Heb dit net ook gepost in het topic [rml][ Ervaringen]Asus A7N8X (Deluxe) - Deel 5[/rml], maar zit nu te denken dat ik misschien beter deze vraag hier zou kunnen stellen.
Het doel ik niet om mijn bordje weer op gang te krijgen, maar ik zou wel wat meer inzicht willen hebben in waarom deze eigenijk overleden is. Alle suggesties zijn welkomHeb gisteren weer een ASUS plankje naar de 7e hemel geholpen. Hoogstwaarschijnlijk doordat er bij het solderen (Vddr mod) iets mis is gegaan. Ik had per ongeluk 2 pinnetjes aan elkaar gesoldeerd, en deze daarna weer voorzichtig los gemaakt met een mesje (met soldeerbout wou niet lukken).
Natuurlijk was dat iet echt mijn dan en schoot ik uit met een mesje waarbij ik mijn moederbord een beetje beschadigde. Dit heb ik uiteindelijk weer opgelost met wat zilver contact verf.
Dit moederbord heeft nog geweldigde snelheden bereikt (11x228) voordat het helemaal de geest gaf. Tijdens het terugklokken ging het mis. Het enige wat mijn plankje nog wou doen is zeggen: System failed memory test
Heb nog geprobeerd de bios te clearen op alle bekende manieren die er zijn, behalve hotflashen. En nog ander geheugen geprobeerd, maar dat mocht niet helpen.
Zelf vind ik het wel weer erg toevallig dat dan juist tijdens het saven van de bios het mis gaat. Als het echt aan mijn soldeerwerk zou liggen (wat wel een beetje bagger was) had ik verwacht dat tijdens het draaien zou uitvallen.
Wat me opviel is dat er na deze error geen 12V meer te meten was op de mosfets. Mijn vraag is wat er precies mis zou zijn gegaan met dit bordje. Zit er zelf nog steeds aan te twijfelen of het nu de bios was of toch het overclocken.
Het bordje draaide op 2508 Mhz @ 2.093V chipset, 3.2V Mem en 2.1 Vcore op het moment van overlijden. Zou de 2.1V op de chipset dit uiteindelijk hebben veroorzaakt? Wat de 3.2V op het geheugen? of toch het save on exit probleem?