Indentificatie Laptop [mogelijke uitbreidingen?]

Pagina: 1
Acties:

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Ik ben de gelukkig bezitter van een 'oud' laptopje, alhoewel hij niet erg snel is, gaat de accu nog wel een uurtje mee, dus ik ben helemaal gelukkig.

Ik gebruik dit laptopje om in de tuin een beetje (draadloos) te internetten en Ircen. Voordat ik verder ga zal ik eerst de specs geven.

Olivetti Echos 133DM
- Model number 900
- Type 910 t
16 mb ram
-8 onboard, 8 extra
16x cdrom speler
2GB IBM hdd

Natuurlijk mocht het van mij allemaal wat sneller, dus al hou heb ik er 64 mb extra ram voor aangeschaft, dat maakt samen 80mb. Omdat ik graag windows 2000 draai (Geen driver probleem + afgeslankte versie draaid nu niet onaardig), zou ik toch graag wat meer upgrades uitvoeren.

Mijn idee was het upgrade van de proc, en de hdd, daarvoor ben ik opzoek gegaan naar informatie over mijn laptopje, tot op deze dagen heb ik nogsteeds niks kunnen vinden. Vandaar dat ik jullie hulp in wil schakelen, wellicht herkend iemand van jullie de laptop, en zit ik al een tijdje in de verkeerde hoek te zoeken 8)7.

Ik was zo fanatiek om de laptop open te maken, daarin vond ik de volgende (133mhz) proc met een 4 kleine schakelaars.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/laptop/04.jpg
Klik hier voor de grote versie
Ik heb dus hoop dat er een andere pentium 1 proc in kan, wat is de snelste van dit formaat? 233 mhz? Mijn vraag is alleen, hoe moeten de switchjes dan staan. Ik hoop dus dat er iemand een handleiding heeft.

Wellicht weet er ook iemand of er een grotere harde schijf inkan, en wat dan de max is, ikzelf denk 8 gb...

Is er uberhoud nog wel aan deze onderdelen te komen?

Hieronder nog een paar plaatjes, wellicht herkend iemand het.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/laptop/01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/laptop/02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/laptop/03.jpg

Progjes zoals sandra en aida kunnen mij verder niks vertellen over de manufracture.

De laptop heeft een phoenix bios, en dus geen codes waarmee ik kan zoeken...

Alvast bedankt.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

behoorlijk duur grapje om al die dingen te gaan updaten, wat je overhoudt is toch nogsteeds een trage laptop die even veel kan als voor de update...

ik zou gewoon blij zijn met de laptop hoe die er nu uitziet en 'm gebruiken als tekstverwerker (meer kun je er toch niet echt meer mee)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Te veel links om op te noemen. > Mail

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Icey
Mooooody schreef op 25 July 2003 @ 13:53:
behoorlijk duur grapje om al die dingen te gaan updaten, wat je overhoudt is toch nogsteeds een trage laptop die even veel kan als voor de update...

ik zou gewoon blij zijn met de laptop hoe die er nu uitziet en 'm gebruiken als tekstverwerker (meer kun je er toch niet echt meer mee)
Serieus, hij werkt nu ook prima hoor, ik kan er mee wat ik er mee wil doen.

Maarja, als blijkt dat ik ergens voor 10€ een 233 erin kan proppen dan ben ik voor weinig geld toch wel een enorm stuk vooruit (van 133 naar 233 :))

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Ik dank dat je het wel vergeten kan.
Misschien nog wel onderdelen goedkoop op :http://www.notebooks.de-edv.de/Echos.html

Maar een hogere CPU versie is er nooit geweest en ook all informatie die ernaar had kunnen leiden is dood.
De cunsumenten website + organisatie idem. Er is een copie van de vragen op Driverboards.com. Maar die bevat zelfs geen hints naar wat jij wil.
Het enige alternatief zou een 166 of 200 MMX je nemen en proberen maar. Al is de kans op sucses heel klein.

Meer Mem moet wel makkelijk kunnen denk ik.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Makkelijkst is om even te kijken wat voor chipset erin zit en wat voor procs deze supporten.
kun je ook zien wat voor socket het is. Als het een socket 5 is zijn je upgrade mogelijkheden wat meer beperkt dan met een socket 7

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 11:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hee, de P133MMX duikt weer eens op :D

Controleer de voltage waar die mobile P133MMX op draait (staat onderop de CPU als het goed is). Als dat 2.8V is, kun je hoogstwaarschijnlijk een P233MMX erin stoppen. Houd er wel rekening mee dat die meer dan 50% heter wordt en je batterijleven ook met een derde erop achteruit kan gaan, maar sneller is het zeker.

Overigens houd ik me ERG aanbevolen voor die P133MMX als je hem niet meer nodig hebt (evt heb ik nog een 4GB laptop HDD die ik dan voor jouw 2GB+CPU wil ruilen)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Waarschijnlijk krijg je AIDA32 meer info over je systeem boven water. Hier is de link: http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32

• Icey
dion_b schreef op 25 July 2003 @ 14:28:
Hee, de P133MMX duikt weer eens op :D

Controleer de voltage waar die mobile P133MMX op draait (staat onderop de CPU als het goed is). Als dat 2.8V is, kun je hoogstwaarschijnlijk een P233MMX erin stoppen. Houd er wel rekening mee dat die meer dan 50% heter wordt en je batterijleven ook met een derde erop achteruit kan gaan, maar sneller is het zeker.

Overigens houd ik me ERG aanbevolen voor die P133MMX als je hem niet meer nodig hebt (evt heb ik nog een 4GB laptop HDD die ik dan voor jouw 2GB+CPU wil ruilen)
Goede deal, maar om eerlijk te zijn, ik krijg de cpu er niet eens uit op dit moment :x

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst een tip maar gelijk ook een waarschuwing mbt die CPU. Ik heb
zelf ook eens een laptop mobo om zeep geholpen met de CPU uit zo'n LIF
(low insertion force) socket te halen. Dat is sterker nog waar ik die
4GB schijf van over heb (K6/2-300M laptop- de CPU leeft verder op
400MHz in een desktop systeem :) ). Wees dus erg voorzichtig met het
loshalen ervan :o

De opmerking van Terw_Dan over socket type gaat niet helemaal op voor
laptop systemen (er is iig extern aan een LIF socket niet te zien of
het So5 of So7 is), maar met of zonder hack is een P233MMX erop aan de
praat te krijgen als je de voltage maar op minstens 2.8V krijgt. Kun je namelijk de juiste multiplier niet selecteren (of er iig de setting niet voor kunt vinden met de
dipswitches), dan kun je door de BF0 en BF1 pinnen onder de CPU geleidend te
verbinden een 3.5x multiplier doorgeven, waardoor hij op 233MHz gaat
draaien. Ik zou je graag aan een P233MMX helpen, maar de mijne is een
retail versie (dus met koeler erop geplakt)

In ieder geval heb ik met wat creatief Google werk ontdekt dat de
Olivetti Echos DM (900 series) tot en met een P200MMX geleverd is (zie
hier: http://discountram.biz/Index%20olivetti.htm ). Dat zegt dat er alleen maar mP55C CPU's hierop geleverd zijn (geen Tillamook). Ook zet het dat hij sowieso 2.0x (133), 2.5x (150, 166) en 3.0x (200) moet aankunnen. Daar heb je 2 bit voor nodig, dus hou je
een 4e optie (1.5x/3.5x) over. Twee van de dipswitches gaan dus over de
multiplier. De andere twee zouden beiden voor FSB kunnen zijn
(50/55/60/66), maar waarschijnlijker is een enkele FSB (60/66) en een
tweede voor CMOS reset of voltage. Helaas kan ik geen manual vinden
ervoor :'(

Ik heb trouwens even naar CPU electrical specs
(http://users.erols.com/chare/elec.htm) gekeken en geconstateerd dat
die P133MMX 2.45W wil slikken. Dat betekent dat tenzij een van die
switches voor Vcore (2.5V/2.8V) is je pech hebt :'(

Kans is echter redelijk dat een van de vier dat is. Daar kun je achter
komen door de switches een voor een te proberen met de huidige CPU. Als
je een van de twee multiplier switches hebt zal hij ofwel hoger draaien
(166MHz of 200MHz) danwel niet booten. Heb je de FSB, dan zal hij van
133MHz naar 120MHz gaan. Heb je de CMOS, dan boot hij ook niet. Maar
als er schijnbaar niets gebeurt heb je allicht de VCore te pakken.

Oslik blyat! Oslik!

• Icey
Stap 1 = het uitzoeken waar elk knopje voor dient,
Stap 2 = de koeler die er nu opzit vervangen, die maakt veel lawaai, ik heb er typennummers van, hopelijk kan ik ergens nog zo'n ding krijgen.
Stap 3 = andere cpu proberen.

Ach, ik zit nog in het 'kijk of het mogelijk is' fase :P

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 11:42
als je interresse hebt heb ik hier nog een p200mmx als dion je proc ruild uiteraard wanneer je hem los krijgt ;) wil ik me 200 wel ruilen voor je oude 2bg

ow dion behalve die rara 133mmx heb ik laatst ook nog een p55c 266mmx gezien
ik d8 eerst dat het een p2 was tot ik de proc zag |:(
helaas is deze nog in gebruik in een oude compaq pressario 1200

[ Voor 47% gewijzigd door _Drake_ op 26-07-2003 12:41 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Verwijderd

ik ben wel geintresseerd in een p133MMX want heb hier een laptop met een pentium133 zonder MMX en daardoor werkt het Wireless LAN niet.

Wat kost die p133 MMX?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 13:54:
ik ben wel geintresseerd in een p133MMX want heb hier een laptop met een pentium133 zonder MMX en daardoor werkt het Wireless LAN niet.

Wat kost die p133 MMX?
:?

Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar en doe je een aantal aannames die niet helemaal stroken.

- in de eerste plaats hebben de mP54C (mobile, non-MMX) totaal verschillende cores, met verschillende chipset support eisen. Het is onwaarschijnlijk dat een laptop mobo met een non-MMX mCPU een MMX CPU ondersteunt
- de mP54C draait op 2.9V, de mP55C op 2.45V. Het is mogelijk dat je laptop mobo meer kan leveren dan waar het nu op werkt, maar de kans dat het minder kan is klein, je zou dus sowieso die CPU op 20% teveel voltage draaien, wat hitteproblemen geeft die je niet in een laptop wilt
- hoogstwaarschijnlijk heeft het niet werken van de WLAN adapter niets met de MMX instructieset an sich te maken maar alles met het type PC-Card aansluiting van je laptop. Oudere laptops hebben een 16b PCMCIA aansluiting, nieuwere laptops hebben 32b Cardbus aansluitingen. WLAN kaarten zijn meestal cardbus. Toevallig is de overstap van PCMCIA naar Cardbus ongeveer gelijk gekomen met de overstap naar MMX, maar een andere CPU zou niets veranderen aan de uitbreidingspoorten van je laptop. Je hebt er dus geheid niets aan.
- als je de post van Icey boven de jouwe leest zie je dat hij nog lang niet bij de fase van 'andere CPU probren' is. Die CPU is dus nog niet te koop/ruil/wat dan ook. En al was hij dat was ik je voor :P

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ja ik heb me verder nog niet verdient of het wel past of niet.

en of jij me voor was, was ook als reactie op van Da_Drake...

• _Drake_
Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 14:30:
was ook als reactie op van Da_Drake...
Ik bied geen p133mmx maar een 200mmx

das wel even wat anders :P

• Icey
Currently krijg ik niet eens de cpu uit de socket, heel priegel werk.. en ik wil hem ook niet slopen, want ik kan er lekker mee wireless ircen / msnen :P

Verwijderd

oh een 200mmx das nog beter ;)

zal nu is ff kijken of dat erin gaat passen..

• _Drake_
volgens mij moet je hem er zo uithalen:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/cpuremovejezo.JPG

dus met 2 of 1 platte schroendraaiers de proc voorzichtig eruit wippen

• _Drake_
Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 17:33:
oh een 200mmx das nog beter ;)

zal nu is ff kijken of dat erin gaat passen..
ik woon zelf in nieuwveen dus niet zo heel ver weg waar jij woont als je zin hebt kan je altijd langskomen dan kijken we er samen naar wat er wel en niet in past

• Icey
Da_Drake schreef op 26 July 2003 @ 17:53:
[...]

ik woon zelf in nieuwveen dus niet zo heel ver weg waar jij woont als je zin hebt kan je altijd langskomen dan kijken we er samen naar wat er wel en niet in past
amersfoort...

Wat jij getekend heb klopt wel ongeveer, maar ik kan hem er niet uitwippen, ik moet een soort van schuifje die onder de cpu doorloopt 'open' duwen.

Vanavond nog eens goed proberen, je heb mij op ideeen gebracht.

• _Drake_
Icey schreef op 26 July 2003 @ 18:02:
[...]

amersfoort...

Wat jij getekend heb klopt wel ongeveer, maar ik kan hem er niet uitwippen, ik moet een soort van schuifje die onder de cpu doorloopt 'open' duwen.

Vanavond nog eens goed proberen, je heb mij op ideeen gebracht.
Ik heb het over super_vegeta ;)
ik had al gezien dat je in amersfoort woonde en dat lijkt me idd te ver voor jou

• Icey
Da_Drake schreef op 26 July 2003 @ 18:05:
[...]

Ik heb het over super_vegeta ;)
ik had al gezien dat je in amersfoort woonde en dat lijkt me idd te ver voor jou
Ik heb een eerste klas ov, en mijn ouders + zusje zijn een week op vakantie, dus ik heb het rijk voor mij alleen... :P

• _Drake_
Icey schreef op 26 July 2003 @ 18:40:
[...]

Ik heb een eerste klas ov, en mijn ouders + zusje zijn een week op vakantie, dus ik heb het rijk voor mij alleen... :P
ik kijk net bij routenet
Afstand 69,6 km.
Reisduur 01:01

maarja das met auto :X

ik heb zelf een brommert en hoewel ik toch de hele week geen drol te doen heb
zou ik best wel eff willen helpen ermee alleen is amersfoort met de brommer net iets te ver :|

• Icey
Da_Drake schreef op 26 July 2003 @ 18:56:
[...]

ik kijk net bij routenet
Afstand 69,6 km.
Reisduur 01:01

maarja das met auto :X

ik heb zelf een brommert en hoewel ik toch de hele week geen drol te doen heb
zou ik best wel eff willen helpen ermee alleen is amersfoort met de brommer net iets te ver :|
IK heb een OV :P dus als het morgen of vanavond niet lukt neem ik contact met je op ;)

• _Drake_
Is het al gelukt om hem eruit te krijgen ?

• Icey
Da_Drake schreef op 28 July 2003 @ 02:54:
Is het al gelukt om hem eruit te krijgen ?
Waarschijnlijk zit hij vast gelijmd ofzo, ik krijg dat hele 'schuifje onder de proc' niet naar de andere kant om hem open te krijgen.

Maarja, na wat resent ondrzoek kwam ik erachter dat de upgrade mogelijkheiden ok niet enorm zijn. Ik heb dus besloten om mijn vie epia systeem in de verkoop te doen, wat bij te leggen, en een nieuwe laptop aan te schaffen (2e hands, maar dan een pII ofzo).

• _Drake_
Icey schreef op 28 juli 2003 @ 09:50:
[...]

Waarschijnlijk zit hij vast gelijmd ofzo, ik krijg dat hele 'schuifje onder de proc' niet naar de andere kant om hem open te krijgen.

Maarja, na wat resent ondrzoek kwam ik erachter dat de upgrade mogelijkheiden ok niet enorm zijn. Ik heb dus besloten om mijn vie epia systeem in de verkoop te doen, wat bij te leggen, en een nieuwe laptop aan te schaffen (2e hands, maar dan een pII ofzo).
ik denk inderdaad dat jij er beter aan doet een wat nieuwere laptop te kopen, aangezien je eisen die je er aan steld (win2000)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Da_Drake schreef op 28 juli 2003 @ 12:40:
[...]

ik denk inderdaad dat jij er beter aan doet een wat nieuwere laptop te kopen, aangezien je eisen die je er aan steld (win2000)
200MHz en 80MB RAM is ruim zat voor Win2K, het duurt allicht een eeuwigheid met opstarten, maar daarna werkt het prima. Sterker nog, met die 133MHz MMX zou het ook nog moeten gaan (al is dat wel vrij krap).

Natuurlijk is een snellere laptop beter, maar dat kost klauwen geld en is strict genomen niet nodig :z

Oslik blyat! Oslik!

• Icey
Da_Drake schreef op 28 July 2003 @ 12:40:
[...]

Win98 werkt er prima op, en door het 80 mb an geheuegen windows 2000 ook wel, maar om nou te zeggen dat je echt lekker kan gotten :/

Verwijderd

ik wou nog een paar CPU's wegdoen, free, maar kan ze even niet vinden. Of mn pa heeft ze weggemieterd of ze liggen ergens netjes opgeruimd.
Ik kom er op terug.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voordat we allemaal Icey om de oren gaan smijten met oude CPU's (ik heb ook al een P200MMX gevonden...):

Is het gelukt met de functie van die dipswitches uit te vogelen?

Oslik blyat! Oslik!

• Icey
dion_b schreef op 28 juli 2003 @ 20:58:
Voordat we allemaal Icey om de oren gaan smijten met oude CPU's (ik heb ook al een P200MMX gevonden...):

Is het gelukt met de functie van die dipswitches uit te vogelen?
Ik krijg de cpu niet eens uit de socket, zit denk ik vast gelijmt...

Daarom ga ik gewoon opzoek naar een nieuwe (2e hands) laptop 8)7
Pagina: 1