Ik heb op het moment een Parhelia, maar omdat het ding erg traag is voor de nieuwste games, en de DVI-signalen niet goed werken, overweeg ik de aanschaf van een nieuwe kaart. Let wel, ik bedoel dit niet als een "welke kaart moet ik kopen?"-topic, maar meer als een "hoe werkt het"-topic 
De snelheid van een Ati/nVidia zal wel dik in orde zijn, dus dat interesseert me vrij weinig. Ook omdat ik DVI ga gebruiken, zal de kwaliteit van het analoge signaal me een stuk aan mijn derrière oxideren.
Waar ik nog over in het duister tast, is de kwaliteit van de tv-out. En dan niet het signaal, maar meer de aansturing. Voor de Matrox-liefhebbers zal het duidelijk zijn waar ik het over heb, maar voor de niet-liefhebbers zal ik de sterke punten ff opsommen:
En dan nu de hamvraag: Welke moderne videokaart (behalve de parhelia) kan dit bieden? Ik zit te denken aan iets in de range van een 9600pro of een FX5600. Hoe werkt de tv-out van die kaarten eigenlijk? Ohja, registry- of driverhacks zijn natuurlijk out-of-the-question. Het moet gewoon out-of-the-box werken
De snelheid van een Ati/nVidia zal wel dik in orde zijn, dus dat interesseert me vrij weinig. Ook omdat ik DVI ga gebruiken, zal de kwaliteit van het analoge signaal me een stuk aan mijn derrière oxideren.
Waar ik nog over in het duister tast, is de kwaliteit van de tv-out. En dan niet het signaal, maar meer de aansturing. Voor de Matrox-liefhebbers zal het duidelijk zijn waar ik het over heb, maar voor de niet-liefhebbers zal ik de sterke punten ff opsommen:
- De TV is een 2e monitor en je sluit em dan ook op je 2e head aan. Alleen met een ander kabeltje. De Radeons/Geforces hebben dit niet, maar dat zou wel moeten...
- De TV kan 4:3 of 16:9 zijn, maar het beeld houdt te alle tijden de juiste verhouding. Zelfs met de verkeerde resolutie.
- Als ik een film start in een windowtje, met MP6.4, WinDVD, Quicktime, you name it, dan komt automatisch op de TV dezelfde film in full-screen.
- Die full-screen film (a.k.a. PureDVD of DVDMax) heeft te alle tijden de juiste verhoudingen. Een te brede film krijgt zwarte balken horizontaal, een te smalle film krijgt zwarte balken verticaal. Never nooit uitgerekte koppen. En ook hier maakt de fysieke verhouding van je TV niets uit.
- Overscan én underscan. Een full-screen film moet te alle tijden in overscan. Desktop-beeld op TV moet te alle tijden in underscan. En niet anders(om).
En dan nu de hamvraag: Welke moderne videokaart (behalve de parhelia) kan dit bieden? Ik zit te denken aan iets in de range van een 9600pro of een FX5600. Hoe werkt de tv-out van die kaarten eigenlijk? Ohja, registry- of driverhacks zijn natuurlijk out-of-the-question. Het moet gewoon out-of-the-box werken
日本!🎌