Toon posts:

[HTML in Email] Breedte van de pagina - Welke norm?

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij webpagina's is het altijd de bedoeling dat je de pagina nog een beetje leesbaar maakt voor de mensen met een wat lagere resolutie (800*600 bv) - Je pagina maak je dan dus een pixel of 750 breed.

Maar hoe zit dat bij HTML in Email? Welke 'norm' wordt daar gebruikt? Email-previewers zijn immers vaak wat kleiner dan de ruimte die een webpagina in een browser krijgt.

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08 15:43
E-mail previewers kan je resizen, ik lees e-mails trouwens ook nooit op volledig formaat als ik ze open, dus hou 't vooral smal genoeg :).

Echt normen zijn er niet voor zoiets.

Skat! Skat! Skat!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik gebruik hier 500px breed voor klanten.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
coubertin119 schreef op 24 juli 2003 @ 17:31:
E-mail previewers kan je resizen, ik lees e-mails trouwens ook nooit op volledig formaat als ik ze open, dus hou 't vooral smal genoeg :).

Echt normen zijn er niet voor zoiets.
Webbrowsers kun je ook resizen :) Maar je moet er rekening mee houden dat mensen die op 800x600 draaien niet hun vensters gaan verkleinen omdat dat niet praktisch is aangezien er niks meer op het scherm past.
offtopic:
Ik verafschuw html-mail dus bouw ook een optie voor tekst-mail ;)

Verwijderd

Zelf hou ik meestal een "standaard" aan van ongeveer 580px breed, maar een echte standaard is er idd niet. Kijk gewoon eens wat naar andere nieuwsbrieven, neem het gemiddelde en je hebt een redelijk idee hoever je kan gaan.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 13:14

samo

yo/wassup

Sommige mensen gebruiken outlook (bijvoorbeeld) met Outlook bar, met folder view. Mensen hebben soms lange namen in folders staan.... enz...
Zo zijn er meer redenen om je preview pane re resizen... dus zelfs met een resolutie van 1024xnogwat blijft er minder en minder over...
(plus de mensen die outlook niet maximizen...)

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 16:09

Blauw

De Schreeuw

500 lijkt me wel aardig, maar als het minder breed kan doe ik het meestal nog ietsjes minder, 450 bijvoorbeeld. :)

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

De standaard breedte voor HTML emails is 640 pixels.

[ Voor 6% gewijzigd door 2 op 24-07-2003 19:02 ]

Verwijderd

2 schreef op 24 July 2003 @ 19:01:
De standaard breedte voor HTML emails is 640 pixels.
heb je hier een bron/link van?

Verwijderd

inderdaad ik heb laatst voor een mailing naar gebruikers van een telecom bedrijf ook de lengte van 500 (naja om psies te zijn 520) gebruikt, staat netjes, niet te groot maar zekers niet te klein.

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:40

Dutch_guy

WYSIWYG

Voor een grote klant van ons, hanteer ik altijd 600 breed, maar dan wel met een lage top & left marge.

Pay peanuts get monkeys !

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Kijk eens naar een Outlook (Express) venster op 800/600 bijvoorbeeld. Zet wat balken aan en kijk wat je overhoudt. Je kunt dan zelf beslissen hoeveel je rekening overal mee wilt houden en dit hangt ook behoorlijk van je doelgroep af.

Wat betreft HTML standaarden is het HTML3.2 of 4 en geen CSS wil je zeker zijn dat het in zo goed als alle html-capable emailclients leesbaar is (o.a. ook web-mail).

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Hmmm... Ik heb nooit problemen gehad met CSS in de e-mail. Heb het ook getest op diverse mail-clients. In eerste instantie deed Hotmail niets met de CSS, echter als je die in de <body> plaatst, i.p.v. in de <head>, dan werkt het prima!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Als je al CSS gebruikt inderdaad inline styles. Veel Groupware pakketten zoals Groupwise kunnen echter helemaal niet met CSS overweg. En veel bedrijven gebruiken dit soort pakketten. Bovendien weet je niet wat de mensen in het buitenland allemaal draaien.

De eisen voor email en web zijn dan ook compleet anders. Email loopt vele jaren achter wat dat betreft.

Deze informatie komt voornamelijk van een Amerikaans bedrijf waar we eens mee samengewerkt hebben die niks anders deed dan mailings. Die hadden hele documenten met dit soort eisen.

Ietwat verouderd overzichtje:
http://wilsonweb.com/wmt6/email-client-summary.htm

[ Voor 28% gewijzigd door Bosmonster op 25-07-2003 10:55 ]

• Dutch_guy

Dutch_guy

WYSIWYG

Hier nog een handige link: (ietwat verouderd, helaas)

http://wilsonweb.com/wmt6/email-client-summary.htm

Hahaha, krijg nou wat. Zelfde link geplaatst met bijna dezelfde bewoordingen,ongelofelijk....

[ Voor 32% gewijzigd door Dutch_guy op 25-07-2003 11:00 ]

Verwijderd

Ik hou zelf 45em aan en positioneer het geheel in het midden. Bij 800x600 hou je dan redelijk ruimte aan de zijkanten voor scrollbalken en op grotere formaten staat hij dan mooi in het midden. Op 1024x768 kun je hem goed zien/lezen in het "previewpane", ook als je je outlookmappenbalk links hebt staan.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Zelf maak ik gebruik van 500pixels breed en dan vaka nog kleiner waarbij ik het middenstuk gewoon centreer
Pagina: 1