Toon posts:

Radeon 9800 optimale AGP aperture size

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds kort een nieuw systeempje met o.a.Radeon 9800 Pro 128MB, 1024 MB DDR 333mhz (2x512 MB), AMD 2800+ (barton) mijn vraag is kort en simpel, ik ben na veel zoeken over de beste AGP aperture size voor mijn systeem erg in de war geraakt, hier is wat ik gevonden heb en iedereen zegt dat "dat" het beste is maar ik wil het nu eens en voor altijd weten, nu volgt een lijstje van wat er allemaal gezegt word op het web:

- 2x het aantal MB's van je kaart (dus 256 MB)
- de helft van je totale RAM (512 MB)
- exact het zelfde als het aantal MB's van je kaart (128 MB)

keuze genoeg maar wat is waar c.q. het beste, 512 MB klinkt logish want dan heb je zoveel mogelijk beschikbaar voor je spellen, maar als je de AGP aperture size op 128 MB zou zetten dan hoeft er weer "minder diep gegraven" te worden naar hetgeen naar wat gebufferd staat in vergelijking tot 512 MB. :S

snappen jullie het dillemma...

Ik hoop dat iemand uitsluitsel kan bieden.

bvd.

LetsShare.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 11:19 ]

Verwijderd

Draai gewoon eens wat benchmarks met verschillende settings ? :{

• k1n9_n01z3
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

precies zoals courage zegt, om het zeker te weten voor jouw systeem, moet je gewoon zelf ff wat benchmarkjes draaien met de verschillende settings

Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

2x het aantal MB's van je kaart (dus 256 MB)
Ik heb juist het tegenover gestelde... Ik heb een 64MB GeForce 2 PRO met 320 MB Ram
En zoals al gezegd is: benchen, benchen en nog eens benchen

EDIT:
Misschien een beetje offtopic, maar als je gaat benchen, dan krijg je alleen maar een indicatie, van hoe je systeem presteerd, met die software, terwijl elk stukkie software, anders is... En dus ook anders presteerd op je systeem, dus voor de ene programma, wil juist een grotere arperture-size beter werken... En voor de andere een kleinere... (denk ik)

[ Voor 48% gewijzigd door CH4OS op 24-07-2003 11:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
benchen is zo voor de handliggend mischien had ik dit erbij moeten zetten, maar welke setting ik ook gebruik het scheelt haast niets 3dmark/pc mark enz, en bencmarks zeggen niet veel over "het gebufferde" erin stoppen en erweer uithalen.

-Ik wil gewoon weten of ervaringen horen van andere mensen wat de beste instelling volgens hun is voor de AGP aperture size zodat ik maximaal/optimaal gebruik maak van mijn recourses met als doel zo "smooth" mogelijk gamen(de rest van de bios is uiteraard dik voor mekaar kwa instellingen) ik ben wat dit betreft er veeleisend, ik zie bv van afstand of een monitor op 60, 72 , 85 of 100 Hz, staat, en bij voorbeeld in Unreal Tournament, kijk ik naar de zij vlakken waar je normaal niet op let en toch zie ik nog lichte schokjes.

en ja ik weet het kunt alles instellen doe ik ook , AF AA, enz enz enz tot aan de het handmatig veranderen van scripts voor aansturen van game engines, dat lukt me allemaal wel maar wat overblijft is de --> AGP aperture size setting waar ik gewoon meer over wil weten

doei!

Verwijderd

Tja het is inprinciepe zo dat je AGP Aperture size gewoon 2x de grote is van je totale videomemory.. in jou geval dus: 128mb x 2 + 12MB, niet bij alle bios-en kun je 256 + 12=268 instellen en dan is het het beste om gewoon 256 te nemen als instelling.

Waarom?
Het systeem heeft AGP memory(uncached) nodig plus en ongeveer gelijk aantal voor 'write combined memory' plus nog 12MB voor virtual adressing

Zelf heb ik em ook op 256MB gezet dit werkt voor mij het beste.
Maar benchen is idd het beste! Want hoe hoger de aperture size hoe minder preformance, dus perfecte balans zoeken..

Verwijderd

Veel testen met 3D mark

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Ik denk dat als je geen veschil merkt met 3Dmark03 dat je dan veilig kan zeggen dat het weinig uitmaakt wel aperture size je gebruikt. Ik zelf zet het het altijd op de helf van mijn intern geheugen, waarom weet ik niet, maar werkt iig goed.

Canon Digital Ixus V3

• RAMeijer
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-12 13:41
Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 13:27:

in jou geval dus: 128mb x 2 + 12MB, niet bij alle bios-en kun je 256 + 12=268 instellen en dan is het het beste om gewoon 256 te nemen als instelling.
Ben je niet half in de war met de geadviseerde grootte van de swapfile in Windows NT/2K/XP? :? Dat is toch RAM+12MB?

Wel gek dat er geen duidelijkheid schijnt te bestaan omtrent de optimale grootte van de AGP Aperture. Ik heb zelf ook geen idee >:)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:39
Eigenlijk gewoon zoveel als je kwijt kan en wil van je normale geheugen. Het slimste vind ik om de helft van je normale geheugen te nemen, dan kan je PC 512 MB geheugen gebruiken en je videokaart zelf ook 512 MB. Aangezien 512 MB meer dan genoeg is voor de PC zelf zou ik dat doen. Heb je minder geheugen, bijvoorbeeld 256 dan is een wat grotere Aperture size misschien niet zo slim.

Maar net zoals bij alles is het alleen maar met zekerheid te zeggen door het zelf uit te testen. Al kan ik je vertellen dat een andere grootte van Aperture size niet voor verbazingwekkende resultaten zal zorgen, aangezien de 128 MB geheugen op je videokaart zelf al vaak niet eens helemaal gebruikt wordt.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 juli 2003 @ 13:27:
Tja het is inprinciepe zo dat je AGP Aperture size gewoon 2x de grote is van je totale videomemory.. in jou geval dus: 128mb x 2 + 12MB, niet bij alle bios-en kun je 256 + 12=268 instellen en dan is het het beste om gewoon 256 te nemen als instelling.

Waarom?
Het systeem heeft AGP memory(uncached) nodig plus en ongeveer gelijk aantal voor 'write combined memory' plus nog 12MB voor virtual adressing

Zelf heb ik em ook op 256MB gezet dit werkt voor mij het beste.
Maar benchen is idd het beste! Want hoe hoger de aperture size hoe minder preformance, dus perfecte balans zoeken..
*nog niet geheel bevredigde LetsShare bedankt Lingod voor zijn waardevolle bijdrage*

iedereen zit nog op zijn werk er is vast wel iemand op de mooie forum die het exact weet :)

• k1n9_n01z3
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 14:03:
[...]

*nog niet geheel bevredigde LetsShare bedankt Lingod voor zijn waardevolle bijdrage*

iedereen zit nog op zijn werk er is vast wel iemand op de mooie forum die het exact weet :)
ik snap je probleem niet, niemand heeft toch hetzelfde systeem als jou. en wat bedoel je met "bencmarks zeggen niet veel over "het gebufferde" erin stoppen en erweer uithalen." ?

Steam Inventaris

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 13:27:
Dat is niet helemaal waar. Het is zo dat als de applicatie bv 30MB aan extra grafische geheugen nodig heeft, de app er 2*30MB+12=72MB van het AGP memory (AGP Aperture) gebruikt. Die 12MB heeft het systeem iig nodig (GART, Graphics Address Remapping Table), dus de minimum AAS is 16MB. Op de een of andere manier geeft dit altijd performance problemen, dus altijd hoger zetten.

AGP memory wordt pas gebruikt als het geheugen op de videokaart opgebruikt is. AGP memory is sneller dan main memory omdat er geen vertaalslag naar het hoofdgeheugen (op je moederbord) is. Dus is het belangrijk dat je AAS minstens net zo groot is maakt als de applicatie echt nodig heeft. Overigens wordt het AGP geheugen dynamisch gealloceerd. Wordt het niet gebruikt door de grafische applicatie, dan blijft het gewoon beschikbaar voor andere applicaties.

Dus de AAS gewoon zo groot mogenlijk maken? Dit is ook weer niet handig omdat de GART hiermee ook groter wordt. Voor zover ik heb gelezen wordt er bij een AAS van 64MB of 128MB aangeraden.

• RAMeijer
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-12 13:41
Aaaaah okay, duidelijk :)

Bedankt, weer wat geleerd. Ik ga zo ook eens experimenteren.

Verwijderd

En als je nu een AAS lager instelt dan je videogeheugen, zeg maar 32 mb van de 128. Wordt overige videogeheugen (96 MB op een 128 MB kaart) dan gebruikt als systeemgeheugen? Want dat is namelijk veel sneller. Of slaat dit nergens op?

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ATi geeft zelf iig aan dat je voor hun kaarten de hoeveelheid geheugen die op je videokaart zit, ook moet instellen als AGP aperture size.

Dus 64MB vid-mem -> 64MB AGP aperture size, 128MB vid-mem -> 128MB AGP aperture size, etc.

Bron: http://www.ati.com/support/infobase/biostutorial.html

• k1n9_n01z3
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

warp schreef op 24 July 2003 @ 15:10:
ATi geeft zelf iig aan dat je voor hun kaarten de hoeveelheid geheugen die op je videokaart zit, ook moet instellen als AGP aperture size.

Dus 64MB vid-mem -> 64MB AGP aperture size, 128MB vid-mem -> 128MB AGP aperture size, etc.

Bron: http://www.ati.com/support/infobase/biostutorial.html
maar als je even meedenkt dit dit dus totale onzin, als je een videokaartje hebt van 64 mb dan is het natuurlijk NIET slim om dat een aperture size van 64 in te stellen, omdat het geheugen van je videokaart sneller vol zit dan bij een 128. Dus theoretish -> hoe meer ram op je plank, hoe minder aperture.

Steam Inventaris

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 15:05:
En als je nu een AAS lager instelt dan je videogeheugen, zeg maar 32 mb van de 128. Wordt overige videogeheugen (96 MB op een 128 MB kaart) dan gebruikt als systeemgeheugen? Want dat is namelijk veel sneller. Of slaat dit nergens op?
Als er grafisch geheugen nodig is zal het altijd eerst van de videokaart gebruikt worden. Is deze vol dan wordt het geheugen dat met het AAS gereserveerd wordt aangesproken. Tenslotte wordt pas je 'normaal' geheugen gebruikt.

Het grafisch (AAS) geheugen is ook normaal 'gewoon' geheugen, alleen wordt er geen address translation gedaan, wat de zaak natuurlijk wat sneller maakt. Dus er wordt alleen gebruik gemaakt van het AAS/'gewoon' geheugen als er niet genoeg geugen op de grafisch kaart aanwezig is.

Ik wordt onderhand helemaal gek van het benoemen van wat welk geheugen is :)

[ Voor 25% gewijzigd door JoetjeF op 24-07-2003 15:19 ]

Verwijderd

For most graphics cards, the BIOS default setting (usually 64MB) for the AGP Aperture Size should be used. If you are using a graphics card with a 128MB or more of memory installed a larger aperture size may need to be used.

Dit is van ATI. Ze zeggen dus niet dat je met een kaart met 128MB de aperture-size op 128MB moet instellen. Het enige dat wordt vermeld is als je meer dan 64MB geheugen op je graf.kaart hebt dat de aperture-size waarschijnlijk groter moet zijn dan 64MB.

• k1n9_n01z3
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 15:26:
For most graphics cards, the BIOS default setting (usually 64MB) for the AGP Aperture Size should be used. If you are using a graphics card with a 128MB or more of memory installed a larger aperture size may need to be used.

Dit is van ATI. Ze zeggen dus niet dat je met een kaart met 128MB de aperture-size op 128MB moet instellen. Het enige dat wordt vermeld is als je meer dan 64MB geheugen op je graf.kaart hebt dat de aperture-size waarschijnlijk groter moet zijn dan 64MB.
dan klopt het nogsteeds niet

Steam Inventaris

Verwijderd

K1n9_No1z3 ik ben van mening dat jij toch iets beter moet lezen voor dat reageert :> , maar ik ben het met je eens dat we er nog niet uit zijn :/

• k1n9_n01z3
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 15:47:
K1n9_No1z3 ik ben van mening dat jij toch iets beter moet lezen voor dat reageert :> , maar ik ben het met je eens dat we er nog niet uit zijn :/
ik heb idd leesproblemen ja, maar ik zie het probleem nogsteeds niet :?

Steam Inventaris

• warp
  • Niet online
K1n9_N01z3 schreef op 24 juli 2003 @ 15:14:
maar als je even meedenkt dit dit dus totale onzin, als je een videokaartje hebt van 64 mb dan is het natuurlijk NIET slim om dat een aperture size van 64 in te stellen, omdat het geheugen van je videokaart sneller vol zit dan bij een 128. Dus theoretish -> hoe meer ram op je plank, hoe minder aperture.
Wat jij stelt klopt ook niet helemaal... als je nog wat verder denkt tenminste ;)

Zodra je systeem echt via het systeem geheugen gaat AGP texturen krijg je stuttering en framedrops e.d. Videokaartbakkers zetten niet voor niets steeds meer geheugen op hun videokaarten omdat videoram nu eenmaal vele malen sneller is dan systeemgeheugen. Die AGP aperture 'hack' stamt dan ook nog uit de tijd toen videomemory nog heel erg duur was.

Bij PCI-X en PCI Express, welke AGP gaan opvolgen, is dit dan ook weer overboord gegegooid.

• warp
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 15:26:

My bad.. beetje te snel/overheen gelezen :+

Verwijderd

het beste is om gewoon te testen, als we dit met zijn alle doen kunnen we goed de verschillen zien.. vandaar ook dit topic: [rml][ Discusie]Beste AGP Aperture size[/rml]

• Interstice
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Lingod heb jij nou snel ook een topic erover geopend ? Voor zover ik aan de tijd van de first post kan zien was dit topic eerder... Flauw hoor...

Maargoed, Voor zover ik heb begrepen is de agp apertue de hoeveelheid data die je mobo door laat lopen naar je videokaart zonder het eerst zelf te bufferen. Alles wat dus boven die 128mb uitkomt gaat dus je geheugen in en daarna naar je videokaart.

Dat is wat ik er van gelezen heb. En alle kindjes hier boven me, willen jullie misschien ophouden met het posts scoren door te zeggen: moet je benchen... Benchen is leuk maar als je niet weet wat je aan het benchen bent heeft dat dus geen flikker zin !

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• k1n9_n01z3
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

Interstice schreef op 24 July 2003 @ 17:06:

Dat is wat ik er van gelezen heb. En alle kindjes hier boven me, willen jullie misschien ophouden met het posts scoren door te zeggen: moet je benchen... Benchen is leuk maar als je niet weet wat je aan het benchen bent heeft dat dus geen flikker zin !
erm :? "als je niet weet wat je aan het benchen ben" ?! je wilt toch weten welke instelling het snelste is ?!

Steam Inventaris

Verwijderd

Interstice schreef op 24 juli 2003 @ 17:06:
Lingod heb jij nou snel ook een topic erover geopend ? Voor zover ik aan de tijd van de first post kan zien was dit topic eerder... Flauw hoor... !
Als je nou in het topic gekeken had dan wist je wel beter ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt zover voor alle reacties en aanvullingen, na 2 uurtjes testen hier de opmerkelijke resultaten, als ik klompen zou bezitten waren deze nu zeker gebroken 8)7

ik heb enkel en alleen de AGP aperture size (AAS) gezijzigd na ieder volledige benchmark (3dmark2001 SE build 330 unregistered) dus rebooten en de (AAS) aanpassen, de driver die ik geinstalleerd heb staan is Omega versie rad_w2kxp_omega_2474.exe welke een aantal dagen geleden is uitgekomen.

(AMD2800 512 kb l2 cache 333 fsb (barton), 2x512 MB ddr 333, Nforce 2, Radeon 9800 Pro 128 MB) :9~

AGP aperture size 32 MB Score = 16103
AGP aperture size 64 MB Score = 16205
AGP aperture size 128 MB Score = 16120
AGP aperture size 256 MB Score = 16115
AGP aperture size 512 MB Score = 16263

mijn conclusie is dat er dus geen pijl op te trekken is :/ , maar aangezien 512 MB AAS toch de hoogste score aangeeft laat ik hem hier op staan........men kan de imho op niets gebaseerde uitspraak van 2x het geheugen van je videokaart instellen dus wel in twijfel trekken, de helft van je totale RAM komt beter in de buurt in mijn geval, daarom zou ik graag resultaten zien van andere deelnemers van dit topic.

iemand nog een verhelderend inzicht ?

doei !

LetsShare

==============================
Lingod waarom heb je nu een ander topic geopend, we waren toch lekker opgang hier, ik vind het onzin en het brengt verwarring [admin] laten we het bij één topic houden ? [admin]

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 18:19 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:39
Je moet er wel rekening mee houden dat als je 3D Mark meerdere keren draait je altijd zo'n 3% afwijking kan hebben. Op de 16.000 punten is dat dus zo'n 500 punten die je per test kan afwijken, ongeacht je iets anders heb ingesteld of niet. Een verschil van 200 punten zegt dus niks. Het beste is dan om meerdere tests met één instelling te doen en daar een gemiddelde uit te nemen.

Maar wat ik al eerder zei: het verschil is (zoals je ziet) niet opzienbarend groot, 200 punten verschil op een score van 16.000 is natuurlijk niks dus waarom zou je eigenlijk moeite doen om hiermee verder te gaan kloten? Zet het gewoon op de waarde waarmee jij denkt het beste mee uit te komen en laat het daarbij, anders kan je wel door blijven gaan met iedere keer een prestatiewinst van 1%...

The devil is in the details.

• warp
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 18:14:
AGP aperture size 32 MB Score = 16103
AGP aperture size 64 MB Score = 16205
AGP aperture size 128 MB Score = 16120
AGP aperture size 256 MB Score = 16115
AGP aperture size 512 MB Score = 16263
Ik denk toch dat 64MB een betere keus is, waarom:

1) Het verschil met 512MB is minimaal (valt ruim binnen de 3 - 5 % error margin van 3dmark).
2) De GART tabel wordt boven de 128MB eigenlijk veel te groot wat juist een nadelig en vertragend effect kan hebben (bij 3dmark misschien niet, maar dat speel je ook niet en dat gebruikt ook geen 512MB voor texturing).
3) Als Windows daadwerkelijk de volledige 512MB GART tabel gaat alloceren is dit zeker niet bevordelijk voor de stabiliteit (en al genoemd, de snelheid).

Verwijderd

Het maakt geen dr0l uit zolang het nog lokaal past.
En een spel spelen die elke keer AGP transfers doet wil je ook niet omdat er dan framedrops plaatvinden. Ik raad je aan een grovere benchmark te gebruiken die meer texture/light space gebruikt. Ik durf te wedden dat je uitkomt bij een AAS van 32/128 MB ongeacht je RAM of videogeheugen (ik heb zo'n test ook wel eens vaker gedaan met meerdere bechmarks in het verleden - met 4, 8, 16, 32, 64 en 128MB videokaarten).

http://www.tweak3d.net/articles/aperture-size/3.shtml
Ik wordt onderhand helemaal gek van het benoemen van wat welk geheugen is
lokaal VRAM = op videokaart
AGP RAM = AGP aperture RAM + lokaal VRAM
PCI (V)RAM = lokaal VRAM wat niet geschikt is voor AGP transfers
AGP aperture RAM = aan GART toegewezen AGP-transfer blocks systeem RAM
Systeem RAM = je geheugenstripjes in je mobo
Swap geheugen = harddisk uitwisselbestand tbv operating systeem ter ondersteuning van Systeem RAM.

zoiets...

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2003 08:26 ]

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Verwijderd schreef op 25 juli 2003 @ 08:06:
Het maakt geen dr0l uit zolang het nog lokaal past.
Precies. Het spelletje reserveert geheugen via DriectDraw en deze geeft altijd het snelste geheugen terug. Tenzij de call aangeeft 'non-local' geheugen te willen. Lijkt me niet een erg sluwe progammeur die dat doet, en het lijkt me sterk dat dit (nu nog) voorkomt.
lokaal VRAM = op videokaart
AGP RAM = AGP aperture RAM + lokaal VRAM
PCI (V)RAM = lokaal VRAM wat niet geschikt is voor AGP transfers
AGP aperture RAM = aan GART toegewezen AGP-transfer blocks systeem RAM
Systeem RAM = je geheugenstripjes in je mobo
Swap geheugen = harddisk uitwisselbestand tbv operating systeem ter ondersteuning van Systeem RAM.

zoiets...
Thanks, wordt het voor iedereen ook een beetje duidelijker :)

Verwijderd

MaRc0 schreef op 24 juli 2003 @ 19:33:
Je moet er wel rekening mee houden dat als je 3D Mark meerdere keren draait je altijd zo'n 3% afwijking kan hebben. Op de 16.000 punten is dat dus zo'n 500 punten die je per test kan afwijken, ongeacht je iets anders heb ingesteld of niet. Een verschil van 200 punten zegt dus niks. Het beste is dan om meerdere tests met één instelling te doen en daar een gemiddelde uit te nemen.

Maar wat ik al eerder zei: het verschil is (zoals je ziet) niet opzienbarend groot, 200 punten verschil op een score van 16.000 is natuurlijk niks dus waarom zou je eigenlijk moeite doen om hiermee verder te gaan kloten? Zet het gewoon op de waarde waarmee jij denkt het beste mee uit te komen en laat het daarbij, anders kan je wel door blijven gaan met iedere keer een prestatiewinst van 1%...
Helemaal correct. ;)

• AteZ
  • Laatst online: 24-12 09:45
Heb altijd in veel biostuning howto's gelezen dat je het gewoon 64 mb moet zetten
en zo klein mogelijk.
ik kan me echter met een intel740 wel voorstellen dat hij wel groter moet.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Verwijderd

De Intel740 was ontworpen als AGP promotiemateriaal, dus dat zou me niets verbazen.
Echter ik ken niemand die graag een videokaart zou willen hebben die elke keer moet "swappen" vanuit het lokaal RAM via AGP transfers....

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmmm, zelf heb ik een videokaart met 128Mb geheugen...een GF4 dus...en heb gewoon 128Mb Aperture ingestelt.

Want Aperture wordt alleen maar gebruikt als de videokaart te weinig geheugen heeft...en tot nu toe geen spel gezien met 128Mb textures ofzo....

There is no place like ::1

• porn*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12 09:44

porn*

...take on the world!

Die aperture size is bovendien het maximum wat de kaart kan gebruiken, NIET iets wat hij reserveert ofzo. Bovendien, als er te weinig onboard van de kaart zit, zal hij eerder wat oude textures gaan swappen dan je systeemgeheugen gebruiken, omdat de latency naar dat geheugen vele malen groter is dan het normale videokaartgeheugen (zou pas vanaf AGP32x oid interessant worden, en als dat er is, moet het weer 2x zo snel, het videogeheugen wordt nl ook steeds sneller :) ).

Tot nu toe was voor mij 128 of 256 optimaal, afhankelijk van de videokaart.

Bnet pindle#2913

Verwijderd

ik heb net mijn AGP Aperture size van 64 mb naar 128 gezet (Radeon 9100 64 mb). 3d Mark 2001 score: meer dan 3000 punten eraf! Van 7800 terug naar 4500. ok GTA: VC loopt niet lekker meer, dus ga ik het maar terugzetten.

Verwijderd

Hmm, misschien kan het ook wel komen omdat de fan op m'n Radeon 9100 ineens gekapt is met draaien :? Tijd om bij Connect-3D om een nieuw fannetje te gaan schooien. :O

Verwijderd

Ik vind het geen goed idee om je op 3D Mark te baseren. 3D Mark is grotendeels pure rendering waar totaal geen geheugen voor artificiële intelligentie ed. gebruikt wordt. Bij 3D Mark zal in de meeste gevallen het niet-AGP-Aperture-gedeelte groot genoeg zijn. Je baseert je beter op een game (geen game-benchmark), maar hier kan je dan weer geen harde fps vergelijken.

Ik denk dat je je AGP-Aperture best zo groot mogelijk neemt, want is het niet zo dat dit deel van het geheugen toch gebruikt wordt door het resterende geheugen indien eerstgenoemde niet volledig gebruikt wordt?

BTW, ik stel het in op 256 MB, V-RAM is 64 MB en systeemgeheugen is 512 MB groot.
Pagina: 1