Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] LM317, electroboer verkeerde condensator meegegeven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier mijn LM317 schema getekend , ben de onderdelen op gaan halen bij de locale electroboer , die overigens dit schema ook getekend had, maar toen ik thuis kwam en er ng eens overheen keek viel mij op dat condensators links en rechts gelijke waardes hebben en ook de zelfde onderdelen zijn , allebij ongepolariseerd.

1: loopt de stroom nu niet van mijn 12v in naar mijn regelbare uit ?????????

2: moet dat geen gepolariseerde 1000 nF condensator zijn

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/m.vangeffen1/lm317.jpg

Verwijderd

1. Nee, hoe zou dat kunnen?

2. Mag wel, hoeft niet, komt allemaal niet zo nauw.

Die 220 Ohm weerstand kun je beter vervangen door 560 of 680 Ohm want nu heb je een bereik van 1,25 tot 30V, wat bij een ingangsspanning van 12V natuurlijk niet kan.
Als je de 220 Ohms weerstand toch gebruikt regelt alleen het eerste stukje van je potmeter.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2003 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
omdat bijde geen polorisatie hebben kan stroom toch van links boven, naar onder naar rechts en omhoog.

of zwets ik uit me neck, ben ook geen electro expert.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2003 12:40 ]

Verwijderd

Een condensator blokkeert gelijkspanning, dus dat gaat niet gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Die 220 Ohm weerstand kun je beter vervangen door 560 of 680 Ohm want nu heb je een bereik van 1,25 tot 30V, wat bij een ingangsspanning van 12V natuurlijk niet kan.
Als je de 220 Ohms weerstand toch gebruikt regelt alleen het eerste stukje van je potmeter.[/quote]

weet je dat zeker , ik heb hier aal zoon zelfde print met een 1000nf aan de rechterkant en een 220 omh weerstandje en die komt niet verder dan 10,25 volt op me volt meter,

Verwijderd

Ja, dat weet ik heel zeker, en dat je uitgangsspanning niet hoger wordt dan 10,25V is ook normaal, die 1,75V blijft nl over je regelaar staan.

kijk anders HIER ff, staat meer info...

Verwijderd

Handig:
- http://www.qsl.net/ok1duo/lm317.htm
- http://www.low-noise.de/web/artikel/luefter3

Neem
R1: 680 Ohm
R2-pot: 5K Ohm (die je al hebt)
en het zit al een stuk beter in elkaar qua afregeling (1,25 t/m 10,44 Volt - echter de spanningsval is 1,75 dus het maximum op de uitgang is 10,25 Volt bij een ingangsspanning van 12V).

edit:
http://www.st-andrews.ac....ve/resistor/pots/pots.htm (het pijltje is schematisch de wiper / het glijcontact, welke meestal het middelste pootje is).

Bij parallelschakeling van weerstanden gaat de weerstand alleen maar verder omlaag, nooit omhoog. Zet een 470 Ohm weerstand in serie met die 220 Ohm die je nu al hebt (470+220=690) en je kan aan de gang met die 5K Ohm potmeter die je al hebt (1,25 t/m 10,30 Volt -> 1,25 t/m 10,25 Volt).

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2003 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
dan gaan we maar effen de vervanging uitrekenen :) want die 220 ohms kan je er heel moeilijk weer uit halen,

de middelste pin van de pot is de regelbare of niet

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2003 14:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
iemand goed in truguit rekenen .

1/680=1/220+1/?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 14:50:
iemand goed in truguit rekenen .

1/680=1/220+1/?
Dat kan niet.. ;)

1/680 = 1/220 + 1/-325

-325 is negatief en dat wil niet echt lukken... :P

je kunt wel 470 in serie zetten met die 220 dan heb je 690... :)

/me Dit alles in Ohm

Verwijderd

Topicstarter
daar kwam ik ook al op uit, dacht dat ik iets fout deed :)

Verwijderd

Is allemaal theoretisch hè, want een gewone potmeter heeft een tolerantie van 20%.
Een potmeter van 5k kan dus elke waarde tussen de 4k en 6k hebben.

De maximale uitgangsspanning kan dus ook 8,6V worden in het ongunstigste geval met een potmeter van 4k.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2003 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok thx all

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 12:30:
1. Nee, hoe zou dat kunnen?

2. Mag wel, hoeft niet, komt allemaal niet zo nauw.

Als je de 220 Ohms weerstand toch gebruikt regelt alleen het eerste stukje van je potmeter.
Dit kun je oplossen door een weerstand parrallel te zetten met de potmeter, en dan nog een weerstand in serie.

Je moet gewoon ff berekenen wat de minimale weerstand moet zijn, daarna berekenen hoeveel de maximale weerstand (ivm het voltage wat er uit moet komen).

code:
1
2
3
4
5
6
7
         R1                             R2
      _______                          _______
------[_____]--------------------------[_____]
   |                 |
   |   _______       |
    ---[_____]--------
      Potmeter

stel: minimale weerstand = 1,5K ---- Max weerstand= 5K --- Waarde potmeter=10K

dan moet je R1 en R2 zo maken dat als de potmeter op 0 Ohm staat, de totale weerstand 1,5K is, en als de potmeter op 10K staat de totale weerstand 5K is.

Als de potmeter 0 Ohm is:
Dan doet R1 niet mee, want deze word kortgesloten via de potmeter. Omdat dan de totale weerstand 1,5K moet zijn, is R2 1.5K.

Als de potmeter 10K is:
De totale weerstand moet 5K zijn. R1 + potmeter vormen 1 weerstand. Deze staan in serie met R2. 5K - 1,5K = de totale weerstand van R1 en de potmeter parallel.

Dus: 5K - 1,5K = 3,5K

1/3,5K = 1/10K + 1/R1

1/R1 = 1/3,5K - 1/10K

R1 = 5384 Ohm

Makkelijk he :P

Enneh, over de condensatoren: Het beste kun je een elco aan de uitgang van de schakeling hangen. Dit om de uitgang beter te ontstoren als er ineens een korte periode veel stroom uit getrokken word.

Voor verdere info over deze schakeling en andere electro schakelingen natuurlijk:

Circuits Online

Maar dit is volgens mij niet echt pc-related. Tenzij je je eigen (peltier) voeding wilt bouwen :P

[ Voor 15% gewijzigd door M14 op 26-07-2003 21:30 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Je kan beter geen weerstand over de potmeter zetten want dan regelt ie niet lineair meer.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 22:36:
Je kan beter geen weerstand over de potmeter zetten want dan regelt ie niet lineair meer.
Zit wat in, maar daar tegenover heb je wel het volledige bereik van de potmeter, en niet een halve/kwart slag.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Als je ff niks anders hebt kan je het wel als noodoplossing gebruiken, of bij een trimpotje die je éénmalig instelt.

In andere gevallen toch maar beter de juiste waarden gebruiken.
Pagina: 1