Toon posts:

RAID0 en gewoon/RAID1 met 2 schijven opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een RAID-array bouwen, maar ik heb het nog nooit gedaan en ik weet er niet veel vanaf. Ik heb wel de al de hele FAQ door gelezen, en tien topics met RAID als onderwerp.

Ik ga volgende week een ASUS mobo P4C800 Deluxe kopen met P42,6FSB en 1028Mb 400 Corsair, windowsXP prof.
daarbij zit 2x Seagate ST380013AS (80,0GB / 7.200rpm) S-ATA

RAID0: een partitie van 160 Gb lukt me wel, denk ik ;-)

Alleen ik wil hetvolgende:
C: systeem 2x12Gb RAID 0 array
D: data 1x 68 Gb
E: programs 1x 68 Gb

Kan ik in de BIOS-setting (of waar je dan ook) een RAID moet aanmaken die niet 100% van mijn harde schijf is??? In feite komt het erop neer dat ik eerst partities maak, en daarna een raid toeken. Hoe moet ik die partities maken, kan dat met de RAIDcontroller, of met fdisk? PQmagic heb ik niet :'(.

Als dit lukt heb ik eigenlijk nog een beter ideetje:
C: systeem 2x8Gb RAID 0 array
D: programma/spellen 2x60Gb RAID0 array
--> moet ik 2 arrays aanmaken, of moet ik 1 array in partities verdelen?
E: belangrijke data 2x12Gb RAID1 voor belangrijke bestanden

zo heb ik snelheid van de raid0 en veiligheid van raid1 ;-)

Moet het toewijzen van een RAIDarray met de hand, of is het net zo makkelijk als partities maken voor Fdisk? En wat voor block-size moet ik gebruiken wat optimaal is voor een desktopPC... maar waar het editten van 2Gb- MPEG's ook goed gaat.
Of ben ik een gierige hollander, en moet ik maar een extra schijffie moet kopen voor veilige data opslag?

Moet ik de raid installeren voordat ik XP erop zet? Moet ik onder XP nog eens extra de drivers installeren?

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 23:44

Spoooky

Core temp 37°C

je kan met windows 2000 server netjes stripes en mirrors maken (RAID0 en RAID1) met partities.

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 13:08:
Kan ik in de BIOS-setting (of waar je dan ook) een RAID moet aanmaken die niet 100% van mijn harde schijf is??? In feite komt het erop neer dat ik eerst partities maak, en daarna een raid toeken. Hoe moet ik die partities maken, kan dat met de RAIDcontroller, of met fdisk? PQmagic heb ik niet :'(.
Hetgeen je noemt is helaas alleen mogelijk met OS-based SoftwareRAID en niet met firmware-based SWRAID (met Promise/Highpoint/etc kaartjes). Zie bijvoorbeeld mijn schijfconfig (SWRAID onder WinXP Pro; dit wordt ook ondersteund door Win2K Pro en de Serverversies van de beide besturingssystemen, maar niet door XP Home): schijfbeheer screenshotje (striped = RAID0, mirror = RAID1).
Moet het toewijzen van een RAIDarray met de hand, of is het net zo makkelijk als partities maken voor Fdisk? En wat voor block-size moet ik gebruiken wat optimaal is voor een desktopPC... maar waar het editten van 2Gb- MPEG's ook goed gaat.
Toewijzen van een RAID array doe je in de BIOS van de RAID controller. Check de handleiding :) Blocksize: wanneer je veel met grote bestanden werkt is een grotere blocksize sneller (zie ook de RAID FAQ).
Moet ik de raid installeren voordat ik XP erop zet? Moet ik onder XP nog eens extra de drivers installeren?
Verschilt per controller. Enkele SCSI RAID controllers worden direct tijdens XP Setup herkend, daarvoor hoef je dan ook geen drivers te installeren, maar voor de meeste (IDE) RAID controllers moet je handmatig drivers opgeven door op F6 te drukken wanneer de XP Setup daar om vraagt (de blauwe scherm-gedeelte, na de 1e reboot) :)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 24-07-2003 13:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
W o W 6 schijven? heb je daar benchmarks van? ;-) Staan die schijven allemaal in een raidcontroller, of gewoon aan de standaard IDE? NYway, onder winXP ziet dat er goed uit. Doet de SWraid kwa snelheid veel onder voor gewoon een RAID0 van 160 Gb>?

De RAIDcontroller die ik gebruik is de onboard van de P4C: Promise 20378 RAID controller.

In jou schema staat de C:systeem niet gestriped. Dus het opstarten van windows duurt langer (neem ik aan). Is het niet mogelijk om die te SWstripen, of wil je dat niet?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OS-based SWRAID doet qua snelheid zeker niet veel onder een Firmware-based SWRAID en HWRAID. Het is erg goed schaalbaar, zie ook mijn benches in [rml][ Ervaringen] Post hier je RAID0 scores![/rml] Op de 2e en de 3e page (bij 100 posts per page) vind je benchmarks van mijn vorige config met 4 schijven :) Gister zijn eindelijk de 2 resterende schijven binnengekomen. Hier heb je een preview van de ATTO bench: http://balusc.xs4all.nl:8003/GOT/ATTO-Atlas15K6.gif ;)

Met OS-based SWRAID kun je de bootpartitie inderdaad niet in een RAID array zetten. Maar de Program Files, Temp files, caches, etc..etc.. staan allemaal op D:\, dus aan snelheid wordt niet zozeer serieus ingeboet :)