Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] HD-VU meter met duoleds

Pagina: 1
Acties:

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:01
Een collega van mij wil graag een HD-vu meter (schema's daarvoor zijn er genoeg, zal ik niet posten) alleen dan met duoleds.
Het is dus de bedoeling dat de led groen brand in idle en rood bij activity.

Aangezien de desbetreffende collega een elektro kennis van 0,0 heeft en ik van 0,1 :P heb ik maar geprobeerd een schakelingetje hiervoor te bedenken (GoT en google search leverde weinig c.q. niks op).

't gaat hier dus niet om m'n slechte paintskills :P :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/f-reinders/schema.JPG

Wat de bedoeling is:

Signal is laag:
NPN 1 geleid niet dus linkerledhelft (die 2 diodes zijn dus zeg maar samen 1 duoled :P) brandt niet.
12V staat (via weestand) op rechterledhelft en NPN2 geleid ook niet dus die brandt wel.
Signal is hoog:
NPN 1 geleid en linkerled krijgt nu wel spanning e.d. dus brand.
NPN 2 geleid en dus loopt de stroom door de transistor i.p.v. door de led. hierbij ga ik er van uit dat de transistor een (veel) lagere weerstand heeft dan de led. (als die niet zo is zou ik de transistor over de led en de weerstand kunnen zetten zodat de weerstand van de led+weerstand iig wel veel hoger is)

Gaat dit schema werken?
Zo niet: waarom niet en hoe moet het dan wel?

BTW: met relais werken is geen optie.. als je harde schijf rateld wil je niet *klik**klik**klik**klik**klik**klik**klik**klik* en dat heel vaak per seconde horen :P

Verwijderd

Signaal hoog:
dan kan er toch door beide leds stroom gaan? Ze staan dan parallel tov elkaar?

• Cheezus
Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 20:47:
Signaal hoog:
dan kan er toch door beide leds stroom gaan? Ze staan dan parallel tov elkaar?
Maar bij de rechter led (groen dus) gaat de stroom dan via de transistor i.p.v. de led. Toch?

edit:
Oownee.. nu ik het nog eens bekijk..
Zo gaat alle stroom via de transistor en door geen enkele led.. 'k heb alleen berijkt dat er een led brand bij geen activiteit en geen led bij wel activiteit..
Dat is niet de bedoeling :P

/me gaat weer nadenken

[ Voor 33% gewijzigd door Cheezus op 24-07-2003 21:59 ]

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:59
Ik begrijp wat je wilt. Wanneer er een signaal is dan "tap" je de stroom van de rechter LED af, waardoor de linker, alleen, in princiepe zou moeten gaan branden. Ik heb dit geprobeerd met Crocodile Clips en het werkte bij mij niet zoals jij het had bedacht.

Wat wel werkt (tenminste in Crocodile Clips :)) is onderstaand schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/simpelschemahdvumetermetduoled.gif

De weerstand voor de LED moet er dan voor zorgen dat de stroom niet via die kant gaat :).

• Cheezus
Rave17 schreef op 24 July 2003 @ 21:57:
Ik begrijp wat je wilt. Wanneer er een signaal is dan "tap" je de stroom van de rechter LED af, waardoor de linker, alleen, in princiepe zou moeten gaan branden. Ik heb dit geprobeerd met Crocodile Clips en het werkte bij mij niet zoals jij het had bedacht.

Wat wel werkt (tenminste in Crocodile Clips :)) is onderstaand schema:
[afbeelding]

De weerstand voor de LED moet er dan voor zorgen dat de stroom niet via die kant gaat :).
Ok thanx.. ik bedacht me net al (zie edit vorige post) dat mijn ontwerp niet ging werken.
'k zal morgen eens wat onderdeeltjes halen en kijken of jouw schema ook in de praktijk werkt :)

Verwijderd

Nou, om bij geen spanning een groene LED te laten branden en bij wel spanning een rode zou je het zo kunnen doen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new3/IDE_HDDLED3.PNG

De HDVUmeters met LM3914 werken anders, daar is elk LEDje opgenomen in een open-collectorschakeling van het IC, het LEDje wordt dus met de anode op voedingsplus aangesloten en met de kathode op de IC-uitgang.
Dat vereist weer een andere aanpak, dus je moet eerst van een bepaalde stuurschakeling uitgaan, en daarna de eindtrapjes ontwerpen.
Pagina: 1