Toon posts:

Heel vaag netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier 3 computers:
-Laptop met Win2000 (Lap2000 genoemd)
-Dekstop met Win98 (Desk98 genoemd)
-Dekstop met WinXP (DeskXP genoemd)

DeskXP is net nieuw en ik probeer een verbinding te leggen tussen Lap2000 en DeskXP. Dit lukt echter niet, wat ik ook probeer.

Het is me echter wel gelukt om een verbinding tussen Lap2000 en Desk98 te leggen. Dit heb ik gedaan met NetBui o.i.d.

En het gekke is dat Desk98 en DeskXP wel een verbinding met elkaar hebben.

Dus, de situatie is:
Lap2000 <--> Desk98
Desk98 <--> DeskXP
Lap2000 -XX- DeskXP

En om het nog mooier te maken: ik kan van Lap2000 gewoon pingen naar DeskXP en vice versa.

De computers hebben allemaal dezelfde werkgroepnaam, dus dat is ook goed ingesteld.

Iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat Lap2000 en DeskXP gewoon met elkaar kunnen praten?

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
heb ook vaak zitten kloten met zulk soort dingen
ik heb 1 tip voor je
koop een router, ben je overal vanaf

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

probeer is bij allebij de computers de zelfde gebruikersnamen en wachtwoorden aan te maken (of iig de login die je gebruikt) dat zou moeten helpen

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik inderdaad 3 dezelfde inlognamen

Verwijderd

Wat bedoel je precies met 'verbinding' maken? Wil je gedeelde mappen op de andere pc kunnen zien?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Lijkt een n00b-oplossing maar draai op de XP-machine eens de netwerkwizard....

XP lijkt soms wat vreemd te doen met netwerk. Als ik m'n XP-machines op exact dezelfde manier instel qua netwerk zoals ik bij 95, 98 en 2000 heb gedaan, dan werkt het dus doodgewoon niet..... 1x de wizard draaien, daarna alsnog handmatig de boel instellen (ip's en dergelijke) en de boel draait wel.

Btw... dit hoort in Network Troubleshooting thuis; ik heb een move aangevraagd. Waarschijnlijk zal je topic dan dus in Network Troubleshooting staan.

Daar staat ook heel wat in de FAQ

ook de search kan je heel wat meer vertellen:

[search=windows 2000 xp netwerk werkt niet]

[ Voor 22% gewijzigd door WFvN op 26-07-2003 20:15 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:19

momania

iPhone 30! Bam!

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
ow, sorry dat ie op de verkeerde plek stond.

En met verbinding maken bedoel ik inderdaad elkaars gedeelde mappen kunnen zien.

De windowsXP wizard heb ik al gedraaid, 20 keer ofzo. En XP opnieuw geinstalleerd. Tot in ineens tot de ontdekking kwam dat ik de verbinding XP <--> Win98 wel kon maken: :S

Maar als iemand een suggestie heeft welke instelling ik mis? En de FAQ zal ik ff snel doornemen.

• NEn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-06 12:40

NEn

Zekersteweten

boeiuh, waar dit topic staat, gaat om je probleem, wat betrekking heeft op XP èn je netwerk, dus staat hier IMHO prima hoor.

Wat ik zou proberen is de Gast account inschakelen, op beide pC's dit wil nog wel eens helpen. Probeer de PC te benaderen met "\\(ipadres)\" ipv met "\\(computernaam)\" maybe helpt dit? Wat voor foutmelding geeft hij btw, als hij "het-niet-doet"?

-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --

Verwijderd

Topicstarter
Zo, ik heb 't voor elkaar.

De twee computers kunnen elkaars gedeelde mappen bereiken als ik het ip adres intype in de windows verkenner. Ze zien elkaar dus niet in de Network Neighborhood, maar dat maakt blijkbaar niks uit.

Ik zal straks even kijken welke opties ik nou allemaal aan heb gezet, maar ik ga eerst even bijkomen van mijn kater van vanacht.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zou nog ff zeggen wat de oplossing is:

Nadat ik in XP de netwerk wizard heb uitgevoerd, moest ik nog instellen bij tcp/ip een ip adres.
Ik heb voor hier gekozen voor 192.168.0.1 en subnetmask 255.255.255.0
Op de windows2000 machine moest ik dit ook instellen, het ip adres werd: 192.168.0.1 en subnetmask 255.255.255.0

Hierna kon ik de win2000 computer bereiken door in de windows XP verkennen balk in de tikken: \\192.168.0.2\
En andersom werkt het natuurlijk ook.
Pagina: 1