Zeelandnet blokkeert willekeurig routers

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VTec
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-04 09:00
Via via kreeg ik het volgende mailtje in handen betreffende problemen die veel mensen tegenkomen die gebruik maken van Zeelandnet en een router. Ik had er zelf nooit eerder van gehoord, maar ik weet wel dat veel mensen id problemen lijken te hebben met deze combinatie. Ik post het hier, voor eventuele feedback van anderen, btw :)

Hier 't mailtje:
Zeelandnet blokkeert willekeurig routers

Wij houden u op deze pagina op de hoogte van de ontwikkelingen

--------------------------------------------------------------------------------

Onze klanten gebruiken al sinds 2002 routers van diverse merken zonder problemen.. Zeelandnet had liever niet dat men een router gebruikte, maar volgens de Europesche wetgeving mag Zeelandnet dit niet verbieden. Andere Providers b.v. de ADSL aanbieders laten het gebruik van routers toe. Alleen Zeelandnet dwarsboomt hun abonnee's. De problemen begonnen in het begin van 2003, Zeelandnet doet dan al pogingen om klanten met routers dwars te zitten, ze misbruiken hun monopoliepositie. Berichten van problemen met Zeelandnet kwamen zelfs in de krant.

--------------------------------------------------------------------------------

De Stem van 12-04-2003 - Zeelandnet belooft beterschap.
Maar beterschap kwam er niet, het werd alleen maar erger: vanaf Juni 2003 zet Zeelandnet nieuwe software op de server, daarna komen er veel problemen bij gebruikers van routers van diverse merken.

De Stem van 6-Juni 2003 - Abonnees van Zeelandnet uit de lucht.
Toen begon de eigenlijke ellende, Zeelandnet zet software op de servers die de z.g.n. ARP-Pakketjes verstuurd om routers te traceren en te storen. Zeelandnet bestrijd deze berichten, maar het is wel frappant dat precies dan alle ellende begint voor een klein aantal routerbezitters.. Vóór deze update werkten alle routers perfect!!

COAX - De Kabel Internet belangenvereniging Nederland bericht:
Routerproblemen bij ZeelandNet 11-06-2003
Lees enkele fragmenten uit e-mails van ZeelandNet-gebruikers...
Lees de reactie van ZeelandNet aan COAX op 20-06-2003 met een zeer twijfelachtig bericht vol onjuistheden.
Het originele bericht op ZeelandNet.
Ons commentaar aan Zeelandnet hierop luidt:
Wel vreemd dat de door u aangehaalde ARP-pakketjes pas per half juni problemen geven, precies de datum dat u de software op de servers vernieuwd heeft.. Ook zeer vreemd is dat voor die tijd (juni 2003) geen enkele router van geen enkel merk problemen gaf!! Ook zal als het aan een bepaald merk router v.b. Eminent ligt ELKE router van dat merk fouten moeten geven, maar alleen die routers waarvan Zeelandnet van het bestaan af weet hebben problemen!!

Enkele Sites van Routers:
Compex
Edimax
Eminent
Unex

Diverse Forums op Zeelandnet:
Routers 18-07-2003
Router problemen 18-07-2003
Let op Zeelandnet heeft weer monopoly 17-07-2003
Internet wil niet echt meer 11-07-2003

Wij blijven u op de hoogte houden, als er geen verbetering in deze situatie komt is er maar één manier om hier vanaf te geraken, en dat is om massaal over te gaan op ADSL. Bij ADSL heeft u keuze uit meerdere providers en alle routers van tegenwoordig zijn ook geschikt voor ADSL, dus zulke uitwassen als bij Zeelandnet zullen daar hopenlijk niet voorkomen.

-----Original Message-----
From: ************
Sent: Tuesday, July 22, 2003 9:52 PM
To: **********
Subject: FW: Zeelandnet stoort routers

Onderwerp: Zeelandnet stoort routers

Zeelandnet heeft per juni 2003 nieuwe software op de servers gezet, daarna doen enkele routers het niet meer.

Dit valt samen met het tijdstip dat Zeelandnet ook routers gaat verkopen, en getuigd van misbruik van hun monopoliepositie

Met vriendelijke groeten,

Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:21
Als jouw router buiten werking gesteld kan worden door Zeelandnet zou ik toch is naar een fatsoenlijke router gaan kijken. In principe mag het verschil tussen een router en een Windows pc/Linux pc etc. namelijk niet op te merken zijn door Zeelandnet. Verder betwijfel ik of ze dit bewust doen om hun positie te misbruiken.

• splat
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik las er ook een stukje over. Toen dacht ik al meteen: Wel heel toevallig. Zeelandnet begint zelf routers te verkopen in hun "winkelplaza", en direct werken een aantal andere routers niet meer.
Oftwel, werkt je router niet, dan moet je er maar één via Zeelandnet aanschaffen.

Nou bleek dit ook weer niet helemaal te kloppen.
Het probleem wordt veroorzaakt omdat op heel veel routers default het RIP (Routing Information Protocol) aanstaat. Hierdoor wordt heel veel ARP verkeer gegenereerd. Sommige routers kunnen dat niet bijhouden, en lopen daardoor vast.

Dus ik denk niet dat het probleem direct te maken heeft met nieuwe software die zeelandnet gebruikt. Het is gewoon zo dat tegenwoordig bijna iedereen een router heeft, en door deze explosieve toename komen nu de problemen.

De complete toelichting van Zeelandnet vind je hier

• VTec
MikeN schreef op 25 July 2003 @ 11:01:
Als jouw router buiten werking gesteld kan worden door Zeelandnet zou ik toch is naar een fatsoenlijke router gaan kijken. In principe mag het verschil tussen een router en een Windows pc/Linux pc etc. namelijk niet op te merken zijn door Zeelandnet. Verder betwijfel ik of ze dit bewust doen om hun positie te misbruiken.
Ik heb zelf geen problemen omdat ik @HOME heb, maar er schijnen dus wel veel mensen te zijn die deze problemen hebben en dus in combinatie met verschillende merken routers (zie email).

Dat RIP verhaal is trouwens id wel intressant. Ik zal er eens naar kijken, thanks !!!

[ Voor 7% gewijzigd door VTec op 25-07-2003 11:19 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
splat schreef op 25 July 2003 @ 11:10:
Nou bleek dit ook weer niet helemaal te kloppen.
Het probleem wordt veroorzaakt omdat op heel veel routers default het RIP (Routing Information Protocol) aanstaat. Hierdoor wordt heel veel ARP verkeer gegenereerd. Sommige routers kunnen dat niet bijhouden, en lopen daardoor vast.
Soms zijn juist de routers van de klanten inderdaad de oorzaak van problemen. Slecht geconfigureerd, RIP aan, ontzettend veel ARP verkeer etc.

• VTec
Kun je dat RIP (Routing Information Protocol) trouwens ook uitschakelen ofzo, zodat het geen problemen meer geeft ?

Nevermind, antwoord al gevonden.

[ Voor 14% gewijzigd door VTec op 25-07-2003 11:45 ]

• VTec
ZeelandNet geeft id ook aan dat het de RIP is en men adviseert dan ook deze uit te schakelen. Nu maar hopen dat het helpt ;)

• megter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06-2024

megter

Ik zeg maar zo....

Kan je ook zeggen hoe het je gelukt is, ik zit namelijk ook bij Zeelandnet en gebruik ook router.

edit: ook gevonden

[ Voor 11% gewijzigd door megter op 31-07-2003 18:27 ]

"Gravitation cannot be held responsible for people falling in love"

• VTec
megter schreef op 31 July 2003 @ 18:18:
Kan je ook zeggen hoe het je gelukt is, ik zit namelijk ook bij Zeelandnet en gebruik ook router.

edit: ook gevonden
Ik zit zelf niet bij ZeelandNet, maar kom de klachten wel via mijn werk tegen, vandaar :)

Ik ben wel nieuwsgierig naar je ervaring, maw of het id helpt om RIP uit te schakelen.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:01
VTec schreef op 01 August 2003 @ 13:37:
[...]

Ik zit zelf niet bij ZeelandNet, maar kom de klachten wel via mijn werk tegen, vandaar :)

Ik ben wel nieuwsgierig naar je ervaring, maw of het id helpt om RIP uit te schakelen.
Het helpt alleen als IEDEREEN rip uitschakelt...

Persoonlijk zou ik liever zien dat Zeelandnet eenmalig een soort portscan uitvoerde op poort 2602/2603 (poorten voor RIP) en vervolgens de mensen waar dit actief is een mail sturen. Eventueel zelfs toegang tot zeelandnet-netwerk weigeren (ze belemmeren immers de mogelijkheid voor anderen om goed te kunnen internetten).

[ Voor 33% gewijzigd door jurri@n op 01-08-2003 13:46 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:09

Dark

who tweaked the light?

Ik heb een DraytekVigor 2200E, en ik zit ook bij zeelandnet. Ik heb echt helemaal nergens last van gehad, maar voor de zekerheid heb ik het maar ff nagekeken.
Bij mijn router staat RIP standaard op disabled.

Verwijderd

Zeelandnet had liever niet dat men een router gebruikte, maar volgens de Europesche wetgeving mag Zeelandnet dit niet verbieden.
offtopic:
daar hebben onze vrienden van chello anders beduidend minder moeite mee. misschien maar eens een mailtje sturen dan, zouden alle problemen van mensen uit het grote chello problementopic meteen opgelost zijn

• VTec
jurri@n schreef op 01 August 2003 @ 13:41:
[...]
Persoonlijk zou ik liever zien dat Zeelandnet eenmalig een soort portscan uitvoerde op poort 2602/2603 (poorten voor RIP) en vervolgens de mensen waar dit actief is een mail sturen. Eventueel zelfs toegang tot zeelandnet-netwerk weigeren (ze belemmeren immers de mogelijkheid voor anderen om goed te kunnen internetten).
Ik ben bang dat veel mensen niet eens in de gatenkaas hebben dat ze RIP hebben aanstaan (al staat ie standaard bij veel routers wel uit, blijkbaar) en dan is toegang tot ZeelandNet weigeren een beetje een overdreven actie lijkt me. Oke, wanneer ze geen gehoor er aangeven, dan maar meteen bannen ;)

Bij ZeelandNet hebben ze nu trouwens ook al aangeven hoe je RIP kunt uitschakelen bij sommige routers: Wat is het Routing Information Protocol en hoe schakel ik dit uit?

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 11:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Dark schreef op 01 augustus 2003 @ 14:00:
Ik heb een DraytekVigor 2200E, en ik zit ook bij zeelandnet. Ik heb echt helemaal nergens last van gehad, maar voor de zekerheid heb ik het maar ff nagekeken.
Bij mijn router staat RIP standaard op disabled.
Me 2 :) Ik gebruik ook een Draytek 2200E icm ZLDnet

Moet zeggen dat ik er helemaal niet vanaf wist van de storing en dat ik het uit de krant moest halen :+
Ik heb 1 keer zonder inet gezeten, maar dat kwam omdat mijn utp stekker niet goed in mijn router zat. :D

Toen ik daarvoor de helpdesk belde (stekker zat er in, maar niet geod bleek achteraf) wilde ze mijn pc overnemen (controleren) , maar kwamen er niet op (thanx 2 draytek _/-\o_ ). Ze vroegen of ik een firewall had draaien, toen ik in eerste instantie negatief heb geantwoord, gingen ze me telefonisch begeleiden om de netwerkinstellingen na te kijken.
Tja dus kon ik maar beter zeggen dat ik een router heb draaien.
Natuurlijk lag het aan mijn router (goedkope oplossing :( ), maar ik heb gevraagd of het kabelmodem goed was en daar kwam bij bij, maar niet bij mijn pc.

Maar goed na de WAN stekker te hebben aangedrukt, ging mijn draytekje weer fijn knipperen, en had ik weer internet.

Daarna geen problemen gehad, dus ook niet met een wegvallende (tot geen) verbinding. :Y)

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-03 13:46
Zeelandnet had liever niet dat men een router gebruikte, maar volgens de Europesche wetgeving mag Zeelandnet dit niet verbieden.
Heeft iemand dit ergens zwart op wit gezien? Dit naar aanleiding van:
chello ontdekt router!

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• splat
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
its_Muppet schreef op 07 August 2003 @ 12:16:
[...]
Heeft iemand dit ergens zwart op wit gezien? Dit naar aanleiding van:
chello ontdekt router!
Dat van die Europese wetgeving is mij niet bekend.

In de algemene voorwaarden van zeelandnet kan ik er niets over vinden. Maar onderstaande stukje heb ik gecopie-pasted van de zeelandnet website:
Stel, u heeft thuis meerdere computers en maar 1 kabel aansluiting. U wilt dan natuurlijk dat alle computers gebruik kunnen maken van diezelfde kabel aansluiting.

Met een router deelt u moeiteloos uw bestaande kabel-internet verbinding via een netwerk.

Internetverkeer wordt afgehandeld door de uitwisseling van "pakketjes" informatie. Een router werkt als een soort postkantoor, en houdt zich bezig met de distributie van die pakketjes.

De ingebouwde Firewall zorgt ervoor dat uw netwerk op een veilige manier wordt verbonden met het internet.
Het is nu niet langer uw PC die direct met het Internet verbonden is, maar uw router.

ZeelandNet biedt een goede oplossing!

Netgear Routers, een merk waar we al jarenlang goede ervaringen mee opgedaan hebben. (eigenlijk zijn de minder goede ervaringen die sommige klanten van ons opgedaan hebben met nieuwe merken op de routermarkt, voor ons een belangrijke aanleiding geweest om dan zelf maar routers aan te bieden!)
Het lijkt me dus dat een monteur van zeelandnet niet moeilijk doet als hij ziet dat je een compleet netwerk hebt. Anders zouden ze zelf ook geen routers verkopen.

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 08:58

Allardie

AT..

Ik heb hier een linksys BFS4W11 (ofzo;)) en die functioneert hier prima zonder problemen, met een gekloond mac adres. Maar zeelandnet verkoopt zelf ook linksys dus misschien hebben die er geen last van?

Verwijderd

ik heb zelf al 3 jaar een pc geconfig met linux erop die direct naar me kabel modem gaat.
en incl web hosting en FTP en netwerk . zal ik het afklopen maar nooit problemen gehad :)
Pagina: 1