[OC] ASUS A7N8X dood, maar waarom precies

Pagina: 1
Acties:

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Heb dit net ook gepost in het topic [rml][ Ervaringen]Asus A7N8X (Deluxe) - Deel 5[/rml], maar zit nu te denken dat ik misschien beter deze vraag hier zou kunnen stellen.
Heb gisteren weer een ASUS plankje naar de 7e hemel geholpen. Hoogstwaarschijnlijk doordat er bij het solderen (Vddr mod) iets mis is gegaan. Ik had per ongeluk 2 pinnetjes aan elkaar gesoldeerd, en deze daarna weer voorzichtig los gemaakt met een mesje (met soldeerbout wou niet lukken).
Natuurlijk was dat iet echt mijn dan en schoot ik uit met een mesje waarbij ik mijn moederbord een beetje beschadigde. Dit heb ik uiteindelijk weer opgelost met wat zilver contact verf.

Dit moederbord heeft nog geweldigde snelheden bereikt (11x228) voordat het helemaal de geest gaf. Tijdens het terugklokken ging het mis. Het enige wat mijn plankje nog wou doen is zeggen: System failed memory test

Heb nog geprobeerd de bios te clearen op alle bekende manieren die er zijn, behalve hotflashen. En nog ander geheugen geprobeerd, maar dat mocht niet helpen.

Zelf vind ik het wel weer erg toevallig dat dan juist tijdens het saven van de bios het mis gaat. Als het echt aan mijn soldeerwerk zou liggen (wat wel een beetje bagger was) had ik verwacht dat tijdens het draaien zou uitvallen.

Wat me opviel is dat er na deze error geen 12V meer te meten was op de mosfets. Mijn vraag is wat er precies mis zou zijn gegaan met dit bordje. Zit er zelf nog steeds aan te twijfelen of het nu de bios was of toch het overclocken.

Het bordje draaide op 2508 Mhz @ 2.093V chipset, 3.2V Mem en 2.1 Vcore op het moment van overlijden. Zou de 2.1V op de chipset dit uiteindelijk hebben veroorzaakt? Wat de 3.2V op het geheugen? of toch het save on exit probleem?
Het doel ik niet om mijn bordje weer op gang te krijgen, maar ik zou wel wat meer inzicht willen hebben in waarom deze eigenijk overleden is. Alle suggesties zijn welkom

Verwijderd

tja je moet wel bedenken dat je hebt overgeclockt opzich kan dat bord wel aan maar daarboven op heb je ook modjes gedaan op het bord wat je zelf ook aan gaf niet echt geweldig was je had 2 pinnetjes aan elkaar gesoldeerd enzovoort wat niet de bedoeling was en ook nog je op je uitgeschoten waardoor je ook schade aan het bord zelf kreeg( dus de banen die op het bord zitten misschien verbroken waren) misschien waren je mosfeten kapot gegaan omdat ze de volt niet meer zo goed konden regelen wat ik zelf ook meegemaakt hebt bij een msi mobo door overclocken, maar goed dat hoort er 1 maal bij. je doet dit op je eigen risico. maar ik denk nu dat je beter kan checken of je geheugen en je andere spullen in orde is.

• YoupY
Ik heb mijn moederbord er nog eens bij gepakt en nog eens naar de mosfets gekeken, aan de buitenkant valt er niets aan te zien, geen zwarte plekjes of zo, maar dat zegt natuurlijk ook niet zoveel over de binnenkant.

Het is in ieder geval logisch dat dit de rede van overlijden zou kunnen zijn, zeker omdat ze toch behoorlijk wat te verduren hebben gehad. Ik had er nog niet aan gedacht, maar omdat ik geen 12V meer kon meten op de mosfets en wel op de molex zou dit dus misschien ook wel eens kunnen.

Verwijderd

De schade op de plank is waarschijnlijk gewoon "lakschade". Of het moet echt lomp gegaan zijn.

Daarnaast is 2.1V op je chipset wel heel erg veel. Nu ben ik aardig leip, maar 2.1V is zelfs voor mijn doen veel. ik vraag me dan ook af of je die juice wel nodig had.
2Pinnen aan elkaar is opzich niet erg, maar als je het weer opknapt moet je wel 100% zeker zijn dat het ok is...en was je dat? Verder..als het bij het saven van de bios mis ging dan kan ik je met 99% zekerheid zeggen dat je bios f*cked is. Probeer bij asus een bios chip los te peuteren.. er is ook iemand die bios chips kan flashen voor weinig centen. Die kerel heeft een site, maar ik weet niet meer wat het adres was.

Niet om je nou af te fikken, maar ik denk dat je iets te ver bent gegaan en een verkeerde inschatting hebt gemaakt over wat zo'n plankje aankan..

• YoupY
Verwijderd schreef op 25 juli 2003 @ 01:33:
[...]
Daarnaast is 2.1V op je chipset wel heel erg veel. Nu ben ik aardig leip, maar 2.1V is zelfs voor mijn doen veel. ik vraag me dan ook af of je die juice wel nodig had.
2Pinnen aan elkaar is opzich niet erg, maar als je het weer opknapt moet je wel 100% zeker zijn dat het ok is...en was je dat? Verder..als het bij het saven van de bios mis ging dan kan ik je met 99% zekerheid zeggen dat je bios f*cked is.

[...]
Heb zelf al eerder boven de 2V op mijn chipset gedraaid. Dit was op mijn oude 1.04 Deze heeft ruim 3 maanden gedraaid op 2.05V, maar dit zou inderdaad te veel kunnen zijn

Ben er 100% zeker van dat de twee pinnen weer goed van elkaar gescheiden waren. Heb zelf er even een vergrootglas bij gehaald. Ook die baantjes zijn weer netjes gerepareerd, alleen vraag ik me af of de silver contact verf misschien wat extra weerstand heeft veroorzaakt.

Het vage van die bios is dus dat mijn systeem nog wel reageerde. Voor zover ik tot nu toe heb meegemaakt deed het hele systeem niets meer nadat de bios gaar was. Nu bleef het elke keer hangen wanneer dat vrouwtje begon te zeuren over System failed memory test, verder was er bij het booten ook nog schijfactiviteit en floppy activiteit, maar verder booten ging niet meer. Vandaar dat ik ook zo zit te twijfelen wat nu de oorzaak was van de dood van dit plankje.

2.1 Zou inderdaad best wel eens teveel kunnen zijn geweest, maar de NB was goed gekoeld door waterkoeling (25 graden of dat moment) en de SB door een Zalman NB blokje met daarop een 7000 rpm fan gelijmd die precies op het blokje pas. Ook had ik op het moment een grote ventilator van 50cm op de hoogste stand in mijn kast blazen. Het blokje zelf voelde helemaal niet warm aan terwijl bij het overlijden van een chip meestal de temperatuur de grote boosdoener is. Maar het zou natuurlijk wel kunnen

Verwijderd

YoupY schreef op 25 July 2003 @ 01:48:
[...]

Heb zelf al eerder boven de 2V op mijn chipset gedraaid. Dit was op mijn oude 1.04 Deze heeft ruim 3 maanden gedraaid op 2.05V, maar dit zou inderdaad te veel kunnen zijn

Ben er 100% zeker van dat de twee pinnen weer goed van elkaar gescheiden waren. Heb zelf er even een vergrootglas bij gehaald. Ook die baantjes zijn weer netjes gerepareerd, alleen vraag ik me af of de silver contact verf misschien wat extra weerstand heeft veroorzaakt.

Het vage van die bios is dus dat mijn systeem nog wel reageerde. Voor zover ik tot nu toe heb meegemaakt deed het hele systeem niets meer nadat de bios gaar was. Nu bleef het elke keer hangen wanneer dat vrouwtje begon te zeuren over System failed memory test, verder was er bij het booten ook nog schijfactiviteit en floppy activiteit, maar verder booten ging niet meer. Vandaar dat ik ook zo zit te twijfelen wat nu de oorzaak was van de dood van dit plankje.

2.1 Zou inderdaad best wel eens teveel kunnen zijn geweest, maar de NB was goed gekoeld door waterkoeling (25 graden of dat moment) en de SB door een Zalman NB blokje met daarop een 7000 rpm fan gelijmd die precies op het blokje pas. Ook had ik op het moment een grote ventilator van 50cm op de hoogste stand in mijn kast blazen. Het blokje zelf voelde helemaal niet warm aan terwijl bij het overlijden van een chip meestal de temperatuur de grote boosdoener is. Maar het zou natuurlijk wel kunnen
Er zijn mensen waarbij de mosfets door de tent vlogen op 2.0V he ;) Heb je ook al 1 reep eruit getrokken? Andere repen proberen? batterij eruit? Beetje tegen je plank praten helpt ook wel es ;)

Ik was gister in rep en roer omdat mn NF7-S het niet helemaal naar zn zin had.. piepen enzo.. Alles geprobeerd... blijkt mn VGA stuk te zijn |:( Plank gewoon 100%..omg.. Ik zweer je dat die AGP lock van de nForce2 niet spoort!

Edit:

Heb je trouwens msn ofzo? Of icq? Mail maar ff naar fewtureAT-nospam-tweakers.net :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 02:49 ]

Verwijderd

hey misschien is dit antwoord wel raar maar ik twijfel of de mobo echt dood is bedoel als ie dood is dan zou ie toch nix meer doen of zie ik het verkeerd :? . heb je gecheckt of je geheugen nog goed is. Eigenlijk als je chipset op 2.1v draaide en watergekoelt was zou er geen problemen moeten zijn zo lang het maar koud blijft is het goed :) effe denken en weer opnieuw lezen :P maar 1 ding heb je wel passie van overclocken :D net als alle andere die hard's

effe een vraagje waar was je precies uitgeschoten wel belangrijk om te weten :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 02:07 ]

Verwijderd

http://www.flashbios.org/index_nl.html
http://www.badflash.com/

Staat er wel spanning op de ingang van de mosfets? Zo nee, dan moet je de fout verder terug zoeken richting de ATX connector...

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 02:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 juli 2003 @ 02:03:
hey misschien is dit antwoord wel raar maar ik twijfel of de mobo echt dood is bedoel als ie dood is dan zou ie toch nix meer doen of zie ik het verkeerd :? . heb je gecheckt of je geheugen nog goed is. Eigenlijk als je chipset op 2.1v draaide en watergekoelt was zou er geen problemen moeten zijn zo lang het maar koud blijft is het goed :) effe denken en weer opnieuw lezen :P maar 1 ding heb je wel passie van overclocken :D net als alle andere die hard's
Ja, was dat maar waar.. Dat klopt niet hoor. Je kan niet zomaar onbeperkt voltage erop zetten.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 02:16:
[...]

Ja, was dat maar waar.. Dat klopt niet hoor. Je kan niet zomaar onbeperkt voltage erop zetten.

Je hebt gelijk effe verkeerd gedacht het is net als cpu's te vergelijken daarmee bedoel ik een cpu kapt er ook mee als hij te veel stroom krijg bijvoorbeeld 2,8 volt ook al is ie goed gekoelt maar ze zeggen ook wel eens aan alles komt een eind :D ik zou beter moeten weten voor een jonge 4e leerjaar elektro techniek schame on me |:( misschien maar toch beter om te gaan slapen. fewture ben je hier mee eens als ik dit zeg een echte tweakers verlegt zijn grenzen steeds verder, als het echt gelukt was dan zouden andere tweakers het ook doen. Fewture zou jij het ook proberen als het echt gelukt was?

• YoupY
Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 02:00:
[...]

Er zijn mensen waarbij de mosfets door de tent vlogen op 2.0V he ;) Heb je ook al 1 reep eruit getrokken? Andere repen proberen? batterij eruit? Beetje tegen je plank praten helpt ook wel es ;)

[...]
Mem heb ik getest. Alle banken met de reepjes die er op het moment in zaten (Corsair XMS3500C2) en ook met een ander reepje (Twinmos PC3200) dat ik heb liggen om juist dit soort dingetjes te testen
[...]

maar 1 ding heb je wel passie van overclocken net als alle andere die hard's

effe een vraagje waar was je precies uitgeschoten wel belangrijk om te weten
Yup, en m'n bordje is hard dood gegaan ;)

Binnen het vierkantje ben ik een beetje uitgeschoten tijdens het losmaken van de twee pinnetjes
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/kapot.jpg
*Clickable

Ik heb helaas geen digitale camera zodat ik een fotootje kan maken van mijn kapotte bordje
Staat er wel spanning op de ingang van de mosfets? Zo nee, dan moet je de fout verder terug zoeken richting de ATX connector...
Heb me trouwens vergist van die 12V op m'n mosfet. Daar staat nu ongeveer 7V op, maar die gaf eerder 0V aan. Het gaat om de mosfets die rechts van de NB zitten van dit bordje.

Edit: Plaatje

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/a7n8x.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door YoupY op 25-07-2003 02:40 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Verwijderd

je hebt toch wel een punt soldeerbout gebruikt?

• YoupY
Van die mosfets had ik trouwens kunnen weten. Heb er al eerder over gelezen, maarja das nu te laat, volgende keer maar wat extra koelblokjes oplijmen. De MSI K7N2 Delta heeft ze er trouwens standaard al op zitten.

Wat ik me nog afvraag is waarom dat vrouwke begint te zeuren over System failed memory test. Het geheugen wordt geloof ik van de 3.3V afgehaald, net als de SB dacht ik. Wanneer ik ten minste mijn Vddr verder omhoog gooide daalde het voltage van de chipset iets.

Wat is dan verder de relatie tussen die mosfets en mijn mijn. De mosfets die bij het geheugen zaten gaven verder nog wel het goede voltage aan, nl 3.2V

• YoupY
Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 02:44:
je hebt toch wel een punt soldeerbout gebruikt?
Tuurlijk, met de kleinste stift die ik kon vinden. Alleen per ongeluk wat teveel tin gebruikt waardoor deze ook over het verkeerde pootje vloeide (het pootje rechts van de plaats waar de weerstand op moest komen zitten). Zie verder ook plaatje hierboven

Verwijderd

YoupY schreef op 25 July 2003 @ 02:46:

Wat ik me nog afvraag is waarom dat vrouwke begint te zeuren over System failed memory test.
Ik had eerst zo'n pin-mod gedaan op mijn XP2200+. Maar ik moest even mijn cpu eruit halen om wat dingen te checken.

Toen was de pin-mod er helaas afgegaan, ik heb hem hierna opnieuw aangebracht op mijn cpu en teruggeplaatst in mijn mobo (Asus A7v333). Ik heb het kennelijk toen verkeerd gedaan :( en mijn mobo wou ook niet meer opstarten.

Ik kreeg toen ook de hele tijd dat gezeik van "system failed memory test", ik denk dat dat vrouwke dat wel vaker zegt als je je mobo om zeep helpt. CPU heb ik intussen doorverkocht aan een vriend (hij deed het nog min of meer) en ben toen maar aan de Abit gegaan :9 .

• lrietveld
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik kreeg een tijd geleden ook die melding: System failed memory test. Meteen na die melding viel de computer dan uit.
Het bleek later te liggen aan een corrupte bios... Misschien heb je er wat aan. :)

System Specs

Verwijderd

hey YoupY ik had een vraagje aan jou. Kennelijk is je moederbord echt dood maar wat wordt je nieuwe mobo :P epox >:) of abit }) momenteel zijn de mobo best goedkoop voor de tijd vind ik

• KiLLaHc5
  • Laatst online: 23-09-2024
mja keb niet alles gelezen maar kweet wel dat dit een bekend probleem is en dat je bios gaar is.... kheb het 3x gehad met die bord en na de uber bios niet meer.
om dit op te lossen moet je de chip hotflashen in een ander nf2 bord.

• YoupY
Verwijderd schreef op 25 juli 2003 @ 17:38:
hey YoupY ik had een vraagje aan jou. Kennelijk is je moederbord echt dood maar wat wordt je nieuwe mobo :P epox >:) of abit }) momenteel zijn de mobo best goedkoop voor de tijd vind ik
Helaas. Ik houd het erop dat de mosfets de warmte niet meer aan konden. Nieuwe mobo heb ik al. Weer een ASUS A7N8X Deluxe, gelukkig met een nieuwere chip erop.

Abit heb ik al gehad, was niet helemaal naar mijn wens. Epox kan nog veel minder met warmte overweg, dus daar ben ik ook niet zo heel erg in geintresseerd. ASUS blijft mijn favoriete bordje. Het loopt zeker net zo hard of nog harder als een ABit of Epox, maar je moet er zelf wat meer voor doen. Maar ik ben weer wat wijzer geworden.

Zondag gaat het ding weer onder het mes. Vcore, Vddr, Vdd, 5V mods en verder heb ik al wat ram blokjes liggen voor op de mosfets en en Zalman blokje voor de SB, met twee 7000 rpm fannetjes erbij, zodat 't ook echt cool blijft.

Ben benieuwd >:)

Verwijderd

[quote]YoupY schreef op 25 July 2003 @ 21:49:
[...]

Helaas. Ik houd het erop dat de mosfets de warmte niet meer aan konden. Nieuwe mobo heb ik al. Weer een ASUS A7N8X Deluxe, gelukkig met een nieuwere chip erop.

Abit heb ik al gehad, was niet helemaal naar mijn wens. Epox kan nog veel minder met warmte overweg, dus daar ben ik ook niet zo heel erg in geintresseerd. ASUS blijft mijn favoriete bordje. Het loopt zeker net zo hard of nog harder als een ABit of Epox, maar je moet er zelf wat meer voor doen. Maar ik ben weer wat wijzer geworden.

Zondag gaat het ding weer onder het mes. Vcore, Vddr, Vdd, 5V mods en verder heb ik al wat ram blokjes liggen voor op de mosfets en en Zalman blokje voor de SB, met twee 7000 rpm fannetjes erbij, zodat 't ook echt cool blijft.

Ben benieuwd >:)

hehe en nou hopen dat ie heel blijft :)

Verwijderd

YoupY schreef op 25 July 2003 @ 02:46:
Van die mosfets had ik trouwens kunnen weten. Heb er al eerder over gelezen, maarja das nu te laat, volgende keer maar wat extra koelblokjes oplijmen. De MSI K7N2 Delta heeft ze er trouwens standaard al op zitten.

Wat ik me nog afvraag is waarom dat vrouwke begint te zeuren over System failed memory test. Het geheugen wordt geloof ik van de 3.3V afgehaald, net als de SB dacht ik. Wanneer ik ten minste mijn Vddr verder omhoog gooide daalde het voltage van de chipset iets.

Wat is dan verder de relatie tussen die mosfets en mijn mijn. De mosfets die bij het geheugen zaten gaven verder nog wel het goede voltage aan, nl 3.2V
Als je weet hoe warm die dingen MET grote heatsink al worden bij mij @ 2500Mhz 2.05V.... dan weet ik wel hoe warm jou mosfetjes werden ;) Als ik geen fan op die heatsinks had staan die op de mosfets gelijmd waren kon ik mijn poten aan die heatsinks branden. Wordt allemaal erg warm dus.

Volgende keer dus wel ff heatsinks erop plakken ;)

/edit

Het kan trouwens ook de voltregulator van de vdd zijn die door is gefikt... daar hadden ze in het begin van de NF2 tijd veel last van @ xtremesystems.org. Tis een heeeeeeel klein chippie. Geen idee waar hij zit op een Asus. Maar op een epox zit hij dicht bij de mosfets die onder de memorybanken zitten. Bij 1 iemand was ie roodgloeiend geworden en daarna doorgefikt, dit allemaal @ 2.0V. Misschien heb je er wat aan. (Ik draai tijdens benchen trouwens gewoon vdd@ 2.05V hoor, nog geen problemen gehad)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 23:38 ]

Verwijderd

Mijn pc wilde helemaal niet meer opstarten na een VDD mod op mn epox8rda+. Toen dacht ik dat mn moederboard kapot was. Later bleek dat de processor kapot was gegaan. Misschien doordat ik um eruit gehaald had of toch dat de VDD mod niet goed was gegaan. God zal het weten :D

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://homepage.ntlworld.com/bubo/Mosfets/mosfet_thermal.jpg

Afbeeldingslocatie: http://homepage.ntlworld.com/bubo/Mosfets/mosfet_photo.jpg

Epox 8rda+ mosfets met standaard VDD op 78'C...

All these thermal images were taken on an unmodded Epox 8rda+ running at 185x11.5.
The hardware consisted of an XP2400+, SLK800, 1gig Corsair TwinXLL XMS3200, Asus Geforce Ti500 at stock, Audigy Player, PCTV card and a Netvin NIC. Running on a generic 350watt psu. Vcore was at 1.8V and VDimm at 2.77V

Bron: http://homepage.ntlworld.com/bubo/index.html

offtopic:
Ik ben nog opzoek naar zo'n camera, of een manier om een bestaande camera om te bouwen zodat hij geschikt wordt voor dit soort werk.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2003 04:48 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28
Haal de cmos batterij er eens uit en draai ze om, steek ze na een half uurtje er terug correct in en laat ons weten of ie het doet.
Pagina: 1