Toon posts:

Nog steeds problemen preloading images !!

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat hier al topics over zijn en ik heb ze allemaal al doorgelezen.

In IE 6 blijkt een bug te zitten die er voor zorgt dat explorer geen afbeeldingen meer uit de cache haalt. Gevolg, elke afbeelding (met mouseovers, preload scripts etc) wordt elke keer opnieuw van de server geladen. Via google heb ik ook al geen goed antwoord gevonden hierover.

Er wordt gesproken over relative en absolute paden die het probleem moeten verhelpen. Geen verandering, nog steeds geen afbeedlingen uit de cache.

Mijn script werkt prima (een tijd geleden getest in een oudere IE en in versies van NS).

Kortom de vraag, heeft er al iemand een oplossing gevonden voor dit probleem? Is er een oplossing voor te vinden zodat niet elke afbeelding van de server wordt gehaald?

De versie van IE die ik nu heb is IE 6 met SP1. De pagina's die het probleem goed laten zien zijn:

www.tombartels.com
www.tombartels.com/harmonie

Alvast bedankt

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Typisch jou site denk ik.. want dit is de eerste waar ik er last van het met IE6. Bekijk eens scripts van andere sites?

Verwijderd

Topicstarter
Was het maar waar dat dit typisch een probleem van mijn site is.

Bekijk deze maar eens (uit een vorige topic over dit probleem):
http://www.devcorner.nl/new/

Hier wordt ook het normale, oeroude preload script gebruikt voor mouseovers. Elke keer als je op een mouseover gaat staan zie je rechts boven de werleldbol van IE bewegen. Dit betekent dat er informatie, dus de afbeelding, van de server wordt gehaald en niet uit de cache.

Bij kleine afbeeldingen zie je deze bug niet snel maar het viel me pas op sinds mijn bewegende oog op tombartels.com niet meer werkt in IE 6. In vorige versies van IE werkte dit perfect. Oorzaak, IE haalt niets meer uit de cache :(

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Ik heb precies het probleem dat de TS beschijft, ook bij de sites die hij noemt. Ook IE 6 SP 1. En op Tweakers laat 'ie de helft van de tijd de gele of rode mapjes in de active topics niet zien... Zit zelf achter een Winroute Pro-netwerk op win2k Pro.

Zo scherp als een voetbal!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Tis wel een probleem, maar alleen bij een specifieke opbouw van images voor zover ik weet. Als je dynamisch images opbouwt bijvoorbeeld in je menu.

Normaal nergens last van:

http://www.xs4all.nl/~pcvandam/files/image/test.html

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:28

alienfruit

the alien you never expected

Vraagje tussendoor, hoe lang moest jij wachten op zijn permissie voor die preloader script? Ik wacht nu al één 1-2weken. :(

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

alienfruit schreef op 24 juli 2003 @ 12:27:
Vraagje tussendoor, hoe lang moest jij wachten op zijn permissie voor die preloader script? Ik wacht nu al één 1-2weken. :(
Permissie voor een paar regels code die iedereen kan bedenken :?

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 24-07-2003 12:30 ]

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

alienfruit schreef op 24 juli 2003 @ 12:27:
:D duur grapje wordt dat dan....

- "kun jij ff dat menu in elkaar knallen..met die rollovers"
- erm..ja alleen dat duurt 2 weken....

:D

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

Topicstarter
Als dat vraagje van dat preloaderscript aan mij gesteld is. Dat heb ik ooit een keer van het net gehaald en sindsdien gebruikt.

Om terug te komen op het probleem. Het wordt wat mij betreft steeds vager.
Bosmonster, dat werkt inderdaad met die link van jou. Bedankt voor het uploaden van dit voorbeeld :)
Nou het volgende. Als je naar

www.tombartels.com/test/test.html

gaat, dan zie je precies hetzelfde script staan als dat van jou (om te testen ben ik even zo vrij geweest om het 100%, inclusief plaatjes, over te nemen. Hoop dat dat geen probleem is).

Op de een of andere manier werkt het nu niet. Zelfde script, zelfde plaatjes.
Heeft iemand een idee of dit dus met de instellingen van de server te maken kan hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog vreemder is trouwens, in NS 7.1 werkt het wel weer perfect. Alleen IE 6 doet vreemde dingen.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Stuurt je server niet standaard cache-limiters mee ofzo? Settings kunnen zowel in Apache als in PHP zitten bijvoorbeeld.

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Heb even met je test-site gekeken en de beide plaatjes verschijnen bij mij ook sowieso niet in de cache (temp. internet files). Als ik daarna een reload van Tweakers doe, verschijnen die plaatjes wel in de cache. Heb er nog even met een sniffer naar zitten kijken, maar ook in de packet-headers lijken geen no-cache achtige dingen voor te komen... snap er niks van.

Verwijderd

Topicstarter
Bosmonster schreef op 24 July 2003 @ 13:07:
Stuurt je server niet standaard cache-limiters mee ofzo? Settings kunnen zowel in Apache als in PHP zitten bijvoorbeeld.
Ik heb net een email verstuurd naar degene die de server heeft geconfigureerd.
Dacht hier ook ineens aan. Het vreemde blijft dan nog steeds dat IE hier problemen mee heeft maar NS niet. Als er een cache-limiter wordt meegstuurd dan zou je zeggen dat beide browsers hier last van moeten hebben of denk ik nu iets vreemds?

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<html>
<head>
<script type="text/javascript">
var test1 = new Image ();
test1.src = 'test1.jpg';
var test2 = new Image ();
test2.src = 'test2.jpg';
</script>
</head>
<body>
[img]"test1.jpg"[/img]
</body>
</html>

Ja, logisch dat het fout kan gaan, doe eens:

this.src = test2.src

Je preload wel maar set hem later met een plaatje, kan je beter met je net aan gemaakte var setten waar je image al instaat.

Of niet?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Dat verklaart nog steeds niet waarom IE het plaatje niet wil cachen, zelfs niet als je 'm direct linkt met de volledige URL. Toch? Als ik een plaatje van mijn eigen webspace (@Home) in een leeg venster open, wordt 'ie wel gecached.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Bij mij cached ie wel, moest wel even wat settings veranderen, tools > internet options > settings > automatically

Dan chached ie wel lekker, misschien bij jullie ook?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

Topicstarter
CrashOne, bedankt voor de suggestie maar geen verandering. Nog steeds hetzelfde probleem.
Heb de setting in IE altijd op automatisch staan (volgens mij de standaard setting).

Ik gebruik trouwens Win 2000 pro. Misschien dat het daar aan ligt.
Waarom is niet alles gewoon compatible en universeel? Wordt gek van dit soort lullige dingen. Als ik op het web kijk dan zie ik dat ik ook niet de enige ben die dit probleem is tegengekomen :(

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 13:23 ]

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee...

JavaScript:
1
2
plaatje = new Image()
plaatje.src = 'dir/bestand.jpg';

en dan plaatje.src in een andere src stoppen in een functie. Zolang je geen strings aan elkaar gaat plakken om tot een pad naar een image te komen werkt dat gewoon. Het werkt alleen niet als je je cache uitzet, maar dat ligt nogal voor de hand ;)
Zo doe ik het altijd, en ook in IE6sp1 geeft dat geen problemen.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de reacties.

Het moet aan een setting van de server liggen. Ik heb even snel een test gedaan op een andere server en ook hier is er geen probleem.

www.trueobsession.com/test/test.html

Als iemand weet welke setting op een Linuxbak dit kan zijn dan graag. Weet helaas even niet welke versie van Linux ze bij ons gebruiken.

Vreemd probleem maar ik weet nu voor 99% zeker dat het de server zelf moet zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 13:34 ]

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

CrashOne schreef op 24 July 2003 @ 13:13:

Ja, logisch dat het fout kan gaan, doe eens:

this.src = test2.src

Je preload wel maar set hem later met een plaatje, kan je beter met je net aan gemaakte var setten waar je image al instaat.

Of niet?
In de praktijk maakt dat inderdaad een hoop uit (als je cache uitstaat), terwijl dit niks uit zou moeten maken natuurlijk. Het plaatje op die locatie staat in de cache. Of je nu direct die url hergebruikt als src voor een mouseover, of je kopieert de src-string van andere image en gebruikt die.. het blijven strings met urls naar hetzelfde plaatje. Blijkbaar gaat IE hier op een andere manier mee om.

Dit lost overigens niet je probleem op, dit zorgt alleen dat mouseovers op systemen met caching disabled soepeler loopt.. Als je in IE je caching goed zet zou het niks uit moeten maken.

@TheLightwaver: Zoek eens op cache_limiter ofzo.. blijkbaar heeft die geen standaard setting.

[ Voor 24% gewijzigd door Bosmonster op 24-07-2003 14:19 ]

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Het is idd met de headers te maken: als ik bij de properties van de plaatjes kijk (IE6@XP) dan zie ik staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Protocol:     HyperText Transef Protocol
Type:         Not Available
Address:      http://www.tombartels.com/test/test2.jpg
(URL)
Size:         Not Available
Dimensions:   500 x 500 pixels
Created:      Not Available
Modified:     Not Available

Het moge dus duidelijk zijn waaraan het ligt, zonder type, size, created en modified-header.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:28

alienfruit

the alien you never expected

Bosmonster schreef op 24 July 2003 @ 12:30:
[...]

Permissie voor een paar regels code die iedereen kan bedenken :?
Sorry hoor. Maar er staat duidelijk dat je toestemming moet vragen voor dat je het gebruikt en dan doe ik dat ook....
Pagina: 1