Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een lang verhaal, kan een stuk korter, maar ik wil zeker zijn van m'n zaak voordat ik mijn harde schijf formatteer. :)

Ik maak momenteel gebruik van twee Western Digital harde schijven: (1) 40GB/7200RPM/2MB cache, en (1) 80GB/7200RPM/8MB cache. Deze schijven zijn als volgt ingedeeld:

40GB-schijf:
20GB voor Windows XP Professional ("werksysteem")
20GB voor Windows XP Professional ("testsysteem");

80GB-schijf: 80GB voor opslag van MP3- en videobestanden, en tevens als backup voor de My Documents-folder e.d.

Nu ben ik sinds kort echter in het bezit van een Western Digital 120GB USB2.0/FireWire-schijf, welke ik volledig wil gaan inzetten als backup-schijf. De 80GB-schijf zal de kleinste schijf vervangen en als systeemschijf gaan fungeren, en als volgt worden ingedeeld:

20GB voor Windows XP (werksysteem)
20GB voor Windows XP (testsysteem)
40GB voor opslag van diverse bestanden (gedownloade bestanden, MP3-bestanden, etc.).

Normaliter maakte ik gebruik van Windows XP Corporate Edition, welke ik op de tweede partitie van de 40GB-schijf installeerde. Op deze manier kon ik (1) alle mij onbekende software (shareware, demo's, etc.) uitvoerig testen en ontdekken of de software wel aan mijn verwachtingen voldeed voordat ik deze op mijn werksysteem installeerde, (2) mijn werksysteem schoon houden omdat ik niet onnodig software hoefde te (de)installeren op het systeem, EN (3) hoefde ik mijn legale versie van Windows XP Professional niet twee keer te activeren.

Echter, de laatste keer dat ik het systeem heb verschoond en Windows XP Corporate Edition wilde installeren (ongeveer een maand geleden), werd de installatie telkens afgebroken als gevolg van een foutmelding (iets over een bestand dat niet gelezen/gekopieerd kon worden vanaf CD). Ik heb de hoop uiteindelijk opgegeven en de legale versie van Windows XP Professional twee keer geinstalleerd, en daarna beide installaties geactiveerd.

Alhoewel dit geen problemen opleverde, wil ik dit de volgende keer (binnenkort) toch proberen te voorkomen. Daarom bedacht ik me het volgende:

Als ik Windows XP Professional (legale versie), Office XP (legale versie), en alle service packs, overige updates, patches, en drivers op de eerste partitie installeer, het systeem optimaal af-/instel, en daarna activeer, kan ik daar met Norton Ghost een image-bestand van maken en deze klonen naar de tweede partitie. Op die manier hoef ik mijn Windows XP- en Office XP-versies slechts eenmaal te activeren, kan ik toekomstige 'installaties' van Windows XP simpelweg via Norton Ghost uitvoeren, en geen gebruik te maken van Windows XP Corporate Edition (wat ik eigenlijk ook helemaal niet wilde, maar min of meer gedwongen werd te doen als gevolg van het activeringsverhaal). Het probleem waar ik dan helaas tegenaan loop is het feit dat Windows niet automatisch een bootmenu zal aanmaken.

Mijn vraag is nu: Kan ik na het klonen van de primaire partitie de Repair-optie van Windows XP Setup gebruiken om alsnog een bootmenu tevoorschijn te toveren, of moet ik dan perse gebruik maken van een bootmanager om dit voor elkaar te krijgen?

That's it, eigenlijk... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Er, volgens mij wel, Er kan lijkt mij niet echt veel fout gaan (Hoop ik :X)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:27

momania

iPhone 30! Bam!

je kan met de recovery console via een boot met de windows xp cd een boot.ini aanmaken voor beide systemen.

Hier is meer info: Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. (let niet op de titel ;) )

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:38
Zolang je er 1 kan blijven opstarten (de eerste dan), kun je van daaruit die bootmanager uitbreiden, of zelfs een apparate bootmanager installeren als Bootmagic.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voorbeeld van 2x XP (1 was ook voor testen) & met 1x win98sE
code boot.ini
code:
1
2
3
4
5
6
7
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98SE"