Verwijderd

Topicstarter
Nou, het zit zo, ik ga over een 4 dagen naar de WK in singapore, en nu had ik een digitale camera, maar die is heel brak (HP C215) daar kun je niet echt actiefoto's binnen mee maken want dan krijg je van die wazen en dubbelheid enzow.
Dus was ik aant denken om mijn ricoh kleinbeeld camera mee te nemen, die vreet minder batterijen.
Maar nu adviseerde de vrouw in de winkel voor actiefoto's ISO 400 te nemen, maar nu lees ik hier dat dat veel ruis heeft, maar dat staat alleen bij digitale camera's maar is dat nu ook zo erg bij analoge camera's

Het volgende wordt gefotografeerd:
Actie foto's binnen.

-> digicam met sluitertijd min 1/500 meenemen, die batterijen slurpt.
of
-> ricoh kleinbeeld camera met fotorolletje (welke iso waarde)

Het gaat zich hier om WK latin dansen, maar dat gaat echt allemaal retesnel hoor, vergis je daar niet in, voorbeeld fotootje met brakke digicam:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jaromir/pure%20kunst.jpg
Zoiets krijg je dan steeds, met goed geluk is er nog iets goed zichtbaar, en dit wil ik juist niet meer, dus geen wazen. welke iso kan ik dan maybe et beste nemen 400? ik wil ook geen brakke webcam foto's krijgen uit mijn ricoh camera, een beetje kwaliteit/scherpheid is toch wel een vereiste (ik ben snel tevreden). dus gewoon goed beeld, maar wel stil dus geen waas

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Hogere ISO=kortere sluitertijd=minder bewogen foto's
Zo te zien heb je te maken met een grote ruimte, dus flitsen zal wel niet gaan.
Ergo: die 400 nemen.

Who is John Galt?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Een ISO 400 is meer lichtgevoelig dan een "normaal" Iso 200 rolletje en heeft een grovere korrel. Ik zou voro de ricoh gaan met een ISO 400 rolletje. Het is niet zo dat de foto's heel lelijk worden hoor! Waarom schiet je hier niet een paar proef foto's? ISO 400 is nog lang niet de hoogste ISO waarde maar wel een voor normaal gebruik. Elke fotozaak heeft ze wel op voorraad, zelfs de hema wel hoor. Kortom, hele gewone rolletjes waar het zeker mee moet lukken.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
zou iemand es een goeie ingescande foto kunnen posten van een iso 400 foto ofzow. zodat ik een idee heb, om nu nog een rolletje vol te schieten en te laten ontwikkelen is me ef wat teveel tijd.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:35

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Een goed 400 rolletje is Fuji Superia 400. Goedkoop, maar goede kleuren en niet korrelig, je kunt dus goed vergroten.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
verschilt dat ook nog heel erg per rolletje?

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 00:02

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Nou een rolletje van de bv. de Hema is wel minder van kwaliteit. Maar je zult over het algemeen pas wat gaan merken van die 400 ISO als je af gaat drukken op groot formaat (> 20x30).

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

gewoon 400 nemen en een beetje koel bewaren (koelkast liefst). Normaal moet dit pas vanaf 800 dacht ik maar het kan nooit kwaad.

Daarnaast zorgen dat de rol niet superwarm wordt doordat je camera warm wordt door je hand want ook dit kan voor extra ruis zorgen. Dit is ook het geval bij digicam's.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Rolletjes moet je altijd koel bewaren, ongeacht de ISO waarde.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Om even een verschil aan te geven, ISO400 op een digitaal toestel is niet te vergelijken met ISO400 van een analoog rolletje. Ten eerste ligt het aan het digitale toestel hoeveel ruis er is (over het algemeen zichtbaar iig). Ten tweede zie je met een ISO400 rolletje geen ruis op je foto's. Wel is de foto iets korreliger dan een ISO200 rolletje of lager, iets wat je bij sterk uitvergroten kunt gaan merken.

Mijn mening: Analoog toestel nemen ivm snelle actie en ISO400 rolletje nemen :)

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 16:55
Mits je camera dat ondersteund zou je ook ISO800 kunnen nemen. Kost weinig meer en is ook normaal verkrijgbaar bij fotozaak. Of kijk bij www.fuji.nl en zie dat ze ook ISO1600 verkopen. Een ISO400 print ziet er op normaal fotoformaat van 10x15cm goed uit.
Idee bij elke stap in ISO rating is telkens dat de film 2x zo snel is. Hierdoor kun je met halve hoeveelheid licht toe of helft lagere sluitertijd gebruiken. Hoe interessant dat met jouw ricoh camera is weet ik niet. Als sluitertijd, diafragma en film instelling allemaal automitisch gaan zou je in handleiding van de camera moeten kijken wat er mogelijk is. In dat geval de film met de hoogste ISO waarde gebruiken die je camera ondersteund.

[ Voor 6% gewijzigd door BartNL op 27-07-2003 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik kan de iso waarden instellen op de camera d.m.v. een schuifje, t/m iso 1600

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:35

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik bewaar alle rolletjes in de koelkast. Hoeft misschien niet, maar ja, nu heb ik tenminste alles op 1 plaats. :)

Kwaliteit verschilt per merk en type. Kleurverzadiging, contrast, dat zijn zaken die per rolletje kunnen verschillen. Sommige soorten zijn ook wat korreliger (in principe geldt hoe hoger de iso-waarde, hoe korreliger het rolletje), maar men maakt tegenwoordig erg goede film. Sommige 400 films worden na afdruk (en vergroting) niet eens als 400 herkend, door de fijne korrel. Maar voor standaardformaat afdrukjes zou ik me daar geen zorgen om maken.

Je kunt hoger dan 400 gaan, wat slim is bij snelle bewegingen (zoals draaien in een dans) bij matig licht. Hou er rekening mee dat je ogen automatisch bijstellen bij lager licht (je gaat vanzelf beter zien als je in een sporthal staat met minder licht dan buiten), maar dat dat voor film wat lastiger gaat. Zolang je een fatsoenljke sluitertijd kunt halen, dan zit je goed. Wat ook helpt is een lagere diafragmawaarde kiezen (diafragma verder open dus). Leuk bij-effect is dat je onderwerp (danspaar) er meer uitspringt, omdat dat scherp is en de achtergrond vager. Als je een fototoestel hebt met een DOF-preview knop, dan zou ik daar even mee spelen (DOF = Depth of Field).

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1