Toon posts:

Internet & Netwerk (file sharing)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

tot 2 dagen geleden had ik Casema internet. Deze deelde ik via winxp servertje, en dan hub met 5 andere pcs in het huis. De 6 pcs hadden gewoon internal ips, 192.168.* , en deelde via dat netwerk bestanden & printers met elkaar.

Dit is echter verleden tijd.
Nu heb ik adsl, mijn adsl router zit meteen op een switch, en daaraan hangen de 5 pcs, deze 5 pcs hebben nu allemaal internet ips, geen internal ips meer! Wat opzich veel voordelen heeft en dus wil ik het graag zo houden. Maar, nu worden dus alle harddisken & printers enzo gedeeld met het hele internet :(. Ik zou graag een goede oplossing hiervoor zien..... Ik heb nu zo lang printer & file sharing uit gezet.

Alvast bedankt voor jullie replies!

Gr,
Eric D

Verwijderd

Wachtwoord eropzetten?
OF een werkgroep maken met een wachtwoord erop ..... Of was dat nou juist een domein?

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 10:52

The Wizard

Moderator Mobile
Weet je zeker dat het internet IP`s zijn?? Je krijgt normaal gesproken maar 1 IP adres bij een ADSL abbo. Windows deelt zelf wanneer ie geen NAT server kan vinden, IP adressen uit in de range van 169.*.*.* (een klasse B in ieder geval, dus moet nog een getalletje achter de 169 :)). Als dat het geval is, worden je HD`s niet gedeeld met het internet.

De andere ranges zijn : 10.*.*.*, 192.168.*.* en nog eentje, maar die ben ik even kwijt....

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07 00:36

Copycat

Stamgast @ HGGCT

(jarig!)
Verwijderd schreef op 25 juli 2003 @ 00:36:

verhaal

Alvast bedankt voor jullie replies!

Gr,
Eric D
Bij welke provider zit je dan , want eerlijk gezegd lijkt me dit erg onwaarschijnlijk tenzij je een zakelijk account hebt ofzo.
Heb je ADSL van KPN of BBNed :?

<edit>moet sneller typen</edit>

[ Voor 53% gewijzigd door Copycat op 25-07-2003 00:45 ]

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Verwijderd

Ik denk dat je je vergist. Check maar eens op alle pc's http://www.whatismyip.com/(zes maal van hetzelfde). Dit is jouw ip-adres dat 'de buitenwereld' ziet.
Check vervolgens ook je ip-adressen dmv. ipconfig op de PC's
Niets aan de hand dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 00:51 . Reden: url aangepast ]

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34

JustDutch

was ambtenaar :)

Dat je allemaal echte IP's krijgt, kan best. De UT in Enschede deelt ook meerdere IP's uit op een kabel of ADSL verbinding.

Maar om je probleem op te lossen. Je kunt natuurlijk wachtwoorden/ login's gebruiken. Dat lost je probleem vrij eenvoudig op. Ook kun je zonealarm installeren en daarin een zone maken met de IP's (range) die je (van je ISP) toegewezen krijgt. Daarmee wordt de groep die er eventueel bij kan al meteen enorm verkleind. Maar goed, login en paswords lijken mij de bste oplossing. Dat is zeker aan te raden als die PC's aan internet hangen.

Forza Mucca

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

169.254 idd en je was nog op zoek naar 172.16.x.y t/m 172.32.x.y. Ik zou persoonlijk gebruik maken van een of ander p2p progje voor jullie lan, maar je vroeg specifiek naar file&printersharing. De simpelste en meest doeltreffende beveiliging is een firewall op de router, die de poorten dichtzet die je niet nodig hebt op internet, zoals file & printersharing. (poort 137,138,139 tcp).

Andere goede manieren om je lan af te schermen is gebruik te maken van een domein, vpn of door access naar de shares te limiteren op een bepaalde gebruikersgroep, die je vantevoren op elke pc aanmaakt (gaat makkelijker met domein, als je daar bekend mee bent). Ten slotte kun je een simpele maar doeltreffende techniek gebruiken: wachtwoorden.

kijk hier ook nog even naar.

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Bij welke provider zit je dan , want eerlijk gezegd lijkt me dit erg onwaarschijnlijk tenzij je een zakelijk account hebt ofzo.
Heb je ADSL van KPN of BBNed
Ik heb adsl van surfnet , hierbij krijg je dus 8 internet ip adressen. 145.99.*
www.surfsneladsl.nl

Het zijn dus echt geen internal ips, ik vergis me niet :P

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 01:00 ]

Verwijderd

Ik zou gewoon even op alle pc's een firewall zetten (bv Norton Professional Firewall 2003).

En dan je pc's van thuis met de home-networking functie in de trusted zone zetten. Dan kunnen alleen je pc's van thuis je printers en share's benaderen
Pagina: 1