[.net] System.Data.OleDb cannot be found

Pagina: 1
Acties:

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:37
zoals topic al vermeld wordt de System.Data.OleDb niet gevonden ik krijg al een error by: Imports System.Data.OleDb

de gehele error luidt: error BC30466: Namespace or Type 'OleDb' for 'Imports System.Data.OleDb' cannot be found.

Ik gebruik .net 1.1, heb gegoogled maar niks zinnigs gevonden.

[ Voor 13% gewijzigd door paragon op 24-07-2003 12:31 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Waarschijnlijk heb je de reference naar de System.data assembly niet in je project zitten

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• paragon
Je bedoetl: Imports System.Data? met of zonder het zelfde effect.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Nee imports is alleen maar een hint naar de compiler dat je die gebruikt. Je moet ook nog duidelijk maken waar hij deze kan vinden. Als je vs.net gebruikt dan staat dat in een aparte mapje onder je project ( references ). Hierin staan allerlei assembly's die je in je project gebruikt. Als het goed is zou System.Data er ook tussen moeten staan. Anders moet je even add reference doen en System.Data toevoegen

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• paragon
uhm ik gebruik notepad...

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Bash Session:
1
vbc /t:library Caller_Id.vb /r:System.Web.dll,System.dll,System.Data.dll

Zal je iets als hierboven moeten gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door gorgi_19 op 24-07-2003 13:38 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
paragon schreef op 24 juli 2003 @ 13:23:
uhm ik gebruik notepad...
Dan zou ik als ik jou was maar eens snel een IDE gaan downloaden. Bij bijvoorbeeld Borland heb je een personal edition van C# builder en deze is gratis te downloaden. Het werkt echt een stuk makkelijker in een IDE dan in notepad.

• paragon
Het gaat hiet eigenlijk om een enkel bestand. Ik heb een soort asp pagina gemaakt welke 4 'text' files produceert. Nu is dat mooier als het gewoon een exe is. Ik dacht dus even vb.net te gebruiken. zal eens kijken of het met asp.net wel lukt dan moet System.Data.OleDb ook geimporteerd worden.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
als je het met een losstaande ( dus zonder codebehind ) aspx pagina doet zul je in de header ook aan moeten geven welke assembly je gebruikt. Ik weet uit mijn hoofd even niet precies hoe dat moet maar dat staat vast heel goed in de msdn beschreven. Maar je kan het ook gewoon op de manier doen zoals Gorgi_19 zegt. Het lijkt me toch niet zo'n probleem om een compiler option meer mee te geven

• paragon
hmm waarom zie ik nooit van dit soort dingen in tutorials codesamples op het net :|

en waarom kan ik System.Data wel gewoon importeren?

Edit:
Ik heb net even vanuit de sdk CompVB.vb ClientsVB.vb gecompileerd en die doen het wel gewoon. light het probleem niet ergens anders?

Ik zie dat ik helemaal geen System.Data.OleDB.dll heb :S

[ Voor 70% gewijzigd door paragon op 24-07-2003 16:07 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Nee je hoeft volgens mij ook niet System.Data.OleDB.dll hebben. Volgens mij zit die namespace in de assembly bij System.Data.dll. En hoe compileer je dan CompVB.vb? als je daar wel die namespace gebruikt zul je bij het compilen ook aan moeten geven welke assemblies nodig zijn om te compileren. Hierdoor is het dus heel handig om VS.NET of een andere IDE te hebben want die doet dit allemaal voor je.

• paragon
vbc.exe /t:library /debug+ /optionstrict+ /out:..\bin\CompVB.dll CompVB.vb

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
En als je nou de post van Gorgi_19 hierboven leest dan weet je dus ook hoe je moet compileren als je de System.Data.OleDb namespace nodig hebt. Hint: kijk vooral naar de /r: parameter. Anders moet je maar even bij de usage van de compiler kijken daar staat vast wel precies uitgelegd hoe hij werkt.

• paragon
OK het werkt nu maar waarom is die imports als je het ook nog bij het complien mee moet geven?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

paragon schreef op 24 juli 2003 @ 16:42:
OK het werkt nu maar waarom is die imports als je het ook nog bij het complien mee moet geven?
Dat je niet de hele namespace erbij hoeft te tikken.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1