Wat een rare uitspraken soms hierboven...
Allereerst:
Abbadon in "Technische PMG FAQ: SMP FAQ"
Verder:
regmaster schreef op 24 July 2003 @ 10:07:
Ik kan de opmerking van jouw collega wel begrijpen en in feite heeft ie ook wel een beetje gelijk.
Als je later een CPU toevoegd kan je een hardware verschil hebben. Bij servers met meerdere CPU is ook de vuistregel om alles in één keer aan te schaffen uit dezelfde batch. Of in ieder geval per paar uit eenzelfde batch.
Da's gewoon een kwestie van ervaring.
Nope, da's een kwestie van goed uitzoeken. Op
www.intel.com vind je een lijst van door Intel ondersteunde combinatie van stepping nummers. Dezelfde stepping op beide CPU's is iig goed. Hoe die te vinden? Makkelijk zat bij aanschaf van beide CPUs tegelijkertijd, anders is het een kwestie van winkels/2e hands aanbieders aflopen met steppingnr in hand en een goede uitzoeken. Dat gaat altijd goed

Verwacht nu niet dat de server ineens sneller word. Het OS mag dan wel SMP ondersteunen maar doen je applicaties dat ook wel? Zoniet heeft het niet zo bijster veel zin om die extra CPU bij te prikken. Kun je beter nog de huidge vervangen door een snellere en meer geheugen.
Niet waar. Zoals al boven jouw post gemeld werd worden de verschillende single-threaded apps over de CPU's verdeeld. Een server heeft meestal zat verschillende apps, dus threads, dus kom je bij genoeg apps, al zijn ze allemaal single-threaded toch in de buurt van een lastenverlichting met de helft per CPU.
Het is ook van de meeste bedrijven een verkeerde zuinigheid om niet direct een dual cpu server aan te schaffen, ook al is die in eerste instantie duurder dan de single versie. Het later toevoegen van een 2e geeft veel rompslomp en is ook veel duurder dan de intitiele aanschaf, en dan heb ik het nu wel over professionele spullen hé en niet over kloon zelfbouw.
Wat nou 'kloon'

Dat is alles wat geen IBM (c) is hoor, tot aan Compaq (DE kloonfabrikant bij uitstek die eind jaren '80 eindelijk de IBM monopolie wist te doorbreken) en consorten toe
Maar later een tweede toevoegen geeft zeker relatief veel gedoe (OS opnieuw installeren is een must (al kunnen de Unices toe met een kernel hercompile), sommige drivers kunnen moeilijk doen, al is dat bij server-class HW hopelijk geen issue en sowieso gaan je IRQ's dansen omdat je met APIC aan de haal gaat, wat weer tijd kost), en als je arbeidsuren voor dat gedoe bijrekent is het bijna altijd goedkoper idd beide tegelijk koopt.
momania schreef op 24 July 2003 @ 10:10:
[...]
Ik weet neit hoe de 'thuis gebruik' bordjes zijn, maar ik weet van de bordjes die in bv een Compaq server zitten, dat je daar per processor geheugenbankjes moet plaatsen.
Niks Compaq, dat heeft met het chipset te maken. Sommige high-end chipsets interleaven het geheugen (vgl. dual channel, maar dan anders) waardoor je de DIMMs per twee moet plaatsen. Dat is dan niet een per CPU (bij Intel delen alle CPU's toch een enkele bus hoe het ook met het geheugen gesteld is), maar een per mem controller op het chipset. De extra bandbreedte wordt gebruikt om DMA accesses (die op een 64b/66MHz PCI bus forse vormen kunnen aannemen) op te vangen waardoor de CPUs nog steeds volle toegang tot het geheugen hebben.
Bij wijze van voorbeeld heb ik net met m'n hoofd in een Compaq server met Serverworks IIILE chipset gehangen met dual CPU en toch echt maar een enkele DIMM
* dion_b wordt soms een beetje moe van de mythevorming rond Compaq (wars van iedere standaard), Packard Bell (idem plus shit) en dergelijke.
PB's zijn technisch niet te onderscheiden van welk andere merkPC, Compaq heeft vaak eigenzinnige ontwerpen, maar de chips die ze gebruiken zijn gewoon 'off-the-shelf' - dat is altijd hun bedrijfsfilosofie geweest
Ik draai zelf op een Gigabyte 7DPXDW met 2 x 512MB, en dat loopt als een speer.
Voor deze machine een Dual PIII gehad, die liep op 1 x 512, later op 2 x 512. Eigenlijk nooit problemen gehad met beide systemen...
@ TS: Wat al eerder werd vermeldt, het ligt er een beetje aan wat je met je systeem wilt gaan doen. Koetje draaien? Is een beetje overkill om alleen daarvoor een Dual neer te zetten, maar goed, je merkt het verschil wel. Games? Zijn er niet megaveel die beide processoren gebruiken, maar je kan wel zorgen dat je Windows op CPU0 laat draaien, en games op CPU1 bijv. Dit scheelt wel in performance.
Sterker nog- er is momenteel geen enkel spel die betrouwbaar en sneller draait in multithreaded mode (waaghalzen kunnen Q3A proberen, maar de ervaringen daarmee zijn dermate dat je meestal direct op single CPU terugstapt). Single-threaded merk je wel een verbetering als de system processes op de andere CPU draaien (ERG handig bij CPU-vretende Realtek NICs of een software RAID)