Toon posts:

[linux] netwerk doet het niet meer na gebruik ifconfig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb vandaag ff slackware 9.0 geinstalleerd (hiervoor altijd suse gebruikt :D) en het netwerk deed het uitstekend met samba etc... maar ik heb twee netwerkkaarten (2x 3com 905B) en eentje deed het maar. dus ik probeerde er een toe tevoegen met ifconfig (ifconfig eth1 192.168.0.2 (nog geeneens het goede commando volgens mij maarja...) hierna waren beide allebij te pingen vanaf mijn netwerk maar 5 minuten later deed niets het meer. Vanaf een client kan ik niet meer naar mijn linux box pingen en vice versa ook niet meer...

Heeft er iemand een idee wat ik moet doen om mijn netwerk weer up te krijgen?? :(

P.S met ifconfig krijg ik wel gewoon de melding dat eth0 up is dus ifconfig eth0 up zal niet helpen....

Verwijderd

Topicstarter
net weer een beetje gerommeld en een simpele "ifconfig eth0 192.168.0.1 up" voldeed al. Wel raar omdat hij toch al als RUNNING aan stond gegeven in ifconfig en op de server zelf kon ik het ip wel pingen maarja hij doet het :D.

Iemand trouwens een idee hoe het commando eruit ziet als ik mijn andere 3com netwerk kaart wil activeren als eth1 met ip 192.168.0.2 en subnetmask 255.255.255.0 (de kaart zit op IRQ 11) ??

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-12 18:13

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Bij slackware 9.0 deze file editen, staat aangeven welke gedeelte voor eth0 is en welk gedeelte voor eth1
/etc/rc.d/rc.inet1 <-
Daar geef je alles aan en dan heb je bij volgende boot, of je runt deze file, je beide nics in de lucht.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik weet het als je eth1 als 127.0.0.1 invult ignored hij een tweede ethernet maar ik wil het perse via ifconfig doen :P beetje raar misschien maar dan weet ik een beetje hoe het in elkaar zit... toch bedankt hoor :D

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:58
ifconfig eth1 192.168.0.2 netmask 255.255.255.0 up

zie ook "man ifconfig"

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Topicstarter
werkt niet dan gebruikt hij gewoon mijn eerste 3com kaart met irq 10 en ik moet juist de tweede netwerkkaart die heeft irq 11...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:42

deadinspace

The what goes where now?

Ehm, ik krijg een beetje de indruk dat je beide netwerkkaarten een IP in hetzelfde subnet geeft (namelijk 192.168.0.1 en 192.168.0.2), en dat kan natuurlijk niet :)

Als dat niet zo is... Welke IPs gebruik je dan? Wat is je netwerk-layout precies?
Pagina: 1