Toon posts:

Citrix over VPN en Loadbalancing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel laat ik 2 thuisgebruikers dmv adsl 256kb en een E-Tech adsl isdn router verbinding maken over VPN met ons bedrijf. Dit was allemaal zo gerealiseerd. Nu krijg ik alleen van beide thuisgebruikers te horen dat wanneer ze het start menu openklappen, en daar met de balk overheen scrollen hij enorm na ijlt. (vertraagd enorm) Thuis gebruikers werken met XP pro met ica en de 3 Terminal Severs bij ons zijn uitgerust met Citrix Metaframe 1.8 en w2k sp4. Ook gaan bepaalde applicatie niet erg vlot. Internet gaat wel snel op de pc's van hun.

1. Nu is mijn vraag waarom gaat het niet snel. Voorheen waren deze gebruikers met ISDN inbellen geconnect met ons bedrijf en ging het allemaal veel sneller??.

2. Je kunt de Ica client naar eigen wens instellen. Als ik het hier op het werk doe bij een gebruiker, dan selecteer je desktop, en dan gaan de gebruikers inloggen op 1 van de 3 servers (loadbalancing). Bij de thuisgebruikers werkt dit niet. Hier moet je ip adressen invullen. Je kunt er maar 1 tegelijk invullen, dus je zet ze vast op 1 server. Kan dit ook anders? Ik wel gezien onder het tabje connection, dat je daar use custom default kunt uit vinken. En daar dan de 3 TS kunt invullen, maar dan gaat hij nog niet loadbalancing uitvoeren??

En dan nog de laatste vraag:

Wanneer 1 van de 3 TS uit is door een storing of onderhoud. Kun je de gebruikers dan wanneer ze connectie maken naar die TS hun een bericht laten toekomen? Dat deze uit de lucht is? En dit geld dan alleen voor de gebruikers met vast ip (VPN)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
1) mischien even spelen met de MTU waardes op de routers van de eindgebruikers, dit wil wel eens problemen geven (full window drag ook maar uitzetten natuurlijk..)

2) gebruik je loadbalancing in citrix zelf? of maak je gebruik van rrdns? (overigens is het wel aan te raden om een werkende DNS config te hebben (of lokaal met host files gaan werken en daarin 1 host met 3 ipadressen te zetten)

3) tja das een kwestie van goed scriptwerk, een ping of een connect naar een bepaalde poort laten doen en als er geen reactie op komt dan een foutmelding laten genereren

A wise man's life is based around fuck you

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-08 16:12

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

@TS & @Zwelgje

In de huidige versies van de ICA client, kan je 5 IP adressen opgeven waar de client in eerste instantie contact mee zal zoeken. (Als je als connectie methode tcp/ip - Http kiest, of http/https kan ook een DNS entry gebruiken, om een server IP adres op te geven, wat je met behulp van RRDNS ook weer redundant kan maken)
Bij MF XP, zal hij dan de Data Collector opvragen. Bij 1.8 neem ik even aan dat hij dan op zoek gaat naar de MasterBrowser.
Daarna wordt er doorgegeven met welke server er geconnect moet worden. (Dit is het load balancing van Citrix zelf...)

Is er misschien nog wat veranderd bij de mensen thuis.. Printer instellingen anders, audio gemapped.

Op zich is 64Kb snel zat om een sessie overheen te draaien, tenzij audio ook aanstaat. Client Drive mapping, en andere dingen die een virtueel channel opnemen kunnen voor vernauwing van de bandbreedte zorgen..
Probeer anders zelf eens een client te specificeren met zo min mogelijk opties, en kijk of dat een beetje werkt..

Zware Encryptie, vooral als je meerdere typen encryptie door elkaar draait kan ook voor een fikse vertraging zorgen..

Verwijderd

TCP Keepalive: (kan ook op de clientkant gedraaid worden, en bevorderd ook normaal client server verkeer op de nic)

[KEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters]
"KeepAliveTime"=dword:0000ea60
"KeepAliveInterval"=dword:000003e8

ICA Keepalive:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Citrix]
"IcaEnableKeepAlive"=dword:00000001
"IcaKeepAliveInterval"=dword:0000003c

Geoptimaliseerde setting voor wan omgevingen om latency te minimaliseren:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters]
"TcpMaxDataRetransmissions"="10"

MTU:

HKLM\system\currentcontrolset\services\tcpip\parameters\interfaces\"ID for Adapter"

voeg een dword value MTU met een waarde van 1492 decimaal

(Default MTU for ethernet = 1500, for DSL = 1492, for ISDN = 576 )

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
gebruik je wel speedscreen?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-08 16:12

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

mughato schreef op 25 July 2003 @ 20:17:
gebruik je wel speedscreen?
Speedsscreen Latency Reduction versneld de applicatie niet, hij zordt er alleen voor dat de gebruiker een snellere "schijnbare" respons krijgen. Denk aan mousecursor change bij een klik op knop en het textballonnetje..

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
Die load balancing zou je met DNS kunnen doen, maar als je de applicaties published op een farm heb je ook meteen load balancing.

Als laatste: CSG is een veel mooiere oplossing dan VPN, vooral met een RSA (achtige) beveiliging.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 15:54:
TCP Keepalive: (kan ook op de clientkant gedraaid worden, en bevorderd ook normaal client server verkeer op de nic)

[KEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters]
"KeepAliveTime"=dword:0000ea60
"KeepAliveInterval"=dword:000003e8

ICA Keepalive:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Citrix]
"IcaEnableKeepAlive"=dword:00000001
"IcaKeepAliveInterval"=dword:0000003c

Geoptimaliseerde setting voor wan omgevingen om latency te minimaliseren:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters]
"TcpMaxDataRetransmissions"="10"

MTU:

HKLM\system\currentcontrolset\services\tcpip\parameters\interfaces\"ID for Adapter"

voeg een dword value MTU met een waarde van 1492 decimaal

(Default MTU for ethernet = 1500, for DSL = 1492, for ISDN = 576 )

Verwijderd

Topicstarter
hmm niet mijn aanvulling erbij gezet: bij deze,

HKLM\system\currentcontrolset\services\tcpip\parameters\interfaces\ (dit zie ik op mijn xp pro machine) Maar "ID for Adapter" zie ik niet staan?? Hier heb ik alleen maar:
{59F6DD00-D172-4DBB-B697-64356B60F7E4}
{60E0221E-3E15-4B2F-AC44-2BE7D81384A1}
{6648F743-244C-4623-9E1A-BF063D73AE90}
{7815E7FE-7936-4850-A49C-1E04A1494FA4}
{F24739ED-B640-47E4-AF8F-FDE5C1109221}

Waar vul ik de MTU waarde in??

En is er een uitleg over MTU?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 12:41:
1. Nu is mijn vraag waarom gaat het niet snel. Voorheen waren deze gebruikers met ISDN inbellen geconnect met ons bedrijf en ging het allemaal veel sneller??.
Geef eens de ping tijden van een:

ping ip.van.ica.server -l 1400

van zowel ADSL als van ISDN. Wat is daar de uitkomst van? ICA verkeer is erg latency gevoelig.
2. Je kunt de Ica client naar eigen wens instellen. Als ik het hier op het werk doe bij een gebruiker, dan selecteer je desktop, en dan gaan de gebruikers inloggen op 1 van de 3 servers (loadbalancing). Bij de thuisgebruikers werkt dit niet. Hier moet je ip adressen invullen. Je kunt er maar 1 tegelijk invullen, dus je zet ze vast op 1 server. Kan dit ook anders? Ik wel gezien onder het tabje connection, dat je daar use custom default kunt uit vinken. En daar dan de 3 TS kunt invullen, maar dan gaat hij nog niet loadbalancing uitvoeren??
Jij wilt 3 servers 'verstoppen' achter 1 IP - je kan dan het beste met Secure Gateway van Citrix gaan werken. Dat is ook nog eens beter ge-encrypteerd, hiermee krijg je ook loadbalancing.
Wanneer 1 van de 3 TS uit is door een storing of onderhoud. Kun je de gebruikers dan wanneer ze connectie maken naar die TS hun een bericht laten toekomen? Dat deze uit de lucht is? En dit geld dan alleen voor de gebruikers met vast ip (VPN)
CSG lost dit ook op.

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 09:18:
hmm niet mijn aanvulling erbij gezet: bij deze,

HKLM\system\currentcontrolset\services\tcpip\parameters\interfaces\ (dit zie ik op mijn xp pro machine) Maar "ID for Adapter" zie ik niet staan?? Hier heb ik alleen maar:
{59F6DD00-D172-4DBB-B697-64356B60F7E4}
{60E0221E-3E15-4B2F-AC44-2BE7D81384A1}
{6648F743-244C-4623-9E1A-BF063D73AE90}
{7815E7FE-7936-4850-A49C-1E04A1494FA4}
{F24739ED-B640-47E4-AF8F-FDE5C1109221}

Waar vul ik de MTU waarde in??
Als je de inhoud van die keys bekijkt - zie je op een gegeven moment je IP address van je adapter staan, dat is hem.
En is er een uitleg over MTU?
Google eventjes :)

• elevator
  • Niet online

elevator

CyberJ schreef op 25 July 2003 @ 20:19:
Speedsscreen Latency Reduction versneld de applicatie niet, hij zordt er alleen voor dat de gebruiker een snellere "schijnbare" respons krijgen. Denk aan mousecursor change bij een klik op knop en het textballonnetje..
SpeedScreen Latency Reduction is altijd nog iets anders dan SpeedScreen. De verbeteringen aan ICA sinds ICA van WinFrame noemen ze eigenlijk SpeedScreen. Zo heb je de SpeedScreen die redudante graphics discard, SpeedScreen 2 die een 'slimmere' scherm opbouw heeft (waarin je van links naar rechts zag opbouwen op trage verbindingen in plaats van boven naar beneden) en zo door. SLR is een 3e uitbreiding op ICA maar is niet per se 'de speedscreen'.

offtopic:
Edit knop elevator ... |:(

[ Voor 6% gewijzigd door elevator op 28-07-2003 12:02 ]

Pagina: 1