TV Knipt volgens mij beelden af

Pagina: 1
Acties:

• ThaLaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 17:01
Ik ben aan het experimenteren met DV editen en vervolgens DVD's branden, maar kwam tot de conclusie dat er geen r**t klopt van die beelden!

Twee belangrijke zaken waar ik graag antwoord op wil:

1. Volgens mij knipt mijn TV de randen eraf, is dit normaal, waarom, hoe kom ik er vanaf, of moet ik met deze frustraties leven of breien als hobby kiezen?
Ik heb dit getest door een PAL DVD te branden, met een BITMAP die ik in een mpeg 1 minuut laat zien. 720x576 is de resolutie en de aspect ratio heb ik op 4:3 gezet.

Met deze bitmap heb ik getest:
Afbeeldingslocatie: http://www.htforum.nl/attachment/720x576.jpg

Resultaat: Horizontaal is de eerste die zichtbaar is de 4 en de laatste die zichtbaar is G3 (de 3 na de G) !
Verticaal is de eerste zichtbare de 4 en de laatste halverwege F.

Hoe kan het dat er zoveel af gaat, wat doe ik fout

2. Iets anders wat ik niet snap, MOET ik bijna zelf wel fout doen, maar ik vraag het toch, dat gaat om aspect ratio's. Ik wilde eens kijken hoe ik nou een anamorphic image kan maken, zodat die op mijn Sony KV-32FX65 netjes breedbeeld staat.
Ik dacht dus, om in 16:9 een cirkel te krijgen, moet ik een 4:3 plaatje maken met een ovaal, dus (16:9) / (4:3) is 1:0.75, oftwel, een ovaal met verticaal dezelfde diameter als de cirkel en horizontaal een korte diameter, namelijk maal 0,75.
Op het eerste gezicht lijkt dat goed te gaan, maar als ik dit op mijn TV opmeet met een centimeter, is de verticale diameter 33 cm en horizontaal 37,5 centimeter, terwijl dit gelijk zou moeten zijn... toch?

Dus... wie o wie kan het mij uitleggen?

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
PAL res mag dan wel 720x576 zijn , je hebt ook te maken met een overscan gedeelte , dit is met je TV beeld niet anders (dus je TV beeld is in het echt ook iets groter dan dat jij op de TV te zien krijgt) , geen probleem dus.

vraag 2 :
check deze link maar over anamorphic widescreen (google is your friend :) ).
http://www.thedigitalbits.com/articles/anamorphic/

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 14:34

The Wizard

Moderator Mobile
Vergelijk maar eens een film in de bios met die op TV, dan merk je pas hoeveel er weg valt. Een groot nadeel met al die verhoudingen.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

dat heet TV-Cropping.
bekijk ook eens een niet breedbeeld uitzending op een breedbeeld,
op de 4:3 stand (met balken links en rechts)
dan zie je aan de zijkanten ook meer dan op een normale tv.

[ Voor 81% gewijzigd door BadMotha op 25-07-2003 00:25 ]

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
The Wizard schreef op 25 July 2003 @ 00:19:
Vergelijk maar eens een film in de bios met die op TV, dan merk je pas hoeveel er weg valt. Een groot nadeel met al die verhoudingen.
ben ik niet helemaal met je eens, het is juist sinds de komst van de breedbeeld tv's dat er meer in de orig. verhoudingen wordt uitgezonden met films (bioscoopfilms waren nm altijd al breedbeeld (16:9) of ultra breedbeeld (21:9, bv veel 50er jaren westerns die ze op duitsland uitzenden). De films die je jaren terug op TV zag waren dus allemaal massaal geedit , vn. aan de zijkanten waren hele stroken dr af gehaald, en dit is dus steeds minder nodig vandaag de dag.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Verwijderd

1) Ja dat is normaal, daarom heb je in primiere veilligheids marges voor je menu's.
2) Zet je camara in de breedbeeldstand, en kies ook bij new project voot het breedbeeld formaat ;).

Verwijderd

Die cropping is normaal voor TV's (niet elke beeldlijn is beeldinformatie).
De aspectratio zou wel moeten kloppen als je de guide goed volgt (pixels op een monitor staan niet in dezelfde ratio als pixels/lijnen op een TV)...
offtopic:
Voor iedereen die hier zit te praten over aspectratio: er zijn een heleboel verschillende gebruikt in de loop der jaren (ivm verschillende camera, lenzen, film, projectiesoorten etc): http://www.imdb.com/Sections/DVDs/AspectRatios/

21:9 voor jaren 50 Westerns? nee hoor, meestal gewoon 2.35:1 Anamorphic Widescreen.
(Rio Grande (1950) met John Wayne, een echte DLD klassieker is bijv. in 1,37 : 1 - net als High Noon (1952) met Gary Cooper - de eerste 2,35:1 western die ik zo snel tegenkom is Good, the Ugly, the Bad, The (1967) met Clint Eastwood - zitten we er wel een decennia naast...) ;)

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 08:56 ]

• ThaLaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 17:01
Oke, dus ovescan vreet gewoon de randen van je DVD's weg, dit betekent dus dat er geen 720x576 overblijft.

Ik moet dus met het maken van films binnen een bepaalde marge blijven met menu's ondertitels etc. etc.?... Doen 'echte' DVD's dit ook?

P.S. Ik heb nog wat zitten zoeken naar het ontstaan van dat hele gedoe met square pixels en aspect ratio's... dit was wel een aardige site: http://www.uwasa.fi/~f76998/video/conversion/

Verwijderd

Ik moet dus met het maken van films binnen een bepaalde marge blijven met menu's ondertitels etc. etc.?... Doen 'echte' DVD's dit ook?
Dat is wel de bedoeling. :) (anders zit bijvoorbeeld je menuselectie buiten beeld en kunnen mensen niet meer navigeren - of valt je ondertitel erbuiten)
Als jij 702 x 486 minus de normale marges aanhoudt zit je imo helemaal ónthespot - maar dat had je volgens mij al goed door bij je topicstart.

www.ebu.ch/tech_texts/tech_text_r92-1999.pdf

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 10:24 ]

Pagina: 1