Toon posts:

ASP.NET dataset & msSQL-server > relaties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben pas met ASP.NET (ADO.NET) bezig. Ben al een aardig eindje op weg wat leren betreft.
Maar er is me nog steeds iets onduidelijk.

In een DataSet kan je in DataRelationConnection de relaties opnemen tussen je DataTables. Ideaal lijkt me zo.

Maar nu is mijn vraag: Wanneer ik mijn msSQL-database wil updaten met gegevens uit de DataSet (dus ook MET relaties tussen DataTables erin), MOET ik dan ook relaties hebben liggen tussen mijn tabellen in de msSQL-database???

Lijkt me nml. dubbel werk > en relaties in de dataset definieren, en relaties in de msSQL database... is alleen relaties in de DataSet niet genoeg :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 11:11 ]

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die relaties in de dataset zijn bedoeld om te kunnen navigeren tussen de datatables, en om bv fk constraint checks uit te voeren in memory wanneer jij een nieuwe row toevoegt aan een datatable.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Verwijderd

Topicstarter
ok, maar als ik relaties in de DataSet definieer (of zelfs in queries verwerk), is het dan wel zinvol/nodig om relaties tussen de tabellen in de msSQL database te hebben?

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ja _ALTIJD_ je relaties in de database definieren. Wat je in je dataset hebt is _ALTIJD_ een copy van je situatie in de database, niet andersom.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Verwijderd

Topicstarter
kom ik in de problemen dan als ik geen relaties in de db definieer? zoja, welke kan ik verwachten dan??

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 12:38

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 13:09:
kom ik in de problemen dan als ik geen relaties in de db definieer? zoja, welke kan ik verwachten dan??
Cliche voorbeeld: debiteur verwijderen, terwijl die debiteur orders heeft....

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik begrijp het wel... maar als ik er rekening mee hou tijdens het bouwen dat dit niet kan gebeuren. Dan is dit dus ok toch?

Het lijkt me wel mogelijk, maar dan belast ik het netwerk waarschijnlijk wel onnodig veel, aangezien ik veel meer communicatie heb met de server door het retrieven van meer gegevens. Toch?

Komaan, ik wil alleen horen of het technisch gezien mogelijk is. :)
(waarom vraag ik dit niet eerder dan:S)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 15:01 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 15:00:
ok, ik begrijp het wel... maar als ik er rekening mee hou tijdens het bouwen dat dit niet kan gebeuren. Dan is dit dus ok toch?
Oftewel: je wilt zelf de checks nabouwen, die er al standaard in een database zitten? :?
Komaan, ik wil alleen horen of het technisch gezien mogelijk is. :)
(waarom vraag ik dit niet eerder dan:S)
Dat het technisch mogelijk is, wil niet zeggen dat het verstandig is. Je werkt met verschillende kopieen van een origineel. Als je op 2 plaatsen kopieen wijzigt, dan kunnen deze gaan conflicteren.
Imho moet je ook nooit in de kopieen wijzigingen aanbrengen en opslaan.
Het lijkt me wel mogelijk, maar dan belast ik het netwerk waarschijnlijk wel onnodig veel, aangezien ik veel meer communicatie heb met de server door het retrieven van meer gegevens. Toch?
Ik aan dat je toch niet alle gegevens uit een database haalt, maar alleen de benodigde?

[ Voor 38% gewijzigd door gorgi_19 op 24-07-2003 15:06 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ja heb je gelijk in...

dus is niet via queries op te lossen? De queries (joins) hebben alleen betrekking op de DataSets en werken zeker niet door tot in de Database?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 15:21 . Reden: weer iets vergeten ]

Pagina: 1