Toon posts:

[laptop] video kaart zeer traag met spellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Packard Bell Easynote E3245 gekocht, maar nu loopt ie zeer traag met spellen. Ik verwacht niet dat ik UT2003 kan spellen :P maar warcraft 3 op laagste detail zou toch moeten kunnen.
Ik haal maar een score van 554 bij 3dmark2001 SE, dat lijkt me toch vrij traag.
Weet iemand hoe dit kan? ik heb de laatste drivers geinstalleerd van mijn videokaart.

Dit is hem:
15,0 TFT beeldscherm (1024x768)
Mobile AMD Athlon™ XP 2400+ processor
512 MB DDR-RAM geheugen
32 MB shared videokaart (S3 Graphics ProSavageDDR)
60 GB harddisk
24X10X24 CD-RW/8x DVD combo drive

Verwijderd

Mmm, ik heb een Compaq Presarion 716 en das een 1200 Athlon met ook een 32 mb shared S3 Savage chip. Op zich draait ie wel games maar echt soepel is het niet. Bij warcraft 3 bijvoorbeeld laat ie bij het verplaatsen van de poppekes een leeg rondje zien..en op plaats van bestemming komen de textures weer te voorschijn.

Verwijderd

Nieuwste DirectX ook al geinstalleerd?
32Mb Shared videomemory is natuurlijk wel erg weinig maar je zou er in priciepe wel Warcraft 3 mee moeten kunnen spelen...

Harddisk schoon, niet teveel programma's op de achtergrond draaien?
Minimale systeem eisen WC3:
400 MHz Pentium II or equivalent (600 MHz recommended)

128 MB of RAM (256 MB recommended)

8 MB 3D video card (TNT, i810, Voodoo 3, Rage 128 equivalent or better) with DirectX® 8.1 support (32 MB recommended)

700 MB HD space

4X CD-ROM drive

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2003 11:03 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
ik denk dat die score niet zo heel vreemd is.
Heb net ff gekeken op de ORB browser van futuremark, met zo´n zelfde config als jou haalde de hoogste 1245 punten (flink overgeklokt) en de laagste haalde zo´n 200 punten (standaard).

Ik denk dat die Savage niet veel meer kan eingelijk.

Verwijderd

Topicstarter
het is een schone installatie, met geen prog op de achtergrond. Heb ook de nieuwste directx geinstaleerd.
Maar een score van 554 lijkt me toch erg laag. Ik zag ergens bij een topic dat iemand zelfde probleem had (Trage videokaart in nieuwe laptop), maar opgelost was toen hij de direct3d en opengl instelling op balanced/best performance heeft gezet (inplaats van beste kwaliteit). Maar ik kan dat niet ergens wijzigen...

• Banshee
Kijk eens met powerstrip of je wat aan je settings kan sleutelen meuktracker: PowerStrip 3.43

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ik kan veel veranderen, maar ik zie tot nu toe niet echt wat zou kunnen helpen. Veel instellingen zeggen mij niet zoveel. Maar ik zal nog effe verder proberen.
Maar die direct3d en opengl instellingen kun je dat met een progje veranderen? Ik weet tevens niet of dat het probleem bij mij is...

• Banshee
Verwijderd schreef op 24 July 2003 @ 11:57:
hmmm ik kan veel veranderen, maar ik zie tot nu toe niet echt wat zou kunnen helpen. Veel instellingen zeggen mij niet zoveel. Maar ik zal nog effe verder proberen.
Maar die direct3d en opengl instellingen kun je dat met een progje veranderen? Ik weet tevens niet of dat het probleem bij mij is...
Ik ken jouw videokaart niet, maar bij nvidia en ati enz zitten allemaal van die "maak het beeld mooier" functies.
Prachtig om te zien, maar als je kaart al niet zo snel is, gaat het daardoor brakker lopen.

Schakel middels powerstrip (als dat kan) zoveel mogelijk functies uit, of zet ze lager, hiervan neemt je performance toe.
ik kan wel een paar termen neerzetten die dat doen, maar die behoren toe aan een nvidia kaart, weet niet of S3 dezelfde termen gebruikt.

Anisotropisch filteren / antialiasing / enz enz.

Kijk maar ff wat je uit kan zetten, en doe gelijk weer een 3dmark runnen om te zien of het wat heeft opgeleverd.

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 13:33
Volgens mij is Savage niet echt super met spelen

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:42

Spoooky

Core temp 37°C

deLeRixX heeft gelijk de S3 kaartjes zijn echt bagger op het 3d vlak

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 24 juli 2003 @ 10:53:
Dit is hem:
15,0 TFT beeldscherm (1024x768)
Mobile AMD Athlon™ XP 2400+ processor
512 MB DDR-RAM geheugen
32 MB shared videokaart (S3 Graphics ProSavageDDR)
60 GB harddisk
24X10X24 CD-RW/8x DVD combo drive
Daar heb je het antwoord: shared mem is funest voor performance. Reken maar na:

FSB bandbreedte= 2100MB/s
VGA core wil ook 2100MB/s

Maar beiden moeten zich tegelijk bedienen van een enkele kanaal geheugen:
Mem bandbreedte= 2100MB/s

Dat betekent dat bij een VGA-intensive app (bijv. een moderne game) er slechts 1066MB/s beschikbaar is voor CPU en 1066MB/s voor VGA, oftewel dat ze beiden maar op halve kracht kunnen draaien.

Oplossingen:
Eigenlijk geen. Je kunt dmv tweaks alle toeters en bellen uitzetten, maar adt blijft in deze situatie een druppel op een hete plaat- die ontbrekende 50% geheugenbandbreedte kun je niet wegwerken.

Kort gezegd: als je had willen gamen was een laptop met shared mem (zowat alle low-end gevallen van vrijwel alle merken) een verdomd slechte keus :/

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 24-07-2003 13:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks allen voor je antwoord. Het zal inderdaad liggen aan mijn shared memory. Ok jammer dan, ik had hem gelukkig niet gekocht om op te gamen :P Daar heb ik mijn PC voor :) Maar ik vroeg me gewoon af, omdat mijn laptop wel sneller is dan mijn PC, maar de spellen niet echt soepel lopen.
Alle andere prog. lopen tevens wel lekker op mijn laptop :)
Pagina: 1