Toon posts:

[RAID] Algemene vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jip, ik heb de FAQ doorgelezen :)

Het enige jammere vind ik, dat er niet geheel duidelijk wordt of RAID nu nog erge voordelen heeft in snelheid. (tegen een niet-raid config)

Ik ben van plan om deze (misschien volgende) maand een nieuw systeem te kopen.

In de Best Buy Guide van Juni 2003 stond bij het High-End gamesysteem met een onboard Raid 0 config. (niet dat ik deze config neem, want ik wil Windows 2000 draaien) Zelf zit ik meer aan de Promise FastTrak S150 TX2plus (Midrange Desktop) te denken.
Echter: Heeft dit nut met 2* WD 7200RPM 80GB 8MBcache HDD's? is de snelheidswinst op RAID 0 echt spectaculair ?

Ik gebruik het systeem vooral voor Video editing (als zwaarste taak) en een beetje gaming. En ik baal gewoon van de tijd dat het duurt voordat b.v. windows eens een keertje doorstart.

Dus: zou RAID 0 (of een andere (welke?)) configuratie zinvol zijn voor mijn eisen? (voornamelijk snelheid dus)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het enige jammere vind ik, dat er niet geheel duidelijk wordt of RAID nu nog erge voordelen heeft in snelheid. (tegen een niet-raid config)
Sja, op dat punt kun je gewoon gebruik maken van jouw eigen logisch nadenken in combinatie met de feiten uit de RAID FAQ: een 2-disk RAID0 config is in theorie 2x sneller dan een enkele schijf en een 2-disk RAID1 config is in theorie even snel als een enkele schijf :)

De snelheid van RAID0 merk je inderdaad pas bij grotere applicaties/bestanden en/of bij intensief gebruik van de harddisk(s). Zie verder ook dit benchmarktopic om een idee te krijgen van de snelheid van RAID0: [rml][ Ervaringen] Post hier je RAID0 scores![/rml]

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 24-07-2003 13:07 ]

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:29

Flexx

This side up

En ik baal gewoon van de tijd dat het duurt voordat b.v. windows eens een keertje doorstart.
Verwacht daar meer geen snelheid winst in, aangezien hij eerst de Raid Controler gaat initialiseren en dat duurt even.

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 23:44

Spoooky

Core temp 37°C

als je voor snelheid gaat is raid 0 echt het beste.

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Verwijderd

Topicstarter
Flexx schreef op 24 July 2003 @ 13:05:
[...]

Verwacht daar meer geen snelheid winst in, aangezien hij eerst de Raid Controler gaat initialiseren en dat duurt even.
Helaas moet ik je daar gelijk in geven :)
20-30 seconden is geen uitzondering op de RAID controller van mijn Asus A7V333 :(

(daar staan 2* 80GB Maxtor HDDs in RAID0, en ik vind het persoonlijk triest ... zo traag als die schijfen zijn)

Daaruit komt dus ook mijn vraag ... (Sorry, dit was ik dus echt vergeten te melden) Mijn huidige ervaring met RAID0 is om te janken. (NERO speedtest meet op mijn huidige config -slechts- 23mb/sec terwijl op mijn non-raid 80GB 8MBCache (wat het verschil wel zal zijn) er een leessnelheid is van 35MB/sec)

Verwijderd

Raid is echt wel sneller maar ik heb redelijk vaak problemen met die stripe set bouwen wat betreft de drivers en zo.
laats had ik xp pro draaien en ik wou er een dual boot win2000 bij doen geen enkele driver kreeg ik fatsoenlijk geïnstalleerd met als eindresultaat dat ik weer eens al mijn data ben verloren....

conclusie:
het werkt echt wel een stuk sneller XP start bij op in 15 sec.
maar doe het vooral als je niet vaak formatteerd en geen rare dualboot situaties maakt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bench eens met een daarop toegespitst tooltje (ATTO, Sandra, etc). Anders heb je gewoon een serieus probleem ;) Voor de eventueel gewenste oplossingen kun je wederom in de FAQ van dit subforum terecht: kijk onder het kopje "mijn IDE configuratie is brak" :)

Verwijderd

Topicstarter
Net met Sandra gebenchmarked ... (remote (lang leven WinVNC))

Het is nog erger dan ik dacht :D

Mijn C schijf (1e partitie van de WD 7.2K 80Gb 8MB) 35,7MB/sec
Mijn D schijf (RAID0 2*80GB Maxtor 7.2K) een wh00ping 4,4MB/sec

Als ik thuis ben ga ik toch maar eens een nader onderzoek instellen, hoewel ik een flauw vermoeden heb .... dat wordt ff snel 155GB naar DVD trappen :D (Ben bang dat de 2e disk in de set niet lekker meer werkt, vooral om het feit: als ik de laatste paar gig ga vullen, gaat de HDD tikken, en da's nie goe!) Beetje jammer dat dat zo'n impact heeft op de overall performance :-\

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
BalusC schreef op 24 July 2003 @ 13:05:
[...]
Sja, op dat punt kun je gewoon gebruik maken van jouw eigen logisch nadenken in combinatie met de feiten uit de RAID FAQ: een 2-disk RAID0 config is in theorie 2x sneller dan een enkele schijf en een 2-disk RAID1 config is in theorie even snel als een enkele schijf :)
Zelfs in theorie is RAID 0 niet 2x sneller. Alleen in bepaalde situaties wordt 2x gehaald.
Pagina: 1