Toon posts:

P4 te heet, Garantie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb hier het volgende probleem:

Mijn P4 2.53 Ghz 533 FSB Costa Rica C core @ 1.5 Volt nooit oc'ed word veels, maar dan ook veels te heet (75 graden idle), dit terwijl er een swiftech MCX478 heatsink opzit met een 8 cm delta fan @ 7 volt.

Ik heb deze Heatsink + fan gekocht omdat het met de standaard intel cooler toendertijd nog erger was: 65 graden idle toendertijd. Nadat ik de Swiftech + delta fan had gekocht was de processor 40 graden idle, waar ik tevreden over was. Tot mijn verbazing merkte ik dit echter vandaag op. Ik gebruik voor deze HSF standaard Coolermaster koelpasta.

Eerst dacht ik dat dit aan het contact tussen de processor en heatsink lag, of dat er te veel koelpasta op zat, maar na dit allemaal gecontroleerd te hebben, is dit gewoon zoals het hoort (core is net zichtbaar door de koelpasta en egaal, en de schroeven van de heatsink zitten erg stevig).

Na aan de heatsink gevoeld te hebben verbrande ik zo ongeveer mn handen eraan, ondanks dat de kast open stond en de processor idle was. De omgevingstemperatuur is op dit moment 23 graden. Ik heb zo nu en dan het gevoel dat de processor met clock throtling bezig is als ik wat aan het doen ben op mn pc (beetje het beeld dat je op Toms Hardware zag als hij een heatsink van een P4 trok: unreal liep toen in 'schokken').

Ik begin het gevoel te krijgen dat dit gewoon aan de processor ligt, en dat deze defect begint te raken, aangezien ik mijn inziens alle opties bij langs ben gelopen.

Mijn vraag nu:

Kan ik aan de hand van het voorgaande verhaal garantie claimen, ik bedoel, ik denk dat je op zn minst kan verwachten dat je op een goed geinstalleerde Swiftech MCX478+ delta fan een fatsoenlijke temperatuur kan behalen, en dat de processor niet aan clock throttling doet als je de processor belast...

= edit =
het gaat om dit systeem:
P4 2.53 Ghz 533 Mhz FSB met Swiftech MCX478 + Delta fan @ 7 volt
Radeon 9700 pro
MSI 845PE Max
2 x 256 MB Twinmos geheugen 333 Mhz
550 watt Dual fan Q tech voeding
60 GB 7200 rpm Maxtor FDB + koeling
Plextor CDRW 48x24x48
Floppy Disk Drive
2 x 100 mbit NIC

alles @ standaard

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 16:19 ]

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Mja, toch zou ik denken aan een verkeerde bevestiging of iets anders.
wat zijn je temps als je fan op 12V staat?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Ik denk niet dat een processor zomaar zo veel meer stroom neemt, dat lijkt me wel héél raar.

Is je tempsensor wel goed?? wordt de procesor wel echt zo heet?

Als je processor heet wordt en het koelblok niet dan is er slecht contact tussen de processor en de HSF. lezen is een vak.

Een HSF krijg hier niet 'zomaar' op 75 graden hoor. dan moet er een slechte airflow zijn, is je kast ook warm van binnen ?

Een outtake fan wil namelijk wel eens wonderen verrichten en soms krijg je ook rare dingen als je een outtake via de voeding hebt en 1 intake fan hebt. Mijn kast wordt dan ook heet en maak ik van allebij een outtake dan wordt alles perfect gekoeld.

Als de processor dan warm BLIJFT dan ga ik eerder het moederbord of de voeding verdenken want die leveren de stroom aan de processor en de processor zelf zit zo microscopisch in elkaar dat er wel heel wat mis moet zijn wil ie gewoon doordraaien en heet worden tegelijk.

[ Voor 58% gewijzigd door Fairy op 24-07-2003 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
het koelblok is erg heet, te heet om een poosje lang aan te raken, de tempsensor zit toch ingebakken in de P4? Bovendien heb ik het gevoel dat de processor zo nu en dan aan het clock throtling is, het beeld gaat in schokken en erg traag, na een poosje verdwijnt dit weer, en aan de temp metingen te zien, koelt de processor dan een beetje af (van >75 naar 70). Als ik de fan @ 12 Volt doe (wat ik nu maar voor de zekerheid gedaan heb, maar dit maakt een idioot kabaal), word de proc 68 graden idle, nog steeds veels te warm dus. Dit zijn toch geen normale temps meer voor een P4?

= edit =
de kast staat open btw

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 16:26 ]

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-08 11:30

Sm0k3r

cough...cough...

Verwijderd schreef op 24 juli 2003 @ 16:26:
het koelblok is erg heet, te heet om een poosje lang aan te raken, de tempsensor zit toch ingebakken in de P4? Bovendien heb ik het gevoel dat de processor zo nu en dan aan het clock throtling is, het beeld gaat in schokken en erg traag, na een poosje verdwijnt dit weer, en aan de temp metingen te zien, koelt de processor dan een beetje af (van >75 naar 70). Als ik de fan @ 12 Volt doe (wat ik nu maar voor de zekerheid gedaan heb, maar dit maakt een idioot kabaal), word de proc 68 graden idle, nog steeds veels te warm dus. Dit zijn toch geen normale temps meer voor een P4?

= edit =
de kast staat open btw
misschien heb je hele tere vingertjes :P
wat voor kast heb je??? ik heb chief met 4 kastkoelers en blijf 34 graden met luchtkoeling tmd fan met akasa heatsink.

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

Verwijderd

Topicstarter
gewoon een standaard sweex kast van 1 mm staal (hij staat open). Ik snap er onderhand helemaal niks meer van...

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Een open kast is een nadeel hoor, geen voordeel. De luchtstroom is dan veel kleiner

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Technische PMG FAQ

en daarin:

Hoe warm mag m'n CPU worden?

http://users.erols.com/chare/elec.htm
P4-2.53G [...] 72° C
Je had maw kunnen opzoeken dat deze temp te hoog was.

Mbt garantie claimen... tja, waarop? Als de heatsink loeiheet wordt is het duidelijk dat er niets mis is met het contact CPU-HSF. Dat kan aan twee dingen liggen dus, een CPU die te heet wordt of een slechte airflow (wat op zijn beurt weer kan komen door de CPU fan, of door gewoon een kast waar het hete lucht nergens heenkan).

Wat is je case temp? (is dat die 'omgevingstemperatuur' waar je het over hebt of is dat buiten de case?)

Blaast de voedingsfan wel de goede kant op :? (dus hete lucht uit de kast naar buiten)

Mocht je ruim voldoende airflow in je kast hebben en met kast open hetzelfde hebben, dan zou het aan HSF of CPU kunnen liggen. Maar om dat te bewijzen zul je de HSF op een andere P4-2.53 moeten draaien...

* dion_b zou als winkelier iig in eerste instantie uitgaan van gebrekkige airflow...

Oslik blyat! Oslik!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Ik zou in elk geval even kijken waar de schoepen van de fan naartoe draaien zodat je zeker weet dat de lucht TEGEN de HSF aangebrazen wordt. Meningen hierover zijn verdeeld maar ik vind het persoonlijk nog altijd het beste dat de fan er tegenaan blaast omdat het veel directer is maarja.

Daarnaast de airflow checken, kast dichtdoen en meten en eventueel de fan van de cpu er af halen, laten draaien en kijken of ie wel genoeg lucht verplaatst. Kijk in de bios ook even of de rotatiesnelheid goed is (5000+).

Verwijderd

Heb je al gecontroleerd of de afgegeven spanning op de CPU ook daadwerkelijk 1,5 volt is?
Mocht die bijvoorbeel 1,8volt zijn dan is die temperatuur nog wel redelijk goed te verklaren.
Even in je bios kijken of via een tooltje in Windows (mainboard monitor ofzo).

Verwijderd

Topicstarter
als dion_b mijn post gelezen had, zou je kunnen zien dat mijn kast open stond, en mijn casetemp "dus" mijn omgevingstemperatuur was, en ja ik wist ook dat dat te hoog was voor een P4, vandaar dit topic dan ook. Garantie claimen waarop? Nou ik dacht in eerste instantie de processor, maar bij nader inzien zou het misschien ook aan het moederbord kunnen liggen (teveel stroom leveren aan processor als dit mogelijk was?) .

En ik was ook uit gegaan van een gebrekkige airflow of aan slecht contact tussen heatsink en processor, maar dit is dus gecontroleerd zoals je in de startpost had kunnen lezen, bovendien was er niks aan de processor + HSF veranderd, en had deze eerder (toen ik hem net gekocht en geinstalleerd had) een temp van 40 graden idle, en 45 tot 50 graden stressed, met de delta fan @ 7 volt.

= edit =

ik had ook gecontroleerd of er daadwerkelijk 1.5 Volt over de processor stond, 1.49 volt geeft het mobo aan.

= edit2 =

De fan blaast tegen de heatsink aan, en er zit geen rpm meter op, zodat ik het toerental in de bios niet kan zien. Ik begin me nu echt af te vragen of ik wat verkeerd doe, en wat dan :/

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 16:50 ]

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Heb je niet toevallig een ander P4 systeem in de buurt waar je de CPU op kunt testen?

Wat is de temp van je Northbridge? (en eventueel je hdd/geheugen - indien deze functionaliteiten door jouw mobo worden ondersteund)

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Verwijderd

Topicstarter
Jammergenoeg heb ik geen ander P4 systeem in de buurt waar ik kan testen (wel 5 AMD systemen, maar ja...). Hoe ik de temp van de northbridge ea moet meten weet ik zo niet, maar die zijn in ieder geval allemaal handwarm (alleen HD word tikkie heet aan de bovenkant, maar bij lange na nog niet zo heet als de heatsink :/)

= edit =
ik zal eens kijken naar een nieuwe bios, maar het lijkt me desondanks sterk dat deze zoiets zou kunnen oplossen. Ja het is een 533 FSB.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 17:10 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Is er niet een nieuwere bios versie te downloaden ? Waar dit probleem mischien voorkomt ?

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Zeker weten dat je een p4 met 533 bus hebt?

Every morning is the dawn of a new error.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

zit je heatsink niet vol stof ofzo?

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Mijn P4 2.53 Ghz 533 FSB, wordt idle maar 35 graden (met open kast)...... en ong. 55 full load.

Wat gaat er voor voltage's door?? Zou 1.55 moeten zijn.

Als de heatsink het wordt, dan maakt ze inderdaad wel goed contact met de processor.

[ Voor 28% gewijzigd door Frankie02 op 24-07-2003 17:19 ]

• henk jansen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06-2024
raymonvdm schreef op 24 juli 2003 @ 17:07:
Is er niet een nieuwere bios versie te downloaden ? Waar dit probleem mischien voorkomt ?
zulke dingen worden vaak niet in de changelog vermeld maar pak gewoon eens de laatste versie en kijk naar het resultaat.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

henkjansen schreef op 24 juli 2003 @ 17:18:
[...]

zulke dingen worden vaak niet in de changelog vermeld maar pak gewoon eens de laatste versie en kijk naar het resultaat.
Kun je wel doen maar zet dan wel effe de fan op full power en blijf evt met een extra fan want je wil niet dat ie vastloopt of gaat trottlen tijdens het flashen >:)

• Bluezy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Bluezy

kiss my As(s)us

http://www.msi-computer.nl :

845PE Max
BIOS Type AMI® BIOS File Size 558KB
Version 3.7 Update date 2003-5-21
Update Description -Modify CPU temperature detection
-Fixed cannot resume from S3 when using with Matrox G550 VGA card
Special note ,
Download 6580v37.exe

[ Voor 7% gewijzigd door Bluezy op 24-07-2003 17:31 ]

I'm partial to your abracadabra

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt MSI :(, het lag inderdaad aan het bios, hij is geupdate naar versie 3.4 en voila: mijn temps zijn ineens 50 graden idle en zakt naar ~40 graden idle, bij een casetemp van 40 graden aldus het bios (alhoewel deze mij sterk lijkt). Mijn koelblok voelt ineens STUKKEN koeler aan (gewoonweg koud).

Ik ben met stomheid geslagen, ik had nooit, maar dan ook nooit gedacht dat een bios zoveel uit kon maken in de vermogensdissipatie van een P4 (hooguit in het aangeven van de temp, hoewel ik dat ook betwijfelde met een ingebouwde temp sensor van de P4). Sluit het topic derhalve maar weer, en laat het maar een les zijn voor andere bezitters van een MSI 845PE Max :(

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 17:35:
ok, bedankt MSI :(, het lag inderdaad aan het bios, hij is geupdate naar versie 3.4 en voila: mijn temps zijn ineens 50 graden idle en zakt naar ~40 graden idle, bij een casetemp van 40 graden aldus het bios (alhoewel deze mij sterk lijkt). Mijn koelblok voelt ineens STUKKEN koeler aan (gewoonweg koud).

Ik ben met stomheid geslagen, ik had nooit, maar dan ook nooit gedacht dat een bios zoveel uit kon maken in de vermogensdissipatie van een P4 (hooguit in het aangeven van de temp, hoewel ik dat ook betwijfelde met een ingebouwde temp sensor van de P4). Sluit het topic derhalve maar weer, en laat het maar een les zijn voor andere bezitters van een MSI 845PE Max :(
Na alles gelezen te hebben kan ik tot een conclusie komen, de oude bios zorgde ervoor dat er VEEL te hoge voltage op de processor kwam te staan.

Tja, soms zijn sensoren niet te vertrouwen...zoals het geval dat de bios fout is!

There is no place like ::1

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 16:46:
als dion_b mijn post gelezen had, zou je kunnen zien dat mijn kast open stond, en mijn casetemp "dus" mijn omgevingstemperatuur was,
Lang niet altijd het geval. Mijn dual P2 systeem heeft bijv met gesloten kast (en geoptimaliseerde airflow) lagere temps dan met open kast (waarbij de fans lucht naar buiten blazen ipv langs de (passief gekoelde) CPUs en temp sensor op mobo.
en ja ik wist ook dat dat te hoog was voor een P4, vandaar dit topic dan ook.
Dat mag je dan ook in je openingspost aangeven ('75C te heet' roepen is iets anders dan 'CPU 75C, Intel geeft max van 72C aan')
Garantie claimen waarop? Nou ik dacht in eerste instantie de processor, maar bij nader inzien zou het misschien ook aan het moederbord kunnen liggen (teveel stroom leveren aan processor als dit mogelijk was?) .
Dat bedoel ik- je bent in eerste instantie er vanuit gegaan dat het de CPU was terwijl de oorzaak daar absoluut niet hoefde te zitten. Gelukkig is dat nu wel boven water :)
En ik was ook uit gegaan van een gebrekkige airflow of aan slecht contact tussen heatsink en processor, maar dit is dus gecontroleerd zoals je in de startpost had kunnen lezen,
Je zou bij mij ook hebben kunnen lezen dat ik bevestigde dat het duidelijk niet aan het contact lag...
bovendien was er niks aan de processor + HSF veranderd, en had deze eerder (toen ik hem net gekocht en geinstalleerd had) een temp van 40 graden idle, en 45 tot 50 graden stressed, met de delta fan @ 7 volt.
Een paar maanden na installatie zit er bij mij in de kast altijd wat stof. Het is waarschijnlijk dat je hierop gelet hebt, maar het staat wederom niet in de openingspost.
= edit =

ik had ook gecontroleerd of er daadwerkelijk 1.5 Volt over de processor stond, 1.49 volt geeft het mobo aan.
Dat is wat het mobo zegt, maar is die meting te vertrouwen...
= edit2 =

De fan blaast tegen de heatsink aan, en er zit geen rpm meter op, zodat ik het toerental in de bios niet kan zien. Ik begin me nu echt af te vragen of ik wat verkeerd doe, en wat dan :/
Tja, niets wat betreft HSF/CPU. Het lag dus aan je mobo. Excuses als de toon van mijn eerste post je wat in het verkeerde keelgat schoot, dat lees ik duidelijk uit deze reactie- maar goed, ik reageerde op de vooringenomenheid van jouw posts tot dan (jij wilde garantie claimen op een onderdeel terwijl het totaal niet bewezen was dat dat de oorzaak eigenlijk was). Gelukkig is de oorzaak en een werkende oplossing boven water gekomen voordat je naar de winkel teruggegaan bent voor de CPU. We zijn weer wijzer geworden :)

Oslik blyat! Oslik!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:36

star-saber

Ryzen

ik zou niet alle waardes geloven die je ziet hoor.
ik me bios is me cpu 36c in mainboard monitor weer 83 en in sisoft 20c :S

Verwijderd

Welke software gebruik je om je temperatuur te monitoren ?

Zelf heb ik ook een Asus p4p800deluxe met een PIV 3,02Ghz en de temp wordt niet hoger dan 37graden bij 70% load.

Bij gebruik van monitor software van het internet kreeg ik ook een temp van 125graden echter met de software van Asus zelf kwam de temp niet boven 37graden (zo voelt de proc ook aan) dus compleet verschillende waardes.

suc6 :)
Pagina: 1