Sites zonder navigatie balk/menu.

Pagina: 1
Acties:

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Wilde het daar toch eens over hebben.

Ik speel al meerdere dagen met het idee om een site te maken zonder menu/navigation bar of iets dergelijks. Dus de mensen kom op de frontpage. Zien daar de inleidende tekst + 2 nieuwsberichten + een foto. Daarna is alles wat geralateerd is met wat anders klikbaar en kun je via links in texten ook op lijsten van items en dergelijke komen.

Ik vroeg me af of dit haalbaar is of zit er een groot probleem aan, gebruikersvriendelijkheid is een veel gehoord argument maar als je genoeg links hebt moet het toch voor elkaar te krijgen zijn dat mensen uren zich op een site kunnen vermaken omdat alle content met elkaar gelinked is.

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Nou, groot nadeel lijkt me vooral dat alle onderwerpen die niet op de homepage vertegenwoordigd zijn... op geen enkele wijze zichtbaar zijn daar. Er zou dus relevante informatie voor mij kunnen zijn, die ik niet kan vinden omdat ik niet weet dat jij dat toevallig linkt aan een bepaald ander onderwerp.

En als alle onderwerpen direct benaderd kunnen worden vanaf de homepage heb je eigenlijk gewoon een menu gemaakt waarbij ieder item gewoon voorzien is van een toelichting.

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Larixk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06-2024

Larixk

met xk, ja

hmm, is het niet eigenlijk een grondbeginsel van de interactie op internetsites dat de gebruiker de mogelijkheid heeft om zelf informatie op te vragen, in plaats van deze voorgeschoteld te krijgen?

larixk

• supakeen
Bluestorm schreef op 26 July 2003 @ 18:59:
Nou, groot nadeel lijkt me vooral dat alle onderwerpen die niet op de homepage vertegenwoordigd zijn... op geen enkele wijze zichtbaar zijn daar. Er zou dus relevante informatie voor mij kunnen zijn, die ik niet kan vinden omdat ik niet weet dat jij dat toevallig linkt aan een bepaald ander onderwerp.

En als alle onderwerpen direct benaderd kunnen worden vanaf de homepage heb je eigenlijk gewoon een menu gemaakt waarbij ieder item gewoon voorzien is van een toelichting.
Hoogstens de laatste 10 toegevoegde items laten zien, er is natuurlijk wel een zoekfunctie aanwezig, en als jij een artikel leest op de FP en je klinkt op dat artikel word dat geopend als artikel los. Dan staat er onderaan, klik hier voor ons archief. Maar het is dus niet door een link ergens op een aparte plek beschikbaar.
armyantlyrix schreef op 26 juli 2003 @ 19:00:
hmm, is het niet eigenlijk een grondbeginsel van de interactie op internetsites dat de gebruiker de mogelijkheid heeft om zelf informatie op te vragen, in plaats van deze voorgeschoteld te krijgen?
Krijgt niet voorgeschoteld, klikt zelf door en bepaald dus na de FP zelf waar ze heengaan. Ze kunnen alleen niet surfen door middel van een "menu" maar de site heeft wel dezelfde functies(overzichten en dergelijke) als een site die met "menu" werkt :)

[ Voor 24% gewijzigd door supakeen op 26-07-2003 19:01 ]

• Bluestorm
Ik kan me nog niet helemaal voorstellen wat je bedoeld. Wat je nu beschrijft is dat je gewoon een nieuwsgedeelte uit een willekeurige site haalt en verder al het andere weglaat.

In iedergeval lijkt het me lastig voor de bezoeker om te bepalen of een een site biedt wat je zoekt. Als ik op een site kom is het intypen van een zoekopdracht niet direct het eerste wat ik doe om te kijken of het interessant is.

Heb je duidelijke beweegredenen om geen menu te willen? Waarom zou je zoiets weglaten? En wat zou er in dat menu komen als je het niet weg laat? En wat voor voordelen heeft dat dan voor de gebruiker?

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• supakeen
Bluestorm schreef op 26 juli 2003 @ 19:06:
Ik kan me nog niet helemaal voorstellen wat je bedoeld. Wat je nu beschrijft is dat je gewoon een nieuwsgedeelte uit een willekeurige site haalt en verder al het andere weglaat.

In iedergeval lijkt het me lastig voor de bezoeker om te bepalen of een een site biedt wat je zoekt. Als ik op een site kom is het intypen van een zoekopdracht niet direct het eerste wat ik doe om te kijken of het interessant is.

Heb je duidelijke beweegredenen om geen menu te willen? Waarom zou je zoiets weglaten? En wat zou er in dat menu komen als je het niet weg laat? En wat voor voordelen heeft dat dan voor de gebruiker?
* supakeen zal het even precies proberen uit te leggen.

Je hebt een site, daarop staat text in die tekst staan links naar andere teksten. Onder die andere teksten staat een link van "view alle teksten".

Je kan dus niet in een "menu" op: "archive" drukken ofzo, alles gaat via teksten.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 14:50

BaRF

bijna kerst

zmn schreef op 26 July 2003 @ 19:08:
[...]

* BaRF zal het even precies proberen uit te leggen.

Je hebt een site, daarop staat text in die tekst staan links naar andere teksten. Onder die andere teksten staat een link van "view alle teksten".

Je kan dus niet in een "menu" op: "archive" drukken ofzo, alles gaat via teksten.
zo werkte internet in het begin toch ook (arpa?) - vandaar dat het ook web heet :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
look @ my site topic starter
(neeeee geen spam ofzo)
www.ixlweb.tk

(owja, niet op mn oude foto letten die ergens staat, (heb nieuwe in sig) en ben 18... moet nodig updaten)
maar dit is dus zonder menu enz, waarik heel duidelijk voor gekozen heb (en ik wou alels uit cubusen/4kanten maken, en dta is ook gelukt :D )

edit
read HELP, staat wel wat nuttige info in voordat je niet weet hoe je terug moet)
(liefst snellere verbinding, geen telefoonusers O-) )

[ Voor 20% gewijzigd door ixl85 op 26-07-2003 20:11 ]

• Bluestorm
Ik weet niet hoe je dat nou zonder menu kan noemen... Een bruikbaar menu is het niet maar het blijven menu's vind ik.

Verwijderd

Het lijkt me eerlijk gezegd verschrikkelijk om in zo'n site informatie te moeten zoeken. Een simpele index doet al wonderen.

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

ixl85 schreef op 26 juli 2003 @ 20:10:
look @ my site topic starter
(neeeee geen spam ofzo)
www.ixlweb.tk

(owja, niet op mn oude foto letten die ergens staat, (heb nieuwe in sig) en ben 18... moet nodig updaten)
maar dit is dus zonder menu enz, waarik heel duidelijk voor gekozen heb (en ik wou alels uit cubusen/4kanten maken, en dta is ook gelukt :D )

edit
read HELP, staat wel wat nuttige info in voordat je niet weet hoe je terug moet)
(liefst snellere verbinding, geen telefoonusers O-) )
Lijkt me dat op deze site wel degelijk sprake is van een menu en dat 't navigatie technisch verder bijzonder onpraktisch inmekaar zit.
Dwz, het lijkt toch een beetje op spam om dat je 't enigszins offtopic post. :/

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

• ixl85
E-Mile schreef op 26 July 2003 @ 20:16:
[...]

Lijkt me dat op deze site wel degelijk sprake is van een menu en dat 't navigatie technisch verder bijzonder onpraktisch inmekaar zit.
Dwz, het lijkt toch een beetje op spam om dat je 't enigszins offtopic post. :/
dit is wel wat ik in gedachte heb zonder menu, want hoe moet het anders
en het is ook niet een site om superveel info mee op te vragen
dat moet je dus afwegen
maar het kan niet zonder menu
nouja....
dan heb ik er nog 1

www.111111111111111111111...111111111111111111111.com
maar dat is niet echt... jah.,. kijk zelf maar :D _/-\o_

edit
[site instructions]
neem de tijd er vvoor om de ENTER te vindn en de dingen te lezen
echt _/-\o_ voor die site...
(als je eenmaal verder bent dan de eerste window moet je die sluiten, anders blijf je de heletijd dar rockynummer horen, terwijl op andere paginas andere geluidjes te horen zijn, en je popup killer afzetten)
[/site instructions]

[ Voor 26% gewijzigd door ixl85 op 26-07-2003 20:37 ]

• Bluestorm
Maar wat is de kern van je verhaal nu? Dat je functionaliteit benaderbaar wilt maken vanuit de tekst in plaats van met knoppen? Of dat je functionaliteit/informatie niet wilt groeperen in menu's?

De 'archive' functie is namelijk niet echt een sterk voorbeeld omdat die op de meeste sites volgens mij niet in een menu is opgenomen. Meestal als een soort 'lees meer' linkje onder het overzicht van actuele artikelen.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 14:50

BaRF

bijna kerst

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

OMG die site is echt ge_wel_dig !!! :D

• ixl85
Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 20:35:
OMG die site is echt ge_wel_dig !!! :D
ja inderdaad,
als je door gaat tot het einde kan je lezen waarom hij het zo heeft gedaan
ik zeg nix, maar het heeft wel min of meer hier mee te maken

maar het is zo dat als je een beetje een overzichtelijk site wil houden dat je een soort menu er in moet hebben,
want jullie vindne mijn oplossing niks (ookal ben ik het daar niet mee eens, omdat het bij mij om kleine niet veranderende info gaat)
en die site 60x een 1 is ook niet overzichtelijk...
verder ken ik geen enkele site die het anders heeft aangepakt...

Verwijderd

Ik vind het geen slecht concept. Punt is alleen dat de TS het met tekst wil doen. Het ligt denk ik een beetje aan het karakter van de site. Als de site een artistieke of lollige inslag heeft vind ik het niet zo erg om niet exact te weten waar ik ben. Als je daarentegen echte 'informatie' aanbiedt en mensen naar je site komen echt om iets te zoeken, dan lijkt me het een slecht idee om geen overkoepelende navigatie te maken.
Ook al is je site klein, zonder navigatie kan het dan alsnog te lang duren om iets te vinden en dan gaan mensen weer weg.

• ixl85
Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 20:46:
Ik vind het geen slecht concept. Punt is alleen dat de TS het met tekst wil doen. Het ligt denk ik een beetje aan het karakter van de site. Als de site een artistieke of lollige inslag heeft vind ik het niet zo erg om niet exact te weten waar ik ben. Als je daarentegen echte 'informatie' aanbiedt en mensen naar je site komen echt om iets te zoeken, dan lijkt me het een slecht idee om geen overkoepelende navigatie te maken.
Ook al is je site klein, zonder navigatie kan het dan alsnog te lang duren om iets te vinden en dan gaan mensen weer weg.
dat klopt daarom zal ik even iets quoten uit een andere post van mij
maar het is zo dat als je een beetje een overzichtelijk site wil houden dat je een soort menu er in moet hebben,
maar hij zegt dat ie uiteindelijk bij een lijst wil komen met keywoorden ofzo...
nouja, dat lijkt mij toch een soort navigatiestructuur...

TS: heb je geen schetsen/wips ofzo??

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het lijkt me dat het te doen is... wat je eventueel nog zou kunnen doen is met javascript, framesets e.d. een geheel eigen custom 'ui' aan je browser geven bovenin of onderin. Heb je voor je klant dus spontaan een custom browser.

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:04
Tering wat een verschrikkelijke site. Nog nooit zoiets lelijks en chaotisch gezien

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08 15:43
Enige vorm van navigatie zal je altijd moeten hebben, al is 't maar een lijstje van alle verhaaltjes die er op je site staan. Door de tekst navigeren is echt heerlijk als je niks te doen hebt, gewoon een uurtje op een site alles doorlezen wat je interesseert :), maar overzicht zal je altijd moeten hebben.

In jouw geval (ja, ik weet over welke site 't gaat :p) kan een site zonder echt navigatie wel, zolang er maar een overzichtje is :). En het is ook lekker nostalgisch naar de begindagen van 't weg :p

Skat! Skat! Skat!

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08 15:43
cornelisprul schreef op 26 July 2003 @ 21:21:
Tering wat een verschrikkelijke site. Nog nooit zoiets lelijks en chaotisch gezien
Nou nou :|
Ik kan helaas nu niet meer een uitgebreide reply gaan typen aangezien ik bijna uit eten ga en dan ga slapen, moet morgen vroeg bed uit om het vliegtuig naar huis te halen.
Ik zal hier tegen die tijd wel weer reageren en zal zeker reageren als ik een werkbare demo in elkaar heb zitten :)
Dit alles was in naam van zmn, die omwille van technische problemen niet kan posten @ GoT :)

Skat! Skat! Skat!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

cornelisprul schreef op 26 juli 2003 @ 21:21:
Kan wel wat rustiger he..

En dat jij het lelijk vindt tja... het is ook niet bedoeld om een 'mooie en functionele site' te zijn, maar als 'kunst'. Dus over-the-top en verfrissend/vernieuwend. Bovendien heeft de site een geweldig thema en is de persiflage erg goed uitgewerkt.

Net als met modeshows.. die dingen die je daar ziet ga je ook niet letterlijk dragen meestal, maar je kunt er wel interessante aspecten uithalen voor functionelere
dingen.

Je opmerking zegt dus meer over jou, dan over die site ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 26-07-2003 22:45 ]

Pagina: 1