Toon posts:

[HT] Centerspeaker bouwen voor Elipson 1303ft set

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Daar gaat ie dan:

Ik wil dus voor mijn geliefde Elipson's een centerspeaker gaan bouwen.

Ik wil graag dezelfde hogetonendriver gebruiken als de elipsons om het geluid een beetje homogeen te houden.

Visaton MHT12

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/mht12.jpg

hij is vanaf 3000Hz inzetbaar. 91dB 1w/1m

Nu ben ik op zoek naar een stel mid/basdrivers om de center compleet te maken.
Het budget voor de mid/bas drivers is +/- 50-75 euro p/st

De kandidaten:

Alcone 5.25HE-s

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/ac525.jpg

Peerless HDS134

Afbeeldingslocatie: http://www.dieboxhifi.de/media/peerless/Hds134(250).jpg

als iemand nog ideeen heeft omtrent geschikte drivers.

De kast moet iets worden van 600 x 400 x 150 mm

ik heb een klein schetsje gemaakt van hoe ik het graag wil:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/center42.jpg

Zal ik de baspijpen naar voren laten eindigen of naar achteren?

Hoe zal ik het filter aanpakken? 2-weg of 2,5 weg. Moeten de units eerst worden gemeten voordat ik een filter kan simuleren? Ik heb weinig ervaring met het maken van filters. Misschien nog handige links..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 18:02 ]

Verwijderd

Mmm, baspijp naar 8eren met een center lijkt met niet echt een goed idee, je krijgt dan allemaal bonkerige effecten (tenminste als jij zon ding ook neerzet zoals de meesten dat doen)

Het filter is 2.5 weg als je bebruik maakt van 2 woofers, 2 weg is alleen bij 1 woofer en 1 tweeter.

Ik zou zelf voor een woofer en 1 tweeter gaan, (vanwege je buget) omdat je dan gelijk een klasse hoger zit met je wooferkeuze.

En hier een aantal sites:

Voor je wooferkeuze:
http://www.klingtgut-lsv.de/shop/

Informatie over filters is het makkelijker om een boek te lezen, bijvoorbeeld het overbekende loudspeaker cookbook van Vance Dickson (vertaald naar NED door Electuur)

Veel succes met het bouwen... (al denk ik dat je voor een echt goed resultaat toch wel iets moet kunnen meten...)

Enkele voorbeelden:
-Seas W 151 AL 15 cm TMT, Alu Membran, Phase Plug, bis 3 khz einsetzbar, A 65Euro
-Focal 6 V 3211 B, A 70Euro
-Peerless HDS 182 A 71 Euro
Of de
-Vifa 13 MN 125/8 /Vifa 17 WN 225/8 (res. 50 en 60 Euro)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:33

JT

VETAK y0

2,5 weg is toch 1 tweeter voor hoog, 1 woofer voor midden/laag en nog 1 woofer voor laag "? Tenminste, zo is het hier wel iig. Volgens mij is het gewoon 2 weg.

Reflex pijpen naar voren, geeft minder plaatsingsproblemen.

Kep zelf nog een vraagje: ik meen iets gehoord te hebben dat 2 drivers in dezelfde gedeelde behuizing een boost van 6dB oplevert ipv 3dB, klopt dat ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Wat jij zegt over 2.5 weg klopt idd, je kan ook voor D'appolito opstelling gaan (en het daarbij horende filter) wat je als een 2 weg beschouwd. :)

Verwijderd

JT schreef op 24 July 2003 @ 18:41:
2,5 weg is toch 1 tweeter voor hoog, 1 woofer voor midden/laag en nog 1 woofer voor laag "? Tenminste, zo is het hier wel iig. Volgens mij is het gewoon 2 weg.

Reflex pijpen naar voren, geeft minder plaatsingsproblemen.

Kep zelf nog een vraagje: ik meen iets gehoord te hebben dat 2 drivers in dezelfde gedeelde behuizing een boost van 6dB oplevert ipv 3dB, klopt dat ?
Als je ze in fase op dezelfde bron aansluit wel, dan word de impedantie de helft keiner en gaat je bron 2x meer vermogen leveren. Dat levert 3dB extra op. Ook is het acoustische vermogen verdubbeld (t.o.v. een enkele driver) wat ook een toename van 3dB betekend.
Die 6dB is namelijk t.o.v. een enkele driver bedoeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat een d'apollito opstelling het beste resultaat geeft. Ik denk dat die HDS182 te groot is voor een 3kHz kantelpunt.

Verwijderd

ja, ik zou zelf voor een kleine vifa oid gaan, of seas natuurlijk.
De drivers waar ik voorbeelden van gaf waren allemaal red. geschikt (de HDS is Echt niet te groot voor dat kantelpunt)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:33

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 19:38:
[...]

Als je ze in fase op dezelfde bron aansluit wel, dan word de impedantie de helft keiner en gaat je bron 2x meer vermogen leveren. Dat levert 3dB extra op. Ook is het acoustische vermogen verdubbeld (t.o.v. een enkele driver) wat ook een toename van 3dB betekend.
Die 6dB is namelijk t.o.v. een enkele driver bedoeld.
Hoezo neemt je akoestisch vermogen toe ? Wat bedoel je daarmee ? Is dat een winst omdat je 2 drivers in dezelfde behuizing zet ? Want als je 2 woofers in beide een eigenkast zou aansluiten en je zou deze op dezelfde bron aansluiten dan heb je maar 3dB winst.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Je Displacement is het membraam opp*je xmax naar voren (of achteren natuurlijk). Met akoustisch vermogen wordt hier membraam opp bedoelt. dit krijg je 2* zo veel, dus hoeven je woofers minder hard te werken.

De andere 3db winst zit hem in het feit dat je impedantie (als je ze iig parallel aansluit) zakt naar 4 Ohm (als je eerst 8 had), bij 4 Ohm staat er meer vermogen over je luidsprekers heen en krijg je dus meer output....

Verwijderd

Ik kan helaas nergens vinden wat de Fs van deze tweeter is. In ieder geval niet crossen onder 2xde fs.

Als dat uitkomt op bijvoorbeeld. 3500hz, zoek dan 2 middentoners die tot ongeveer 5000hz nog geen rare pieken geven (uitkijken dus met aluminium drivers). Dat is vooral belangrijk bij de keuze van de drivers.

Het verhaaltje van de 6db boost staat hierboven al mooi uitgelegd. De extra 3db is dus eigenlijk fake omdat je versterker op een lager ohmage gaat werken. In serie aansluiten zou bijvoorbeeld geen verhoging van de output geven.

Verder is het heel belangrijk om de fase's correct te krijgen, geen simpele taak. Dat is dus belanrhijk omdat hij anders erg slecht afstraalt. Neem ook niet te grote drivers, liefst 13cm of iets in de buurt. Ook om hem beter te laten afstralen.

Tevens nog een tipje als je de box gaat meten voor filterberekeningen. Stem hem af op ongeveer 15graden van de hoofdas als je niet helemaal voor de center zit. Op zich gaat dit wel een beetje ver voor een "simpele" spraakweergever, maar teveel moeite doen bestaan natuurlijk niet ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het programma speakerworkshop gedownd ziet er allemaal veel belovend uit. Volgende week heb ik vakantie en dan zal ik het gaan uitzoeken.

Viavia nog een setje speakers in m'n handen gekregen. Wie weet is het wat.

2 x JBL p-52 13cm

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/drivers203klein.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/drivers202klein.jpg

Dit zijn eigenlijk autowoofertjes. Kan nergens de t/s para's vandaan halen. Heb JBL even gemaild, we zullen zien. De speakertjes zijn 4 ohm zou dit een probleem worden? ze zien er ieg goed uit. Thermalum-Polypropylene conus. butylrubberen ophanging. basket van kunststof.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 17:38 ]

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 14:36

w00Dy

Make soap, not war

4 ohm, naja met een zobel netwerk kom je er wel uit

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

he, maar.. bij die p52 hoort toch nog een tweeter? Die hoort op de plek van die punt te zitten. Met een ombouwsetjes kan je van de coax een compo maken als ik mij niet vergis.

enneh... als je ze weg doet.. :)

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Hehe je wilt ze hebben. Ik zal eens vragen wat ie er voor moet hebben. Ik heb geen flauw idee of dit wel een goeie speaker is :?
Ik heb ze even vergeleken in free air met de elipsonmids en ze gaan wat zachter en er komt wat meer laag vanaf, ze klinken wolliger. Volgens mij is er wel wat mee te maken. Die titanium tweetertjes zijn in gebruik door die gast waar ik ze van heb. Nu zit er een 'nep' fasekegel in

Verwijderd

Topicstarter
Wat doet een zobelnetwerk precies?

Verwijderd

Een zobelnetwerk vangt impendantiepieken en -dippen op. Hierdoor is de filter beter af te stemmen ;)

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 13:18

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 17:59:
Zal ik de baspijpen naar voren laten eindigen of naar achteren?
Volgens mij kun je de basreflex helemaal achterwege laten en hoef je ook niet al te veel aandacht te besteden aan het laagbereik van je centerspreaker.

Bij een centerspeaker gaat het erom dat'ie een mooie weergave heeft van het spraakbereik. De centerspeaker wordt alleen gebruikt om spraak 'uit het scherm' te laten komen, zodat je gefocussed bent op het scherm en niet al teveel afgeleid wordt.

zie bv: http://www.roister.com/eng/theater1.htm

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik die speakers ook in serie kunnen zetten dan is de imp. nom. 8 ohm.

Weet er iemand een pagina waar ik eens wat kan lezen over d'appolito opstellingen en het bijbehorende filter. Ik kan er bar weinig over vinden.

Hoe kan ik nu het beste aan de slag voor het filter? Eerst de kast bouwen. de units erin en dan een freq. response meten. Vervolgens een filter daarop bouwen? kan ik de freq. resp. maken met een 'simpele' db meter?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 20:00 ]

Pagina: 1