Toon posts:

CD vs. SACD vs. DVD-A

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier is een artikel dat zegt dat sacd een inferieur systeem is. Spreekt voor zich.
http://sound.westhost.com/cd-sacd-dvda.htm

Bijv.:
DVD-A does absolutely offer a much higher dynamic range than CD, but it is very questionable if SACD does.

SACD is in the high frequency range quite mediocre, even compared to a good CD-system one-bit DAC, and of course clearly inferior to a CD-player with a real multi-bit converter.

On the contrary, DVD-A is in theory 250 times better than the CD-system at all frequencies!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-02 16:23

Metten

ik hou het graag simpel

Erg theorethische benadering van de feiten, maar de vraag is natuurlijk: hoe klinkt zoiets?

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jah, ik heb ook al die horror stories gelezen voor ik een niewe speler kocht. Ik zal er verder niet op ingaan want dat is al vele malen gedaan, doe maar een search.

Ik heb een speler gekocht die zowel SACD als DVD-A kan spelen: probleem opgelost (pioneer 656A)

Welke klinkt beter? Dat hangt van het schijfje af wat je erin stopt.
Zowel SACD als DVD-A kunnen erg goed klinken, net zoals een goed opgenomen CD.

DVD-A lijkt soms wat meer detail te kunnen weeergeven in vergelijking tot SACD.

De grote sprong voorwaarts ten opzichte van CD word, wat mij betreft, niet waargemaakt. Mijn best klinkende schijfjes zijn nog steeds CD's

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
vooral die laatste zin doet het hem..

"(And yes, personally, I hope DVD-A will win.)"

Weer zo'n leuke zin/onzin discussie die niet te winnen valt bij zowel voor als tegenstanders

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde ook zeker niet een zin/onzin discussie starten. Het leek mij dat deze iets theoretische benadering prima op GoT zou passen.
Als ik dit zo lees zou ik ook het liefst dvd-a zien 'winnen'. Zolang kijk ik nog even de kat uit de boom. En inderdaad de grote sprong voorwaarts t.o.v. de cd moet nog komen, maar wat dat betreft heeft volgens mij ook dvd-a de betere kaarten.

• Indoubt

Indoubt

Als de theorie rond SACD waar is zou het absoluut volkomen waardeloos moeten klinken.

Wat er ook gezegd word, het is in ieder geval niet een volkomen inferieur formaat, zoals in het artikel is beschreven

SACD klinkt heel behoorlijk en in sommige gevallen zelfs ronduit mooi.

Ik heb overigens weinig direct vergelijkings materiaal. Ik heb een CD (Andrea bocelli) die ik heb vervangen door een SACD en een CD (Buena vista social club) die ik heb vervangen door een DVD-A. Hierbij was het verschil (lees verbetering)met de CD het grootst bij de dvd-a

Eentje is natuurlijk nauwelijks representatief

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Dit is ook het grote probleem. Net zoals met kabels. Theorie is dus anders dan de praktijk en de één zijn gehoor is de andere niet. Trouwens wie is er zo gek om drie versies van één album te kopen en dan vergelijken?

Kies wat je zelf lekker vindt klinken en koop dit dan. Al het andere is ondergeschikt.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 21:50

EXX

EXtended eXchange

Er is gewoon veel te weinig te krijgen op SACD en DVD-A. En zolang de capaciteit en mogelijkheden van de normale CD al niet goed gebruikt worden vanwege prutserige opnames, wat valt er dan nog te winnen met SACD/DVD-A.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Indoubt

Indoubt

Helemaal waar, er is nog zoveel prutswerk bij het masteren van CD's en daar veranderd een formaat weinig aan

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-02 23:43
ja idd, het is al gezegd, maar ik herhaal het gewoon om zo ook even mijn mening weer te geven. Ik heb geen ervaring met dvd-a, maar wel met sacd's. Ik vind het een mooie theorie, maar in de praktijk vind ik sacd's niet veel beter klinken dan gewone cds. Dit komt met name door het aanbod dat te klein is. Op deze manier kan je niet echt een goede vergelijking maken. En daarbij komt idd dat door slechte opnames je niet eens alles uit een cd haalt, dus ook niet uit een sacd. Ik ben blij met de set die beneden staat, en deze speelt geen sacd. Totaal geen gemis, het klinkt voortreffelijk. (quad 99serie met esl-63's)
Pagina: 1