Toon posts:

VPNRouter vs Adslmodem

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een linksys BEFVP41 router geconfigureerd voor een vpn verbinding. De adsl lijn zit aan een SMC modem/router. de laatste heeft geen vpn functie.

De modem moet ppptp praten met de Linksys. Dit lukt niet, wanneer de router mooet connecten, krijg ik "can not connect to ppptp server" (dit is de smc modem)

SMC config
LAN: 192.92.93.21
WAN: 81.bla.bla.45

Linksys config moet zijn (denk ik)
WAN adres: 81.bla.bla.45 (zelfde dus)
LAN adres: 192.92.93.250
DNS server: 192.92.93.21
GAteway: 192.92.93.21

De modem support L2TP en PPTP pass through voor VPN, maar hoe krijg ik dat voor elkaar???

Help me, dit is ook nog al dringend.......

Dank bij voorbaat.... _/-\o_

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
wat is dat????

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Ik wist niet dat 192.92.x.x Lan was?

Maar anyways je wil dus een vpn server draaien achter je modem? of moet je router een PPTP connectie naar je modem opzetten?

Verwijderd

Wat wil je nu precies? Gaat het om je ADSL verbinding, wil je je ADSL-ip op die linksys router hebben, of wil je van buitenaf met een client een VPN verbinding opzetten met die linksys?

Overigens zou ik een ander intern IP adres nemen, de adressen welke je nu gebruikt voldoen niet aan de regels voor private subnetten..

Verwijderd

Topicstarter
De linksys router fungeert als VPN server. Deze moet een pptp connectie maken naar de adsl modem om naar buiten te kunnen praten. Wanneer ik connect lukt dit dus niet "can not connect to pptpserver" . Hij ziet de modem dus niet, ik heb al verschillende poorten geopend waaronder port 1723 maar geen resultaat.

De linksys router praat dus door de modem naar een andere router die hetzelfde is opgezet. overigens werkt het daar wel met een alcatel 510 modem.

<edit>
Mijn adsl connectie opzich werkt dus wel.
<edit>

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 18:58 ]

Verwijderd

Deze moet een pptp connectie maken naar de adsl modem om naar buiten te kunnen praten.
waarom?

Verwijderd

Topicstarter
Alle clients maken dus via de router een connectie naar het internet. De vpn gaat ook over het internet. De smc-modem zit dus tussen de vpn router en het internet in.

Hoe moet de router anders een connectie maken naar het internet? Dit moet toch door het modem??

Ik gebruik een aparte linksys vpn router omdat ik met de SMC modem/router geen behoorlijke vpn kan opbouwen.

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

offtopic:
Dat is dat Predator (herkenbaar als Mod aan zijn rode naam) jouw topic verplaatst heeft van Professional Networking & Servers naar Network Troubleshooting.

[ Voor 4% gewijzigd door _WgV_ op 24-07-2003 19:05 ]

#StopBurningStuff

Verwijderd

Topicstarter
Bij de WAN configuratie van het SMC modem is de encapsulation momenteel geconfigureerd als PPPoA LLC , moet dit dan ook niet PPTP zijn??? Als dat het geval is dan moet ik dus een andere modem hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees dat ik niet helemaal duidelijk ben, ik heb wat rondgezocht en inmiddels wat veranderingen gedaan. Dit is hoe het nu is opgezet.

SMC modem configuratie
WAN IP: 81.bla.bla.45 (IP adres van provider)
LAN IP: 10.0.0.138
encapsulation PPPoA LLC

Linksys Router config
LAN IP 192.92.93.250 (dit is de range van het interne netwerk)
WAN ip: 10.0.0.138
Default gateway: 10.0.0.138
DNS: 10.0.0.138

De router kan dus geen PPTP server vinden, wie weet wat er aan de hand is? Ik vermoed dat de modem niet geschikt is voor PPTP op deze manier. Op de doos staat echter "supports VPN passthrough (PPTP & L2TP) capabilities". Deze opzet werkt wel met een Alcatel 510 modem die kon echter niet op korte termijn krijgen, daarom probeer ik dit liever eerst, voordat ik deze weer moet inruilen.

Verwijderd

Ik denk dat je heel wat begrippen door elkaar aan het halen bent.

Doe eens het volgende: begin met gewoon netwerk+internet. Dus: laat je modem een verbinding opzetten met je ISP:

Modem config:
Wan IP : ISP
Lan IP: 10.0.0.138

Router:
Lan IP 192.168.1.1
Lan Range: 192.168.1.2-192.168.1.254
Def. Gateway 10.0.0.138

Als je internet-sharing helemaal werkt, pas dan ga je bezig met je VPN. Goed je wilt dus van buitenaf een VPN opzetten met die linksys.

Voor PPTP doe je dit door:

- TCP en UDP port 1723 forwarden van modem naar router
- GRE (protocol 47) forwarden vanaf poort 0 en 1723 van je modem naar je router

Verwijderd

Ik zou de router een ipadres laten krijgen en niet je modem

Verwijderd

Topicstarter
Het internet sharen werkt, dan heb ik de router dus niet aangesloten. Ik weet dat de interne IP range wat vreemd is maar zo is het interne netwerk door onze leverancier opgezet, Op zich werkt dit ook goed, zolang je alle clients en de router in de zelfde range zet.

port 1723 had ik geforward naar de router dit echter geen effect.
van GRE, protocol 47 heb ik nog nooit gehoord, hier zal ik eeens naar kijken
Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 12:54:
Ik zou de router een ipadres laten krijgen en niet je modem
Als je bedoelt dat ik username en passw van provider in de router moet tikken, dan heb ik dat al gedaan. Echter de modem zit vast aan de adsl lijn naar buiten, dus dan wordt het ip van de modem toch voor de router het WAN IP??

Verwijderd

Wat wil je nu precies? Wil je vanuit je netwerk een uitgaande verbinding opzetten? In dat geval dien je als IP voor PPTP idd het adres van de VPN-server op te geven, en niet die van je modem. Wil je een inkomende VPN verbinding hebben, dan moeten die forwards genoeg zijn.
dus dan wordt het ip van de modem toch voor de router het WAN IP??
Nee.

inkomend
Jij bent een aankomend VPN pakketje, je wordt gemaakt door de VPN client welke zich ergens op internet bevindt. Als 'AAN' adres heb jij het WAN IP adres van een SMC modem meegekregen. Bij aankomst op die modem stuurt het modem jou direct, zonder wijzigingen door naar een interne PC (het modem veranderd het 'AAN' veld). Je komt dan aan bij de VPN server, je hebt als 'aan' adres het (interne lan)adres van die VPN server en als 'van' adres het publieke IP van de VPN client. De VPN server zal dus een antwoord sturen naar dit IP.

Voor inkomend is dus een port-forward nodig!

uitgaand
Jij bent een aankomend VPN pakketje, je wordt gemaakt door de VPN client welke zich ergens op internet bevindt. Als 'AAN' adres heb jij het IP adres van deze server, als 'VAN' adres het (interne) adres van jouw PC. Aangezien je PC als default route een router heeft, vertrek je richting router. Op de router staat als default route een modem, dus vertrek je naar het modem. Het modem ziet je aankomen, en ziet dat je het internet op wilt. Hiertoe ript hij je 'aan' adres, en plakt daar z'n eigen (WAN) ip in. Daarnaast maakt hij een aantekening dat je er langs bent gekomen. Bij aankomst op de VPN-Server heb je als 'VAN' adres het WAN-ip van het modem, en als 'AAN' adres het adres van de VPN server. Als de VPN server antwoord, stuurt hij dit antwoord dus naar het modem. Echter, doordat het modem heeft aangetekend dat jij daar langs bent geweest, weet het modem zelf dat het antwoordpakket door moet naar de interne PC.

Voor uitgaand is geen port-forward nodig, wel NAT.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 13:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn 2 kantoren. 1 in holland en 1 in de UK. Allebei hebben ze een adsl aansluiting met modem en een router. Dus:

kantoor 1 (NL)
clients <==> router <==> adsl modem
<==>
---------------------------------
[Internet / VPN verbinding]
-----------------------------------
<==>
adsl modem <==> router <==> clients
kantoor 2 (UK)

Het VPN gaat dus vanuit beide kantoren over en weer, dus de poorten 1723 moeten openstaan aan beide kanten en aangezien er ook wat uit gaat is er ook NAT nodig.
Pagina: 1