Toon posts:

jsp met postgresql als odbc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben eerlijk gezegd nieuw op het gebied van linux en wil graag weten hoe ik het voor elkaar krijg om met behulp van JSP (Java Server Pages) een System Wide (die dus overal benaderbaar is) ODBC datasource opzet. Ik gebruik PostgreSQL 7.3 en heb al de nieuwste postgresql odbc client gedownloaded. Maar nu?
Hoe schrijf ik zo'n HTML pagina die bijvoorbeeld de tabel PRODUCTEN weergeeft in een webpagina? Hoe kan een pagina schrijven waar ik deze gegevens kan veranderen?
Is hier een goede linux howto op het internet voor te vinden en zoja hoe vind ik die?
Misschien is het niet van belang om te zeggen dat er odbc bijkomt, want dat is alleen voor gebruik met word en excel.

Als je de opdracht in stappen voor me kunt opsplitsen ben ik ook al tevreden.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zou je voor java niet met JDBC gaan werken :?

En het opzetten van een java-servlet-container -> zie bijvoorbeeld jboss.org of tomcat op apache.org

en voor jdbc van postgresql, zie jdbc.postgresql.org

[ Voor 64% gewijzigd door ACM op 24-07-2003 17:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee alsjeblieft niet van java wordt ik aggresief en krijg ik hoofdpijn.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 15:04
UnixODBC geinstalleerd? Daar zit standaard een PostgreSQL-ODBC-driver bij dacht ik... vervoglens kun je vanuit je JSP-script een ODBC-connectie maken naar je PostgreSQL-database...

Ik heb zelf geen ervaring met JSP... wel met ODBC vanuit PHP (op een linux-bak uiteraaard).

[ Voor 21% gewijzigd door jurri@n op 24-07-2003 17:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
hoe zet ik dan eigenlijk een odbc brug op die overal zichtbaar (system wide) is?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

huh :?

wtf moet je met JSP als je van java aggresief wordt en hoofdpijn krijgt.
Lees je es in in de materie, want je kan blijkbaar ook al niet lekker met Java zelf overweg (hence de aggresiviteit en hoofdpijn).

Java (en dus ook JSP) kan je wel met ODBC gebruiken, maar alleen met een JDBC-ODBC bridge, dus dan zou je JDBC-ODBC-ODBC-postgresql gebruiken, ipv JDBC-postgresql...
Verder, JSP's kun je waarsch alleen uitvoeren met (Java) Servlet containers. Magoed, dat wil je dus blijkbaar niet, succes met je JSP dan...

Verwijderd

Topicstarter
ah dus met unixodbc zet ik een odbc brug op, en wat moet ik intikken als de html/jsp?

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Je wilt geen Java maar gebruikt wel JSP? Beetje rare (onjuiste) instelling :+ .

JDBC betekent niet geen ODBC gebruiken: er is ook een ODBC driver voor JDBC. JDBC definieert slechts een eenvoudige verzameling interface om een database te benaderen. Drivers voor specifieke databases implementeren deze interfaces. De JDBC driver van PostgreSQL is behoorlijk ok.

edit:
grrr ... had kunnen weten dat ACM wel zou reageren ;)

[ Voor 9% gewijzigd door mbravenboer op 24-07-2003 17:49 ]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
I.R-nothelldesk: ah dus met unixodbc zet ik een odbc brug op, en wat moet ik intikken als de html/jsp?
NOFI, maar ik zou eens beginnen met wat simpel JSP werk. Zonder databases allereerst. Je beseft dan vanzelf wel wat JSP is en hoe Java en servlets in dit geheel passen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 17:47:
en wat moet ik intikken als de html/jsp?
Dat is nou juist zo leuk om zelf uit te zoeken.. Elk simpel JSP-boek legt al uit hoe je databases kan gebruiken, het leuke van JDBC is dat je vrijwel compleet gescheiden wordt van de onderliggende database en dus ook daar weinig specifieks van hoeft te weten (wat het boek lekker algemeen kan houden).
mbravenboer schreef op 24 July 2003 @ 17:48:
edit:
grrr ... had kunnen weten dat ACM wel zou reageren ;)
Er staat postgresql in de titel ;)

Verwijderd

Topicstarter
lompe vraag, misschien begrijp je me dan goed. Ik ben asp gewend, bestaat er ook een asp server voor linux?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Euh, das WEER wat anders. Maar ik geloof dat chillisoft ASP wel redelijk aardig is, zij het dat je er voor moet betalen.

MS heeft nooit zo'n moeite gedaan om ASP groot te krijgen op andere platformen dan hun eigen... Als je een simpele webscriptingtaal op linux wilt gebruiken ben je wellicht beter af met PHP.

Verwijderd

Topicstarter
nou we proberen de overstap naar JSP iedereen bedankt voor het antwoorden.
Moet lukken. Puzzelen is mijn favoriete bezigheid.
Pagina: 1