Ik wil een RAID-array bouwen, maar ik heb het nog nooit gedaan en ik weet er niet veel vanaf. Ik heb wel de al de hele FAQ door gelezen, en tien topics met RAID als onderwerp.
Ik ga volgende week een ASUS mobo P4C800 Deluxe kopen met P42,6FSB en 1028Mb 400 Corsair, windowsXP prof.
daarbij zit 2x Seagate ST380013AS (80,0GB / 7.200rpm) S-ATA
RAID0: een partitie van 160 Gb lukt me wel, denk ik ;-)
Alleen ik wil hetvolgende:
C: systeem 2x12Gb RAID 0 array
D: data 1x 68 Gb
E: programs 1x 68 Gb
Kan ik in de BIOS-setting (of waar je dan ook) een RAID moet aanmaken die niet 100% van mijn harde schijf is??? In feite komt het erop neer dat ik eerst partities maak, en daarna een raid toeken. Hoe moet ik die partities maken, kan dat met de RAIDcontroller, of met fdisk? PQmagic heb ik niet
.
Als dit lukt heb ik eigenlijk nog een beter ideetje:
C: systeem 2x8Gb RAID 0 array
D: programma/spellen 2x60Gb RAID0 array
--> moet ik 2 arrays aanmaken, of moet ik 1 array in partities verdelen?
E: belangrijke data 2x12Gb RAID1 voor belangrijke bestanden
zo heb ik snelheid van de raid0 en veiligheid van raid1 ;-)
Moet het toewijzen van een RAIDarray met de hand, of is het net zo makkelijk als partities maken voor Fdisk? En wat voor block-size moet ik gebruiken wat optimaal is voor een desktopPC... maar waar het editten van 2Gb- MPEG's ook goed gaat.
Of ben ik een gierige hollander, en moet ik maar een extra schijffie moet kopen voor veilige data opslag?
Moet ik de raid installeren voordat ik XP erop zet? Moet ik onder XP nog eens extra de drivers installeren?
Ik ga volgende week een ASUS mobo P4C800 Deluxe kopen met P42,6FSB en 1028Mb 400 Corsair, windowsXP prof.
daarbij zit 2x Seagate ST380013AS (80,0GB / 7.200rpm) S-ATA
RAID0: een partitie van 160 Gb lukt me wel, denk ik ;-)
Alleen ik wil hetvolgende:
C: systeem 2x12Gb RAID 0 array
D: data 1x 68 Gb
E: programs 1x 68 Gb
Kan ik in de BIOS-setting (of waar je dan ook) een RAID moet aanmaken die niet 100% van mijn harde schijf is??? In feite komt het erop neer dat ik eerst partities maak, en daarna een raid toeken. Hoe moet ik die partities maken, kan dat met de RAIDcontroller, of met fdisk? PQmagic heb ik niet
Als dit lukt heb ik eigenlijk nog een beter ideetje:
C: systeem 2x8Gb RAID 0 array
D: programma/spellen 2x60Gb RAID0 array
--> moet ik 2 arrays aanmaken, of moet ik 1 array in partities verdelen?
E: belangrijke data 2x12Gb RAID1 voor belangrijke bestanden
zo heb ik snelheid van de raid0 en veiligheid van raid1 ;-)
Moet het toewijzen van een RAIDarray met de hand, of is het net zo makkelijk als partities maken voor Fdisk? En wat voor block-size moet ik gebruiken wat optimaal is voor een desktopPC... maar waar het editten van 2Gb- MPEG's ook goed gaat.
Of ben ik een gierige hollander, en moet ik maar een extra schijffie moet kopen voor veilige data opslag?
Moet ik de raid installeren voordat ik XP erop zet? Moet ik onder XP nog eens extra de drivers installeren?