering van aanwezig voedsel in maag en darmkanaal op een effectievere wijze plaats gaat vinden. Zodoende is er minder voedsel nodig om toch dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen binnen te krijgen. :Y)

Een vreemd punt was wel dat dit verschijnsel alleen voorkomt als er inderdaad voedsel in de maag terechtkomt. Niet als er daar al voedsel aanwezig is of kort geleden is geweest.
Het kauwen op een stuk kauwgom vlak na het eten gaf ook geen gevuld gevoel en de vertering werd op een soort van 'pauzestand' gezet te worden totdat het gekauw stopte.
Kauwgom kauwen voor het eten had tot effect dat er een hongergevoel onstond wat effecteerde in een mindere vertering van het voedsel want eerst werd een soort van 'basisvulling' van het maag/darmkanaal gevormd die niet direct verteerd werd.

Helaas is door bezuinigingen de afdeling toendertijd flink in grootte afgenomen wat heeft geresulteerd in stopzetting van dit onderzoek zodat ik er verder niets meer over kan vertellen. :'(

Ouwe troep en veel geduld geven uiteindelijk alsnog een burnout.

Verwijderd

het feit dat je eerder 'vol zit' door langer te kauwen wordt veroorzaakt door de tijdsvertraging die er is tussen het signaal van je maag dat er genoeg voedsel inzit en het ontvangen van dit signaal door de hersenen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 20:13:
het feit dat je eerder 'vol zit' door langer te kauwen wordt veroorzaakt door de tijdsvertraging die er is tussen het signaal van je maag dat er genoeg voedsel inzit en het ontvangen van dit signaal door de hersenen.
Oh, ik ben blij dat je alle twijfel even zo duidelijk gedocumenteerd wegneemt 8)7 :?

Maareh, als je er even iets over leest vind je dat honger een gevoel is dat vanuit de hypothalamus geregeld wordt. Er zijn 4 theorieen over de mechanismen die een gevoel van honger veroorzaken:
- De eerste twee gaan over de hoeveel heid suiker en vetten in het bloed; hoe meer suiker en vetten (of eigenlijk: trigliceriden) de hersenen bereiken (meer precies de hypothalamus, het enige stukje hersenen waar de bloedhersenbarriere niet aanwezig is) hoe minder honger je hebt. Als je het eten langer kauwt kan het sneller door de darm opgenomen worden in de circulatie. Deze spiegels zullen dus sneller stijgen.
- Temperatuur is de derde die van invloed is, maar die is voor ons verhaal misschien minder interessant. Hoewel, de kauwbeweging veroorzaakt mischien die invloed heeft ??

- Een van de andere theorieen die ook nog meespelen is dat mensen die het eten langer kauwen, ook meer ervan zullen proeven. Dit blijkt een direct gevoel van verzadiging te kunnen veroorzaken. Het zou dus zo moeten zijn dat die vriend van jou meer effect zou moeten hebben van zijn gekauw bij lekker, smaakvol eten.

Nah ja, misschien ga ik het ook maar eens proberen, dat langere kauwen :9 :P
ik krijg er wel honger van, al dat geschrijf over eten

• ixl85
Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 20:58:
[...]

Oh, ik ben blij dat je alle twijfel even zo duidelijk gedocumenteerd wegneemt 8)7 :?

Maareh, als je er even iets over leest vind je dat honger een gevoel is dat vanuit de hypothalamus geregeld wordt. Er zijn 4 theorieen over de mechanismen die een gevoel van honger veroorzaken:
- De eerste twee gaan over de hoeveel heid suiker en vetten in het bloed; hoe meer suiker en vetten (of eigenlijk: trigliceriden) de hersenen bereiken (meer precies de hypothalamus, het enige stukje hersenen waar de bloedhersenbarriere niet aanwezig is) hoe minder honger je hebt. Als je het eten langer kauwt kan het sneller door de darm opgenomen worden in de circulatie. Deze spiegels zullen dus sneller stijgen.
- Temperatuur is de derde die van invloed is, maar die is voor ons verhaal misschien minder interessant. Hoewel, de kauwbeweging veroorzaakt mischien die invloed heeft ??

- Een van de andere theorieen die ook nog meespelen is dat mensen die het eten langer kauwen, ook meer ervan zullen proeven. Dit blijkt een direct gevoel van verzadiging te kunnen veroorzaken. Het zou dus zo moeten zijn dat die vriend van jou meer effect zou moeten hebben van zijn gekauw bij lekker, smaakvol eten.

Nah ja, misschien ga ik het ook maar eens proberen, dat langere kauwen :9 :P
ik krijg er wel honger van, al dat geschrijf over eten
nee de enzymen is ook "interesant" voor ons verhaal,
de enzymn die ons eten moeten afbreken werken nm optimaal bij een bepaalde temperatuur (lichaams temp, hoe kan het ook anders)
als je ziek bent en dus een lagere/hogere temp hebt werken die enzymen al bijna niet meer, daarom kots je dan ook vaak je eten uit omdat het niet verteerd word (soms blijft het dan gewoon liggen en kots je na een paar uren nog een stuk vlees uit ofzo)
daarom is drinken bij 'ziek zijn' ook belangrijker dan eten..
(correct me if im wrong, maar zo had ik het geleerd)

Verwijderd

ixl85 schreef op 27 July 2003 @ 21:09:
[...]
nee de enzymen is ook "interesant" voor ons verhaal,
Enzymen zullen bij een hogere temperatuur inderdaad wel minder gaan werken, al geldt dat niet voor alle enzymen. Denk maar aan de cellen van het immunsysteem, die bij koorts en ontsteking veel beter gaan werken. Maarreh, het lijkt me niet dat kauwen van voedsel je zoveel meer lichaamstemperatuur gaat bezorgen??
offtopic:
super mooi plaatje heb jij!! Alleen klopt het niet helemaal, de impuls zou van sinusknoop naar ventrikels moeten lopen!

• ixl85
Verwijderd schreef op 27 juli 2003 @ 21:31:
[...]

Enzymen zullen bij een hogere temperatuur inderdaad wel minder gaan werken, al geldt dat niet voor alle enzymen. Denk maar aan de cellen van het immunsysteem, die bij koorts en ontsteking veel beter gaan werken. Maarreh, het lijkt me niet dat kauwen van voedsel je zoveel meer lichaamstemperatuur gaat bezorgen??
offtopic:
super mooi plaatje heb jij!! Alleen klopt het niet helemaal, de impuls zou van sinusknoop naar ventrikels moeten lopen!
ja ok, dat klopt, het heeft er niet direct mee te maken, alleen je moet wel weten hoe en wat (ff basis info voor sommige misschien)

offtopic:
thnx :) eindelijk iemand die het ziet
ik moet hem dus eigelijk omdraaien?
(ill get on it, wanneer ik mn photoshop cd weer heb,
en welk proggie hebben jullie om ani-gifs mee te maken??)

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Om hier nou een topic over te starten.... Het is bijster logisch dat beter kauwen zorgt voor een betere opname van voedingsstoffen. Die komen door het kauwen, en de interactie met speeksel, gewoon beter vrij. Bovendien zorgt kauwen er schijnbaar voor dat er meer insuline vrijkomt, en die stof is wederom belangrijk bij de vertering van voedsel. Je kunt iedere hap het beste 20 tot 30 keer kauwen voor een maximale opname.

Hoe dan ook; de winst die je maakt op het rendement is echter klein.

Off-topic noot: alles wat off-topic is kun je het beste bespreken buiten dit draadje, zoals in SG, de HK of via mail of MSN. Het plaatsen van die opmerking onder een kopje 'off-topic' is natuurlijk niet een erg goede oplossing :)

Verwijderd

ChristiaanVerwijs schreef op 27 July 2003 @ 21:57:
Om hier nou een topic over te starten.... Het is bijster logisch dat beter kauwen zorgt voor een betere opname van voedingsstoffen. Die komen door het kauwen, en de interactie met speeksel, gewoon beter vrij. Bovendien zorgt kauwen er schijnbaar voor dat er meer insuline vrijkomt, en die stof is wederom belangrijk bij de vertering van voedsel.
Nah, het is wel maf dat je ook minder honger hebt als je je eten langer kauwt, zelfs als het maar heel weinig eten betreft (bijv smarties ofzo)! Dat van die insuline gaat niet helemaal op, want dat doet de bloedsuiker juist dalen, waardoor je hongergevoel alleen maar toeneemt....

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Mage heeft een goede verklaring voor het eerder 'vol zitten'. Verder is het zo dat je eten goed kauwen belangrijk is om het voldoende voor te bereiden voor je spijsverteringsstelsel, maar dat de meeste mensen dat wel doen. Je behaalt op een gegeven moment niet veel extra resultaat meer door langer te kauwen.

Overigens is het wel zo dat veel mensen prima met minder voedsel toekunnen. Of je nou een hele week 6 of 8 sneeen brood per dag eet en voor de rest hetzelfde eet en doet, maakt voor de meeste mensen niet zoveel uit.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Nahja.. ik zie nu dus 4 voordelen:

1) je wordt er rustiger van, want je eet toch niet snel
2) omdat je meer kauwt proef je je eten beter (want het details gaat anders verloren in clipping bij TEVEEL food intake)
3) omdat je meer kauwt doe je langer met 1 hapje waardoor je minder voedsel binnen krijgt.. je zit dus sneller vol met minder voedsel (je wordt minder dik)
4) de zuren in je maag en de enzymen in je darmen kunnen gemakkelijker de belangrijke patroontjes zoals 'proteinen', 'mineralen','koolhydraten' en andere meuk zoals 'eiwitten' uithalen.

D'r zijn ongetwijfeld nog meer voordelen die ik nu nog even niet zie..

Het verbaasd me eigenlijk hoeveel mensen hier TE snel eten altijd.

[ Voor 10% gewijzigd door cappie op 28-07-2003 03:08 ]

• cappie

cappie

all lowercase

Topicstarter
Ik ben inmiddels 5 kilo afgevallen.. volgens puur omdat ik nu minder eet, en beter m'n energie d'r uithaal zodat minder wordt opgeslagen als vet.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Gefeliciteerd; verstandig eten in combinatie met bewegen is de beste manier om af te vallen.

Maar nu gaat het topic wel dicht :)

[ Voor 12% gewijzigd door Confusion op 15-08-2003 09:59 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.