Toon posts:

fdisk herkent schijf niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb een 60 gb harde schijf, en wou hier partities op maken. Ik heb geprobeerd dit te doen met fdisk. Maar het probleem is nu dat fdisk zegt dat de schijf maar 26 gb is ipv 60 gb. Bij een andere 60 gb schijf die ik heb is hier geen enkel probleem mee en herkent hij de schijf gewoon als 60 gb. Ook de bios herkende de schijf eerst niet goed, maar nadat ik hem geupdate heb herkent ie hem wel. Weet iemand hoe ik de schijf nu goed kan partitioneren?

alvast bedankt!

Verwijderd

al geprobeerd met de win xp cd? of met partition magic?

Verwijderd

Topicstarter
er staat geen besturingssysteem op nu dus kan niet met partition magic. Heb ik ook niet overigens. Op de win xp cd staat geen fdisk dus kan die niet daarvan afhalen :(.

Verwijderd

gewoon booten van de xp cd. dan krijg je vanzelf een menu voor je neus waarmee je partities kan maken. is iets anders als fdisk

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 15:10
Wat zegt je bios? Ziet die hem wel als 60 GB?

Als dat niet zo is moet je of je bios updaten (update kun je downloaden vanaf website van je moederbord), of een diag programma van je hardeschrijf programma downloaden. Soms heeft zo'n ding ook een soort eigen bios en dan herkent hij hem meestal wel goed.

Als dat wel zo is kun je hem idd beter via de Windows XP setup partitioneren.

[ Voor 14% gewijzigd door Kix@$$ op 25-07-2003 18:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bios zegt wel 60gb. Heb hem al moeten updaten.
Dat van die xp cd werkt. es kijken wat ie er nu van gaat maken. Heb hem aangezet net. Bedankt voor de reacties!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:03

Orac

Ik mis je papa.

Ik neem aan een nieuwe schijf? Gewoon XP installeren met CD. Tijdens de install geef je de size van de primaire partitie. Na windows install met disk manager (zit standaard in XP) maak je een extended partitie aan met daarin de logical drives. Volgens mij zou dat moeten kunnen...

[edit] oplossing van gunhead is beter

[ Voor 7% gewijzigd door Orac op 25-07-2003 18:50 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

voxx schreef op 25 juli 2003 @ 18:48:
Ik neem aan een nieuwe schijf? Gewoon XP installeren met CD. Tijdens de install geef je de size van de primaire partitie. Na windows install met disk manager (zit standaard in XP) maak je een extended partitie aan met daarin de logical drives. Volgens mij zou dat moeten kunnen...
idd. of je maakt voor de install vast alle partities aan. weet je zeker dat er achteraf niets per ongeluk mis kan gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Het is toch niet gelukt :(
hij ging bestanden kopieren, en moest daarna opnieuw opstarten. En nu kreeg ik weer de vraag of ik wou opstarten met cd. Dus heb niet op een toets gedrukt anders begon ie weer vooraan met setup. Maar nu zegt ie dat er geen besturingssysteem is op de harde schijf. :S
Ditzelfde gebeurd ook als ik met fdisk een gewone kleine partitie maak en me er niets van aan trek dat de grootte niet klopt.

Verwijderd

dan wordt het tijd om je specs eens te posten..

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 08:47
is het een maxtor schijf? perongeluk de capicity limiter aangezet?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 25 juli 2003 @ 18:55:
Het is toch niet gelukt :(
hij ging bestanden kopieren, en moest daarna opnieuw opstarten. En nu kreeg ik weer de vraag of ik wou opstarten met cd. Dus heb niet op een toets gedrukt anders begon ie weer vooraan met setup. Maar nu zegt ie dat er geen besturingssysteem is op de harde schijf. :S
.
heb ik ook :)
als je de setup doet bij het begin en hij herstard moet je gelijk in de bios de cd speler niet als boot device zetten maar je hd :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• MrDraw
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 08:05
Dit probleem heb ik ook eens gehad. Vreemd genoeg was het euvel verholpen, nadat ik alle partities van de schijf verwijderd had, ge-reboot had en toen opnieuw partities aangemaakt had. Gewoon partities verwijderen en direct nieuwe aanmaken werkte bij mij ook niet; tussendoor een reboot echter wel. Misschien werkt dit ook bij jou.

Specs

Verwijderd

jeetje wat denken jullie moeilijk zeg. Dit probleem is volgens mij al wel dertig keer langsgekomen, en volgens mij is de oplossing nog steeds hetzelfde. Fdisk heeft nu eenmaal grenzen, en zoals al boven aangegeven. Maak gewoon een partitie aan met behulp van de win xp cd-rom, en ga daarna aan het werk met partition magic. Eigenlijk beter om dat nu direct te doen, maar aan het antwoord van de topic-starter te lezen heeft hij blijkbaar geen boot-flop met PQ p-magic erop.

Succes...

Verwijderd

Maak gewoon een partitie aan met behulp van de win xp cd-rom,
dat werkt dus niet..
jeetje wat denken jullie moeilijk zeg
wat lees jij moeilijk zeg

Verwijderd

Topicstarter
marrekau117 schreef op 25 July 2003 @ 18:57:
is het een maxtor schijf? perongeluk de capicity limiter aangezet?
Is een hitachi Deskstar

Verwijderd

Topicstarter
chucky666 schreef op 25 July 2003 @ 18:59:
[...]

heb ik ook :)
als je de setup doet bij het begin en hij herstard moet je gelijk in de bios de cd speler niet als boot device zetten maar je hd :)
Werkt ook niet :( Zegt nog steeds dat het besturingssysteem ontbreekt.
Pagina: 1