Toon posts:

Welke back-up procedure?

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk bij een economisch advies bureau en hier hebben we nog geen back-up systeem. Er is een netwerkje van 3 pc's met een windows 2000 systeem als server en 2 clients met daarop win98 (niet echt de beste opstelling maargoed).

Welk back-up systeem kan ik hier het beste gebruiken?

Verwijderd

Wat bedoel je precies ?

Backup Software / Hardware ?

Hoeveel data ?

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 15:32

Spoooky

Core temp 37°C

of bedoel je welke manier: full backup, incremental, differential???

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Verwijderd

We gebruiken hier Handybackup. Handig programma, overzichtelijk en NIET DUUR !
Backuppen over LAN, naar LAN / FTP verzin 't maar.
Set it and forget it.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

De meeste goedkope oplossing is de Buildin Windows Backup. Je kunt een tapeunit nemen(duur) of een 2e harde schijf met als enig doel backup(bij crash alles kwijt). Dan maak je backup schedule in Windows Backup en ga je vrolijk elke dag een full backup van de data draaien en een keer in de week een full backup van het systeem + data.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel hardware en software.. Hetgene dat geback-up moet worden is niet zo heel groot een paar gig.

Verwijderd

Als je een tape device koopt zit hier meestal backup software bij, voor jouw omgeving voldoet dat zeker.

Denk een aan een Onstream ADR technology een 30GB drive kost ongeveer 315 Euro. Oke het is niet niks maar volgens mij is een backup wel heel belangrijk....toch

Ook kan je kiezen voor een Iomega Zip Drive 750Mb Atapi Internal Drive echter is de data opslag nu al te weinig.

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

full backup is echt aan te raden. Verder qua hard/software is je budget de beperkende factor denk ik...

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 13:46
Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 09:07:
Als je een tape device koopt zit hier meestal backup software bij, voor jouw omgeving voldoet dat zeker.

Denk een aan een Onstream ADR technology een 30GB drive kost ongeveer 315 Euro. Oke het is niet niks maar volgens mij is een backup wel heel belangrijk....toch

Ook kan je kiezen voor een Iomega Zip Drive 750Mb Atapi Internal Drive echter is de data opslag nu al te weinig.
gebruik dan een cd!,

als het echt maar een paar gig is kan zelfs een DVD brander al voldoende zijn

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Vergeet die DVD niet goed op te bergen. en bedenk een goed schema (of zoek even goed). En natuurlijk meenemen als de boel in de fik staat o.i.d. :)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik voor een tape drive zou gaan welke is dan een goede?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

In de industrie gebruikt met momenteel veel DLT tapeunits. Deze zijn duur maar betrouwbaar. Let wel we praten dan over redelijke grote organistaties. In jou situatie zou een DDS2 or 3 unit volstaan, deze units kosten circa 500 euro exclusief tapes exclusief backup software(maar in windows zit al backup software die gschikt is voor jou omgeving). Label de tapes en met scriptjes kun je dan back-ups gaan maken die aan jou omgeving voldoet.

• frickY
  • Laatst online: 25-08 18:52
Wij werken hier met een OnStream Tapestreamer, en we hebben 5 tape's; voor elke dag 1.

Als we maandag's naar huis gaan doen we de tape van maandag erin, hetzelfde voor de rest van de week. Op dinsdag nemen we de tape van maandag mee naa rhuis, voor het geval hier de boel affikt (als je een brandkluis hebt kan ie daar ook in).

Dit is onze 2de tapestreamer al, en ook deze voldoet niet helemaal. Gebeurd vaak genoeg dat ik even de monitor van de server aandoen en een melding zie met "Tape not inserted properly. Please reinsert the tape", welke daar al een week staat en er dus al een week, zonder het te weten, geen backups zijn gemaakt.

Met een DVD-brander heb je dit probleem niet, en ik meen dat lege DVDtjes een stuk goedkoper zijn dan lege tape's.

Verwijderd

Onstream ADR technology (30GB) - Onstream is het merk. Goede ervaring mee geen problemen tot nu toe.

Dit zal mijn advies zijn.

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

DDS2 of 3 is voldoende, maar als je wat meer te spenderen hebt koop dan een kleine DLT, onze ervaring is dat die minder storingsgevoelig zijn.

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-09 13:50

cooper_s1

MINI's rule

Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 09:57:
Onstream ADR technology (30GB) - Onstream is het merk. Goede ervaring mee geen problemen tot nu toe.

Dit zal mijn advies zijn.
Helaas is Onstream op de fles!!
En er is nog niets bekend over wie de garanties waarneemt.
(8>

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

probeer op een alternatieve locatie de backups in een brandkluis te bewaren. Ik kan aanraden om iedere dag een full backup te maken en 1 per maand een tape te bewaren als maandtape. Een backup is net zo goed als de zwakste schakel. (doe dus ook periodiek de restore testen op een andere lokatie op het netwerk)

Verwijderd

Zoals eerder gezegd is DDS3 genoeg voor de heoveelheid data die je moet backuppen. Er zijn varianten van 12 en 24 Gig. DDS2 is er geloof ik zo uit mijn hoofd in 4, 8 en 12 gig ( gecomprimeerd ).
Een backup schema is per bedrijf verschillend maar zo doe ik het:
je hebt 4 "dagtapes" voor de maandag t/m donderdag. Je hebt 4 week tapes voor de vrijdagen in de maand. En 12 periode tapes voor de maanden. Totaal 20 tapes, flinke aanschaf maar je data staat supersafe. Je schema is dan alsvolgt:
Stel je labelt de dagtapes als maandag dinsdag woensdag etc, de vrijdag tapes als week 1 2 3 4 en de periode als periode 1 t/m 12. Op deze manier kun je een jaar terug in je backups. Dit schema gaat uit van elke dag full-backup.
Woensdag 01-01-03
Donderdag 02-01-03
Week 1 03-01-03
Zaterdag 04-01-03
Zondag 05-01-03
Maandag 06-01-03
Dinsdag 07-01-03
Woensdag 08-01-03
Donderdag 09-01-03
Week 2 10-01-03
Zaterdag 11-01-03
Zondag 12-01-03
Maandag 13-01-03
Dinsdag 14-01-03
Woensdag 15-01-03
Donderdag 16-01-03
Week 3 17-01-03
Zaterdag 18-01-03
Zondag 19-01-03
Maandag 20-01-03
Dinsdag 21-01-03
Woensdag 22-01-03
Donderdag 23-01-03
Periode 1 24-01-03

Suc6

Verwijderd

Oh ja... de zaterdag en zondag wordt er dus niet gewisseld, daar er waarschijnlijk in het weekend toch geen data gemuteerd wordt..

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:18

m0nk

16-09-2003 15.15

Hier een iets groter bedrijf, qualstar tapeloader, elk weekend een volledige backup van alle data op de 17 servers (iets meer dan een halve terrabyte) doordeweeks doen we differentieele backups. In jou geval? Gewoon dvd fikken, of een onstream nemen zoals eerder al gezegd is..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ok even voor de goede orde over de hoeveelheid data die op DDS tapes passen.

DDS1 2 GB ongecomprimeerd 4 GB gecomprimeerd(in hoeverre het te comprimeren valt)
DDS2 4GB ongecomprimeerd 8GB gecomprimeerd (in hoeverre het te comprimeren valt
DDS3 12GB ongecomprimeerd 24GB gecomprimeerd (in hoeverre het te comprimeren valt

DLT units ook hier geld (in hoeverre het te comprimeren valt
DLT20/40 20 GB ongecomprimeerd 40GB gecomprimeerd
DLT35/70 35 GB ongecomprimeerd 70 GB gecomprimeerd
DLT40/80 40 GB ongecomprimeerd 80 GB gecomprimeerd

AIT scsi uw3 unit. 100 GB ongecomprimeerd 200GB gecomprimeerd.

ik zelf werk met de laatste.

[ Voor 3% gewijzigd door mutsje op 25-07-2003 10:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik ben nu al een stuk wijzer ;)

Verwijderd

Topicstarter
Is het ook mogelijk om een USB HD te gebruiken als backup drive?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

dat is een remote storage device en ja dit is mogelijk. Alleen weer opmerking is de harde schijf kapot al je data pleite.

• Ook
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Als ik "RAID 1 mirroring" zeg, zeg ik dan iets doms? Altijd handig voor snelle recovery! Je kan de data dan natuurlijk niet mee naar huis nemen, maar wel handig voor wat on the fly werk.

Verder heb je tegenwoordig ook steeds meer remote drives (ook via firewire, USB2) die echt veel data kunnen bevatten!

Afbeeldingslocatie: http://www.insanely-great.com/news/00/clips/lacie.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/EVENTS/MWW02/images/lacie.jpg

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

misschien is voor jou omgeving een combinatie van branden en een usbschijf wel voldoende... dus 1 per maand oid alles branden en tussendoor met usb-schijf doen... let dan iig wel op de je server usb2.0 ondersteunt...

maar de beste oplossing is naar mijn idee wel een tape unit (en idd het liefst dlt... hiermee de beste ervaringen)

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Als de boel affikt heb je aan RAID1 dus helemaal nul,nada,niente. Verder wil je toch een stuk historie hebben...Mensen willen en bestand wat 2 dagen geleden nog op de server stond....als je het met iedere backup overschrijft heb je er dus niks aan. Mother-Fokke's schema is een heel goed schema'tje.

Verwijderd

Topicstarter
Kortsamengevat: Betrouwbaarste en beste is een tapedrive.

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

of de aanschaf van een dvd brander + je dvd's.
het nadeel dat hieraan zit is dat je (als je echt safe wilt zitten) pas naar huis gaat als je backup klaar is. (maar dit heb je dus ook met verwisselbare tapes.)
De vraag welke standaard je moet hebben kan ik je helaas niet beantwoorden.
zowel dvd+r(w) als dvd-r(w) vinden steeds meer draagkracht in de afzetmarkt.

Mijn afweging zou zijn;
Wat gaat er langer mee?
- een tape?
- een dvd?
- een externe (or removable/hot swappable) HDD?

Helaas durf ik hierop geen antwoord te leveren, simpelweg omdat ik het echt niet zou weten.

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-09 12:08

Beaves

Usque ad Finem

Ook schreef op 25 July 2003 @ 11:13:
Als ik "RAID 1 mirroring" zeg, zeg ik dan iets doms? Altijd handig voor snelle recovery! Je kan de data dan natuurlijk niet mee naar huis nemen, maar wel handig voor wat on the fly werk.

Verder heb je tegenwoordig ook steeds meer remote drives (ook via firewire, USB2) die echt veel data kunnen bevatten!

[afbeelding]

[afbeelding]
Een backup != RAID.

RAID is bedoeld voor uptime, niet voor het backuppen van gegevens.

Wat als iemand er na een week achterkomt dat hij een bestand per ongeluk heeft gewist? Met RAID heb je dan een probleem, met een goede backup niet.
Je pakt de juiste tape en klaar is kees.

RAID is dus geen alternatief voor een backup.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Ook

Ook

Yes I can!

Ach, de topicstarter begon zelf al over een extra HD en een RAID opstelling lijkt me (zeker voor de betreffende SOHO omgeving) zeker wel handig!

• Han
  • Niet online

Han

Dit is niet echt iets voor Windows Operated Systems

Maar aangezien het wel een leuke discussie is mag ie naar Software Algemeen :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Zeg Ook, hoe moet het dan in het geval van brand etc??

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Spooky,

als je echt disaster recovery wil moeten de tapes naar een remote storage fasility zoals in Lelystad zit. Per koerier in gesealde koffer elke dag..kunnen ze het bedrijf van TS beter gelijk opdoeken. Doom denken is leuk maar in deze scenario niet haalbaar. Beste is DLT unit erin en een oplossing bedenken hoe ze met de tape's omgaan springen door bv een brandvertragende brandkast(je) te kopen die minimaal 1 uur aan de vlammen bloot kan staan. Harde schijven zijn leuk maar door meerdere tapes te gebruiken verspreid je het risico toch meer. Anders zou TS ook verschillende HD's moeten kopen omdat bij defecte HD alle data pleitos..

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Dat bedoel ik dus.. Gewoon tapes en op een andere lokatie opslaan.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mutsje schreef op 25 July 2003 @ 16:06:
als je echt disaster recovery wil moeten de tapes naar een remote storage fasility zoals in Lelystad zit. Per koerier in gesealde koffer elke dag..kunnen ze het bedrijf van TS beter gelijk opdoeken. Doom denken is leuk maar in deze scenario niet haalbaar. Beste is DLT unit erin en een oplossing bedenken hoe ze met de tape's omgaan springen door bv een brandvertragende brandkast(je) te kopen die minimaal 1 uur aan de vlammen bloot kan staan.
Het kan ook wat realistischer. Gewoon de tape/harddisk/whatever 's avonds mee naar huis nemen en in de kast leggen. Enige vereiste is dat de backup in een ander pand ligt dan de server zodat de backup veilig is - zelfs als het kantoorgebouw afbrandt.

Verwijderd

Welke procedure:

Als je het hier niet hebt over de hardware maar over de methode kan ik je grandfather-father-son aanbevelen. Deze is nog altijd het veiligste.

Hier heb je wel een boel tapes of iets dergelijks voor nodig.

Iedere ma, di, wo, do maak je een incrementle backup. Deze bewaar je een week.
Iedere vrijdag maak je een full backup. deze bewaar je een maand.
iedere "laatste" vrijdag v.d. maand maak je een full backup die je een jaar bewaart.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 16:46 ]

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Samenvattend: *koop een tapeunit DDS3 bijvoorbeeld.
* gebruik het schema van Mother-Fokke's
* bewaar de tapes thuis.

Verwijderd

Spoooky schreef op 25 July 2003 @ 16:50:
Samenvattend: *koop een tapeunit DDS3 bijvoorbeeld.
* gebruik het schema van Mother-Fokke's
* bewaar de tapes thuis.
* Zorg voor enkele extra tapes :)

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

en wat is nou eigenlijk het voordeel van tapes tegenover dvd's???
Naar mijn idee gaan dvd rw-tjes (let op, staat geen + of - tussen :P ) langer mee dan tapes, maar dat kan ik mis hebben natuurlijk.

en dvd's zijn platter, dus nemen minder ruimte in bij het opslaan.

[ Voor 20% gewijzigd door _Droopy op 26-07-2003 11:46 ]

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• Ook

Ook

Yes I can!

Spoooky schreef op 25 July 2003 @ 15:37:
Zeg Ook, hoe moet het dan in het geval van brand etc??
Zoals al eerder aangeven gaat het om de korte en om de lange termijn backup. Een RAID icm tapes dus. Als je zo'n tape moet terugzetten in geval van HD Failure is vervelend, vandaar dat een RAID in veel gevallen (bij brand niet idd) ook erg handig is.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

_Droopy schreef op 26 juli 2003 @ 11:45:
en wat is nou eigenlijk het voordeel van tapes tegenover dvd's???
Capaciteit. Bovendien worden tapedrives volgens mij veel beter ondersteunt door de diverse backup-programma's. Voor kleinere hoeveelheden data (max. 4GB) lijken DVD's me inderdaad een stuk goedkoper en misschien ook makkelijker.

Verwijderd

Daarnaast zijn DVD's gewoon niet bedoeld voor backup. Als je een serieuze waterdichte backup-faciliteit wil maken, kun je gewoonweg niet om tapes heen.
Overigens heb ik zo m'n twijfel bij dit stukje:
Naar mijn idee gaan dvd rw-tjes langer mee dan tapes
Volgens mij is dit niet waar, ik weet alleen niet precies hoeveel verbetering er in DVD's zit, ten opzichte van CD's.

- Beperkte capaciteit
- Beperkte levensduur
- Minder mogelijkheid m.b.t. backup-software
- Eigenlijk geen serieus medium voor backup

Verwijderd

mutsje schreef op 25 July 2003 @ 10:40:
Ok even voor de goede orde over de hoeveelheid data die op DDS tapes passen.

DDS1 2 GB ongecomprimeerd 4 GB gecomprimeerd(in hoeverre het te comprimeren valt)
DDS2 4GB ongecomprimeerd 8GB gecomprimeerd (in hoeverre het te comprimeren valt
DDS3 12GB ongecomprimeerd 24GB gecomprimeerd (in hoeverre het te comprimeren valt

DLT units ook hier geld (in hoeverre het te comprimeren valt
DLT20/40 20 GB ongecomprimeerd 40GB gecomprimeerd
DLT35/70 35 GB ongecomprimeerd 70 GB gecomprimeerd
DLT40/80 40 GB ongecomprimeerd 80 GB gecomprimeerd

AIT scsi uw3 unit. 100 GB ongecomprimeerd 200GB gecomprimeerd.

ik zelf werk met de laatste.
Je bent wel erg sumier bezig ...

DDS1 zonder compressie 1.3GB
DDS1 met compressie 2GB/4GB
DDS2 4GB-8GB
DDS3 12GB-24GB
DDS4 20GB-40GB
DDS5 36GB-72GB

DLT2000 10-20GB
DLT2000XT 15-30GB
DLT4000 20-40GB
DLT7000 35-70GB
DLT8000 40-80GB
SDLT220 110-220GB
SDLT320 160-320GB
DLT1 40-80GB

LTO 25-50GB
LTO 50-100GB
LTO230 100-200GB
LTO460 200-400GB

AIT1 25-70GB
AIT1 35-90Gb
AIT2 50-130GB
AIT3 100-260GB
SAIT1 500-1300GB

ben ik voor het gemak de "oude" DLT units maar vergeten.. (TK50, TK70 etc. )

En alle travans, VXA , QIK , DTF , etc.

Een tip, koop op de groei. Zorg dat je minimaal 8x al je data kan opslaan ( 4x data voor history ( 4x full backup ) en verdubbeling van je data over 1 a 2 jaar ) Dit werkt goed bij kleine hoeveelheden data .

Dit wil niet zeggen dat je alleen full backups moet maken ( met weinig GB is dat wel het handigste ). (snelle restore van 1 tape + het maken van incr/diff duurt vaak evenlang bij kleine hoeveelheid)

Zorg iig dat je genoeg memory hebt, dan kun je meer data cachen = snellere backup.

Verwijderd

Topicstarter
Mischien is dit ook nog wel wat:

Een bracket inbouwen en 2 HD's gebruiken en deze elke dag verwisselen.

Of is dit niet zo'n goed idee?

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-09 13:22

delorean7

Let's take the Aston toni

Oh Oh zal ik toevoegen:

VXA-1 33-66 GB
VXA-2 80-160 GB
AP VXA 1x7 560-1120 GB
AP VXA 1x10 800-1600 GB
AP VXA 4x30 2400-4800 GB

En niet te vergeten de SLR's : waar ik net van lees dat het QIC is.... kortom je overzicht was prima ;)

[ Voor 20% gewijzigd door delorean7 op 28-07-2003 16:52 ]

Pagina: 1