P4P800 overclocking failed probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Ik heb een "nieuwe" pc voor me pa in elkaar gezet, de oude is gedeeltelijk gefrituurd door de bliksem.
Bij het opstarten van de pc komt de melding "overklokking failed, press F2 for default setting..."
Ik druk dan op F2 en de pc start door, en W2k wordt geladen.
W2k start niet helemaal door, er komt een BSOD maar dit komt door een andere chipset drivers, ook zonder aangesloten hd komt de melding.
Wanneer ik dan op de reset knop druk, lijkt het er op dat de pc reset, maar de monitor gaat op zwart en ledje blijft oranje.
Ik moet de pc uitzetten en opnieuw aanzetten, anders wil die niet meer booten.
Het hele verhaal begint weer opnieuw, en kan weer op F2 drukken.

Ik heb de defaults geladen in de bios, en had ook niets in de bios aangepast.
Bij de JumperFree configuration tabblad staat de AI Overclock tuner op standaard.

Er zit een P4 2,4Ghz@800MHz in, en door de bios wordt dit ook netjes gevonden.
Verder zitten er 2 reepjes 256Mb DDRAM PC3200 in.
Misschien dat er nog instellingen voor het geheugen moeten plaats vinden, maar zoals ik het uit de manual haal, wordt dat bij de AI Overclock zelf bepaald als dat op standaard staat.
Weet iemand of kent iemand dit probleem, of kan iemand me DE tip geven.

Ps, is het ook mogelijk om de geinstalleerde IDE chipset drivers te deinstalleren.

/edit/
Ja, ik heb de search gebruikt, maar niet datgene gevonden wat hier mee te maken heeft.
/edit/

[ Voor 5% gewijzigd door Diamon op 24-07-2003 22:19 ]

And The Only One

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47
ik neem aan dat je de pc van je pa niet wil oc'en, dus dat AI overclock kan je dat ook uitzetten?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 14:49
Heb je de HD laten zitten en oa het mobo verwisseld? Dit stond ergens in een ander topic, misschien heb je er wat aan:
Hoe het beste mijn oude mobo verwisselen?
Vooral als je van chipset veranderd (bijv VIA naar Nforce2) dan kunnen er nog wel eens de nodige problemen onstaan. Het beste is daarom ook in de volgende stappen je mobo te verwisselen:
1. Download de nieuwste BIOS voor je A7N8X en zet deze op floppy
2. Verwijder alle mobo en chipset gerelateerde drivers (bij via Hyperion 4-1 etc..)
3. Drivers vervangen voor standaar windows drivers
4. IDE Drivers op Generic zetten (op je oude mobo)
5. Oude mobo eruit en nieuwe erin
6. Nieuwste BIOS erop flashen en booten die handel..

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• boots
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-08 16:05
welke bios heb je? ik heb dit probleem ook gehad en bij mij hielp de optie "memory acceleration mode" op auto zetten i.p.v. enabled.....ik weet niet wat de default settings zijn..

ik heb (nog steeds) bios 1007

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:27
set mam op auto en turbo op disabled/standard.
niet je geheugentiming via de spd, maar zelf kiezen. (2.5-4-4-8 en vandaarui verlagen)
en zorg dan je minimaal op bios 1008 zat. die is vriendelijker voor het geheugen.
(1009 is uit, maar die heb ik nog niet geïnstalled)

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Ik heb de bios geupdate naar 1008, helaas komt dan ook nog steeds de melding van "overklokking failed, press F2 for default setting".

Als ik de default waardes terug zet, dan komt ook de bovenstaande melding.
Wanneer ik in de bios zelf de default waardes terug zet, en Exit & Save Change doe, dan herstart de pc niet.
Eerst moet de stekker uit het stopcontact, voordat de pc wil opstarten.
Dit is dus al een teken dat de pc buiten de maximale OC spec's draait, maar ik heb geen wijzigingen in de bios aangebracht. Geheugen snelheden worden via de SPD uitgelezen.

Ik ben es aan het testen geweest, als ik bij "JumpFree Configuration" de "AI overclock tuner" op Manual zet, en de "CPU External Frequency" op 100 zet (de rest laat ik op default staan), dan start de pc wel op als dan Exit & Save Change doe.
De snelheid van de CPU wordt dan terug geschroeft naar 1,20Ghz (de bios ziet wel een 2,4 Ghz CPU).
De DDR frequency staat op 266Mhzz, dual-channel, linear mode.
Als ik de CPU External Frequency op 175 zet, boot de pc niet na het opslaan van de wijzigingen.

Geheugen spec's:
Chipfabrikant: A.data
Gegevens: 20323, ADD8608A8A-5B
Sticker: DDR400 (2,5) 256M*8
CPU is een 2,4Ghz op 800Mhz FSB en de 2 geheugen modules zitten in de blauwe banken. Werd aangeraden door de verkopen en staat ook in de manul.

And The Only One

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
[klein kikje]
Me pa belde hoe het met zijn nieuwe pc stond, wilde
graag zijn emails tjekken.
Ach, gaat toch niet, omdat ik er nu ook achter kwam dat zijn modem gefrituurd is.
Heeft iemand nog een idee wat er fout gaat, en de geheugentiming heb ik al handmatig aangepast. Staat nu weer ingesteld op SPD
[klein kikje]

And The Only One

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
En als je nou eens alles netjes zet?
Dus memory op 200(je hebt immers een 800 versie dus) cpu op 2.4 voltages volgens spec?
performance op auto en mam ook op auto?

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
De cpu Vcore voltages die mogelijk zijn beginnen bij 1.5250V en dan komt 1.5375V.
Op de doos van de cpu staat 1.525V Max, dus dat laat ik op Auto staan.
Als de defaults waarden zijn geladen, en ik zet AI Overclock tuner op Manual, dan staat de External Frequency op 200. Ik laat het op manual staan, en breng hier verder geen wijzingen aan.
Geheugen instellingen laat ik via SPD bepalen, MAM en Performance Mode staan op Auto.
Na het Exit & Save Change start de pc niet op, en na een koude start (stekker er uit) komt ook de melding dat de overklokking failed, press F2 etc.......
De geheugen instellingen wijzig ik in Disabled en zet ze op 2.5-4-4-8-8.
Na het saven en opnieuw opstarten komt weer de overklokking failed melding.

Tis dat ik geen schoenen aan heb, anders zat me moed toch bijna bij me tenen.
I'm getting a little bit frustrated :(, en er begint me een naamsverbastering voor Asus op te komen.

And The Only One

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Okay, i'm now totally frustrated, is er ook iemand die met dezelfde hardware combinatie draait (MoBo, CPU, Memory).
Wat zijn de instelllingen die er gemaakt zijn na het resetten van de default settings.
Behoort deze combinatie niet gewoon te werken nadat de bios gereset is, ondanks dat het misschien qua performance niet optimaal is.
Is er ook iemand bereidt omdit te testen, i would be _/-\o_

And The Only One

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Doe nou manual, 200, volt op 1.5375 (echt totaal geen probleem). En zet je memory zo losjes mogelijk. Dus kijk vooral naar performance mode.

Dan MOET het draaien. Dan goed onthouden wat je doet en telkens 1 instelling per keer aggresiever zetten.

Het belangrijkste met het Springdale/Canterwood platform is de memory settings. Bijna alle bootprobs met deze boarden zijn gerelateerd aan deze settings.

Verder heb je een van de populairste boarden van dit moment (half Nederland heeft hem en er zijn bijna net zoveel draadjes hier over dat board) en hij lijkt redelijk op mijn board.

PS: Kicken moet je niet doen. Editten binnen 24u als je de laatste post hebt en nieuwe info wil geven is wel goed. Kicken mag ook niet als je verontschuldigd, dat kunnen we allemaal wel doen en dan wordt het een zooitje hier. Als je pa hasst heeft, moet hij maar een kant en klaar pc bij de groenteboer halen.

{signature}

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Ik heb een testje gedaan, en hieronder staat het resultaat:

Default waardes = Overclocking failed
+ AI > Manual > 200 = Overclocking failed (laat ik op 200 staan)
+ VCore 1.5375V = Overcloking failed (laat ik op 1.5375V staan)
+ DRAM Frequency > alles gehad = Overclocking failed (zet ik weer op Auto)
+ Performance Mode > Standaard = Overclocking failed (zet ik weer op Auto)
+ Performance Mode > Turbo = Overclocking failed (zet ik na testen weer op Auto)
+ Configure DRAM Timing by SPD > Disable > 2.5/4/4/8/8 = Overclocking failed (zet ik weer op Enabled)

Ik heb nu alles zo'n beetje gehad d8 ik, en alleen als ik CPU EF op Max. 150 zet start hij op.
Maar dan loopt hij dus niet op de maximale spec's, draait dan op 1,8Ghz. Geheugen draait dan op 266Mhz.

Ik heb de winkel vandaag gebeld, en kan morgen MoBo plus geheugen omruilen.
Ga het zaakje er zo uitschroeven, of iemand moet nog DE tip hebben.

Vondt het niet echt een kickje, en geloof dat de buurman van de pc winkel de groenteboer is :P.
Nee, me pa heeft niet haast hoor, maar was wel nieuwsgierig. Zijn vorige pc's waren meestal dezelfde avond nog klaar namelijk.

And The Only One

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:27
hoe zijn de temps van je proc eigenlijk? weet niet of dit kan, maar zit denken.. als je koelblok niet goed erop zit, dan worden je temps te hoog, en dan krijg je ene oc failed message. die geeft ie bij mij ook zodra hij een instelling 'te strak'' vindt.
en bij je mem, zet 'm eens op 3/4/4/8/4 laaste is nl de burst. en hoger is snelle bij die.
(ik ben gaanderweg steeds meer aan het leren over memory. mijn dual channel performt ook niet zoals het moet).
dit moet je doen icm de andere settings, dus:
ai->manual 200
perfomance standard
mam auto
suc6

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Ik ben dus terug geweest met het MoBo en geheugen, helaas hadden ze geen MoBo en 2x256Mb op voorraad.
Heb hetzelfde MoBo weer, en wel 1x512Mb reepje meegekregen.
Helaas, ik krijg met geen mogelijkheid de pc normaal opgestart.
Heb verschillende settings geprobeerd, maar niets doet de Overclocking Failed melding verdwijnen.
Alleen als ik bij AI > Manual en dan 150 invul start hij normaal op (overige settings staan dan op default).
Als ik hem weer op 200 zet krijg ik weer dezelfde melding.
Als ik de settings weer aanpas, en hem op 200 zet krijg ik weer OC Failed melding.

Neem morgen weer even contact met ze op

And The Only One

• Diamon

Diamon

The Weird One

Topicstarter
Okay dan, probleem was dus het MoBo.
Heb deze vanmiddag omgeruild, en PC-tje draait nu als een zonnetje.
Maar zit nu nog met 1 irritant iets:
Als de pc dus van het stroom geweest is, worden de default waardes
geladen in de bios.
Is dit ook uit te zetten, door een instelling of een jumper !!
Heb de manual gelezen, maar daar staat er niets over in.
Kan natuurlijk ook nog zo zijn, dat ik aan een bril toe ben.

And The Only One

Pagina: 1