Toon posts:

wanadoo cable vs win2000 = gezeik?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, weer eens troubles met de oh zo vriendelijke klantenservice van Casema.
Ik wilde Cable wanadoo broadband basic installeren op mijn win2k systeem, maar dat wil niet vlotjes lukken. De helpdesk van Casema komt niet verder dan :"Wij ondersteunen geen hulp voor windows 2000"

Het probleem is als volgt, na de installatie(zoals beschreven van enternet enz.) volledig te hebben uitgevoerd, moet er voor het eerst verbinding gemaakt worden met de server van casema. Hierbij ontstaat er een time-out, doordat de verbinding dus niet tot stand verbracht kan worden.

mijn specificaties:
protocol :L2PT
abonnement: cable wanadoo broadband basic
modem: Motorola eurodocsis
NIC: Standaart Realtek kaartje 100MBps
Alle IP adressen van de NIC staan op DHCP

Is iemand die het probleem kent en een oplossing weet. Misschien een url naar een topic waar dit eventueel al eerder besproken is.
Mijn dank is groot _/-\o_

Verwijderd

• Is het modem al wel aangemeld/geactiveerd op MAC/serienummer ?
  • DialUpNetworking update geinstalleerd?
  • L2TP protocol geinstalleerd? (in netwerkeigenschappen als protocol, de Enternet dialsoftware is niet noodzakelijk)
  • ServicePack geinstalleerd (zaten foutjes in L2TP afaik) ?
  • Netwerkkaart wat aan modem hangt ingesteld op 10MBit, kleine pakketgrootte?
  • Welke lampjes branden er allemaal op het modem? (normale status zou zijn: de bovenste 4)
  • Wat zegt het modem zelf van de configuratie als je de logs naleest op http://192.168.100.1 ? (eventueel eerst een route aanmaken naar het modem met commando: route add 192.168.100.1 mask 255.255.255.255 10.48.121.16 - waarbij het laatste IPnummer het nummer is van je netwerkkaart)
  • Volg de aanwijzingen voor Windows XP eens op? (zo werkt het bij mij iig wel).

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2003 11:09 ]

Verwijderd

Per mail

bedankt voor je reply op mijn probleem omtrend cablewanadoo onder win2000.
Ik vroeg me alleen af die update voor DialUpNetworking, waar kan ik die vinden? Bedoel je hiermee gewoon een windows update of een update van de wanadoo software?
De verbinding tussen NIC en modem wordt goed gekeurt door de software. Deze verbinding is echter wel 100MBit ipv 10Mbit.
Ik begrijp dat een nieuwe service pack voor win2000 ook kan helpen?
En ik ik moet dus net als ipx of tcp/ip bij netwerkeigenschappen L2TP toevoegen? (doet de software van wanadoo dat niet zelf).

Het is niet mijn pc waar ik het probleem op moet lossen, maar van mijn nicht, dus had graag vooraf wat tips, voordat ik daar weer uren zit te zoeken naar de oorzaak.
Allereerst is het handig als nog antwoord geeft (bij voorkeur via het forum, dan hebben andere mensen er ook nog wat aan) op de vorige vragen die nog openstaan (modemlampjes, modem al geactiveerd op MAC nummer etc).

De DialUpNetworking update staat op de bijgeleverde blauw/oranje CD en is een Microsoft update - ik weet alleen niet uit het blote hoofd of die ook voor Windows 2K/XP nodig is - iig wel voor Windows 98SE.

De instelling 10MBit/kleine pakketgrootte is 1 van de tips van de helpdesk omdat het met de communicatie met het modem nog wel eens verkeerd wil gaan (OS-instellingsproblemen / kabelproblemen etc). Normaliter kan het modem wel in 100MB/fullduplex "praten" - de verbinding wordt toch afgeknepen op 1MBit naar het kabelnetwerk toe.

Er moet voor Windows 2000/XP bij Netwerkverbindingen een Virtueel particulier netwerk worden toegevoegd (WAN-minipoort L2TP).

Aangepaste instellingen:
- wachtwoord vragen
- codering niet toestaan
- niet gecodeerd wachtwoord (PAP)

Ik heb de mijne gewoon geinstalleerd met de bijgeleverde blauw/oranje CD - bovenstaande is (een paar stappen uit) de handmatige manier.

4 probleempunten die ik tegenkwam:
- modem moet eerst aangemeld worden (anders wordt je usernaam/wachtwoord geweigerd -> DUN authentication error 491).
- netwerkprotocollen moeten wel goed ingesteld zijn, dus als er nog oude zooi instaat van het oude modem moeten die eerst weg - rebooten - en dan pas het nieuwe modem installeren.
- pakketgrootte op klein ivm timeout problemen
- 4 bovenste modemstatuslampjes moeten eerst branden vooraleer er een verbinding gemaakt kan worden.

Zijstraat: het modem kan ook aangesloten worden op de USB.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik de pakketgrootte instellen, ik krijg inderdaad een timeout bij het aanmelden, dus misschien dat daar de oorzaak zit.

Verwijderd

Onder Windows 98SE zat dat altijd onder netwerkeigenschappen - IP protocol -> geavanceerd en kon je er ook bij met een regkey. Net even gekeken, maar ik kan het niet zo snel onder Windows XP vinden :(
Windows 9x:

Dubbelklik op Deze computer
Dubbelklik op Configuratiescherm
Dubbelklik op Netwerk
Klik op Externe toegang
Klik op eigenschappen
Klik op het tabblad geavanceerd
Klik op functie IP-Pakketgrootte
Verander deze in 'Klein'
Van belang zijn ook die lampjes op het modem, daaraan kun je ook afleiden of er iig een zend/ontvangkanaal is ingesteld en of het modem werd geaccepteerd door het (pre)aanmeldsysteem op het EuroDocSis netwerk.
Daar hoef hij niet eens voor aangesloten te zijn op de PC, gewoon de coax op de hoofdaansluiting, voeding aansluiten en 3 minuten wachten. Branden dan de bovenste 4 lampjes continue dan weet je in ieder geval zeker dat het een PC probleem is.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 02:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, het is me gelukt!
Wat de exacte oorzak precies was weet ik niet.
Wat ik heb veranderd:
De PPPeO (ofzo) adapter verwijderd uit de lijst met netwerkadapters, de L2TP adapter laten staan.
Vervolgens de snelheid van de NIC op 10MBps gezet.
En daarna handmatig een VPN verbinding aangemaakt en daarmee ingelogd bij wanadoo en dat werkte. Het aanmaken van deze VPN verbinding staat ergens beschreven op de wanadoo/casema site.

Verwijderd

Nuttig voor mensen die geen 2e verbinding hebben: "Het aanmaken van deze VPN verbinding staat ergens beschreven op de wanadoo/casema site".

PPPeO is van het oude (Com21) modem en inderdaad totaal nutteloos voor EuroDocSis.

Maar goed om te horen dat het je gelukt is. De volhouder wint ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 07:01 ]

Pagina: 1