[ADSL] Aanleggen in bedrijfspand

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Binnen korte tijd verhuis ik naar een antikraak pand. Dit pand is een voormalig bedrijfspand waar zo ongeveer 150 mensen gewerkt hebben, redelijk groot dus. Allemaal mooi een aardig, maar ik wil zo snel mogelijk als ik er zit ook ADSL hebben, waar ik dus wat over wil vragen.

Ondanks dat ik genoeg verstand heb om in een normaal huis ADSL aan te leggen, is dat bedrijfspand weer net ietsje anders. Er is een zogenaamde patchkast, waar onder meer (volgens mij) de telefoonlijn(en) binnenkomen. Voor de rest komen er een hele zooi UTP kabels samen (sterk vermoeden dat die van de verschillende UTP kastjes in de plinten in het hele gebouw zijn). Deze UTP kabels zitten voornamelijk in een soort van switch (alhoewel het niet echt op een switch lijkt, het zijn gewoon een hele zooi UTP aansluitingen in een 19" rack). Ook ligt er nog KPN apparatuur die nog aangesloten is.

Nu zou ik graag willen weten of het verstandig is daar gewoon ADSL aan te vragen en proberen aan te leggen. Of zijn er punten van aandacht met betrekking tot alles wat er nu al ligt? En kan ik gebruik gaan maken van de UTP kastjes die er nu al liggen, moet ik daar dan nog een eigen switch voor gebruiken?

Sorry voor al mijn n00b vragen, maar ben met zulke grote netwerken niet bekend en kon op internet niets zinnigs vinden.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zegt zelf al: tis een kraakpand. Je woont daar dus illegaal en staat daar niet ingeschreven. Dus tenzij je die KPN apparatuur kunt gebruiken (netwerk is netwerk btw ;) ) voor je internetverbinding kun je het wel vergeten

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

het is anti kraak... En er is blijkbaar al een telefoonaansluiting daar? Die werkt dus ook, als je ergens een telefoon inplugt. Je moet dus even uitvogelen op welke 2 adertjes de telefoon het pand binnen komt zetten, als je dat hebt achterhaalt is adsl aansluiten een peulenschil :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• narotic
Het is inderdaad antikraak, een behoorlijk verschil :)

Er ligt een telefoonaansluiting inderdaad, althans, er ligt KPN apparatuur in t 19" rack en een kantoor met 150 man..denk dat die wel telefoon hebben. Het abonnement is opgezegd voor zover ik weet, er valt dus niet te bellen.

Dus stel dat er bijv. een ISDN30 abonnement geweest is, dat maakt qua bekabeling zoals het binnenkomt niets uit?

En dan nog mijn tweede vraag, in hoeverre kan ik bekabeling en patch kast hergebruiken voor het netwerk?

[ Voor 9% gewijzigd door narotic op 25-07-2003 13:23 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk dat je gewoon een nieuw nummer moet aanvragen. Want de lijnen zullen wel zijn afgesloten. Aangezien jij niet de eigenaar bent van de huidige lijn(en), kan je niets veranderen/extra aanvragen neem ik aan.
Konden wij ook niet doen toen we op de zaak een 3de pand erbij kregen, moest de huidige persoon z'n lijnen opzeggen voordat wij iets konden aanvragen op dat adres.

Ey!! Macarena \o/

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:32

Spoooky

Core temp 37°C

gewoon analoge lijn aanvragen bij KPN, zodra die geleverd is gewoon ADSL aanvragen. Let wel minimale abo-duur is vaak 1 jaar.....

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• narotic
Ja, dat begrijp ik, nieuwe lijn wilde ik al gaan aanvragen. Maar ik vroeg me dus af of dat kon met de apparatuur die er nu staat en of de telefoonlijn (de fysieke aansluiting) bij een bedrijf hetzelfde is als in een huis.

En dan nog de patch kast...iemand die me uit kan leggen wat dat ding precies doet?

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:22

amahusu

taking over the world!

ff offtopic,

hoe ben je aan dat anti-kraakpand gekomen? (via welk bureau)

En zoals spoooky als zegt, als je adsl neemt, zit je wel een jaar vast aan je abbo. Aangezien je met antikraak weer zomaar op straat kan staan omdat ze een bestemming hebben voor het pand, kan het best link zijn omdat je volgens mij een adsl aansluiting niet kan laten "meeverhuizen".

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 09:48

cjdijk

Hans favoriete radiostation

narotic schreef op 25 juli 2003 @ 13:31:
Ja, dat begrijp ik, nieuwe lijn wilde ik al gaan aanvragen. Maar ik vroeg me dus af of dat kon met de apparatuur die er nu staat en of de telefoonlijn (de fysieke aansluiting) bij een bedrijf hetzelfde is als in een huis.

En dan nog de patch kast...iemand die me uit kan leggen wat dat ding precies doet?
In principe is die binnenkomende aansluiting hetzelfde,
je hebt een analoge of isdn telefoonlijn, net als in een woonhuis.
Alleen gebruiken bedrijven meestal geen ADSL maar SDSL.
Het verschil is dat SDSL evenveel upload als download heeft,
en meer geschikt voor tien tot honderden pc's,
en uiteraard ook veel duurder is.
Er wordt van dezelfde aansluiting gebruik gemaakt.
Een patchkast is niets anders dan een centraal punt,
waar alle utp kabels in het gebouw bij elkaar komen.
Hier kan je dus het beste een Router neerzetten,
en daarachter aanvullen met een paar switches.
Of misschien als die er nog zit,
kan je die switch(es) gebruiken die er nu nog staan.
Dat zijn gewone switches, maar dan in rackvorm,
zodat ze gemakkelijk te overzien zijn.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 11:19

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

cjdijk schreef op 25 juli 2003 @ 15:17:
[...]

In principe is die binnenkomende aansluiting hetzelfde,
je hebt een analoge of isdn telefoonlijn, net als in een woonhuis.
Alleen gebruiken bedrijven meestal geen ADSL maar SDSL.
Het verschil is dat SDSL evenveel upload als download heeft,
en meer geschikt voor tien tot honderden pc's,
en uiteraard ook veel duurder is.
Er wordt van dezelfde aansluiting gebruik gemaakt.
Een patchkast is niets anders dan een centraal punt,
waar alle utp kabels in het gebouw bij elkaar komen.
Hier kan je dus het beste een Router neerzetten,
en daarachter aanvullen met een paar switches.
Of misschien als die er nog zit,
kan je die switch(es) gebruiken die er nu nog staan.
Dat zijn gewone switches, maar dan in rackvorm,
zodat ze gemakkelijk te overzien zijn.
Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Hij komt er gewoon te wonen hoor. Dan lijkt me een 19" rack met routers en switches lichtelijk overdreven en onbetaalbaar...

overigens komt die splitter naar mijn weten toch gewoon voor die patchkast??

I'm not as think as you stoned I am

Verwijderd

nee, waarschijnlijk heeft hij een sipstiftenkast gezien met een aantal groepen, die gaat weer naar een patchkast.
* Vraag een tel.lijn aan, laat de KPN monteur komen en de juiste stift labelen (sta hierop want moet jij ruiken op welke lijn jij een nieuw nummer krijgt)
* vraag hierna adsl aan op het nwe tel. nummer,
* koop een dogger,
* trek een tel kabeltje van nwe aansluiting naar splitter (deze kan je het beste ernaast hangen),
* trek een kabeltje van de splitter naar de adsl modem/ router,
* koop hierna een tracer en probeer een juiste lijn te tracen van de patchkast beneden naar de dichtsbijzijnde utpaansluiting waar de PC komt te staan,
* trek vanuit de modem/router een patchcable naar de net gevonden aansluiting in de patchkast,
* trek vanaf de utpaansluiting boven een patchcable naar PC,
*klaar.
Veel succes

Als ik wat vergeten ben, kan iemand mij dan even aanvullen.
Have fun, P@draiC out

PS

Je kan ook een kabeltje vanaf de splitter naar de patchkast lopen, even tracen met de aansluiting boven en dan de modem boven neerzetten en van daar af natuurlijk naar een router.
* met "boven", bedoel ik natuurlijk de plek waar de PC, Mac, LinuxBox, etc,... komt te staan.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 19:07 ]

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:45
Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 19:03:
nee, waarschijnlijk heeft hij een sipstiftenkast gezien met een aantal groepen, die gaat weer naar een patchkast.
* Vraag een tel.lijn aan, laat de KPN monteur komen en de juiste stift labelen (sta hierop want moet jij ruiken op welke lijn jij een nieuw nummer krijgt)
Doet KPN dat nog??
Een lijn opleveren is tegenwoordig niets meer dan een administratief gedeelte.
KPN zorgt dat jou lijnen aangesloten zijn op de wijkcentrale.

Ik denk doordat je in een oud bedrijfpand zit er ergens wel een IS/RA punt is.
Dit is een kast(je) waar de lijnen van KPN binnenkomen.
Vraag je lijn aan en bel dan even KPN, ze geven je dan keurig door op welke aansluiting jou nummer zit.
Indien de rest niet gebruikt wordt weg halen (je kan er alleen maar in de war raken)

Voor verder transport in het pand moet je idd even kijken waar de kabels langs lopen (een tracer kopen is wel duur voor eenmalig gebruik)
Desnoods even een nieuwe kabel strekken (vaak snelste en simpelste oplossing)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 19:03:
* vraag hierna adsl aan op het nwe tel. nummer,
* koop een dogger,
* trek een tel kabeltje van nwe aansluiting naar splitter (deze kan je het beste ernaast hangen),
* trek een kabeltje van de splitter naar de adsl modem/ router,
* koop hierna een tracer en probeer een juiste lijn te tracen van de patchkast beneden naar de dichtsbijzijnde utpaansluiting waar de PC komt te staan,
* trek vanuit de modem/router een patchcable naar de net gevonden aansluiting in de patchkast,
* trek vanaf de utpaansluiting boven een patchcable naar PC,
*klaar.
Veel succes

Als ik wat vergeten ben, kan iemand mij dan even aanvullen.
Have fun, P@draiC out

PS

Je kan ook een kabeltje vanaf de splitter naar de patchkast lopen, even tracen met de aansluiting boven en dan de modem boven neerzetten en van daar af natuurlijk naar een router.
* met "boven", bedoel ik natuurlijk de plek waar de PC, Mac, LinuxBox, etc,... komt te staan.
Ik ben het hier voor het grootste deel mee eens. Je kunt echter als je de restanten van het oude netwerk niet wil gebruiken ook gewoon meteen vanaf de tel aansluiting een kabel trekken naar je pc. Wel natuurlijk met een splitter ertussen. Dan laat je de hele patchkast buiten beschouwing.
Ik zou zelf ervoor kiezen om als de oude neterkaansluitingen er nog zitten deze zo veel mogelijk te gebruiken. Scheelt een hoop gedoe met kabels trekken/gaten boren. Een patchkast kan er indrukwekkend uitzien, maar met logisch nadenken kom je een heel eind.
Heb zelf met een kabeltester een patchkast nagelopen. De stickertjes met de codes erop zaten niet goed. Dat werkt prima en zo'n testertje kost een paar tientjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2003 00:32 ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Je kunt de restanten van het netwerk prima gebruiken! Ik wou dat ik zelf mijn woning overal voorzien had van UTP connecties :) Je kunt een huis-tuin-keuken hub of switch in het patchpaneel leggen en om te voorkomen dat andere anti-krakers ook van jouw switch gebruik maken patch je alleen de poortjes die je in gebruik hebt.

Vraag gewoon een analoge lijn aan. Die komt waarschijnlijk DAAR binnen en wordt de KPN gewoon geleverd (ga ik er even vanuit dat dat bedrijfspand een legaal adres heeft enzo). Deze kun je waarschijnlijk met wat kabeltjes doorpatchen naar 1 van de wandpoorten verderop in het pand, dus waar je de telefoon wilt hebben.

ADSL komt ook in die kast. Analoge lijn komt binnen en die split je DAAR in 1 telefoonlijn en 1 ADSL lijn. De telefoonlijn kun je splitsen naar meerdere poortjes zodat (net als in een huis met meer telefoons) je meer toestellen kunt aansluiten.

Vervolgens koop je een huis-tuin-keuken router en verbindt je 1 van de LAN poortjes met de Uplink poort van de huis-tuin-keuken switch. Sterker nog, als het maar om een paar computers gaat kun je de gebruikte poortjes direct van het routertje naar het patch paneel trekken, zijn waarschijnlijk 4 poortjes.

Kortom: ADSL en een prachtnetwerk moet lukken! _O_

KabelTV/Kabelmodem gaat niet lukken, dat wordt een schoteltje op het dak zetten ben ik bang.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• narotic
Sorry voor mijn late reply, was een beetje druk.

Ten eerste is het geen oud bedrijfspand, maar redelijk nieuw. Ik heb van de week nog even goed gekeken en heb samen met een medebewoner de systeembeheerder van het bedrijf wat er eerst zat gebeld. Bij overige vragen konden we hem gerust nog een keertje bellen.

Morgen of overmorgen ga ik er nog heen en zal ik proberen wat foto's te maken om hier te posten.

KabelTV heb ik niet nodig, en ik heb liever ADSL dan Kabel internet. Ik wil voor zover mogelijk gebruik maken van het netwerk wat er al ligt, het is een relatief groot gebouw, dus kabel trekken zit er niet echt in. Bovendien mag ik ook geen gaten boren e.d.

amahusu> Ik ben aan het pand gekomen via Alvast B.V. in Rotterdam. Die beheren redelijk wat panden daar in de regio.

De apparatuur die ik me meen te herinneren:

1 x Cisco Series 2500 (router?)
? x Lucent 19" patch (denk in totaal 10+ van deze dingen op 2 verschillende plaatsen, heel wat poorten dus :)
3 x IS/RA kastje
1 x ADSL 2 NT1 kastje (+ nog 1 voor data en 1 voor fax volgens mij, weet ik niet precies zeker)
1 x groot 19" KPN apparaat (staat HDSL op en Digiline)

Maar een patchkast is dus in principe alleen om de kabels die door het gebouw liggen ergens weer aan te sluiten begrijp ik? Als dat zo is dan denk ik dat ik er wel uitkom met een modem en switch (misschien wel ff switch bijkopen dat er 15 poorten gebruikt kunnen worden oid :) )

Verwijderd

Die patchkast (en alle Lucent-patchpanelen) zijn inderdaad bedoeld voor de UTP-aansluitingen door het hele gebouw. Het is een methode om alle kabels op één plek af te monteren, waarna je ze in de patchkast met een switch kunt gebruiken voor data, of met een telefooncentrale voor ISDN. Stukje centralisatie gewoon voor bedrijven :)
Ik denk dat je met een middagje testen (laptop of kabeltester) best wat van dat patchpaneel kunt maken, het is allemaal standaardbekabeling, moet geen problemen opleveren.

Die Cisco is inderdaad een router, en dat grote KPN apparaat is waarschijnlijk het modem voor een huurlijn die er gelegen heeft :) HDSL is een soort SDSL, maar dan weidverspreidbaarder.

amahusu Stichting Ad-Hoc Beheer doet ook in dat soort zaken. Mijn zus zit ook in zo'n flat :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 16:00 ]

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Hier meer info over de Cisco Series 2500 Router:

Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/warp/public/cc/pd/rt/2500/2500mtrx.gif

Er zijn dus nog heel wat modellen van

[ Voor 15% gewijzigd door WimB op 31-07-2003 16:07 ]

Verwijderd

WimB schreef op 31 juli 2003 @ 16:07:
Hier meer info over de Cisco Series 2500 Router:

[afbeelding]

Er zijn dus nog heel wat modellen van
Och, aan die router heb je niets denk ik hoor. Niet geschikt voor ADSL-modems.

• narotic
Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 16:09:
[...]

Och, aan die router heb je niets denk ik hoor. Niet geschikt voor ADSL-modems.
Helaas, leek me wel leuk om dat ding te gebruiken :)

Het scheelt nu al dat ik weet waar een patchkast voor is, want voor iemand die normaal niet in de systeembeheer zit is het wel ff duizelen met al die kabeltjes :)

Ik hoop dat alle labels kloppen, dan zou het allemaal niet zo extreem moeilijk moeten zijn heb ik het idee.

Iig, bedankt voor alle info tot nu toe. Is er eigenlijk nog interesse voor pics?

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

narotic schreef op 31 July 2003 @ 16:12:
Is er eigenlijk nog interesse voor pics?
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

narotic schreef op 31 July 2003 @ 16:12:
[...]

Helaas, leek me wel leuk om dat ding te gebruiken :)
Je kunt altijd proberen dat ding ...eh.. ergens anders in te zetten >:)
Het scheelt nu al dat ik weet waar een patchkast voor is, want voor iemand die normaal niet in de systeembeheer zit is het wel ff duizelen met al die kabeltjes :)

Ik hoop dat alle labels kloppen, dan zou het allemaal niet zo extreem moeilijk moeten zijn heb ik het idee.
Meestal zijn die dingen met redelijke zorg ingericht en gelabeld. Misschien kun je zelfs nog wel wat documentatie loskrijgen over het netwerk bij die systeembeheerder :) Bekabelingsdiagram ofzo :9
Iig, bedankt voor alle info tot nu toe. Is er eigenlijk nog interesse voor pics?
Wat dacht je :P :9~

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:41

n00bs

Het is weer Zomer!

Hmz lekker met 19" racks en alles erop en eraan... als ik jou was zou ik die netwerkapp. lekker bij vraag en aanbod zetten ;)

Dat was namelijk van dat bedrijf en die heeft het achtergelaten... nu van niemand dus :)

• narotic
n00bs schreef op 31 July 2003 @ 16:28:
Hmz lekker met 19" racks en alles erop en eraan... als ik jou was zou ik die netwerkapp. lekker bij vraag en aanbod zetten ;)

Dat was namelijk van dat bedrijf en die heeft het achtergelaten... nu van niemand dus :)
Haha, was het maar zo simpel :D Zou me niets verbazen als ze het nog een keer op kwamen halen ofzo. Tot die tijd.. :D

Verwijderd

narotic schreef op 31 July 2003 @ 17:09:
[...]

Haha, was het maar zo simpel :D Zou me niets verbazen als ze het nog een keer op kwamen halen ofzo. Tot die tijd.. :D
Nou, ik zou gewoon van het patchpaneel gebruik maken hoor :) Zullen ze ook geen probleem vinden denk ik ;)

• narotic
Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 17:35:
[...]

Nou, ik zou gewoon van het patchpaneel gebruik maken hoor :) Zullen ze ook geen probleem vinden denk ik ;)
Van dat patch panel ga ik ook zeker gebruik maken ja :) wel zo makkelijk en het ligt er toch allemaal niet voor niets. Denk dat ik overige apparatuur niet kan gebruiken.... maar ja, weet ook niet of ik anders wel geweten had hoe ik het zou kunnen gebruiken :)

Zaterdagavond hoop ik wat pics te hebben.

Verwijderd

Ik begrijp dus dat we binnenkort een vette lan party bij jou thuis hebben? :D

Genoeg plek hoor ik net en iedereen heeft zn eigen hoekje :P
Als je hoekje je niet bevalt, patch je jezelf zoooo naar de andere kant van het gebouw :P
Als iedereen zn eigen natje en droogje mee neemt kan dat best leuk worden hahaha.

• narotic
Haha, ik heb daar eerlijk gezegd nog wel aan gedacht :D

Maar hoop dat iedereen beseft dat ik dat niet echt kan maken (betaal nml eigenlijk voor de energiekosten, geen huur...en een LAN party vraagt nogal wat energie :) )

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Narotic, je kan toch een bijdrage vragen ;)
Ben jij trouwens toevallig van PF? ;)

• narotic
Ik zit ook op PF ja :)

Een bijdrage vragen...hmm, ik zie hier handel :D

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ach tja beetje geld voor een "arme" student kan toch geen kwaad :)

ps: leuke discussie gisteren he op PF met 1 of andere "lamer" over sjello :D

• narotic
Beetje geld is nooit weg nee :D (iemand nog interesse in een lift :P )

Maar nog ff ontopic:

Morgen komen er pics en mocht ik nog vragen hebben post ik die ook gelijk.

De ADSL aanvraag gaat deze week of begin volgende week de deur uit :) (als ze snel zijn hoef ik geen dag zonder...)

• narotic
Sorry voor de vertraging, beloofde foto's komen vanavond nog online...Dan zal ik deze post edit'en

Edit: Hier zijn de foto's, verkleind naar 800*600 om iedereen happy te houden. Bij interesse kan ik nog meer foto's posten, ook in grotere resoluties. Dan moet ik echter nog wel wat foto's retoucheren om telefoonnummers weg te halen...

Patchkast begane grond:

Afbeeldingslocatie: http://atlas.et.tudelft.nl/gijsbe03/pics/patchkast_1.JPG

De achterkant ervan:

Afbeeldingslocatie: http://atlas.et.tudelft.nl/gijsbe03/pics/patchkast_back_1.JPG

De Cisco router:

Afbeeldingslocatie: http://atlas.et.tudelft.nl/gijsbe03/pics/cisco_router.JPG

De achterkant van de Cisco router:

Afbeeldingslocatie: http://atlas.et.tudelft.nl/gijsbe03/pics/cisco_router_back.JPG

KPN HDSL apparaat:

Afbeeldingslocatie: http://atlas.et.tudelft.nl/gijsbe03/pics/hdsl_kast.JPG

Patchkast 1e verdieping:

Afbeeldingslocatie: http://atlas.et.tudelft.nl/gijsbe03/pics/patchkast_2.JPG

De achterkant ervan:

Afbeeldingslocatie: http://atlas.et.tudelft.nl/gijsbe03/pics/patchkast_back_2.JPG

[ Voor 83% gewijzigd door narotic op 04-08-2003 01:21 ]

Verwijderd

Het ziet er verdomd netjes uit. Ik heb heel wat spaghetti gezien maar dit is gewoon goed.

• narotic
Het is inderdaad netjes aangelegd. Nu moet straks alleen alles nog in de patch kast aangesloten worden op switch en dan router...

Iemand nog een idee wat die HDSL en ISDN apparatuur precies is?

• rally
  • Laatst online: 16:10

rally

Deyterra Consultancy

Korte/simpele uitleg:
ISDN is simpel :-) ISDN aansluiting. Als de KPN daar prik op zet kun je met ISDN bellen (heb je wel speciale ISDN apparatuur voor nodig ;) )
Die HDSL is een "modem" waar KPN hun 2Mbit lijnen op aanlsuiten. Deze aansluiting kan vervolgens worden gebruikt voor WAN verbindingen of voor het aanluiten van een telefooncentrale op een ISDN-30 (30 ISDN lijnen).
Zo te zien heeft daar ook een KPN DigiStream (of zo iets, weet het niet helemaal meer zeker). Dat is een soort "Super ADSL" waar je tot max 32Mbit verbindingen kon realiseren (wel iets duurder dan je Demon Abonnementje ;) )
Gewoon een analoge telefoonlijn bestellen bij KPN en bij een BBNed provider een ADSL lijn daarop bestellen. Modem, Router in die patchkast en verdelen maar!
Overigens kun je waarschijnlijk het IS/RA punt (punt waar de lijnen van de KPN binnen komen) ook in de buurt van die patchkast vinden. Kun je vandaar de telefoonlijn patchen naar iedere willekeurige ruimte :)

Wil je meerdere mensen aansluiten? Bestel je ISDN en een Quattrofox 5. Ieder zijn/haar eigen telefoonummer (maximaal 4 poorten en 8 telefoonnummers en je kunt ISDN en analoog mixen waardoor er ook mensen van ISDN gebruik kunnen maken als ze willen) dus geen tikken bij houden en twee lijnen tegelijk beschikbaar.
Heb je hier iets aan?

http://www.deyterra.com

Verwijderd

Zoals mijn oog het hier ziet, het bovenste stuk @ onderpatchkast is denk ik telefoon, dit gezien de achterkant van de patchpanelen, de kabel die in gebruik is daar dat is een hele dikke kabel waardat alles in één zit, dat wordt alleen gebruikt bij telefoon.
Vedder zie ik onderaan ergens bij de 2e patch(boven patch) aan de onderkant een patchpaneel waardat een lijn of 8 op binnenkomt, dit zullen de hoofdlijnen (lijnen van patchkast naar patchkast) zijn denk ik zo.

Boven de Cisco router zitten op een bruine patchpaneel 2 stekkers, dit is denk ik telefoon(mwa bijna zeker).

Ik heb al een aardig netwerk aangelegt op mijn werk, 80 aansluitingen, en geheel zelf(niets inhuren).

• narotic
Rally:
Ik heb daar zeker wat aan. Deze HDSL en DigiStream (lag idd DigiStream) apparatuur kan ik dus waarsch. niet meer gebruiken, het vreemde vond ik dat deze apparatuur nog wel gewoon aanstond. De Cisco router staat ook nog altijd aan. De IS/RA kastjes hingen inderdaad vlak bij de patchkast! Het zijn er 3, maar internet is mijn eerste zorg boven telefonie. Ik kan er wel van uit gaan dat de kabel die bij de IS/RA kastjes binnenkomt de telefoonlijn is die het gebouw binnenkomt (waar ik dus de splitter tussen moet plaatsen?).

KingOfDos:
Je hebt over die telefoonlijnen, op de voorkant van deze patchkast zie je bij het onderste deel ook telefoonlijnen staan, de kabel klopt ook zoals je m beschrijft. Zoals net al gezegd is het computernetwerk mijn eerste zorg boven telefonie.

Waar haal ik genoeg switches vandaan voor een leuk prijsje? :?

• Borland
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ziet er inderdaad wel lache uit zo'n eigen patchkast in je huis. Achterkant ziet er ook prima uit en is netjes afgemonteerd. Voorkant vind ik meer een spagetti bende maar daar kan je makkelijk wat aan doen. Gewoon alles lostrekken en netjes opnieuw patchen.

De netwerkonderdelen zou ik nog maar niet verpatsen of op een andere manier wegdoen. De HDSL lijn wordt meestal gebruikt voor een huurlijn (b.v. frame relay) en die spullen zijn eigendom van KPN (modem) en van de provider die de lijn in verhuur had (router). Het kan goed dat de lijn al is opgezegd maar dat het administratief nog niet is afgehandeld en je heb best kans dat de eigenaar van de spullen deze binnenkort komt ophalen. Ik zou kijken of op het modem nog allemaal groene lichtjes branden en gewoon de stroom eraf halen dan gaat aan de andere kant (KPN) waarschijnlijk een alarmbel af.

Indien je er snel vanaf wilt moet je gewoon even de nummers opgeven die op het modem staan want die corresponderen met de betreffende gehuurde lijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Borland op 04-08-2003 15:18 ]

• narotic
Persoonlijk mag van mij al dat spul wel blijven liggen, ik vraag me alleen af of ik nu zonder problemen ff de telefoonlijn door kan knippen om er een splitter te monteren.

De patchkast zal aan de voorkant nog wel opnieuw ingericht worden, ik zal toch de utp kastjes met mijn eigen switch moeten verbinden. Telefoonlijnen zoek ik daarna wel uit, eerst maar een paar van die kastjes aan het werk krijgen zodra ADSL aangevraagd is ...

• narotic
Even een klein kickje...

Ik heb nu een computer op de plek staan en zou graag eens uitzoeken wat er van die DigiStream nog allemaal mocht werken (zou wel leuk zijn als internet het nog deed :) ). Probleem is echter dat ik er echt niet uitkom hoe alles nou verbonden moet worden...

Is er iemand hier die me aanwijzingen kan geven op dit vlak?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ben jij nou de enige die daar komt te wonen? Als dat niet zo is, lijkt het me wel handig om met de anderen te overleggen, of ze misschien ook ADSL willen hebben :?

• narotic
Er wonen nog 3 mensen, en we hebben al overlegd hoor :)

Zij willen ook ADSL en ook meebetalen, dus allemaal no prob at all.

• narotic
FF een kickje:

Ik zit nog steeds zonder internet en ben er gister achtergekomen dat er nog wel een telefoonlijn ligt. Daarom wil ik nog steeds erachter komen of ik nog met die Digiline/Digistream en/of ISDN op internet kan.

Is er hier iemand die mijn redelijk gedetailleerd kan omschrijven hoe alle apparaten verbonden dienen te worden?

Ik heb 3 NT1 kastjes (data, fax en lijn), welke Line OK aangeven. Vervolgens heb ik een Cisco 2503 Router, waarvan ik achter IP kan komen, maar ik weet niet hoe ik m moet benaderen (pingen gaat wel, portscan zegt dat 79 (finger) openstaat, maar voor de rest niets).

(PS: HELP, ik mis internet :( )

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Narcotic,

Ik kan je nu al vertellen dat de lijn niet meer aanwezig zal zijn. Een dergelijke lijn kost namelijk gewoon zeer veel geld. Dus het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat de het bedrijf (cq. kpn) dit werkend zou achterlaten.

Ik raad je gewoon aan om een monteur te laten komen. Het zijn hele leuke foto's en ik heb ook adsl lijnen in dergelijke situaties aangekomen, echter ik zou het toch echt moeten zien wil ik je kunnen helpen.

Gelukkig heeft freeler nu een aanbieding waar je geen aansluitkosten betaald en een gratis monteur krijgt. Ik zou daar als ik jou was gewoon gebruik van maken. :Y)

• narotic
Het monteren van mijn eigen ADSL lijn zal waarsch geen probleem worden, weet waar de telefoonlijn binnenkomt. Het probleem is dat ik zit te wachten op ADSL (kan nog een paar weekjes duren, aanvraag is al de deur uit), wat voor een internetverslaafde irriterend is. Was gewend vele uren per dag op internet te zitten, nu kan dat niet meer.

En dan gaan die groene Line OK ledjes op de NT1 kastjes en HDSL Modem je wel erg verleidelijk aankijken :)

(enne..de naam is narotic, voordat ik als extreme drugsgebruiker aangezien wordt :+ )

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-05 15:14

IvoB

Prutst er rustig op los

narotic schreef op 03 September 2003 @ 13:35:

En dan gaan die groene Line OK ledjes op de NT1 kastjes en HDSL Modem je wel erg verleidelijk aankijken :)

wordt :+ )
Heb je al een ISDN modempie geprobeerd? want Line OK kan niets anders betekenen dat er een "kiestoon" op de lijn staat, en deze dus gewoon werkt >:)

Verwijderd

narotic schreef op 03 September 2003 @ 13:18:
Ik heb 3 NT1 kastjes (data, fax en lijn), welke Line OK aangeven. Vervolgens heb ik een Cisco 2503 Router, waarvan ik achter IP kan komen, maar ik weet niet hoe ik m moet benaderen (pingen gaat wel, portscan zegt dat 79 (finger) openstaat, maar voor de rest niets).
Je kan er via de consoleport op komen, daarvoor heb je een consolestekker nodig; het handigste is een originele Cisco kabel te regelen bij iemand die met die dingen werkt (ligt er niet toevallig eentje ergens in het gebouw?).

Als je geen originele hebt, kun je er zelf eentje maken door een kabel te maken met aan de ene kant een RJ45 stekker en aan de andere kant een DB9 (seriele poort) stekker. Zie hier

Dan stel je hyperterm in op 9600, 8N1.

Nu het volgende probleem: het wachtwoord.

Daarvoor moet je de password recovery procedure uitvoeren...

Als je eenmaal 'binnen' bent en je het password gewijzigd hebt, kun je mbv de volgende commando's:

show run
show interfaces
show version
show ip route

redelijk duidelijk krijgen wat de status van het ding is...

• narotic
Bedankt, op zulk soort reacties zat ik te wachten. Het gaat me er ook om om gewoon wat meer van dit netwerkbeheer te gaan begrijpen, een beetje kloten is dan wel fijn :)

Het is heel goed te bedenken dat er nog een kiestoon op de ISDN lijnen staat, zoals ik al zei is er een poort in de patchkast waarbij ik op een analoge toon een kiestoon krijg. (kan er ook mee bellen en gebeld worden).

Verwijderd

narotic schreef op 03 August 2003 @ 21:49:
Edit: Hier zijn de foto's, verkleind naar 800*600 om iedereen happy te houden. Bij interesse kan ik nog meer foto's posten, ook in grotere resoluties. Dan moet ik echter nog wel wat foto's retoucheren om telefoonnummers weg te halen...
Ik wil er inderdaad nog wel een paar zien... altijd leuk :-) (anders evt ergens op een server zetten en hier alleen een url posten, zodat het forum niet al te erg vervuild wordt.)

• narotic
Foto's zal ik van het weekend posten, ik heb ze nu niet bij de hand. Inmiddels hangen ook mijn eigen switch en mijn server er.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 13:46:
[...]

Nu het volgende probleem: het wachtwoord.

Daarvoor moet je de password recovery procedure uitvoeren...

Als je eenmaal 'binnen' bent en je het password gewijzigd hebt, kun je mbv de volgende commando's:

show run
show interfaces
show version
show ip route

redelijk duidelijk krijgen wat de status van het ding is...
Ik heb op werk ook nog een tool om het passwd te achterhalen, dus als je er niet uitkomt Narotic ;)

Voor configgen van Cisco router kan ik je nog wel verder helpen
Pagina: 1