Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Airflow vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08-2024

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Ik heb een nieuwe chieftec pc kast gekocht.
Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.com/images/Dx-01bd.jpg

In deze kast heb ik 5 extra 80x80mm case fans geplaatst (er waren hiervoor al plaatsen aanwezig in de kast).
Maar ik vraag me af of de airflow op deze manier wel optimaal is.
Ik heb op mijn Tablet PC even een schets (vrije impressie) gemaakt van de plaatsing van de fans in mijn kast:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/b.platel/tweakers/aiflow.jpg

Er zit een fan in de zijkant van het window (zuigt lucht naar binnen), twee extra fans aan de achterkant (blazen) en twee extra fans aan de voorkant die lucht naar binnen zuigen.
Daarnaast blaast de voeding natuurlijk ook lucht naar buiten.
Binnen in de kast heb ik een GlacialTec koeler (koperen heatsink met een 60x60mm fan) + een extra fan die in de kast hangt en lucht van de voorkant van de kast naar de achterkant verplaatst.

De snelheid van de ventilatoren zijn allemaal te regelen.

Nu vraag ik mij af of deze opstelling een goede airflow teweeg brengt. (ik ben geen roker anders had ik er wel even wat rook in geblazen :) )
Ik vraag me dit af omdat het in CPU temperatuur weinig uitmaakt of ik de fans hard of zacht aanzet, dit scheelt misschien maar een halve graad. Helemaal uitzetten laat de CPU temperatuur misschien met 2 graden stijgen. Ik had wel wat meer verschil verwacht.

Enig idee voor verbetering? Sommige fans harder laten draaien dan anderen? Of misschien een andere plaatsing van de fans?

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

Verwijderd

Euhm, even een andere vraag: Waarom zoveel fans als het toch maar een paar graden uitmaakt? Heb je geen last van het lawaai dan?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 17:30

Lancer

What the......

Ik zou de intakes iets lager zetten dan de outtakes. Je moet zorgen dat er iets van onderdruk in je kast is.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 23:36

Exigence

dnkroz

Ik heb zelf ook zo'n kast :9 :) en de fans ook op die manier geplaatst.
Ik zou geen betere opstelling kunnen bedenken.

Verwijderd

erik9287nl schreef op 26 July 2003 @ 21:16:
Ik heb zelf ook zo'n kast :9 :) en de fans ook op die manier geplaatst.
Ik zou geen betere opstelling kunnen bedenken.
Ik ook met temp sensors voor de intake.

Verwijderd

er moet juist overdruk zijn in je kast want anders gaat je kast stof zuigen vanuit allerlij kiertjes...

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Lancer schreef op 26 July 2003 @ 21:15:
Ik zou de intakes iets lager zetten dan de outtakes. Je moet zorgen dat er iets van onderdruk in je kast is.
nogmaals, Fans zijn zoals je ze in je pc gebruikt niet geschikt om een merkbaar drukverschil op te bouwen.
Een pc kast is namelijk vrij 'lek', en fans zijn ook open, de lucht kan namelijk zo terug stromen.

Persoonlijk zou ik kijken naar het geluidsniveau dat ik acceptabel vind.. dat is dus het minste geluid dat je nodig hebt om je pc stabiel te krijgen op zijn stock of hogere O-) snelheid.
65 graden stressed daar kan ikk mee leven voor een pc waar ik niet mee oc, als hij maar stiller is dan wanneer hij met veel fans 50 graden zou zijn.

Verwijderd

Stof komt er sowieso wel in (leuke eigenschap van fans). Het hele overdruk/onderdruk verhaal is leuk voor theoretici, maar in werkelijkheid zijn de drukverschillen verwaarloosbaar.
De fans zou ik gewoon zo neerzetten dat van de onderkant lucht de kast ingezogen wordt en van de bovenkant de kast uitgeblaasd wordt.
Ik zou zelf niet zoveel fans erin zetten. Zorgt voor veel extra lawaai (daar heb ik een hekel aan) en de temps dalen amper.
edit:
Androde typt sneller ;(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2003 21:36 ]

• Platel

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Het is ook zo dat de fans voorin en in de window lager zitten dan de blazende fans aan de achterkant.
De fans maken niet veel lawaai omdat ze op een lage spanning draaien, als ik ze op maximale snelheid laat draaien is het inderdaad wel lawaaierig.

• NEn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 12:54

NEn

Zekersteweten

ik heb dezelfde kast als jij, maar had eerst 1 xtra voor, 1 achter (+1 uit de voeding), en 1 in het zijpaneel, nu ik 1 voor en 2achter+voeding heb, is mijn casetemp behoorlijk veel lager, ik zou dus soieso zorgen dat je MEER airflow UIT je kast, dan IN je kast hebt, dit werkte bij mij iig beter... dit kun je event berijken door een fanmate/weerstandje te plaatsen op de fans aan de voorkant, succes

-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --

• Platel

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Alle fans in mijn kast zijn afzonderlijk regelbaar, dus ik zal eens proberen de achterste wat harder te zetten dan de voorste.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Opstelling zo ziet er prima uit hoor. Ik heb zelf de grotere broer van die kast (DA-01BD), en daar zitten 5 casefans in: 3 voorin, 2 achterin. Ik heb wat meer een windtunnel effect gemaakt door gebruik van karton en een Pringles bus als fanduct (fan-doorsnee 80mm, Pringles bus 76mm, you figure it out ;) ), en dat werkt best goed.

Het is nog altijd belangrijker om warme lucht af te voeren, dan koele lucht aan te voeren, omdat het eerste sneller effect sorteert dan het tweede. Dus het is een goed idee van je om de fans achter wat harder te laten draaien.

Een andere vraag die ik hier zag, waarom zoveel casefans? Het gaat natuurlijk niet alleen om de warmte van je proc. Ook je mobo-chipset, de North- en Southbridge dus, zorgen voor flinke warmte-ontwikkeling, en je HDDs en andere drives ook. Dus veel fans op lage toeren is altijd goed voor het overleven van je onderdelen ;)

Nog een andere mogelijkheid voor Platel om over na te denken, als je het niet erg vindt een beetje met je case zelf aan de gang te gaan: aan de bovenkant, in het midden, of achterin, een gat voor een 80/92/120mm fan maken.

Warme lucht stijgt nog altijd, en op die manier kan er ook actief warme lucht dat van je voeding, proc, en eventueel dvd- of cdromdrive komt afgezogen worden. Want de ideale manier van airflow in towers is: voor onderin aanzuigen (zoals jij dus al hebt) en achterin (bovenin) afzuigen :)

LinkedIn
Instagram

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 21:30

Piggen

Lekker bakkie

Yep, die opstelling heb ik ook (Antec 1000AMG). Ik heb alleen die fan in het zijpaneel als outtake ivm stof

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
[modduh!]roosters uit je kast dremelen, en (als je zonder durft kan ook) gaten boren voor de montage van fangrills. blowholes misschien groter maken naar 92mm[/modduh!] naja, tis maar een tip.. ik heb zelf ook zon kast, en die wil ik toch eens wat herbouwen... het suizen van de lucht door die roosters stoort me namelijk. een stoffilter achter de front grill is idd een heel goed idee als je je case van binnen een beetje schoon houden wilt :) enne, ze hoeven bij zon kast niet volluit te draaien, maar als je net als ik 5 harddisks en een GF4 Ti4200 hebt, is het misschien niet onverstandig.. :+

Mn 3D printer blogje..

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

ReemF schreef op 26 July 2003 @ 23:09:
Warme lucht stijgt nog altijd, en op die manier kan er ook actief warme lucht dat van je voeding, proc, en eventueel dvd- of cdromdrive komt afgezogen worden. Want de ideale manier van airflow in towers is: voor onderin aanzuigen (zoals jij dus al hebt) en achterin (bovenin) afzuigen :)
Ik denk dat het verhaal over de warme lucht, net zoals het verhaal over over/onderdruk, een hele leuke theorie is, maar dat dit ook te verwaarlozen valt.

De snelheid waarmee de warme lucht stijgt is in verhouding met de snelheid waarmee de gemiddelde casefan blaas zo klein dat dit te verwaarlozen is.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 23:48
En toen was alles te verwaarlozen....
Je krijgt een hoop extra herrie voor 2-5 graden ofzo? 8)7 Je theorie is goed voor een juiste airflow. Lekkere koude lucht bij je hd's (voorin) en koude lucht richting je proc koeler. Maar het scheelt allemaal zo weinig, en ook al kun je ze regelen geluid is geluid en het neemt zo niet af. Hoe zit het nu met je temperaturen? Post dat ff en dan zeggen we waarschijnlijk dat het amper nut heeft...

Idee voor verbetering --> Waterkoeling ofzo ;)

Ik heb hier:
1x out (psu), 1x cpu (zalman 7000Alcu) owja en 1x radeon 9100 fan, de allergrootste herriemaker in mijn kast (En daar past de Zalman 80aHp niet op :'() Best stil nu....

[ Voor 22% gewijzigd door Gody op 27-07-2003 02:26 ]

• Platel

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Met alle fans op hun langzame instelling bij Max belasting van de CPU:
CPU 61C
Case 26C

Met volledige snelheid van alle fans:
CPU 60C
Case 26C

Met alle casefans uit:
CPU 65C
Case 28C

Nu is de case temperatuur bijna de kamertemperatuur, dus erg laag. Het maakt ook heel weinig uit of ik de fans op maximale snelheid zet of op een wat langzamere snelheid waarop je ze nauwelijks hoort.

Ik heb trouwens een 2500+ AMD OC naar 3200+ op 1.675V dus hij is wat warmer dan een normale 2500+.

Ik vraag me af hoeveel goed het zou doen om een gat in de bovenkant van mijn kast te dremelen en hier een fan achter te zetten.
Denk dat een betere CPU fan meer resultaat levert.

[ Voor 18% gewijzigd door Platel op 27-07-2003 09:44 ]

• Brede P
  • Laatst online: 27-11 21:35
Ik vind 65 graden met alle fans uit, en volgens mij lucht CPU-koeling, een hele nette score hoor, zeker als je je 2500+ op 3200+snelheid hebt draaien...

• NEn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 12:54

NEn

Zekersteweten

vin die casetemps die jullie geven zo laag, mijn P4 is met max belasting iets van 50, maar mijn casetemp komt met 3 out, 2 in maar met moeite onder de 30 graden :S...

Even over die outtake aan de bovenkant, dat is allemaal wel leuk en aardig, maar je kunt dan dus niet echt meer wat op je kast zetten, dat vinnik een groot nadeel, ook moet je uitkijken met koffie neerzetten op je kast (stel je voor :o). maar dit is natuurlijk enkel een locaal probleem.

Zolang je temps nie schrikbarend hoog worden zou ik me geen zorgen maken en er lekker nix aan doen (alleen miss wat uitproberen met het langzamer laten lopen van fans voor minde herrie)

-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
de extra flow door stijgende lucht is idd te verwaarlozen

MAAR op de hoge plekjes in je kast plekjes waar geen / weinig flow is kan zich dan flink wat warmte gaan verzamelen en waarom zou je het moeilijker gaan maken door tegen de natuurlijke stroming in te werken ?

2 over / onderdruk (voor zover je van druk kunt spreken) maakt koeling technisch helemaal niks uit, maar als je meer lucht uit je kast zuigt dan ering geblazen wordt moet die lucht ergens anders vandaan komen

en laten cdrom en flopdrives nou ideale lucht inlaten zijn met als gevolg dat je drives dichtslippen met stof. Bij overdruk heb je hetzelfde probleem, alleen wordt de stof er dan aan de binnenkant door naarbuiten geblazen.

Plus het punt dat ventilatoren slecht zijn in het opbouwen van boven / onderdruk, als het druk verschil tehoog wordt dan gaat het rendement van je fan sterk achteruit (hij zal minder lucht verplaatsen)

Het beste kun je dus voor een gulden minddenweg zorgen, probeer ongeveer evenveel in als out take te hebben en dan heb je van al deze ergernissen geen last

[ Voor 5% gewijzigd door Sine op 27-07-2003 12:18 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Die lage case temp heeft gewoon te maken dat er veel koele lucht lang de sensor geblazen wordt.
Wat denk je van mijn temps: CPU 48 Mobo/Case 25 en buiten mijn kast is het 24 graden.
Het ligt er dus maar net aan waar je sensor zit, bij asus in ieder geval rechtsonderin het Mobo.

Verwijderd

Ik heb een lian li kast... 5 x 80/80

twee onder, twee achter en dan op cpu hoogte en eentje boven.. Verder nog een 4x4 koeler op de NB en een 120x120 fan net boven de twee onderste. Kheb mijn pc redelijk ge oc-ed....

Temps

Idle cpu: 46
mobo: 24

Stressed cpu: 52
mobo: 26

Dat is naar mijn mening nog binnen de grens. Kweet wel dat als ik alles uitzet dat het dan een bbq wordt.

• Platel

Platel

Trogdor the Burninator!

Topicstarter
Seepdy J,
Meet jij de temperatuur in de CPU of vanaf je moederbord?
Ik merk dat dat bij de Asus A7N8X Deluxe (heb ik ook) nogal uit maakt. Als je PCProbe gebruikt dan meet hij ze van het moederbord.
Mijn CPU temperatuur gemeten in de CPU zelf (diode) is 60C en gemeten op het moederbord (PC Probe) is hij 52C.

Verwijderd

Heb deze kast en de fans ook, alleen heb ik de fan in de deur momenteel uitstaan.
Bij mij maakt het ook niet zoveel uit of ik ze nu vol open zet of erggg langzaam laat draaien, de temps stijgen niet noemenswaardig (2 graden ofzo)

Temp

Idle: Cpu 37 Mobo 26
Stressed: Cpu 43 Mobo 29

Het is gewoon de keuze die moet maken: veel herrie en "lage" temps of weinig herrie en "hoge" temps maar dat moet iedereen maar voor zich beslissen

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 21:30

Piggen

Lekker bakkie

mpmad schreef op 26 juli 2003 @ 23:15:
Yep, die opstelling heb ik ook (Antec 1000AMG). Ik heb alleen die fan in het zijpaneel als outtake ivm stof
Ik heb trouwens een Coolermaster X-dream (op de laagste stand) als cpu koeler. Die houdt mijn XP 1800+ @ 2400+ (2 Ghz, 12x166, 1,85V) op 57 graden (idle, volgens Digidoc). Lijkt me best ok

Verwijderd

Hoe beter koelen/ cputemp meten etc is meer (D)OC en geen CME.

Er staat zowel in de DOC als de CME FAQ een stukje over airflow (vroeger was DOC+CME nog niet gescheiden). Met een beetje logica én testen moet je er wel uitkomen denk ik.

Tip:
Met het maken van airducts (luchtgeleidingskanalen / platen) kun je efficient de koele luchtstroom geleiden zoals ReemF opmerkte. Zorg er dan wel voor dat het materiaal dat je daarvoor gaat gebruiken glad is om turbulentievorming (en dus luchtweerstand) te verminderen.

Naslag:
- http://www.formfactors.or.../specs/atx/PADSTDS_10.pdf
- http://www.cam1.com.au/cam1/faq/atx_chassis.htm
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.