Toon posts:

EPoX 8RDA+ en S.M.A.R.T

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sindskort ook dit bord, en in 't begin veel problemen mee gehad. Zelfs een dag gehad dat hij helemaal niet meer aan wou. Uiteindelijk heb 'k 't bord uit m'n kast gehaald en toen deed ie het. Inmiddels zit alles weer in de kast, en hij doet 't nog steeds. Alleen nogal vaak last van uitvallers, vooral bij 't zwaardere werk (spelletjes, veel berekeningen etc.). Komt waarschijnlijk door de voeding. Heb nu een 300W voeding er in, maar die levert niet genoeg stroom denk ik (zie specs). Heb nu een 550W voeding besteld, maar dat duurt nog wel even. In ieder geval draait de boel nu.

Ik heb alleen een klein vraagje. Op mijn oude moederbord kon ik zonder probleem de temperatuur van m'n 80 GB hardeschijf lezen in SpeedFan. Maar met dit nieuwe bord doet hij dat niet meer. Ik heb S.M.A.R.T aangezet in de BIOS, en ik heb ook gezien dat ie dat enablede voor beide schijven na de BIOS (maar tegenwoordig gaat 't zo snel dat ik in een keer het bootschermpje van Windows krijg). Maar de temperatuur wil hij nog steeds niet uitlezen? Is dit een bekend probleem met dit bord? Ik las er in de startpost niks over, en geloof dat iemand aan 't begin van dit topic er ook al iets over had gevraagt, maar geen serieuze reply gekregen. Iemand een idee?

Verwijderd

Probeer eens met MBM 5 > bij mij leest ie na dat je het goed hebt ingestelt met MBM5 de temp van mij bijde hardisks uit

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 14:57:
Probeer eens met MBM 5 > bij mij leest ie na dat je het goed hebt ingestelt met MBM5 de temp van mij bijde hardisks uit
Hmm, ik heb MBM 5 geinstalleerd gehad, en de temperatuur meters van m'n hardeschijven ingeschakeld, maar ze kwamen niet op 't dashboard te staan. Misschien had ik het niet helemaal goed ingesteld, zal nog eens kijken.

Verwijderd

dus je hebt dit aangezet ? : Scan for IDE hardrives with temp sensors (READ THE
HELP FILE FIRST) - restart after appply

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 juli 2003 @ 17:23:
dus je hebt dit aangezet ? : Scan for IDE hardrives with temp sensors (READ THE
HELP FILE FIRST) - restart after appply
Yup, heb ik gedaan. En volgens mij moet ik dan een Sensor de temperatuur van de hardeschijven laten zien. Maar alleen de volgende items staan in het lijstje:

None
WinBond 1
WinBond 1 2N3904
WinBond 1 Diode
WinBond 2
WinBond 2 2N3904
WinBond 2 Diode
WinBond 3
WinBond 3 2N3904
WinBond 3 Diode

Eigenlijk zijn het er dus maar drie, want de 2N3904 en Diode geven negatieve temperaturen. En ik heb het even vergeleken met het meegeleverde tooltje van EPoX, en deze geeft de namen CPU, Board en Power voor de temperaturen. Maar ik zie dus nergens temperaturen van m'n hardeschijven tussen staan.

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44
De NForce drivers (specifiek de meegeleverde IDE drivers) zijn zodanig brak dat IDE apparaten soms als SCSI apparaten weergegeven worden. Misschien is dat bij jou ook 't geval? Bij mij in ieder geval, daarom kan Speedfan bij mij ook niet de SMART status uitlezen. Een eventuele oplossing, ergens op GoT gelezen, is om de IDE apparaten nieuwe drivers mee te geven, door automatisch naar betere drivers te zoeken, maar dat bood bij mij geen oplossing...

Verwijderd

Topicstarter
Jainoxi schreef op 25 July 2003 @ 21:40:
De NForce drivers (specifiek de meegeleverde IDE drivers) zijn zodanig brak dat IDE apparaten soms als SCSI apparaten weergegeven worden. Misschien is dat bij jou ook 't geval? Bij mij in ieder geval, daarom kan Speedfan bij mij ook niet de SMART status uitlezen. Een eventuele oplossing, ergens op GoT gelezen, is om de IDE apparaten nieuwe drivers mee te geven, door automatisch naar betere drivers te zoeken, maar dat bood bij mij geen oplossing...
Hmmz, ik heb ook de SCSI temperatuur functie van MBM ingeschakeld, dus het lijkt er op dat dat niet het probleem is. Ik zie echter nu wel het volgende in apparaatbeheer staan:

MAXTOR 6 L080J4 SCSI Disk Device

Maar het is toch echt een IDE schijf. Hmmz, vreemd. Zal eens kijken wat er gebeurdt als ik de drivers update.

edit:

Hmmz, net even de drivers geupdate, resultaat, hij installeert de standaard Windows driver. Weet niet of dat nou de oplossing is :?.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 21:44 ]

• jpiscaer
Als na de update je IDE apparaten weer als IDE worden aangegeven, is alles goed. Tenzij je drivers bij je HD hebt gekregen natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Jainoxi schreef op 25 juli 2003 @ 21:58:
Als na de update je IDE apparaten weer als IDE worden aangegeven, is alles goed. Tenzij je drivers bij je HD hebt gekregen natuurlijk :)
Drivers bij m'n HD? Nah, alleen de schijf zelf. Lijkt me sterk dat daar de drivers op stonden ;). Ik zal zo wel ffies rebooten, kijken wat ie nu doet.

• jpiscaer
Al wat meer te weten gekomen?

Verwijderd

Topicstarter
Ehmz, jah, 'k had 't ffies druk met andere dingen gisteravond :9~ O+.

Maar goed, Windows ziet de schijf nu als IDE schijf, maar MBM geeft nog steeds niks. En SpeedFan kan ik nu niet meer gebruiken met MBM geinstalleerd :?.

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

dat probleem heb ik ook met mijn epox mobo (8k9a) ik denk dat het probleem in de southbridge van de chipset zit, speedfan kan er bij mij ook niet mee omgaan, ik kan mijn fans wel helemaal uitzetten en aan, maar nix er tussenin (dempen) :(.

ride on

Verwijderd

Topicstarter
dikiedik schreef op 27 juli 2003 @ 12:08:
dat probleem heb ik ook met mijn epox mobo (8k9a) ik denk dat het probleem in de southbridge van de chipset zit, speedfan kan er bij mij ook niet mee omgaan, ik kan mijn fans wel helemaal uitzetten en aan, maar nix er tussenin (dempen) :(.
Beetje jammer als het bord het niet ondersteunt. Want volgens mij zijn het m'n hardeschijven die 't warmst worden, maar 'k wil wel eens weten hoe warm precies, maar dan moet ik wel de temperatuur kunnen uitlezen.

Verwijderd

dikiedik schreef op 27 July 2003 @ 12:08:
wat een onzin. want ik heb ook een 8rda+ en het werkt allemaal goed. geeft bijde hardeschijven weer in mbm5

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 16:14:
[...]

wat een onzin. want ik heb ook een 8rda+ en het werkt allemaal goed. geeft bijde hardeschijven weer in mbm5
Hmmz, moet je me toch eens vertellen hoe. Want ik heb MBM 5 draaien, S.M.A.R.T aanstaan, maar de temperaturen komen niet in MBM 5 te staan. Hoe heb je MBM 5 geconfigureerd?

Verwijderd

ja uh.. Ik heb dit gewoon aangezet : Scan for IDE hardrives with temp sensors (READ THE
HELP FILE FIRST) - restart after appply en daarna (na een reboot) stonden ze gewoon tussen de temp sensors als zo : [ST320011A] en me 2e hardisk als [ST38001AA]. dus gewoon de naam van je hardisk zoals ie bij je apparatenbeheer staat

verder kan ik je niet helpen want mijn 8rda+ werkt me bios niet meer en ik zit nu aan een Kt133a

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 16:57:
ja uh.. Ik heb dit gewoon aangezet : Scan for IDE hardrives with temp sensors (READ THE
HELP FILE FIRST) - restart after appply en daarna (na een reboot) stonden ze gewoon tussen de temp sensors als zo : [ST320011A] en me 2e hardisk als [ST38001AA]. dus gewoon de naam van je hardisk zoals ie bij je apparatenbeheer staat

verder kan ik je niet helpen want mijn 8rda+ werkt me bios niet meer en ik zit nu aan een Kt133a
Hmm, hij staat er nu inderdaad bij. Maar maar één schijf volgens mij. Maar dat kan ook wel kloppen, denk dat de 20 GB schijf geen sensor heeft :). Bedankt voor de hulp iig :).
Pagina: 1