Les/advies HD :-)

Pagina: 1
Acties:

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13
Ik ga ff een nieuwe HD aanschaffen maar heb eerst een paar vragen.

1)is er veel verschil te merken tussen 5400rpm en 7200rpm?
en tussen een 512kb eb 2mb buffer schijf?

2)Is er beslist een hd koeler nodig op een 7200rpm schijf? (nog meer lawaai :()

3) wat is raid(ata-100?) nou precies en wat heb ik er aan.

4)wat is een goed merk voor een fsb van 133+ Mhz

Ik heb eeb Abit BE6-II v1.2

Greetz,
Animal_X

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ga voor de 7200, de 5400 is zwaar uit de tijd en het bepaald voor een heel groot deel je systeem performance. 512kb is eigenlijk niet eens meer verkrijgbaar, ga voor de 2mb
(seagate barracuda ata had 512kb, is inmiddels 2 mb bij de ata II, en de quantum fireball kx had 512kb, is ook 2mb bij de LM+)

geen koeler benodigd bij 7200 schijf.

raid is het laten samenwerken van meerdere schijven zodat je snelheidswinst en of betrouwbaarheidswinst krijgt. met ata raid kun je alleen maar raid 1 , 0, of 0+1.
raid 0 is striping= onveilig want als 1 van de 2 (of meer) schijven ermee kapt dan ben je alles kwijt. het is sneller met lezen en schrijven dan gewoon 1 hd. (je data wordt verdeeld over 2 schijven)
raid 1= mirroring. op beide schijven wordt hetzelfde gezet, het is dus juist dubbel zo veilig als gewoon werken met 1 schijf zonder raid, maar je koopt dus bijv. 2 20 gig schijven en je hebt maar 20 gig om data op te zetten.
ata 100 is gewoon de snelste data doorvoor die op dit moment mogelijk is als je een ata 100 schijf hebt en tevens een ata 100 controller en een 80 pins kabel en drivers geinstalleerd van bijv. via of promise.
ata 100 is backwards compatible en een ata setup gaat zo snel als de zwakste schakel.

maxtor schijnt slecht voor overgeklocke pci bus en ik heb van iemand gehoord die had een seagate barracuda die kapte er ook mee bij 42 mzh pci bus. ibm schijnt er wel tegen te kunnen.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Hoe moet ik Ata 100 zien, kan ikhiermee iets berekene :?

En moet je dan geen speciale ata 100 schijven hebben, je kan toch niet zomaar een ata 66 schijf aansluitewn op een ata 100 controller(is in iedergeval zonde)?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

nah, dat is niet zonde joh

maar dat kan wel

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:39
ATA 100 betekent een maximale leessnelheid van 100MB/s, niet dat ie dat ooit haalt, maargoed

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
En moet je dan geen speciale ata 100 schijven hebben, je kan toch niet zomaar een ata 66 schijf aansluitewn op een ata 100 controller(is in iedergeval zonde)?
ata 100 is gewoon de snelste data doorvoor die op dit moment mogelijk is als je een ata 100 schijf hebt en tevens een ata 100 controller en een 80 pins kabel en drivers geinstalleerd van bijv. via of promise.
dus je moet een ata 100 schijf hebben ja.
(als je van de 100MB/s max. gebruik wilt maken, anders draait ie bijv. maar op 66 max.)
ata 100 wordt natuurlijk gewoon de standaard, er zullen binnenkort geen schijven meer verkocht worden zonder ata 100 lijkt mij.
Pagina: 1