epox 8rda+ / 166mhz fsb instabiel

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:40
ik heb een epox 8rda+ die wel redelijk goed draait op een fsb met 133 mhz maar nu dacht ik laat ik me geheugen/fsb op 166mhz lopen...ik heb de multiplier van mijn xp2100 op 10 gezet zodat deze niet overclockt wordt. ik krijg alleen de pc niet opgestart...memtest86 geeft wel goed resultaten maar vlak voor xp klaar is met booten (hij haalt net het inlogscherm niet) reboot hij... vcore ophogen heeft geen zin...iemand een idee waar het aan kan liggen?

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Wat voor geheugen heb je dan?

[Specs]

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

Bij mij lag het aan de waardeloze heatsink die op dat mobo zit, zelfs op 166 niet stabiel, nu watergekoeld geen problemen zelfs op 210 niet :)

Probeer een andere chipsetkoeler, de standaardkoeler is een prutsding met een stukje tape erop.

I love watercooling

Verwijderd

dit is echt een basic vraag. ik raad je aan om de Verwijderd in "Frequently Asked Questions DOC (laatste " nog eens goed door te lezen

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Jah, dat ligt aan het niet lezen van de DOC FAQ, en de relevante 8RDA+ topics lezen. Uit de FAQ vooral dit stuk:
"Mijn pc doet het niet meer / is instabiel!"

Tsja, omdat een gekke japanner een Pentium-166 op 2GHz kan laten lopen wil niet zeggen dat jij dat ook kunt. Vaak liggen stabiliteitsproblemen en niet op willen starten aan gewoon simpelweg te ver overklokken. Hoge FSB's maken je systeem instabiel (Windows blauwe schermen) omdat je geheugen het niet meer trekt, je VGA kaart begint te zweten, of je harddisken protesteren. Snelle processors vreten veel stroom, en sommige voedingen kunnen daar niet tegen. Soms blijft het systeem er helemaal in, en krijg je alleen nog maar zwart beeld. Meestal kun je je systeem wel weer in originele staat krijgen door je BIOS te resetten of je jumpers terug te zetten naar default. Daarna kun je een scala truukjes uithalen zoals het verhogen van de Vcore van de processor, Vdimm van het geheugen, en beter koelen. Werkt dit niet, neem dan de hoogste stabiele frequentie, en ben er tevreden mee.
Waar het dus om gaat, is dat je zelf met je sys aan de gang gaat, om te kijken waar de bottleneck (geheugen, voeding, hdd, temps) zit. Er zijn zoveel factoren die erbij komen kijken, dat niet zomaar ff gezegd kan worden, 'hier ligt het aan, doe zus en zo en je hebt er geen last van'.

Lees ook eens de 8RDA (+) OC topics hier in DOC. Deze gaat dicht vanwege faq/zelfwerkzaamheid/zoeken.

LinkedIn
Instagram

Dit topic is gesloten.