TV-out van Radeons/Geforces i.v.m. Parhelia

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb op het moment een Parhelia, maar omdat het ding erg traag is voor de nieuwste games, en de DVI-signalen niet goed werken, overweeg ik de aanschaf van een nieuwe kaart. Let wel, ik bedoel dit niet als een "welke kaart moet ik kopen?"-topic, maar meer als een "hoe werkt het"-topic ;)

De snelheid van een Ati/nVidia zal wel dik in orde zijn, dus dat interesseert me vrij weinig. Ook omdat ik DVI ga gebruiken, zal de kwaliteit van het analoge signaal me een stuk aan mijn derrière oxideren.

Waar ik nog over in het duister tast, is de kwaliteit van de tv-out. En dan niet het signaal, maar meer de aansturing. Voor de Matrox-liefhebbers zal het duidelijk zijn waar ik het over heb, maar voor de niet-liefhebbers zal ik de sterke punten ff opsommen:
  1. De TV is een 2e monitor en je sluit em dan ook op je 2e head aan. Alleen met een ander kabeltje. De Radeons/Geforces hebben dit niet, maar dat zou wel moeten...
  2. De TV kan 4:3 of 16:9 zijn, maar het beeld houdt te alle tijden de juiste verhouding. Zelfs met de verkeerde resolutie.
  3. Als ik een film start in een windowtje, met MP6.4, WinDVD, Quicktime, you name it, dan komt automatisch op de TV dezelfde film in full-screen.
  4. Die full-screen film (a.k.a. PureDVD of DVDMax) heeft te alle tijden de juiste verhoudingen. Een te brede film krijgt zwarte balken horizontaal, een te smalle film krijgt zwarte balken verticaal. Never nooit uitgerekte koppen. En ook hier maakt de fysieke verhouding van je TV niets uit.
  5. Overscan én underscan. Een full-screen film moet te alle tijden in overscan. Desktop-beeld op TV moet te alle tijden in underscan. En niet anders(om).
Een Radeon 7000 en een 9700 (beide non-Pro) heb ik al geprobeerd. Geen van beide kon een mooi beeld op de TV weergeven. De eerste gaf niet eens kleur en de tweede deed alleen maar underscan, met dat ik de kloon-mode niet uit kreeg.

En dan nu de hamvraag: Welke moderne videokaart (behalve de parhelia) kan dit bieden? Ik zit te denken aan iets in de range van een 9600pro of een FX5600. Hoe werkt de tv-out van die kaarten eigenlijk? Ohja, registry- of driverhacks zijn natuurlijk out-of-the-question. Het moet gewoon out-of-the-box werken ;)

日本!🎌

• o rey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk niet dat de radeon9600 beter zal presteren als de radeon9700...

• staafonline
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09-2019
ik denk dat je gewoon als je het goed wil aan pakken een mp3/dvd doe-het-zelf,handige harry case moet maken en daarin die parhelia in gooit en dan netwerken om films tekijken en dan op die andere computer een monster vidkaart in douwt om te gamen maar ja thats just me talking en anders heb je altijd nog tv-tool misschien kan je dat gebruiken om je video kanaal te tweaken

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 19:26
Tja, als je ontevreden was met je radeon tv-out, dan vrees ik het ergste, want die van Nvidea is (naar mijn weten hoor) geen haar beter, en zonder TVtool (zie meuktracker) zelfs zwaar onder de maat.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:25

tweakerbee

dus..?

De geforces zijn met TVTOOL (reken dan een tientje extra bij je kaart ;)) erg goed, hoewel ik in de drivers van mijn Radeon9700 PRO ook een goede TV-OUT heb zitten.
Echter heb ik nog nooit een Parhelia gezien, dus het kan zijn dat hij vergeleken daarbij erg slecht is...

You can't have everything. Where would you put it?

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

alles wat jij zegt kan ik perfectemento doen op mijn radeon 9500/9700 hoor :)

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
bogy: welke heb jij dan? welk merk/type enzo? En heb je 3rd-party tools nodig voor wat jij perfectemento kan?

tweakerbee: wat versta jij onder "erg goed"? voldoet het dan aan mijn punten?

[ Voor 28% gewijzigd door _Thanatos_ op 25-07-2003 14:15 ]

日本!🎌

Verwijderd

Hoi tanatos,

ik heb al jaren een s3 kaart, met 256MB geheugen, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een erg fijne kaart vndt. Zeker de ingebouwde mogenlijkheid om tot maximaal 4 monitoren op de kaart aan te sluiten (Quad DVI) werkt erg goed. En ook voor spelletjes (bijvoorbeeld de nieuwe Halflife2) draait als een bezetene op deze kaart, ik haal met gemak zo'n 180FPS.

Deze kaart kan ik je absoluut aanraden, ik geloof zelf dat ie momenteel bij de Dixons in de aanbieding is voor €89.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:56
tweakerbee schreef op 25 July 2003 @ 04:09:
De geforces zijn met TVTOOL (reken dan een tientje extra bij je kaart ;)) erg goed, hoewel ik in de drivers van mijn Radeon9700 PRO ook een goede TV-OUT heb zitten.
Echter heb ik nog nooit een Parhelia gezien, dus het kan zijn dat hij vergeleken daarbij erg slecht is...
Uhm, ik heb ook een gf met perfecte tv-out vindik. Waarom hebbik TVTool nodig :?

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
_Thanatos_ schreef op 25 July 2003 @ 03:25:
Waar ik nog over in het duister tast, is de kwaliteit van de tv-out. En dan niet het signaal, maar meer de aansturing. Voor de Matrox-liefhebbers zal het duidelijk zijn waar ik het over heb, maar voor de niet-liefhebbers zal ik de sterke punten ff opsommen:
• De TV is een 2e monitor en je sluit em dan ook op je 2e head aan. Alleen met een ander kabeltje. De Radeons/Geforces hebben dit niet, maar dat zou wel moeten...
Maakt dat nou uit? Blijft een S-Video/Composite signaal, er worden alleen pins gerecycled, of ben ik nou gek?
• De TV kan 4:3 of 16:9 zijn, maar het beeld houdt te alle tijden de juiste verhouding. Zelfs met de verkeerde resolutie.
Ik neem aan dat je PAL hebt, dat is altijd 4:3, maar de 16:9 film kan er anamorph in zitten (zodat je geen beeldlijnen gebruikt om de zwarte balken over te brengen).
Kan je forceren met Zoom-Player. Wat ik doe (lees: automagisch laat doen): films worden eerst uitgebreid naar 16:9 (meeste films zijn breder), daarover komen de ondertitels (beiden door VobSub). Dit beeld rek ik op naar 4:3 en dàt stuur ik over mijn TV-out (resolutie 768x576*). Op mijn TV zet ik de stand: breedbeeld, zodat alles weer normaal is.
Als ik dat niet doe is alles (verhoudingen) ook normaal, maar heb ik (theoretisch) minder beeld, omdat ik zwarte lijnen meezend.
• Als ik een film start in een windowtje, met MP6.4, WinDVD, Quicktime, you name it, dan komt automatisch op de TV dezelfde film in full-screen.
Overlay, kunnen ATi (theater mode) en nVidia (Full Screen Device) ook.
• Die full-screen film (a.k.a. PureDVD of DVDMax) heeft te alle tijden de juiste verhoudingen. Een te brede film krijgt zwarte balken horizontaal, een te smalle film krijgt zwarte balken verticaal. Never nooit uitgerekte koppen. En ook hier maakt de fysieke verhouding van je TV niets uit.
Wat ik net al zei: PAL-signaal is altijd 4:3, maar je kunt de verhouding tijdelijk vervormen om meer info over te kunnen zenden.
• Overscan én underscan. Een full-screen film moet te alle tijden in overscan. Desktop-beeld op TV moet te alle tijden in underscan. En niet anders(om).
De mogelijkheid tot beide heb ik dus ook: (bijna) vrij te schalen. Het is wel handmatig, is geloof ik wel iets aan te doen (film en desktop in andere resolutie ofzo, maar hang me er niet aan op); ik kijk nooit naar me desktop op TV...
Een Radeon 7000 en een 9700 (beide non-Pro) heb ik al geprobeerd. Geen van beide kon een mooi beeld op de TV weergeven. De eerste gaf niet eens kleur en de tweede deed alleen maar underscan, met dat ik de kloon-mode niet uit kreeg.
Geen kleur is meestal PAL<=> NTSC of Composite<=>S-Video.

Waarom moet kloon-mode uit? Met Full-Screen-Device/Theather-Mode komt de film toch wel volledig in beeld (of wil je het serieus als monitor erbij gebruiken?).
En dan nu de hamvraag: Welke moderne videokaart (behalve de parhelia) kan dit bieden?
Een GF4MX dus, maar ja modern (?) of snel (?), niet echt nee (maar goed genoeg voor mij). Volgens mij kan mijn Radeon 8500 het ook, maar die hangt niet aan de TV (en had/heeft meer problemen met overscan, maar daar heb ik me nooit in verdiept).
Een GeForce FX heeft geloof ik (soms?) een soortgelijke interne TV-chip, maar welke modellen: geen idee...
Ohja, registry- of driverhacks zijn natuurlijk out-of-the-question. Het moet gewoon out-of-the-box werken ;)
Doet het dus ook (op die 768x576* res na, die heb ik toegevoegd).

* 720x576 die standaard in de driver zit laat bij mij vermoedelijk door een bugje soms een lap beeld weg (aan 1 kant); 768x heeft dat niet. Ik weet overigens nog steeds niet 100% zeker wat nu de PAL resolutie is; PAL-DVD = 720x576 (5:4), maar volgens mij wordt dat weer opgerekt naar 768x576 (4:3).

TV-Tool kan inderdaad features aan je nVidia TV-Out toevoegen. Het werkte eerst niet op een GF4MX en nu heb ik niet meer nodig (het doet alles wat ik wil).

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
ik heb al jaren een s3 kaart, met 256MB geheugen, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een erg fijne kaart vndt. Zeker de ingebouwde mogenlijkheid om tot maximaal 4 monitoren op de kaart aan te sluiten (Quad DVI) werkt erg goed. En ook voor spelletjes (bijvoorbeeld de nieuwe Halflife2) draait als een bezetene op deze kaart, ik haal met gemak zo'n 180FPS.
Heel leuk en aardig. Ik zal voorlopig maar 1 DVI aansluiting gebruiken, maar hoe zit het met de tv-out? Net zo goed als de Parhelia? Iedereen zegt tot nu toe dat zijn of haar kaart een "perfecte" of "erg goede" tv-out heeft. Maar specificeer dat nou eens! Ik wil gewoon ns duidelijkheid over die kaarten...

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Maakt dat nou uit? Blijft een S-Video/Composite signaal, er worden alleen pins gerecycled, of ben ik nou gek?
Je bent vast niet gek, maar die geforces en radeons lijken net tripple-head kaarten, omdat je er 3 schermen op aan kunt sluiten. Terwijl bij de parhelia kan dat ook, waarbij het ook nog ns niet uitmaakt welk scherm een monitor of een tv is.
Ik neem aan dat je PAL hebt, dat is altijd 4:3, maar de 16:9 film kan er anamorph in zitten (zodat je geen beeldlijnen gebruikt om de zwarte balken over te brengen).
Kan je forceren met Zoom-Player. Wat ik doe (lees: automagisch laat doen): films worden eerst uitgebreid naar 16:9 (meeste films zijn breder), daarover komen de ondertitels (beiden door VobSub). Dit beeld rek ik op naar 4:3 en dàt stuur ik over mijn TV-out (resolutie 768x576*). Op mijn TV zet ik de stand: breedbeeld, zodat alles weer normaal is.
Als ik dat niet doe is alles (verhoudingen) ook normaal, maar heb ik (theoretisch) minder beeld, omdat ik zwarte lijnen meezend.
Dat is dus iets dat door de tv-out geregeld hoort te worden. Ik wil me niet druk hoeven te maken met allerlei filters. Het moet gewoon kunnen werken, zoals Matrox al vanaf de G400 bewijst.
Overlay, kunnen ATi (theater mode) en nVidia (Full Screen Device) ook.
Dat wilde ik horen :)
Wat ik net al zei: PAL-signaal is altijd 4:3, maar je kunt de verhouding tijdelijk vervormen om meer info over te kunnen zenden.
En in gebruikers-taal betekent dat dat de verhouding van de film automagisch blijft kloppen? :?
Waarom moet kloon-mode uit? Met Full-Screen-Device/Theather-Mode komt de film toch wel volledig in beeld (of wil je het serieus als monitor erbij gebruiken?).
De kloon-mode moet gewoon uit. Het is een overbodig signaal en als ik m'n TV op "kanaal 0" zet, wil ik gewoon zwart beeld zien omdat ik nog niets heb opgestart. theather mode heeft ook niets met kloon te maken...
Een GF4MX dus, maar ja modern (?) of snel (?), niet echt nee (maar goed genoeg voor mij). Volgens mij kan mijn Radeon 8500 het ook, maar die hangt niet aan de TV (en had/heeft meer problemen met overscan, maar daar heb ik me nooit in verdiept).
Een GeForce FX heeft geloof ik (soms?) een soortgelijke interne TV-chip, maar welke modellen: geen idee...

[...]

Doet het dus ook (op die 768x576* res na, die heb ik toegevoegd).

* 720x576 die standaard in de driver zit laat bij mij vermoedelijk door een bugje soms een lap beeld weg (aan 1 kant); 768x heeft dat niet. Ik weet overigens nog steeds niet 100% zeker wat nu de PAL resolutie is; PAL-DVD = 720x576 (5:4), maar volgens mij wordt dat weer opgerekt naar 768x576 (4:3).

TV-Tool kan inderdaad features aan je nVidia TV-Out toevoegen. Het werkte eerst niet op een GF4MX en nu heb ik niet meer nodig (het doet alles wat ik wil).
Je dat soort details verdiepen hoort gewoon niet nodig te zijn...

日本!🎌

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

Ja, wat vind je Perfect?
Zowel de Nvidia als de ATI kaarten kunnen aan jouw eisen voldoen uit de doos volgens mij.
En over een mening over de kwaliteit. Dat is een mening.
Het enige wat je echt kan doen, IMO, is om zelf te gaan kijken welke je bevalt.
Vanuit de box doen ze het wel en je kan ze, zonder registry hacks e.d., aanpassen qua grootte, overlay e.d.

En specificeren i.v.m de Parhelia kunnen wij alleen als we er ook ervaring mee hebben.
Dan heb je het dus over verkopers en mensen die veel met verschillende systemen werken.
Dus ik denk niet dat je hier een echt bevredigend antwoord zult krijgen.

There could be only one, too bad it wasn't me

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
_Thanatos_ schreef op 25 July 2003 @ 17:18:
Je bent vast niet gek, maar die geforces en radeons lijken net tripple-head kaarten, omdat je er 3 schermen op aan kunt sluiten. Terwijl bij de parhelia kan dat ook, waarbij het ook nog ns niet uitmaakt welk scherm een monitor of een tv is.
Geforces en Radeons zijn DUAL-head kaarten, ook al zit er een TV-out op. Volgens mij is er nog geen die 3 beelden tegelijk weergeeft (ik kan er naast zitten). Maar of er een 15-pin een 9-pin of een 4-pin wordt gebruikt maar voor zowel het uiteindelijke composite signaal als het s-video signaal niets uit (daar zijn de converter-kabels voor).
Dat is dus iets dat door de tv-out geregeld hoort te worden. Ik wil me niet druk hoeven te maken met allerlei filters. Het moet gewoon kunnen werken, zoals Matrox al vanaf de G400 bewijst.
De TV-out regelt het ook (of beter: doet standaard geen ruk daaraan): het wordt op dezelfde verhouding overgestuurd als het bron signaal: het beeld wordt opgevuld met zwarte lijnen totdat het PAL is.
Tenzij je (theoretisch) beter beeld wilt (dan ga je zoveel mogelijk beeldlijnen gebruiken). Een TV-out kan(/mag) dat niet zomaar regelen, tenzij je steeds een andere verhouding wilt bij je TV (en je dus, soms, daarop handmatig moet switchen). Wat ik al zei: PAL blijft 4:3.

Als je het allemaal niet snapt of je er niet druk om wil maken, dan werkt het gewoon (zonder iets te wijzigen).
En in gebruikers-taal betekent dat dat de verhouding van de film automagisch blijft kloppen? :?
Waarom zou je TV-out de verhouding wijzigen (tenzij je het hem opdraagd)?
edit:
als ik de film 33% hoger maak voordat ik hem 'overzend' en diezelfde film op mijn TV 33% breder maak, dan is de verhouding nog hetzelfde; maar ik heb meer beeldlijnen gebruikt om het over te zenden (maar als je A niet doet, hoeft B ook niet, en zal een breedbeeld TV de balken automatisch laten verdwijnen).
De kloon-mode moet gewoon uit. Het is een overbodig signaal en als ik m'n TV op "kanaal 0" zet, wil ik gewoon zwart beeld zien omdat ik nog niets heb opgestart. theather mode heeft ook niets met kloon te maken...
Dàt kan dus met TV-Tool, maar ik stoor mij er niet echt aan. Ik gebruik geen TV-tool, maar daar heb je geloof ik een TV-mode en een Normal-mode (mag je zelf kiezen wat aan en uit is beide modes).

Kloon en Theater hebben in zoverre met elkaar te maken, dat door theater je tijdens een film geen 'last' van kloon hebt.
Je dat soort details verdiepen hoort gewoon niet nodig te zijn...
Dat HOEFT dus ook niet, maar je kan er beter beeld door krijgen, dat wou je toch:?

[ Voor 7% gewijzigd door Jake op 25-07-2003 17:44 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Okok, duidelijk dus dat de tv-out in orde is. Niet perfect, maar je hebt duidelijk gemaakt dat het goed moet (kunnen) werken...
Mag ik dus concluderen dat een R9600pro mij met z'n tv-out blij kan maken?

日本!🎌

Verwijderd

Moet je wel beseffen dat als je een nieuwe kaart haalt dat het beeld nooit zo mooi word als op je matrox he. dus niet dat je dadelijk teleurgestelt bent ofzo.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
Ik las toevallig vandaag (in een C't van 1 of 2 maanden oud) dat de TV out van de huidige Geforces (FX) beter is dan die van de radeon 9800
resp 3 vs 2,5Mhz. Vraag me niet wat die waardes precies inhouden, maar C't meende iig dat de GF FX tegenwoordig qua TV-out beter presteerd dan de radeons :)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 00:08
Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 16:22:
Hoi tanatos,

Deze kaart kan ik je absoluut aanraden, ik geloof zelf dat ie momenteel bij de Dixons in de aanbieding is voor €89.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes.
Ik geloof dat thanatos een serieuze vraag steld en dan kom jij met deze onzin
ik denk niet dat je hiermee grappig bent of

hou voortaan dit soort opmerkingen voor je zelf.
_Thanatos_ schreef op 25 July 2003 @ 17:07:
[...]
Heel leuk en aardig. Ik zal voorlopig maar 1 DVI aansluiting gebruiken, maar hoe zit het met de tv-out? Net zo goed als de Parhelia? Iedereen zegt tot nu toe dat zijn of haar kaart een "perfecte" of "erg goede" tv-out heeft. Maar specificeer dat nou eens! Ik wil gewoon ns duidelijkheid over die kaarten...
Voor als je het nog niet hebt gemerkt Timtis houd je voor de gek met ze s3
hij denkt grappig te zijn door een fantasie kaart te noemen die absoluut niet bestaat

[ Voor 27% gewijzigd door _Drake_ op 26-07-2003 02:17 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Voor als je het nog niet hebt gemerkt Timtis houd je voor de gek met ze s3
hij denkt grappig te zijn door een fantasie kaart te noemen die absoluut niet bestaat
Ik vond het ook al verdacht... maargoed, hij had zich natuurlijk een nulletje in de prijs kunnen vergissen ;)

日本!🎌

Pagina: 1