Toon posts:

Koeler draait te langzaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn koeler, een coolermaster Heatpipe HHC-001, draait te langzaam.

Mijn proc wordt 52 graden stressed. Dat is volgens mij behoorlijk warm. dus ik ging op onderzoek uit, en bleek dat mijn koeler te langzaam draait. (3200 toeren) Nu zag ik op de site en bij verschillende reviews van de koeler dat hij hoort te draaien op 6800 toeren.

Hij zit gewoon vast op de cpu fan van mijn mobo.. Zie specs below.

Ook al gekeken in de bios ivm qfan e.d. Maar heeft niets geholpen.

Iemand een suggestie?

Verwijderd

220v erop zetten ? :+

Mwah je hebt je pc behoorlijk ge oc'ed, en als die stabiel draait zou ik me er geen zorgen over maken. 52 is geen ramp hoor. Mijn intel cpu word op 100% belasting 54 graden en dat gaat al tijden goed :7

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 11:36:
Mijn koeler, een coolermaster Heatpipe HHC-001, draait te langzaam.

Mijn proc wordt 52 graden stressed. Dat is volgens mij behoorlijk warm. dus ik ging op onderzoek uit, en bleek dat mijn koeler te langzaam draait. (3200 toeren) Nu zag ik op de site en bij verschillende reviews van de koeler dat hij hoort te draaien op 6800 toeren.

Hij zit gewoon vast op de cpu fan van mijn mobo.. Zie specs below.

Ook al gekeken in de bios ivm qfan e.d. Maar heeft niets geholpen.

Iemand een suggestie?
Als je een CPU fan hebt en je hebt hem zover ge'oced dan vind ik 52 nog best netjes hoor

Edit:
Als je hem echt koel wil houden wordt het toch echt waterkoeling

[ Voor 6% gewijzigd door the_RJ op 25-07-2003 11:43 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Verwijderd

feit is dat hardware langer meegaat als het koeler draait :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar toch... Je hetb iets wat niet goed werkt. En dat zuigt..

De fan draait op halve toeren zeg maar.. En dat ie dan wat koeler is... :)

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 11:43:
Ja maar toch... Je hetb iets wat niet goed werkt. En dat zuigt..

De fan draait op halve toeren zeg maar.. En dat ie dan wat koeler is... :)
Dan verhoog je de voltage toch wat?

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-08 11:30

Sm0k3r

cough...cough...

the_RJ schreef op 25 juli 2003 @ 11:44:
[...]

koop een 4 naar 3 pins molex en sluit hem direct op de voeding, ok je kan niet meer monitoren maar who gives a shit , je weet zeker dat ie vol draait, beter tip neem een T.M.D. fan van y.s.tech, maakt minder lawaai en draait op 5800 ik heb P4 2.6@2.99 en wordt maar 38 graden stressed met Akasa heatsink en TMD fan ook direct op voeding aangeloten.

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

Verwijderd

Topicstarter
Uhmm.... uuhh.. ja.. dat wel...

Hoe? Moet ik dan gaan solderen?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

the_RJ schreef op 25 July 2003 @ 11:44:
[...]

De fan zit op z'n mobo, dus ff voltage op die connector verhogen wordt moeilijk ;)

Iets om te proberen:
Je hebt op je A7N8X twee extra fanheaders zitten, vlak boven de AGP-slot naast elkaar. Die horen niet beinvloed te zijn door Q-fan, of het nou wel of niet naar behoren werkt op jouw A7N8X. Op deze page van Toms Hardware kan je ze zien zitten tussen de AGP en de NorthBridge.

Probeer eens je proc-koeler aan te sluiten op een van die fanheaders, die horen wel vol vermogen te geven. Een andere optie is, om ergens een andere socket-A koeler vandaan te halen, en die ook aan te sluiten. Kijken of die wel op volle toeren draait, zo niet, dan weet je iig dat het niet aan je HHC-001 ligt.

LinkedIn
Instagram

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Je zou desnoods ook de gele ader van de fan molex (dus de tachometer+) alsnog verbinden met de fan connector en de rode en de gele ader met de normale schijvenmolex (4 pins vrouw). Dan kan je alsnog monitoren.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Als je toch Die Q-Fan disabled moet ie toch hard gaan draaien ?

Ik heb trouwens een Zalman fanbus controller en dan krijgen m`n fans voeding direct uit m`n voeding. Alleen loopt er wel een monitor kabel van m`n fanbus naar moederbord dus de monitoring draait gewoon door :-)

Verwijderd

Topicstarter
OKe... kheb er al fans op zitten.. maar enfin.. Moeite waard...

EDIT: oké omgewisseld. Mijn cpu fan draait nu 200 a 300 toeren sneller. Maar mijn 4x4 koeler die op de chassis fan zat, en nu dus op de cpu fan, draait even snel.
Geen verschil qua temps.

Hmmm.... oddness

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 12:09 ]

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik heb dezelfde (geloof ik...), maar die komt niet boven de 3000rpm. :?

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

ReemF schreef op 25 juli 2003 @ 11:48:
[...]

De fan zit op z'n mobo, dus ff voltage op die connector verhogen wordt moeilijk ;)

Iets om te proberen:
Je hebt op je A7N8X twee extra fanheaders zitten, vlak boven de AGP-slot naast elkaar. Die horen niet beinvloed te zijn door Q-fan, of het nou wel of niet naar behoren werkt op jouw A7N8X. Op deze page van Toms Hardware kan je ze zien zitten tussen de AGP en de NorthBridge.

Probeer eens je proc-koeler aan te sluiten op een van die fanheaders, die horen wel vol vermogen te geven. Een andere optie is, om ergens een andere socket-A koeler vandaan te halen, en die ook aan te sluiten. Kijken of die wel op volle toeren draait, zo niet, dan weet je iig dat het niet aan je HHC-001 ligt.
Ik bedoelde het ook op deze manier:
Sm0k3r schreef op 25 July 2003 @ 11:47:
koop een 4 naar 3 pins molex en sluit hem direct op de voeding, ok je kan niet meer monitoren maar who gives a shit , je weet zeker dat ie vol draait, beter tip neem een T.M.D. fan van y.s.tech, maakt minder lawaai en draait op 5800 ik heb P4 2.6@2.99 en wordt maar 38 graden stressed met Akasa heatsink en TMD fan ook direct op voeding aangeloten.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 11:43:
feit is dat hardware langer meegaat als het koeler draait :)
dus jij denkt dat je over 8 a 10 jaar nog de zelfde proc hebt

nou, van mij mag mn cpu best 54 graden worden
heb over 7 a 9 maanden toch een nieuwe.... :z

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

ixl85 schreef op 25 juli 2003 @ 12:59:
dus jij denkt dat je over 8 a 10 jaar nog de zelfde proc hebt

nou, van mij mag mn cpu best 54 graden worden
heb over 7 a 9 maanden toch een nieuwe.... :z
offtopic:
Maximum wat ik heb gedaan met hardware hmmmz, mijn huidige harde schijven, die nu binnenkort eindelijk worden vervangen (had er eerst geen geld voor), hoelang heb ik die, hmmmmmz 1,5/2 jaar

Hiermee wil ik dus zeggen dat ik het ermee eens ben.

Feit is wel dat je systeem sneller werkt als de CPU koeler blijft, des te koeler des te sneller.

• ixl85
the_RJ schreef op 25 juli 2003 @ 13:02:
[...]

offtopic:
Maximum wat ik heb gedaan met hardware hmmmz, mijn huidige harde schijven, die nu binnenkort eindelijk worden vervangen (had er eerst geen geld voor), hoelang heb ik die, hmmmmmz 1,5/2 jaar

Hiermee wil ik dus zeggen dat ik het ermee eens ben.

Feit is wel dat je systeem sneller werkt als de CPU koeler blijft, des te koeler des te sneller.
is ook niet helemaal waar
als ik nu mijn pc ga wc'en
dan is ie net zo snel hoor
alleen als ik er daarna voor kies om hem te oc'en
dna word ie snelller...
en aangezien ik met deze cpu toch niet ver komt boeit het me niet :)

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

ixl85 schreef op 25 July 2003 @ 13:06:
is ook niet helemaal waar
als ik nu mijn pc ga wc'en
dan is ie net zo snel hoor
alleen als ik er daarna voor kies om hem te oc'en
dna word ie snelller...
en aangezien ik met deze cpu toch niet ver komt boeit het me niet :)
en zijn sign =
Barton 2500 @ 3200, A7N8X Deluxe 1.04 beta, 2x256 HyperX 3500 cl2 , Club 3D Ati 9700 Pro, Creative Audigy, Maxtor SATA 7200 120gb. Dit alles in een mooi Lian Li kastje
2500 @ 3200, betekent oc lijkt me zo 8)7

• ixl85
the_RJ schreef op 25 juli 2003 @ 13:16:
[...]

en zijn sign =

[...]

2500 @ 3200, betekent oc lijkt me zo 8)7
ja joh?
ik had het niet tegen de ts, maar meer tegen jou/in het algemeen.

maar als hij zn cpu van een 2500 naar een 3200 heeft gekregen, mag ie toch niet klagen met 52graden... is netjes hoor

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

ixl85 schreef op 25 July 2003 @ 13:22:
ja joh?
ik had het niet tegen de ts, maar meer tegen jou/in het algemeen.

maar als hij zn cpu van een 2500 naar een 3200 heeft gekregen, mag ie toch niet klagen met 52graden... is netjes hoor
Ow ok :), en indd
the_RJ schreef op 25 July 2003 @ 11:43:
Als je een CPU fan hebt en je hebt hem zover ge'oced dan vind ik 52 nog best netjes hoor

Edit:
Als je hem echt koel wil houden wordt het toch echt waterkoeling

Verwijderd

Topicstarter
Fan blijft draaien rond de 3500 toeren... temp misschien 1 a 2 graden gedaald door die extra 300 toeren. Kan dat?

Nou anyways, ik koop wel een molex adapter. Kijk/hoor dan wel weer of hij sneller draait/koeler is.

Ik heb dus revieuws gelezen met bijna het zelfde systeem als die van mij. daar werd een 2.2 ghz barton niet warmer dan 48 graden. En ik heb er ook nog Artic Silver 3 tussen zitten.

Dus ik vraag me af of die van mij niet té heet wordt. Maar zoals jullie ook zeggen, over een tijdje heb ik toch een nieuwe. :P

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:38

jbbrans

Die toeren, bekijk je die via het bios of via asus pcprobe of een ander monitoring programma in windows?
Met mbm heb ik ook wel eens dat de toeren maar voor de helft aangegeven worden.

Verwijderd

Topicstarter
Asus probe en in de bios... En die komen bij mij overeen...

alleen de temp niet. De temp in de bios is veel hoger...

• DDan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 15:37

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Je kunt altijd je fan op 17V zetten, door het zwarte kabeltje van de fan los te halen en aan de -5V (let op: min 5V) van je voeding te hangen (verkort levensduur van fan en maakt wat meer lawaai, maar is natuurlijk wel een goedkope oplossing)

Limburgs hoop in bange dagen: Team Gäöl @ Rosetta@Home

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... oke....

Ik weet genoeg. Thnx allemaal.

laatste (offtopic) vraag: Zo'n Zalman waaier. Zal die het goed doen met een ge oc-ed Barton in een waaierige Lian Li kast?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2003 09:45 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op 26 juli 2003 @ 09:20:
Hmmm... oke....

Ik weet genoeg. Thnx allemaal.

laatste (offtopic) vraag: Zo'n Zalman waaier. Zal die het goed doen met een ge oc-ed Barton in een waaierige Lian Li kast?
Sure, zeker de 6000Cu. Ik heb die hier op mijn ge'oc-de 1700+ zitten (normaal 1463mhz @ 1.65v, nu @ 2200mhz @ 1.8v) en die doet het prima. Enige wat verder nodig is is goeie afzuiging van al die warme lucht, maar als jij zegt waaierige Lian Li, dan lijkt het me dat dat wel goed zit ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 July 2003 @ 09:20:
Zo'n Zalman waaier. Zal die het goed doen met een ge oc-ed Barton in een waaierige Lian Li kast?
Nee, die zien er alleen leuk uit. Kijk eens op de site van Dan's data.
Pagina: 1