Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

elektronische schakeling *probleem*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
ik ben bezig om met de parallelle poort een motortje aan te schakelen.
op de parallelle poort kon niet rechtstreeks een relias omdat het amperage daarvoor te laag was, dus moest er een transistortje tussen. In principe geen probleem.

zie http://www.gtmvddrift.com/schakeling.GIF voor de schakeling

Maar toch wel:
Als ik de stroom kring van de parallelle poort aan zet is er niets aan de hand, alles schakelt goed en het lampje gaat branden. Maar als ik die stroom kring weer sluit, sluit de 2e stroomkring (die van de relais en transistor) kort (zo'n 75V gaat er doorheen). Wat dan weer tot gevolg het dat de transistor het niet houd en er uit klapt.

Is dit op te lossen met een buffer of zo iets of is er iets anders dat het kan op lossen????????

Greetz JVice

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

diode over je relais heen?

Electronics development

• Snoeiman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-10 14:25

Snoeiman

Snoeien maar!!!

Ja, zo'n simulatie programma is natuurlijk leuk om te simuleren. Maar in de praktijk moet er toch een andere schakeling worden gebouwd. Met mijn HTS-E kennis zou ik zeggen dat er nog een aantal weerstanden en condensators moeten worden toegevoegd om alles "lekker" te laten verlopen. Het lijkt me zowieso beter om de motor te schakelen met transistor en NIET met een relais (tor is goedkoper dan een relais, voor grotere amperages wel te verstaan). Zoek eens verder met google..

Snoeiman

Het wordt tijd de modificaties van de aanpassingen bij te stellen!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
              + 12 v       
                |          
                |__    |   
               |___|--/    
                |rel  | |  
       ___      |          
2-9 --|___|---|/ bc547 oid 
       10k    |\           
                |          
                |          
                |          
22  ------------|          
              massa

voor als je het toch met relais wilt doen (is stuk makkelijker dan met een tor though

Electronics development

Verwijderd

Je middelste 9V voeding zit niet goed, die zit met de plus aan de emitter en de min aan de collector, hierboven is ie wel goed getekend.

• Liberate te ex inferis
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 09:06
Zoals snoeiman al zegt, probeer eens wat corrigerende electronica toe te voegen, en ik zie hierboven ook een goede hint.

"Kuljemme yhä syvemmälle pimeyteen, kanssa varjojen jotka meidät viitaansa kätkee..."

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de bovenstaande schakeling simuleer geeft hij weer de zelfde fout.
Kan iemand misschien een schakeling maken waar die corrigerende electronica in zit.
Want ik heb wat basis kennis maar zo ver gaat die nou ook weer niet.
Bedank voor de replies

Verwijderd

Ik neem aan dat je deze eenvoudige opzet voor ogen hebt:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new3/JVice.png

Verwijderd

Topicstarter
ok dit ziet er mooi uit, maar alleen kan ik mijn 7,2V accu niet laten grounden op de parallelle poort is er dan nog een andere schakeling met 2 aparte stroomkringen

Verwijderd

die spanning van 75v wordt veroorzaakt doordat het relay reageert als een spoel. Dus op het moment dat jij de de transistor laat blokkeren probeert de spoel van het relay er nog wat stroom doorheen te duwen met gevolg dat je transistor doorbrand. De suggestie van exter lost dit op. In jouw opzet zou je een diode over je transistor kunnen proberen. (zodat de stroom van de spoel eenvoudig weg hierdoor kan als de transisitor sluit)

Verwijderd

Zo dan:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new3/JVice2.PNG

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 20:03 ]

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Er moet idd nog een hoop electronica bij. Het is niet 1-2-3 voordat je zo'n schakeling met tor hebt gemaakt/doorgerekend.

Ik snap ook niet echt waarom je eerst met een schakelaar een transistor gaat aansturen, en vervolgens met die transistor weer een relais?!?! Kan dat niet ineens. Je gebruikt nou eenmaal de transistor voor hetzelfde doeleinde als de relais (in deze schakeling dan he ;) )

[edit]

Niet goed gelezen ;)

Maare, check this:

Klik

copy-paste van de text/info bij de schakeling:

"Wil je bijvoorbeeld een relais sturen, haal dan D1 en R2 weg en zet de relais-spoel ervoor in de plaats. Denk aan de vrijloopdiode over de relaisspoel met de kathode aan de de voedingsspanning!"

Je moet het wiel niet opnieuw uitvinden :P

[ Voor 38% gewijzigd door M14 op 26-07-2003 01:44 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• 3lmowww

3lmowww

edit:

het schema wat ik gepost heb is beproefd en ik heb er nooit probs mee gehad :? dus waarom zo moeilijk met torretjes, een beginner kan daar niet mee denken zegmaar...

Electronics development

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Als je te transistors elke keer kort sluit .. klap hij er wel uit ja.. 7(8)7

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 21:48

Swerfer

Hmm...

Gebruik het schema van exter, werkt zonder meer. Overigens bevatten een aantal relais zelf al een diode... Staat meestal op de behuizing afgebeeld.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Verwijderd

Mischien een tip om je moederbord te beschermen door het gebruiken van opto couplers in de eerste schakeling zodat je een galvanische scheiding hebt tussen je kostbare elektronica en de rest van de boze buiten wereld :)

Verwijderd

Hier een paar links met handige tips:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=34
en
http://www.circuitsonline.net/forum/view.php?id=5465

Heb net de schakeling in elkaar en het werkt goed. Heb de schakeling zo gebouwd dat ie van alles aan/uit kan schakelen (8 uitgangen dus 8 motoren bv.)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 14:06:
Mischien een tip om je moederbord te beschermen door het gebruiken van opto couplers in de eerste schakeling zodat je een galvanische scheiding hebt tussen je kostbare elektronica en de rest van de boze buiten wereld :)
Het nadeel van optocouplers is dat bij stroomafname van de interne tor, de stroom door de interne LED ongeveer net zo hoog moet zijn, omdat de spanning anders flink in elkaar zakt.

Voor een galvanische scheiding is zo'n ding OK, maar om weinig stroom aan de parallelle poort te onttrekken moet er wel een tor achter.

Dit zijn mijn ervaringen met de 4N35, een universele opto.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 15:02 ]

Pagina: 1